Astro A50 gen 3 under Pop OS

Permalänk
Medlem

Astro A50 gen 3 under Pop OS

Fick upp suget igen för linux när tråden "Såg det finns ett intresse att lära sig linux" dök upp.
Tveka inte så länge och installerade upp pop os.

Landa dock snabbt i varför jag lade ner linux i höstas.
Sitter på Astro A50 gen 3 headset.
Pop os initierar endast a50 voice som är stereo så går miste om a50 game som har det virituella 7.1 ljudet.

Har givetvis googlat och hittat följande guide:
https://gist.github.com/curz46/1ce42f9c59136cc812b7518963d770...

Kör jag aplay -l | grep 'A50' | cut -d" " -f2 | head -1 | cut -d":" -f1 får jag resultatet:
1

I min /etc/pulse/default.pa har jag sedan lagt till:
"
.nofail

load-module module-alsa-sink device=hw:1,0 sink_name=voice
update-sink-proplist voice device.description="Astro A50 Voice"
load-module module-alsa-sink device=hw:1,1 sink_name=game channel_map=left,right,front-center,rear-center,rear-left,rear-right
update-sink-proplist game device.description="Astro A50 Game"

load-module module-alsa-source device=hw:1,0
"
I slutet

Detta resulterar endast i att jag inte hitter någon ljudenhet i setting --> sound i huvud taget (gui)

Har även kört hw=3,0 respektive hw=3,1 enligt guiden men får inte det heller att fungera

Kör jag alsamixer i terminalen och väljer astro a50 får jag infon
Card: Astro A50
Chip: USB Mixer

"This sound device does not have controls"

Pulseaudio version 13.99.2

Nedan är länken för min alsa-info output
http://alsa-project.org/db/?f=5badc6784c6a91134862ca10f3b3224...

Ursäkta för inte perfekt förklaring men detta är bambis första trevande steg i i linuxdjungeln =D

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk

Som näst sista användaren i github tråden skriver så är koden upstream'ad till Pulseaudio 14.
Har inte headsetet själv men enligt freedesktop så finns stöd för Astro A50 i version 14: https://www.freedesktop.org/wiki/Software/PulseAudio/Notes/14...

Eftersom PopOS bygger på Ubuntu så gissar jag på att du sitter på version 13.**.**, Ubuntu verkar endast ha uppdaterat till 14 i den senaste betan för Ubuntu 21.04 > https://packages.ubuntu.com/hirsute/sound/.

Kollade lite snabbt och kunde inte hitta någon PPA eller liknande men gissar på att det går att mixtra med paketen från Ubuntu, finns ju dock alltid en risk att något osupporterat ställer till massa annat strul.

Slog även en kik i Manjaros paketförråd och de användare version 14. Kanske något att testa med en live USB?

Permalänk
Medlem

Tusen tack för tipsen får väl kika på manjaro som har version 14.

Edit
Manjaro finns ju i 3 varianter kfce, kde samt gnome.
Vet att smaken är som baken men vad är lättast och vettigast gui för en som har begränsad kunskap?
Initialt är mitt mål att kunna få igång csgo, headsettet och discord samt teamspeak.

Med manjaro blir väl problemet för mig istället att få nvidia properitära drivers att vara default istället för noveau men kanske är lättare att lösa.

Grundproblemet för mig med linux är ju att alla guider säger skriv x skriv y i terminal men i grund och botten har jag ju inte full förståelse för vad alla kommandon i sig gör utan bara att de löste problemet.
Är för vetgirig och vill veta och förstå vad jag gör och är inte nöjd med att skriva xyz så löser det sig

Kanske initialt bara får ta ett steg tillbaka och acceptera att det tar tid och vara nöjd med att det funkar

Lade till fråga om vilken manjaro version
Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

PopOs använder Gnome, så tyckte du om det kör på den.
Själv tycker jag om KDE, jag tycker den är lättare och lite mer lik windows.
XFCE är lik KDE men mer avskalad och rappare.

Jag får passa på att tips om ett par kommandon
whatis, --help och man

whatis [program]
då får du upp beskrivning om vad programet gör på en rad

[program] --help
då kommer det upp en kortare hjälp upp i terminalen, den är kvar i terminalen så det är lätt att skrolla fram och tillbaka om man vill lägga till flaggor(inställningar)

man [program]
då öppnas hela manualen

det gör att köra "man man" och "whatis whatis" för att se hur dem fungerar

PopOs använder sig av apt för att installera program och Manjaro använder pacman så hittar du något kommando med apt så kommer det inte att fungera på manjaro.
Har för mig att det är

pacman -S
för att installera och

pacman -Ss
för att söka efter program

sudo är bra att känna till också. Det finns olika rättigheter på filer, vad användaren, gruppen och root har tillstånd att göra. Har användaren inte tillstånd att ändra en fil så kör man sudo först så går det, men gör inte det i onödan. Om du vill ändra en fil så finns det flera program för att göra det bla vi, vim och nano. Men den jag tycker bäst om är micro, om du försöker ändra en fil som du inte har rättighet att ändra så kommer den fråga om du vill spara filen som sudo när du försöker spara den. Samt att musen fungerar i micro.

Jag vill slänga med en lite disclaimer att jag också är nybörjare men det kanske är en hjälp på traven iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Manjaro finns ju i 3 varianter kfce, kde samt gnome.

Vet att smaken är som baken men vad är lättast och vettigast gui för en som har begränsad kunskap?

Stämmer att det är personlig preferens. XFCE är mest minimalistiskt av de tre. KDE har massor features och tonvis med plugins, men är därmed även lite bloated. Gnome är någonstans mitt emellan. Kör själv Manjaro KDE då jag gillar att kunna konfiguera det som jag vill och att KDE har bra skalning för högupplösta skärmar.

Ärligt talat har jag svårt att säga vilken som är användarvänligast. Beror nog till stor del vad målet är i termer av konfiguration.

Skrivet av Svampen:

Initialt är mitt mål att kunna få igång csgo, headsettet och discord samt teamspeak.

Alla tre kan fixa det trivialt. Som jag nämnde tidigare däremot så vill du köra KDE om du har högupplösta skärmar då den har fraktions skalning. Annars är det bara att testa med antingen VM eller live USB.

Kul tipps för Discord är att testa Lightcord istället om du kör Manjaro, alternativ Discord klient med fler inställningar. Du behöver slå på AUR stöd i pamac för att hitta det. På tal om det så är ett allmänt tipps om du slår på AUR att alltid prioritera "official repositories" först om samma paket finns i båda. AUR är grymt för saker som inte finns i official repositories och rekommenderar att du slår på den inställningen.

Skrivet av Svampen:

Med manjaro blir väl problemet för mig istället att få nvidia properitära drivers att vara default istället för noveau men kanske är lättare att lösa.

Du väljer det under installationen/uppstart bara. Den frågar om du vill köra "Free" eller "Non-free" drivers, det är vad den avser. Sedan har Manjaro ett superenkelt verktyg som heter (om jag minns rätt) MHWD som tillåter en att installera och byta drivrutin med ett knapptryck i ett grafiskt gränssnitt. Legitimt kan inte bli mycket lättare. Det finns fler inställningar, men det första i det gränssnittet är två knappar "Auto install free drivers" och "Auto install proprietary drivers" varav båda gör vad du förväntar dig. Kör du däremot AMD så är OSS drivrutinerna bättre än de stängda. (Ska man köra OpenCL med AMD så ska man idealt mixa lite, men det är off-topic.)

Sedan kommer du stöta på lite problem med Nvidias proprietära drivrutiner som att de saknar VA-API stöd, vilket stökar lite med hårdvaruaccelerering av video. Men det är inget specifikt för Manjaro utan är ett generellt Nvidia problem. Läs detta för förklaring och vad man kan göra för workarounds.

