Scalpers stickar offerkofta: "Känner oss missförstådda"

Permalänk
Medlem

Påminner om alla som köpte allt toapapper under Coronas inledande fas för att sedan sälja de vidare till dubbla priset på Blocket. Scalpers var ett nytt ord för mig iaf, själv kallar jag dom skitstövlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Det klart man ska diskutera ett felaktigt system. Speciellt ett som begränsar utveckling både hos människor och teknik. Vi diskuterar ju varför det är lättare att komma på en jobbintervju när man heter Anders istället för Muhammed, vilket jag tycker är helt rätt. Lika rätt tycker jag det borde vara att diskutera detta.

Löjligt argument, du handlar den vara till det pris du anser ha råd med. Vi har en fri marknad och lever i ett globaliserat samhälle, msrp är ett listpris inte ett riktpris. Har du inte råd köp inte thats life.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Är jag den enda som tycker det är ett konstigt sätt att se på det? Bara för att något KAN uppstå, betyder inte att det är önskvärt att det uppstår.

En vara bör kosta motsvarande vad den kostar att
1. Utveckla
2. Tillverka
3. Distribuera
4. Lagerhålla
5. Sälja
samt
6. Få en rimlig vinst för att fortsätta göra samma sak

Men du förespråkar att Sony och Co: tar extra betalt för varan, bara för att det råkar finnas fler som vill köpa den till ett "rimligt pris" än vad det finns enheter att tillgå? Ska spelkonsoler plötsligt inte längre vara en stapelvara i låg- och medelinkomsttagarfamiljer? Det är inte så att vi plötsligt inte kommer att vilja spela spel längre, bara för att Sony plötsligt har lite bekymmer med att deras grejjor är för billiga.

Om man vill vara återförsäljare, BLI ÅTERFÖRSÄLJARE. Men att artificiellt trycka in sig i distributionsledet utan någon överenskommelse med någon part är, i min mening, vidrigt. Varken tillverkare, återförsäljare eller slutkunder har någon som helst nytta av dessa individer och deras tilltag. Hade detta skett på en fysisk marknad på stadens torg misstänker jag att vi hade haft en lynchmobb på mindre än en kvart.

Nej du har helt klart inte förstått vad jag säger. Jag har aldrig försvarat scalpers, förespråkat det som fenomen eller haft någon positiv inställning till det överhuvud taget! Scalpers är skit, bara till besvär och gör inget bra alls. Jag förespråkar inte heller att Sony skall höja priset, men jag konstaterar att om Sony säljer en vara till lägre pris än vad marknaden betalar så kommer scalpers att uppstå och ta tillvara på den vinsten som Sony inte tar ut.

Det jag gör är att förklara att scalpers bara är ett symptom på en dåligt fungerande marknad och att scalpers är en naturlig konsekvens av kapitalism och marknadsekonomi.

Om en vara eller tjänst efterfrågas mer än den/det tillhandahålls, och producenten inte höjer priserna för att minska efterfrågan eller ökar produktionen så finns det genast utrymme för scalpers. Så enkelt är det och det säger jag utan att lägga moral i det hela.

Det är lite som att en man med svår tandköttsinfektion förbannar bakterierna som frodas i hans tandkött. Jag påpekar då att det inte är bakterierna som är det egentliga problemet utan dom är bara ett symptom på en icke fungerande munhälsa då han inte borstat tänderna på 45 år samt har 3 tänder kvar, äter hundbajs och snusar jord från åkern bredvid huset.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Detta är inte så mycket att snacka om.
Folk som tycker det är ok med scalping eller inte ser något fel med det har inte den empati och intelligens (rätt låg ribba tbh) för att kunna sätta sig in i andra människors skor.
Att jämföra det med butiker är bara ett till bevis på intelligensnivån hos dessa idioter.
En butik skapar jobb, betalar skatt etc, en scalper föder endast sin egen girighet utan någon som helst tanke på vem det drabbar.

Att ett pris drar iväg över inköpspris vid en budgivning är helt på köparens ansvar å inte ens i närheten av samma sak.

Att Sweclockers inte förbjuder annonser som från början utgår från ett pris över inköps pris är skamligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Det är lite som att en man med svår tandköttsinfektion förbannar bakterierna som frodas i hans tandkött. Jag påpekar då att det inte är bakterierna som är det egentliga problemet utan dom är bara ett symptom på en icke fungerande munhälsa då han inte borstat tänderna på 45 år samt har 3 tänder kvar, äter hundbajs och snusar jord från åkern bredvid huset.

Det där är något av det roligaste jag läst på länge

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Nej du har helt klart inte förstått vad jag säger. Jag har aldrig försvarat scalpers, förespråkat det som fenomen eller haft någon positiv inställning till det överhuvud taget! Scalpers är skit, bara till besvär och gör inget bra alls. Jag förespråkar inte heller att Sony skall höja priset, men jag konstaterar att om Sony säljer en vara till lägre pris än vad marknaden betalar så kommer scalpers att uppstå och ta tillvara på den vinsten som Sony inte tar ut.

Det jag gör är att förklara att scalpers bara är ett symptom på en dåligt fungerande marknad och att scalpers är en naturlig konsekvens av kapitalism och marknadsekonomi.

Om en vara eller tjänst efterfrågas mer än den/det tillhandahålls, och producenten inte höjer priserna för att minska efterfrågan eller ökar produktionen så finns det genast utrymme för scalpers. Så enkelt är det och det säger jag utan att lägga moral i det hela.

Det är lite som att en man med svår tandköttsinfektion förbannar bakterierna som frodas i hans tandkött. Jag påpekar då att det inte är bakterierna som är det egentliga problemet utan dom är bara ett symptom på en icke fungerande munhälsa då han inte borstat tänderna på 45 år samt har 3 tänder kvar, äter hundbajs och snusar jord från åkern bredvid huset.

Ålrajt, fair enough.
Men då menar jag att det BÖR ju rimligtvis finnas ett sätt att hantera detta så att vi både 1) blir av med scalpers, och 2) inte behöver höja priserna "i onödan". Varken vi konsumenter, Sony själva eller de riktiga återförsäljarna bör ju rimligtvis vilja ha artificiellt högre priser på en vara som man vill ska vara lättillgänglig och lättsåld.

I din analogi skulle jag säga att den dåliga munhälsan orsakas av godis (det trevliga, låga priser) och ingen tandborstning (reglering och lagstiftning). Jag säger att vi KAN ha kvar godiset, så länge vi borstar ordentligt.
Dvs, låt priserna vara på en rimlig nivå, och gör av med scalpers när de dyker upp genom lagstiftning och reglering.
Att bara borsta tänderna utan att få äta godis ibland gör ingen glad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Något har ändå hänt med mänskligheten. Förr fick man alltid vänta, det var extremt ovanligt att man fick tag på saker snabbt. Postorder kunde ta flera veckor ibland. Känner att detta moderna i-landsproblem att man ska ha så snabbt det bara går och allra helst vara först är lite av detsamma som det nyskapade behovet att alltid vara kontaktbar och konstant sittande inloggad på diverse onlinetjänster för att "annars kanske jag missar något".

Det är därför scalpers lyckas.

Jag faller in i detta själv ibland så moraliserar inte på något sätt. Det är bara en observation jag gjort. Tålamod verkar vara något vi människor har tappat på bara ett par decennier.

Jag håller med dig i stort. Via globaliseringen, internet och e-handel så har vi vant oss vid att ha saker på 1-2 dagar. Det är egentligen inte "normalt", det är bara det senaste. Och att vi egentligen levt över våra tillgångar där motsvaras ju av att Postnord inte kan upprätthålla servicen så en viss tillbakagång kan man då skönja. Samma med att Kinas post och fraktsystem har rabatterats kraftigt av omvärlden under decennier har skapat en osund tro på att det är något som också är evigt och billigt.

Men, det är ett ämne för en annan tråd. Saken är ju den att jag beställt ett RTX 3080 i september och fortfarande väntar. Samma sak med ett Ryzen 5900x som heller inte vill dyka upp. Och scalpers spelar tyvärr en roll i detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag tänker att många som lade en massa beställningar på 3080 när det introducerades. Det skulle ta månader innan de fick korten levererade. Jag menar att om man fick hem 4 kort för 7850 styck och nu betalar folk 12K utan att blinka. Då krävs det att man har hög moral för att inte lägga upp korten på Tradera.

Handlar väl inte ens om moral. Du fick köpa en produkt till extremt extrapris. Verkliga värdet är högre, så vad finns det för anledning att sälja den billigare? Så att den som köper den istället i sin tur kan sälja den till marknadspris?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shakermaker:

Handlar väl inte ens om moral. Du fick köpa en produkt till extremt extrapris. Verkliga värdet är högre, så vad finns det för anledning att sälja den billigare? Så att den som köper den istället i sin tur kan sälja den till marknadspris?

Det är väl kanske definitionen av en scalper. Är ju inte direkt poppis här iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Det är väl kanske definitionen av en scalper. Är ju inte direkt poppis här iaf.

Nej det är inte en scalper.

Att köpa 25 PS5 med hjälp av scripts och sen sälja de dyrare är en scalper.

Hade butiker bara haft fungerande sidor där bots och scripts inte fungerade hade vi aldrig hamnat i den här diskussionen. Folk som får tag i ett kort (på ett legit sätt där alla har samma villkor) och säljer det dyrare är inte de som skapar brist och problem.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är det skäliga marknadspriset högre, annars hade ingen köpt av scalpers till ockerpris. Man kan också vända på det om alla hade vägrat köpa från scalpers så hade också problemet lösts. Men uppenbarligen finns det folk både bland köpare och säljare som anser att produkterna är värda ett högre pris.

Låt butikerna auktionera ut bristvarorna till högstbjudande. Då blir priset rätt från början och scalpers kan inte profitera på prisskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det är inte en scalper.

Att köpa 25 PS5 med hjälp av scripts och sen sälja de dyrare är en scalper.

Hade butiker bara haft fungerande sidor där bots och scripts inte fungerade hade vi aldrig hamnat i den här diskussionen. Folk som får tag i ett kort (på ett legit sätt där alla har samma villkor) och säljer det dyrare är inte de som skapar brist och problem.

Nja. Tycker snarare det har med själva syftet att göra. Spelar ingen roll om det är 1, 2 eller 25. Köper du enbart för att kunna sälja vidare till ett högre pris så är det scalping.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Är inte detta marknadsmanipulation? Att utnyttja vår fria marknad för egen vinning borde väl vara olagligt?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Sålänge folk är villiga att betala överpris till scalpers så ser jag inte problemet. Visst det är drygt att inte få tag på en vara men de säljer ju vidare så produkterna når ju marknaden (till skillnad från kryptogrävare).

jag ser egentligen inte problemen heller om de använde sig av normala medel för att köpa dem vilket de inte gör. Nu istället använder de bottar som kopplar upp sig direkt mot webplatsens api och slutför massor av köp innan nån annan kund hade ens kommit i närheten. Vill dom agera mellanhand får som väl göra det men starta då ett företag och köp in som andra affärer eller använd affärernas egna varukorg för att köpa saker. Sjukt att man som kund ska behöva använda sig av botar för att få tag i ett grafikkort eller enm processor inom de första 6 månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aronbk:

Man blir lite sugen att maila på samtliga annonser på PS5 för 8000 kr+ och se hur länge man kan ha säljaren på kroken. Kanske inte sex månader men säkert ett par dagar

Lycka till 🙂 när jag sålt PS5or på tradera har jag aldrig svarat på ett mail. Jag har fått över 9000kr för alla 🤣

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Är inte detta marknadsmanipulation? Att utnyttja vår fria marknad för egen vinning borde väl vara olagligt?

Alla, från privatperson och enskilda firmor till stora företag utnyttjar vår fria marknad för egen vinning. Det är hela iden bakom en marknad, att göra saker för egen vinning.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Alla, från privatperson och enskilda firmor till stora företag utnyttjar vår fria marknad för egen vinning. Det är hela iden bakom en marknad, att göra saker för egen vinning.

Fast nu är väl du inte så dum att du inte förstår att scalping är rent utnyttjande medan vanliga firmor och företag faktiskt bidrar med varor och tjänster som kunder har användning av. Det är inte prismanipulation.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nja. Tycker snarare det har med själva syftet att göra. Spelar ingen roll om det är 1, 2 eller 25. Köper du enbart för att kunna sälja vidare till ett högre pris så är det scalping.

Jag hade turen att få tag i en PS4 när den kom ut, insåg snabbt att det fanns inga spel som jag ville ha så jag lät den ligga kvar i sin kartong tills en skogstokig madlad bokstavligen bad mig, gång på gång, sälja den till honom, till vilket pris som helst så jag klämde ur mig 8000 kronor. Jag fick 8000 kronor.

Så jag känner inte igen mig i den bilden som du har beskrivit i ditt inlägg men jag tänker om puckon är villiga att betala ett groteskt överpris för den senaste elektroniska leksaken skulle jag ta chansen att sälja till ett högre pris? Tja, skiter björnen i skogen?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Fast nu är väl du inte så dum att du inte förstår att scalping är rent utnyttjande medan vanliga firmor och företag faktiskt bidrar med varor och tjänster som kunder har användning av. Det är inte prismanipulation.

Visst men man kan också argumentera att scalpers bidrar till att dom som har mer pengar har större chans att kunna få köpa det dom vill ha utan att behöva konkurrera på marknaden med "vanligt folk". Så för välbeställda är ju scalpers en tillgång.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk

Vid nästa släpp av något hypat kommer alla ÅF´s att ha en sån där jävla omöjlig captcha där man ska snurra nån dinosaurie så den står rätt - 84 ggr... det är det största problemet som scalpers orsakat. (läs det med lite ironi)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Visst men man kan också argumentera att scalpers bidrar till att dom som har mer pengar har större chans att kunna få köpa det dom vill ha utan att behöva konkurrera på marknaden med "vanligt folk". Så för välbeställda är ju scalpers en tillgång.

Vem som helst med ett SMS-lån eller mammas pantsatta vigselring kan vara tillräckligt välbeställd ett kort tag...så nej, det är inte förbehållet en viss samhällsgrupp.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Vid nästa släpp av något hypat kommer alla ÅF´s att ha en sån där jävla omöjlig captcha där man ska snurra nån dinosaurie så den står rätt - 84 ggr... det är det största problemet som scalpers orsakat. (läs det med lite ironi)

Något sådant hade absolut varit bra om själva butikerna försöker försvåra mångköp. Då sker det frivilligt och inte med lagar som kan riskera att hämma legitim privatmarknad.

Men butikerna har inget större intresse av att lägga tid, energi och pengar på att försvåra för scalpers när en butiks uppgift är att generera vinst.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag hade turen att få tag i en PS4 när den kom ut, insåg snabbt att det fanns inga spel som jag ville ha så jag lät den ligga kvar i sin kartong tills en skogstokig madlad bokstavligen bad mig, gång på gång, sälja den till honom, till vilket pris som helst så jag klämde ur mig 8000 kronor. Jag fick 8000 kronor.

Så jag känner inte igen mig i den bilden som du har beskrivit i ditt inlägg men jag tänker om puckon är villiga att betala ett groteskt överpris för den senaste elektroniska leksaken skulle jag ta chansen att sälja till ett högre pris? Tja, skiter björnen i skogen?

Undrar om du riktigt läste exakt vad jag skrev då. Utifrån det du skriver så köpte du den inte enbart för att sälja den vidare, alltså inte samma sak.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adfactory:

Vid nästa släpp av något hypat kommer alla ÅF´s att ha en sån där jävla omöjlig captcha där man ska snurra nån dinosaurie så den står rätt - 84 ggr... det är det största problemet som scalpers orsakat. (läs det med lite ironi)

Folk kommer fan boka upp sig på precis allt nu. Blir tufft för alla att försöka få tag på grafikkort. Nästa grej blir väl Nintendo Switch uppgradering och sen kommer nästa generations RTX 4080.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Alphahanne:

Undrar om du riktigt läste exakt vad jag skrev då. Utifrån det du skriver så köpte du den inte enbart för att sälja den vidare, alltså inte samma sak.

Tyvärr är det ju svårt att få en ärlig åsiktsförklaring av någon vid köp.. "vad ska du ha den till? sälja eller använda?" - "eeh, duuuh..använda!" - "okej, varsågod" - "SÅLD, suckers!"

Jag vet fan inte ens hur man skulle kunna skapa ett obyråkratiskt system som skulle kunna stävja fenomenet scalpers (utom det uppenbara att höja priserna till astronomiska höjder så ingen vill ha produkten längre).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tyvärr är det ju svårt att få en ärlig åsiktsförklaring av någon vid köp.. "vad ska du ha den till? sälja eller använda?" - "eeh, duuuh..använda!" - "okej, varsågod" - "SÅLD, suckers!"

Jag vet fan inte ens hur man skulle kunna skapa ett obyråkratiskt system som skulle kunna stävja fenomenet scalpers (utom det uppenbara att höja priserna till astronomiska höjder så ingen vill ha produkten längre).

Det var ju inte min poäng direkt. Det var en följd till en kommentar om vad som kan räknas som en scalper.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Fast nu är väl du inte så dum att du inte förstår att scalping är rent utnyttjande medan vanliga firmor och företag faktiskt bidrar med varor och tjänster som kunder har användning av. Det är inte prismanipulation.

Eller folk som utnyttjar bostadsbristen och säljer sin lägenhet för sjukt mycket mer än vad personen köpte den för.

Lite intressant att de får ett grattis medan en som sålt en ps5 för 500-1000kr mer klassas (av forumet) som psykopat, oempatisk, parasit etc.

Vilket är egentligen värst?
Att profitera på att folk saknar eget boende eller på ett tvspel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Undrar om du riktigt läste exakt vad jag skrev då. Utifrån det du skriver så köpte du den inte enbart för att sälja den vidare, alltså inte samma sak.

Även om mitt exempel är inte riktigt samma sak så anser jag ändå att det är relevant, för min poäng var att så länge som det finns människor som gör ett självmedvetet val att betala nästan vad som helst för de senaste leksakerna (dvs inte livsviktiga produkter som mat eller mediciner) så ser jag inte heller problemet med att det finns människor som utnyttjar detta självmedvetna val, för att det finns stora pengar att tjäna.

Att det finns de, även i den här tråden, som skriker svordomar och andra glåpord berör mig inte alls. Om jag ska vara brutalt ärlig så låter det mer som avundsjuka.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Eller folk som utnyttjar bostadsbristen och säljer sin lägenhet för sjukt mycket mer än vad personen köpte den för.

Lite intressant att de får ett grattis medan en som sålt en ps5 för 500-1000kr mer klassas (av forumet) som psykopat, oempatisk, parasit etc.

Vilket är egentligen värst?
Att profitera på att folk saknar eget boende eller på ett tvspel?

Att "scalpa" ett TV-spel tillför ingenting till näringskedjan då det redan finns etablerade försäljningskanaler.

Bostadsbrist är det nog mest i de större städerna. Vill man så kan man göra klipp om man inte är rädd för 'landsbygden'.
Grattis! Nästan gratis?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk

Spekulationsköp i bostadsbranschen är ju inget jätteproblem, men det kanske är fel av mig t.ex att sälja mitt hus till marknadsvärde? Bott i 13år, gör runt 3 mille i vinst om jag säljer idag.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|