Veckans fråga: Vilken är din primära spelplattform?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken är din primära spelplattform?

Majoriteten av alla SweClockers medlemmar sysslar med någon form av gaming – vi vill veta vilken form som är vanligast för dig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Främst PC såklart men även PS4 och Nintendo Switch. Hade nog även ägt ett PS5 om det gick att få tag på. Nintendo NES och Snes Classic är också inkopplat för stunden.

Jag vill bara njuta av bra spel. Plattformen är underordnad men PC är ju såklart det som ligger varmast om hjärtat.

Mobilspel är dock mest rage inducing för mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Rekordmedlem

Raspberry Pi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra stats såhär långt.
Lika många som spelar på retro-plattformar som på xbox (1%)
Måste vara jobbigt att vara microsoft helt enkelt

Permalänk
Inaktiv

Pc och wii/wiiu

Permalänk

Mobilen såklart. Förklaringen är enkel, spelar gör jag när jag är ute och väntar på något, det kan vara en buss som ska komma eller något.
Om jag hade haft tid och om jag hade haft en xbox series X så hade denna varit min primära spelplattform.

Permalänk
Medlem

PC i första hand, men PS4:an växer i popularitet här hemma. Krångelfritt spelande i soffan kan många gånger vara mer värt än prestandaboosten man får framför datorn

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Inaktiv

Främst PC men även Switch, det lilla som finns till PS5 samt retro av olika slag.

Streaming och mobilspel är inget för mig. Cookieclicker halkar jag in på en gång om året ungefär.

På PC har jag inget direkt aktivt för stunden men blir ett köp av Valheim under veckan. Har spel jag återvänder till ibland, blandannat Forza Horizon 4, samt drösvis med spel jag kommit av mig.

PS5 är det Ghost of Tsushima för stunden.

På Switch är det FF7 men kommer gå över till Super Mario 3D World när den levererats.

Permalänk
Medlem

Pc alla dar i veckan för min del, spelar dock på en 27” men saknar ändå att spela på tvn stundtals.

Lättare mobilspel för tidsfördriv.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

PC + Switch + telefonen är väll de man kan spela på. MEN ser nog PC som den 99% av tidens spelande enheten. switch mest med barnen och telefonen på resande fot / jobbet.

Permalänk
Föredetting

Senast jag spelade något på telefonen var när jag hade en Nexus S någon gång runt lansering. Då blev det typ Fruit Ninja på någon flygresa.

Det lilla jag spelar blir dock av exklusivt på PC, både innan och efter Nexus-sejouren.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Enda sen jag köpte 3080 har XB1X fått bli en Bluray-spelare, dom få gånger man man kollar 4K-BR på skiva.

PCn outputtar antingen till 27" 165hz för snabba shooters, eller 4K LG oled för typ AC:Valhalla, CP2077, eller egentligen allt som funkar bra på gamepad.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag spelar något så är det på ett Nintendo Wii kopplat till tvn i vardagsrummet och enbart vid sociala tillställningar med familj och/eller vänner.

Sätta ihop någon retro dos eller tos maskin finns på bucket listan, för att spela spelen jag tyckt om i min barn- och ungdom.

Permalänk
Medlem

Spel som spelas just nu är CP2077.

Försökte köra lite Red dead 2, men kom aldrig in i det. Får ge det en till chans senare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Bara PC här, senaste konsollen samlar mest damm / kör som BD-spelare.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Man måste ju ändå skilja på spel och spel. Att spela på iPaden vid sängdags är inte samma sak som att spela Halo online med brorsan. Jag betalar visserligen gärna för spel på ipaden (hellre än reklam och pay to win) men på xboxen har det investerats rejält i såväl hårdvara som mjukvara.

Permalänk
Medlem

Alternativen överlappar, en kombination av PC och konsol, men PC primärt. Kanske händer det att jag spelar på telefonen också, så det fick bli PC.

Primär: PC
Sekundär: Konsoll
Tertiär: Telefon

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Kanske lite fel site att fråga på
skulle tipps på att det skiljer om frågan kommer på fz.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

På senare år har PCn hamnat i skuggan av brädspel och DnD.
Switchen blir sparsamt använd, men ibland sjunker man ner i saccosäcken med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Kanske lite fel site att fråga på
skulle tipps på att det skiljer om frågan kommer på fz.

Eller på minhembio, där är garanterat majoriteten konsol.
Kan inte nån göra en omröstning där med?

Edit: röstade PC, konsolerna här samlar mest damm, både min och grabbens... dottern spelar en del wii ibland iofs

Permalänk
Medlem

Primär: Spelar inte spel.
Sekundär: ...men de få gånger jag spelar så blir det oftast på PS4:an eller någon retroplattform (NES/SNES/N64).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har bara en PS5. Min fjuttiga laptop klarar knappt att dra runt AoE2.

Permalänk
Medlem

PC och ytterst lite på mitt Nintendo Switch

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

PC och Stadia (kontroversiellt nog).

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av orig_rejser:

Kanske lite fel site att fråga på
skulle tipps på att det skiljer om frågan kommer på fz.

Svårt att fråga på en annan site om vi vill veta vad sweclockers besökare svarar

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Mitt svarsalternativ saknas, jag ser
PC (modern) men saknar PC "modern".
^^

Permalänk
Medlem

@SweC
Jag tror att svaren från en site för PC entusiaster eventuellt inte motsvarar genomsnittet...
Fråga era kollegor på FZ att ställa samma fråga då jag tror att ni kommer få ett mer representativt svar

Tror att det kan gå att dela upp i två läger:
A Jag spelar online med kompisar
B Det fanns inget bra på TV så jag lirar lite istället

Jag kvalar in till A 100%

Rättelse
Permalänk
Medlem

PC och en Series X

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

PC med undantag för Valhalla på gammel bas PS4:an och AC:NH då och då på Switch.

Mest blir det PC då jag gillar att uppgradera den i mindre steg och hållit på med det i princip hela livet sen farsan tog hem sin första 286:a way back. Pysslar även en del med bildbehandling och då passar det bra med den som platform.

Just nu finns AC: Valhalla, Factorio, Noita, Civ6, RDR2 och DOTA2 i primära rotationen.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga PC. Men jag driver mer och mer över mot konsol, det är ju så enkelt och smärtfritt.
PS4an står alltid i standby, så bara att klicka igång och 10 sec senare är senaste spelet igång.
Switch Lite är go att ha med när man är iväg, det finns mängder med fina indie-spel i store till rimliga pengar.

Jag hade även kunnat tänka mig att prova Stadia!