Skrivet av Svampen:

Grundproblemet för mig med linux är ju att alla guider säger skriv x skriv y i terminal men i grund och botten har jag ju inte full förståelse för vad alla kommandon i sig gör utan bara att de löste problemet.
Är för vetgirig och vill veta och förstå vad jag gör och är inte nöjd med att skriva xyz så löser det sig

Kanske initialt bara får ta ett steg tillbaka och acceptera att det tar tid och vara nöjd med att det funkar

Som @Pudu är inne på så är man och whatis dina bästa vänner. Om inte det hjälper testa skriv in programmet med "-h" parameter för "help" så får man ofta en förklaring vad allt faktiskt gör. Om inget annat så finns nästan alltid väldigt välskriven dokumentation på nätet eller andra ställen. Mer generell Linux konfiguration, speciellt för Arch baserade distros som Manjaro, så är Arch wikin helt otroligt bra.

Lite halv off-topic men det knyter rätt väl in med temat. Förstår inte alltså varför "stable" release distros som Ubuntu, Debian & PopOS rekommenderas till nya användare. Super bra om man vet att det är vad man behöver för något skäl, gillar själv köra Debian på mina servrar. Men för en ny desktop användare utan specifika krav så ställer det ju till något enormt att allt från programvara till drivrutiner och kernel är rent av gamla och ibland utdaterade. Vi ser ju det här exempelvis där TS problem är sedan länge löst men "stable" releaserna laggar efter. Manjaro exempelvis är enligt mig helt klart stabilt nog för en vanlig desktop användare, så att ha alla nya buggfixar, features och hårdvarustöd tidigt är helt klart mer värt.
Snackar inte här alltså om specifika distros utan varför "stable" releaser rekommenderas generellt över "rolling" releaser.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Herrejösses vad matnyttig info.
Tillverkar nu 3st usb live stickor i köket för att se vilken smak som är min smak mellan de olika gnome, xfce samt kde.

Först o främst får jag hoppas att stödet för headsetet finns som är skälet till att testa manjaro då de har tillgång till pulseaudio 14.

Bara o hålla tummarna!

Tusen tack för tipsen och hoppas på att barnen går att natta snabbt idag så jag kan börja testa mig fram.

Fridens liljor följdfrågor bör komma senare

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Orka inte fippla mellan de olika distarna så körde en ren install på manjaro kde då ni båda körde det (vet jag inte vad jag missar spelar det ändå ingen roll vilken front end jag väljer).
Pulseaudio hittar endast samma som pop os hitta dvs endast a50 voice och inte a50 game =S

Får överväga om jag är villig att vänja mig vid det nya ljudet eller om jag behöver fortsätta krama om windows ett tag till.
För övrigt så gav fps benchmark kartan i cs go följande resultat för den som är sugen på statistik
Pop os : avg 340
Manjaro: avg 320
Wind 10: avg 360

1280x960 allt på low

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk

Skumt att det inte fungerade out-of-the-box när det skulle finnas stöd.

Prova om du inte kan ställa in kanalerna manuellt med Alsamixer.

Kör dessa först i terminalen:
sudo pacman -Syy

sudo pacman -S alsa-utils

sudo pacman -S alsa-plugins

starta alsamixer i terminalen med:> alsamixer

Välj ljudenhet att konfigurera med F6 och sedan enter.
Bläddra åt höger med pilarna tills du kommer till channel, prova ändra från 2ch till 6ch och se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Fick det att "fungera" senare på kvällen men funka inte rätt ut boxen.
Ska undersöka mer ikväll då något fortsätt känns off.

Är det du skriver samma sak som att manuellt editera till 6 alternativ 8 kanaler i etc/pulse/deamon.pa?

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk

Skönt att det ordnade sig något så när

Vet faktiskt inte exakt vilka filer som alsamixer är och petar i, dock känns pulse/daemon som en process tillhörande Pulseaudio.
Alsamixer är faktiskt rätt kraftfullt litet verktyg, även om det ser ut som ett gammalt DOS-spel.

Edit: Såg att alsamixer verkar husera i bland annat etc/pulse så det är nog inte omöjligt att den även konfigurerar /etc/pulse/daemon.pa

Permalänk
Medlem

Ja det är bara att testa sig fram

Vad kan gå fel?
Troligtvis väldigt mycket
Är jag rädd för att det kan gå fel och man i värsta fall får ominstallera?
Nope!

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!