3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem

x <--- Topic Ethereum ---> x

Är det värt att satsa på ett 3060Ti om man från början siktat på 3070? Känns som de flesta jämförelserna säger olika.

Permalänk
Skrivet av izzie:

x <--- Topic Ethereum ---> x

Är det värt att satsa på ett 3060Ti om man från början siktat på 3070? Känns som de flesta jämförelserna säger olika.

mest hashrate per krona är ett 3060ti MEN det förutsäger ju att det finns i lager, vilket det sällan gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbzor133:

mest hashrate per krona är ett 3060ti MEN det förutsäger ju att det finns i lager, vilket det sällan gör.

Jag menade att diskutera Ethereum var offtopic när det knappt handlade om mining längre. :>

Min fråga syftar jag mer på generell gaming och Blender-jobb.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av izzie:

x <--- Topic Ethereum ---> x

Är det värt att satsa på ett 3060Ti om man från början siktat på 3070? Känns som de flesta jämförelserna säger olika.

Förutsätter att du inte har något kort på lut och då skulle jag på rak arm säga nej.
Det är i det närmaste omöjligt att få tag på och senaste 3060 Ti jag såg i lager var Strix på Inet för 7 690 kr.
I stort sett 3070-pris med andra ord, där blir kalkylen inte till 3060 Ti:s fördel även om du mot förmodan skulle få tag på ett.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Förutsätter att du inte har något kort på lut och då skulle jag på rak arm säga nej.
Det är i det närmaste omöjligt att få tag på och senaste 3060 Ti jag såg i lager var Strix på Inet för 7 690 kr.
I stort sett 3070-pris med andra ord, där blir kalkylen inte till 3060 Ti:s fördel även om du mot förmodan skulle få tag på ett.

Är inne på att knipa en sån här. Värt?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Och sälja av min nuvarande spec.

Intel Core i5 8400
Rog Strix Z370-H Gaming
Gigabyte Geforce GTX 1060 3GB
16GB DDR4
250gb SSD
EVGA Supernova G2 650W
Fractal Design R5
DVD-enhet
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbzor133:

skulle gärna vilja se källa på det? EIP 1559 kommer i juni däremot om det nu var de du menade.

Yes det är vad jag menade, och det ska ju innebära mindre belöningar till miners. Dock lär det inte stoppa miningen om Ethereum samtidigt går in i ett prisrally pga EIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Är inne på att knipa en sån här. Värt?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Och sälja av min nuvarande spec.

Intel Core i5 8400
Rog Strix Z370-H Gaming
Gigabyte Geforce GTX 1060 3GB
16GB DDR4
250gb SSD
EVGA Supernova G2 650W
Fractal Design R5
DVD-enhet
Windows 10

Ser ut som en jäkligt bra deal i dessa tider! Kör säger jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Ethereum 2.0 introduceras i Juni. Och det är början till slutet på denna massiva hysteri på kortpriser.

Är det kanske EIP-1559 du syftar på, vad jag hört är det fortfarande minst ett år kvar till eth 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Är inne på att knipa en sån här. Värt?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Och sälja av min nuvarande spec.

Intel Core i5 8400
Rog Strix Z370-H Gaming
Gigabyte Geforce GTX 1060 3GB
16GB DDR4
250gb SSD
EVGA Supernova G2 650W
Fractal Design R5
DVD-enhet
Windows 10

Har varit uppe tidigare i tråden. RTX-kortet är HPs egna och kan vara av blowertyp, så du inte blir besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvuld:

Har varit uppe tidigare i tråden. RTX-kortet är HPs egna och kan vara av blowertyp, så du inte blir besviken.

Vad betyder det?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av izzie:

Vad betyder det?

De flesta eftermarknadstillverkarna satsar ganska hårt på kylningen för att den ska vara tyst och så vidare.
OEM, typ HP, brukar ofta använda enklare typer av kylning som han nämner ovan.

Nackdelen med blower-kylare är att de oftast kyler sämre sett till temperaturer och/eller ljudnivå.
Med det sagt så behöver de inte nödvändigtvis vara dåliga.
En fördel är att värmen i huvudsak dumpas utanför chassit genom utblås bakåt (ganska populärt förr för setups med flera grafikkort i SLI/Crossfire) medan eftermarknadsskylare dumpar värmen in i lådan.

Exempel på eftermarknadskort från EVGA ovan.

Blower-kylare (Founder's Edition har en rätt bra blower-kylare nu för tiden, bilden bara för att visa hur de kan se ut.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

ASUS RTX 3070 DUAL OC
50+
https://www.webhallen.com/se/product/324223-ASUS-GeForce-RTX-...
7990:-

Edit: slut på 5min

Det var ju "bra" pris..Synd att man inte hann

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzzi90:

Det var ju "bra" pris..Synd att man inte hann

Själv satt man och sket och missade kortet precis.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzzi90:

Det var ju "bra" pris..Synd att man inte hann

Skrivet av muSashi:

Själv satt man och sket och missade kortet precis.

Ny chans på TUF !

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Själv satt man och sket och missade kortet precis.

Nu har du chansen på ett tuf 3070, ett bättre kort för bara 500:- till. klart värt det.

https://www.webhallen.com/se/product/325817-ASUS-TUF-GeForce-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Ny chans på TUF !

Skrivet av eriksson850:

Nu har du chansen på ett tuf 3070, ett bättre kort för bara 500:- till. klart värt det.

https://www.webhallen.com/se/product/325817-ASUS-TUF-GeForce-...

Haha, gäller att vara på hugget. Tack för tipset. Tur att man är mötesfri att jobba hemifrån. Det blev en beställning.

Känner att det bli hyffsat pris på min nya burk iaf:
Chassi: Phantek Eclipse P400A 800:-
Processor: i5 11600K 2690:-
Moderkort: ASUS Prime B650-PLUS 1299:-
SSD: Kingston A2000 1TB 1000:-
Processorkylare: Hyper Master 212 RGB 472:-
Minnen HyperX Fury 8x2GB 3600MHz 1100:-

Summa: 7361 kr + 8500 = ~ 15800

Nu fattas bara ett nätagg

Edit: Man kanske inte ska ropa hej ännu..hoppas man blir tilldelad ett. Fick iaf mail från Webbis med "Tack för din beställning".

Permalänk
Medlem

Tuf Tuf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzzi90:

Haha, gäller att vara på hugget. Tack för tipset. Tur att man är mötesfri att jobba hemifrån. Det blev en beställning.

Känner att det bli hyffsat pris på min nya burk iaf:
Chassi: Phantek Eclipse P400A 800:-
Processor: i5 11600K 2690:-
Moderkort: ASUS Prime B650-PLUS 1299:-
SSD: Kingston A2000 1TB 1000:-
Processorkylare: Hyper Master 212 RGB 472:-
Minnen HyperX Fury 8x2GB 3600MHz 1100:-

Summa: 7361 kr + 8500 = ~ 15800

Nu fattas bara ett nätagg

Edit: Man kanske inte ska ropa hej ännu..hoppas man blir tilldelad ett. Fick iaf mail från Webbis med "Tack för din beställning".

Härligt, grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzzi90:

Haha, gäller att vara på hugget. Tack för tipset. Tur att man är mötesfri att jobba hemifrån. Det blev en beställning.

Känner att det bli hyffsat pris på min nya burk iaf:
Chassi: Phantek Eclipse P400A 800:-
Processor: i5 11600K 2690:-
Moderkort: ASUS Prime B650-PLUS 1299:-
SSD: Kingston A2000 1TB 1000:-
Processorkylare: Hyper Master 212 RGB 472:-
Minnen HyperX Fury 8x2GB 3600MHz 1100:-

Summa: 7361 kr + 8500 = ~ 15800

Nu fattas bara ett nätagg

Edit: Man kanske inte ska ropa hej ännu..hoppas man blir tilldelad ett. Fick iaf mail från Webbis med "Tack för din beställning".

Håller tummarna
Kika efter grön bock under beställningen. Finns tyvärr ändå risk att den utgår då fler beställningar går igenom än lagersaldot.

Permalänk
Medlem

Jag har bevakning på alla 3070 korten hos Webbhallen men har bara fått mail en enda gång på flera veckor om ett kort i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzzi90:

Haha, gäller att vara på hugget. Tack för tipset. Tur att man är mötesfri att jobba hemifrån. Det blev en beställning.

Känner att det bli hyffsat pris på min nya burk iaf:
Chassi: Phantek Eclipse P400A 800:-
Processor: i5 11600K 2690:-
Moderkort: ASUS Prime B650-PLUS 1299:-
SSD: Kingston A2000 1TB 1000:-
Processorkylare: Hyper Master 212 RGB 472:-
Minnen HyperX Fury 8x2GB 3600MHz 1100:-

Summa: 7361 kr + 8500 = ~ 15800

Nu fattas bara ett nätagg

Edit: Man kanske inte ska ropa hej ännu..hoppas man blir tilldelad ett. Fick iaf mail från Webbis med "Tack för din beställning".

Ser bra ut! Måste dock fråga varför du köper processor med överklockningsmöjligheter men köper moderkort som inte möjliggör överklockning mer än ramminnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Jag har bevakning på alla 3070 korten hos Webbhallen men har bara fått mail en enda gång på flera veckor om ett kort i lager.

Det tar 5-10min för mailet att skickas ut, och då är det ofta för sent.

Permalänk
Medlem

Någon som fått tag på ett MSI 3060 Ti Gaming X Trio efter nyår? Tror jag inte sett något och undrar om MSI ens släpper fler av den modellen. Sitter och väntar på mitt som jag beställde tidig Januari, oklart om det är lång kö eller bara inga kort som existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Håller tummarna
Kika efter grön bock under beställningen. Finns tyvärr ändå risk att den utgår då fler beställningar går igenom än lagersaldot.

Tackar! Ska höra i chatten!

Skrivet av leffeboi:

Ser bra ut! Måste dock fråga varför du köper processor med överklockningsmöjligheter men köper moderkort som inte möjliggör överklockning mer än ramminnen.

Bra fråga!

Jag har beställt delar lite överallt, har vart ganska svårt att planera detta bygge. Så hittade jag 11600K på netonnet för 2700 och köpte den spontant eftersom jag var rädd att den skulle ta slut i lager. Fick sedan rabatt på moderkortet och fick det endast för 1299. Så kändes som en hyffsad deal med moderkort och processor för under 4k. Så helt enkelt för dåligt planerat att bli utan delar ännu en längre tid samt skräcken att behöva punga ut 10k för ett grafikkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av klogger:

Någon som fått tag på ett MSI 3060 Ti Gaming X Trio efter nyår? Tror jag inte sett något och undrar om MSI ens släpper fler av den modellen. Sitter och väntar på mitt som jag beställde tidig Januari, oklart om det är lång kö eller bara inga kort som existerar.

Dyker det ens upp några 3060 Ti alls? Jag är på jakt efter ett men det har väl dykt upp en gång den senaste månaden här i tråden.

Känns som det endast är kort med bra marginal som dyker upp.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvuld:

Det tar 5-10min för mailet att skickas ut, och då är det ofta för sent.

Jo det förstår jag, men borde ändå komma ett mail kan man väl tycka?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av weenan:

Jo det förstår jag, men borde ändå komma ett mail kan man väl tycka?

Gissar givetvis nu men skulle tro att de har något schemalagt system som snurrar en koll då och då och sannolikheten att det finns i lager just då är väl rätt liten för närvarande när korten försvinner på några få minuter.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzzi90:

Tackar! Ska höra i chatten!

Bra fråga!

Jag har beställt delar lite överallt, har vart ganska svårt att planera detta bygge. Så hittade jag 11600K på netonnet för 2700 och köpte den spontant eftersom jag var rädd att den skulle ta slut i lager. Fick sedan rabatt på moderkortet och fick det endast för 1299. Så kändes som en hyffsad deal med moderkort och processor för under 4k. Så helt enkelt för dåligt planerat att bli utan delar ännu en längre tid samt skräcken att behöva punga ut 10k för ett grafikkort..

Hajjar Ser ut att bli ett fint bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Gissar givetvis nu men skulle tro att de har något schemalagt system som snurrar en koll då och då och sannolikheten att det finns i lager just då är väl rätt liten för närvarande när korten försvinner på några få minuter.

Låter troligt

Permalänk
Medlem

lite roligt på webhallen och tuf 3070, bokningen gick från 45 st till 22 sen gick den upp till 32 st och sedan försvann länken...