Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn hänger sig i ett par sekunder var 15:e sekund

Permalänk

Datorn hänger sig i ett par sekunder var 15:e sekund

YouTube-länk

Se filmsnutt. Jag rör musen hela tiden i klippet men muspekaren slutar svara i ett par sekunder, även tangentbordet reagerar inte, samtidigt blinkar min högra skärm till och försöker anpassa sig på något sätt. Detta händer alltså var 15:e sekund, just nu är datorn typ oanvändbar.

Om jag skriver på tangentbordet under dessa tre sekunder så dyker allt det jag skrivit upp på en gång sen när de tre sekunderna har gått. Så verkar inte vara någon USB-koppling som strular. Jag hör inte den där vanliga Windows-tonen som indikerar att något kopplas in eller ur heller.

Detta kom och försvann av oklara skäl för någon vecka sedan men nu är det tillbaka och jag vet inte vad som triggar igång det. Omstart av datorn hjälper inte, inte heller att stänga av högra skärmen som blinkar (Dell-skärm). Ominstallation av Nvidia-drivers hjälpte inte heller.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home (kopierat på USB-sticka)
Processor: Ryzen 3600
Processorkylare: Noctua NH-U12S
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-f
Minne: 2x 8 GB Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200 MHz CL16
Grafikkort: RTX 2070 Super (ROG Strix)
Hårddisk: Samsung SSD 860 EVO SSD 1TB, Seagate Barracuda Compute 2TB HDD
Nätaggregat: Corsair RM750X V2
Skärmar: ROG Swift PG279Q (vänster i bild), Dell P2419H 24" (höger i bild), LG CX 55" (har även en separat HDMI-kabel från grafikkortet som går till en receiver kopplad till LG-TV:n, bara för ljudets skull)
Övriga komponenter: Schiit Fulla 3 DAC/AMP, olika trådlösa mottagare (mus, tangentbord, XBox-handkontroll), Logitech C922 Webcam, gammal D-link USB-hub, HyperX

Tacksam för hjälp! Google hjälpte mig inte denna gång.

Permalänk
Medlem

Nu var det inte samma plattform, men jag hade en gång i forntiden problem med ett Intel Z170-moderkort som uppvisade liknande problem. Där var det en bugg som gjorde att några av USB 3.0-portarna var buggiga på något sätt (minns tyvärr inte mer detaljer), problemet löstes permanent med en ny BIOS-uppdatering, men tillfälligt med att jag körde tangentbord och mus på USB 2.0-portarna istället.

Har du testat att skifta?

Permalänk
Medlem

Hör du HDD:n spinna upp när datorn laggar till?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazelgrouse86:

te heller.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home (kopierat på USB-sticka)

Bara för att vara övertydlig här, du menar installerat från en USB-sticka va?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

AMD har kommit med rekommendationer för USB problem

1. Se till att ha absolut nyaste BIOS

2. Ladda ner dina drivrutiner till ditt chipset från AMD:s webbplats(inte från moderkortetets)

3. Stäng av Global C-states i BIOS

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Hör du HDD:n spinna upp när datorn laggar till?

Nej, den gör inget ljud.

Tack för input alla i tråden, ska testa att uppdatera BIOS från AMD:s hemsida samt byta USB-portar för mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazelgrouse86:

Nej, den gör inget ljud.

Tack för input alla i tråden, ska testa att uppdatera BIOS från AMD:s hemsida samt byta USB-portar för mus och tangentbord.

uppdatera BIOS från moderkortstillverkarens hemsida

uppdatera AMD Chipsetdrivrutiner från AMDs sida

Lycka till

// Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

uppdatera BIOS från moderkortstillverkarens hemsida

uppdatera AMD Chipsetdrivrutiner från AMDs sida

Lycka till

// Lazze

Aha tack för klargörandet, jag läste slarvigt där. Återstår fortfarande att göra, så tur det

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB