Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

PCIe x16 är endast PCIe x2?

Hallå!

Jag har detta moderkortet med 2st PCIe x16 slots.
Dock står det i manualen att den andra porten (nedersta) är en PCIe x2.

Har försökt läsa på vad detta innebär och om jag förstår det rätt så kan man endast utnyttja 2 av de 16 kontakterna?
Kan någon förklara vad detta skulle vara bra för?

Planerar att köpa ett PCIe-kort med USB-kontakter likt detta eller detta.

Men då båda dessa kort har PCIe x4, vilket fysiskt passar så skulle detta isf betyda att dem inte kommer fungera eller inte fungera fullt ut i denna slot?

Kan någon förklara?
Tack

Permalänk
Medlem

Skumt. Det ser inte heller ut som nåt enkelt skrivfel i manualen, eftersom det står samma sak på två olika sätt.

USB-kortet kommer att funka, men möjligen med reducerad överföringskapacitet, beroende på hur det är konfigurerat i övrigt. PCIe 3.0 x2 klarar ändå närmare 2 GB/s överföring, så det är inte nåt tokbegränsat i så fall. Jag har ett extra grafikkort som renderingskort i en x4-plats, och även om det kanske inte funkar för spel (inte avsikten) så är det ingen skillnad i beräkningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Den andra 16x slotten är bara 2x lanes för att den är kopplat mot chipsettet vilket bara har 10 lanes att tillgå.
Då det endast finns 10x lanes från chipset så finns det ju inte många kvar efter, övriga PCI-e 1x kontakter, ena M.2 och annat som använder den. Vilket gör att det bara finns 2 lanes kvar för den.

PCI-e fungerar typ så att passar kortet i slotten så fungerar det oavsett bandbredd, lägre hastighet/antal lanes begränsar ju dock maxprestandan som kortet kanske är designar för.

I ditt fall så dock så kommer du ju bara få halva bandbredden i porten till korten (ändå 20 Gbit/s), vilket kan begränsa kapaciteten i uttagen.

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag det blir lätt en röra med fysiska vs elektriska -kontakter och busgeneration.

Du har rätt i att du har en fysiskt 16 port som är elektriskt 2x (du kan se att det saknar pins i porten) , den är också PCIe gen3 via chipsetet (som delar hastighet med allt som är kopplat till den till CPU).

De kort du väljer emellan är dock endast gen2 vilket är halva hastigheten av gen3, sen använder den endast halva elektriska så du kommer endast få ut 1/4 av hastigheten av PCIe porten och halva hastigheten av kortet.

Men funkar kommer det men förvänta dig inte full hastighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar!

Nu börjar man hänga med i svängarna.
Det viktigaste är att veta att man inte köper något som inte kommer fungera.

Ska kolla vidare lite vilka alternativ jag har

Tackar!