3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon:

Kan man inte räkna med att det blir ett skutt till nästa valuta bara? Finns väl en hel del alternativ som inte är lika "extremt" lukrativa som eth men som fortfarande ger bra avkastning?

Man kanske borde sätta igång och kötta med mitt 1060 använder det till webbsurfning.

Permalänk
Medlem

För den som vill majna med sitt 3060 - inte helt olönsamt!

Edit: Förlåt såg nu att det stod 1060 i föregående inlägg. Det är ju förstås inte lika lönsamt med den...

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Måste man inte spela NU. Så kan man avvakta. Har ju varit med så pass länge att det kommer komma ut kort när ETH går över till proof of stake. Vad ska en miner ha 40-50kort till som inte genererar någon avkastning. Då säljs ju de ut på marknaden och man får ett nedåttryck som heter duga.

Finns väl dock inget svar på om det ens kommer att ske då man inte vet hur marknaden reagerar vid implementering av EIP-1559, kan väl bli så att ETH går upp i pris vilket gör att det fortfarande kommer gå att mina ETH med vinst? Om jag förstått hela diskussionen kring ETH rätt dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

För den som vill majna med sitt 3060 - inte helt olönsamt!

https://i.imgur.com/Dahsjme.jpg

Edit: Förlåt såg nu att det stod 1060 i föregående inlägg. Det är ju förstås inte lika lönsamt med den...

Det är nog lönsamt att mina på alla nya grafikkort får ungefär 900kr i månaden om jag bara minar på natten och under skoldagen på mitt rx 6700 xt (:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Man kanske borde sätta igång och kötta med mitt 1060 använder det till webbsurfning.

Verkligen.

Alla som har datorn påslagen borde försöka dra nytta av detta, inte minst för att se till så miners får mindre pengar.

Kanske elbolagen är de stora vinnarna här. 😂

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte detta fenomen. Jag har varit aktiv i dessa trådar i några veckor och butiker får in kort dagligen. Trots detta så är efterfrågan högre än utbudet eftersom de säljer slut direkt. Vem köper alla kort?! Butikerna har också ofta restriktioner på hur många kort man får köpa, ändå tar dom slut. Det är inte heller så att det kryllar av kort på tradera eller sweclockers marknad. Det borde betyda att folk faktiskt använder korten själva. Men vem?! Eller är det folk ute i EU som köper korten från svenska butiker?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Jag fattar inte detta fenomen. Jag har varit aktiv i dessa trådar i några veckor och butiker får in kort dagligen. Trots detta så är efterfrågan högre än utbudet eftersom de säljer slut direkt. Vem köper alla kort?! Butikerna har också ofta restriktioner på hur många kort man får köpa, ändå tar dom slut. Det är inte heller så att det kryllar av kort på tradera eller sweclockers marknad. Det borde betyda att folk faktiskt använder korten själva. Men vem?! Eller är det folk ute i EU som köper korten från svenska butiker?

Tror majoriteten av dom som köper grafikkort just nu är folk som minar crypto och vill tjäna en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Jag tror flertalet av dessa galet stora miningfarmer köper en himla massa grafikkort med hjälp av botar.
Det finns ju minst en aktör i Sverige vad jag vet. (Genesis Mining)

Givetvis mycket privatpersoner som också minar.
Med tanke på att allting ner till 1060 6 Gb ger rätt bra pengar (tänk långsiktigt) så kan det vara en dålig affär att sälja sitt gamla kort. En femhundring eller två är ju sällan fel.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Jag tror flertalet av dessa galet stora miningfarmer köper en himla massa grafikkort med hjälp av botar.
Det finns ju minst en aktör i Sverige vad jag vet. (Genesis Mining)

Tror inte att dessa mining farmer behöver gå via grossister som Webbhallen tex om jag ska vara ärlig, kolla bara på Hut 8 som för visso köpt 30M $ av det nya mining kortet. Men går ju skaffa sig en uppfattning om hur det sett ut innan det kom till världen.

Permalänk
Medlem

Var det fler än jag som la en beställning nyss på ett Zotac RTX 3070-kort som dök upp hos Webhallen?

Vill bara varna andra swelockare, ifall produkten tar slut och man hunnit signera med bankid så är man i princip körd, pengarna dras men det skapas aldrig någon orderbekräftelse och du måste själv kontakta deras kundsupport och du ska snällt vänta 2-5 dagar som det tar Webhallen att återbetala dig, och du får helt skylla dig själv och Webhallen tar inget ansvar, och någon kompensation är det inte snack om.

Var sista gången man betalar med kort eller swish på Webhallen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Var det fler än jag som la en beställning nyss på ett Zotac RTX 3070-kort som dök upp hos Webhallen?

Vill bara varna andra swelockare, ifall produkten tar slut och man hunnit signera med bankid så är man i princip körd, pengarna dras men det skapas aldrig någon orderbekräftelse och du måste själv kontakta deras kundsupport och du ska snällt vänta 2-5 dagar som det tar Webhallen att återbetala dig, och du får helt skylla dig själv och Webhallen tar inget ansvar, och någon kompensation är det inte snack om.

Jag väljer nästan alltid att hämta och betala i butik. Beställningen går igenom på 2 sekunder och så slipper man fippla med kortet om det är bråttom

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk

Någon som har ett zotac 3070 dual white oc 8gb?
Har nämligen ett som väntar i butik på webbhallen, vad tycks om det isåfall? nått man ska köra på eller vänta på bättre tider? (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av benjazvard:

Har nämligen ett som väntar i butik på webbhallen, vad tycks om det isåfall? nått man ska köra på eller vänta på bättre tider? (:

Det kommer nog prestera ungefär som alla andra 3070. Rent praktiskt så är den största skillnaden antalet fläktar och de varianterna med två stycken fläktar tenderar att låta lite mer än de med tre. Om du har hörlurar märker du ingen skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Det kommer nog prestera ungefär som alla andra 3070. Rent praktiskt så är den största skillnaden antalet fläktar och de varianterna med två stycken fläktar tenderar att låta lite mer än de med tre. Om du har hörlurar märker du ingen skillnad.

Perfekt ju (: Blir nog så att jag hämtar ut det imorgon om inte ett mirakel händer och typ 3070 tuf kommer i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Jag väljer nästan alltid att hämta och betala i butik. Beställningen går igenom på 2 sekunder och så slipper man fippla med kortet om det är bråttom

Jo jag lärde mig den läxan den hårda vägen :/. Tydligen kan man inte heller välja att betala i butik och när man vet att man fått tilldelning ändra betalningssätt så att varan skickas istället.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag beställde ett och var lite långsam när den väl var i kundvagnen, men har fått "order mottagen" på deras hemsida och ett mail! Så jag hoppas det gick vägen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatala:

Jag beställde ett och var lite långsam när den väl var i kundvagnen, men har fått "order mottagen" på deras hemsida och ett mail! Så jag hoppas det gick vägen!

Vilket betalsätt valde du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vilket betalsätt valde du?

Kort, så det som hände dig verkade inte hända mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av benjazvard:

Jag hade ett förut men bytte ned mig till ett 3060 Ti.
Fläktkurvan kan nog taggas ned lite men annars fungerade det fint.
Trevligt med kort som bara tar 2 slots om man har ett kompakt system, inte omöjligt att du kan hitta någon att byta med om du vill ha en fetare kylare och de vill ha något kompakt. Snyggt kort i min mening!
Då strömkontakterna på kortet är nedsänkta var det lite pilligt för min del att få in mina 6+2-pins som gärna separeras om man inte håller i, men sen sticker de i gengäld inte ut utanför kylaren när man väl fått dem på plats.

Så länge du inte betalade >10k som Dustin ville ha så är det bra.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Jag hade ett förut men bytte ned mig till ett 3060 Ti.
Fläktkurvan kan nog taggas ned lite men annars fungerade det fint.
Trevligt med kort som bara tar 2 slots om man har ett kompakt system, inte omöjligt att du kan hitta någon att byta med om du vill ha en fetare kylare och de vill ha något kompakt. Snyggt kort i min mening!
Då strömkontakterna på kortet är nedsänkta var det lite pilligt för min del att få in mina 6+2-pins som gärna separeras om man inte håller i, men sen sticker de i gengäld inte ut utanför kylaren när man väl fått dem på plats.

Så länge du inte betalade >10k som Dustin ville ha så är det bra.

tack för infon (: bokade mitt i måndags på webbhallen så plockar hem de för 8500 isåfall så det ska nog bli bra!

Permalänk
Skrivet av ocr123:

Kolla på denna videon så förklarar han jättebra hur det ligger till: https://www.youtube.com/watch?v=3A4yk-P5ukY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatala:

Kort, så det som hände dig verkade inte hända mig.

Tror att det precis tog slut när min order gick igenom..
Tydligen så är inte signerad bankid och genomförd betalning = att ordern har gått igenom

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av englundz:

Finns väl dock inget svar på om det ens kommer att ske då man inte vet hur marknaden reagerar vid implementering av EIP-1559, kan väl bli så att ETH går upp i pris vilket gör att det fortfarande kommer gå att mina ETH med vinst? Om jag förstått hela diskussionen kring ETH rätt dvs.

Jag har tolkat det likadant, exakt hur det kommer bli verkar vara ganska omöjligt att veta så det är väl bara att vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tydligen så är inte signerad bankid och genomförd betalning = att ordern har gått igenom

Surt! Hoppas det löser sig smidigt för dig!

Permalänk
Medlem

Sjukt hur det bara eskalerar och blir värre, köpte 3070 för 8000 ca 20 feb och det verkar ju ligga på 10k nu? Fortsätter det såhär vill jag inte veta hur det kommer se ut i sommar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Usch tråkigt! Jag kör alltid klarna faktura, eller vilket företag som erbjuds. Då får man hem produkten innan man behöver betala och slipper ligga ute med pengar ifall det kommer ett postnordat paket eller att något annat är defekt.

Betalade med kort en gång när jag köpte en matgrupp på chili för 6000kr, dagen efter stod det på nätet att de gått i konkurs 😂, så jag håller mig till faktura!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Usch tråkigt! Jag kör alltid klarna faktura, eller vilket företag som erbjuds. Då får man hem produkten innan man behöver betala och slipper ligga ute med pengar ifall det kommer ett postnordat paket eller att något annat är defekt.

Betalade med kort en gång när jag köpte en matgrupp på chili för 6000kr, dagen efter stod det på nätet att de gått i konkurs 😂, så jag håller mig till faktura!

Ja blir att undvika kort i fortsättningen, iallafall om jag handlar på Webhallen. Det värsta med allt var att killen på supporten vägrar ta ansvar och lägger över allt ansvar på mig som konsument, kändes inte riktigt rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ethereum 2.0 introduceras i Juni. Och det är början till slutet på denna massiva hysteri på kortpriser.

Permalänk
Skrivet av bobish:

Ethereum 2.0 introduceras i Juni. Och det är början till slutet på denna massiva hysteri på kortpriser.

skulle gärna vilja se källa på det? EIP 1559 kommer i juni däremot om det nu var de du menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Nä?
Det är andra modifieringar av protokollet, nämligen nått som kallas för EIP1559.
Introduktionen av 2.0 har inget datum spikat.

Visa signatur