Nybörjare på mining, NiceHash, NuxHash, Skatter osv

Permalänk
Medlem

Vadfan, det börjar bli dags för honom att ta några års timeout från all media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vadfan, det börjar bli dags för honom att ta några års timeout från all media.

Håller med. Först var det TSLA och nu BTC. Snart lär han tweeta något om DOGE så det också sjunker.

Permalänk
Avstängd

Finns det ett bättre ställa att majna Eth mot än 2miners?

0.027291 Unpaid Balance, minsta är 0.05, så jag är nog där om en vecka eller så i den här farten.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av 9inety9ine:

Håller med. Först var det TSLA och nu BTC. Snart lär han tweeta något om DOGE så det också sjunker.

Tror han avklarade Doge-biten på SNL, åtminstone delvis.

Skrivet av stgr:

Finns det ett bättre ställa att majna Eth mot än 2miners?

0.027291 Unpaid Balance, minsta är 0.05, så jag är nog där om en vecka eller så i den här farten.

Ja enl. senaste statistiken jag såg så var i princip allt bättre än 2miners. Ska se om jag kan hitta mätningarna men i mångt och mycket är nog bästa valet också beroende på hur och när/hur ofta du vill ta ut.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Håller med. Först var det TSLA och nu BTC. Snart lär han tweeta något om DOGE så det också sjunker.

Vore intressant att se hans affärer i nära anslutning till dessa utspel. Han sålde väl BTC för ett par veckor sedan? Köper han på sig mer snart?

Nåväl, det går i varje fall att köpa billigare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vore intressant att se hans affärer i nära anslutning till dessa utspel. Han sålde väl BTC för ett par veckor sedan? Köper han på sig mer snart?

Nåväl, det går i varje fall att köpa billigare nu.

Skulle inte förvåna mig om han köper på sig en hel del, pumpar och säljer. Gud så kul att manipulera marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Håller med. Först var det TSLA och nu BTC. Snart lär han tweeta något om DOGE så det också sjunker.

Han är kanske en meme som Olof Gustafson säger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Tror han avklarade Doge-biten på SNL, åtminstone delvis.

Ja enl. senaste statistiken jag såg så var i princip allt bättre än 2miners. Ska se om jag kan hitta mätningarna men i mångt och mycket är nog bästa valet också beroende på hur och när/hur ofta du vill ta ut.

Järna oftare än var 3:e vecka eller var det nu tagit med mitt 2080TI-kort att få ihop 0.03/0.05

Permalänk
Medlem

Eftersom jag bytt till ett 6800 XT istället för 3070 så får jag inte riktigt till det.
QuickMiner är ju ej för AMD kort så det är ju standardversionen som gäller.
I programmet så kan man inte justera optimeringen av GPU, så som Low, Medium, High som man gjorde i QuickMiner.
Behöver man då aktivt justera i Radeons programvara för att få till optimeringen? Eftersom det är i min vanliga dator så känns det inte helt optimalt att behöva justera fram och tillbaka med inställningarna.

Permalänk
Medlem

Så nu går det inte föra över från nicehash till coinbase..

Permalänk

I SvD den 22:a maj står att läsa att en individ beskattas 400 % efter ha handlat och / eller grävt bitcoin. Jag är ingen betalande läsare och har således inte tillgång till hela artikeln, men som jag förstått det så har personen beskattats för samtliga försäljningar men inte fått dra av något för sina utgifter. Jag är väldigt nyfiken på @mmaattee 's tankar kring hur både SKV och domstol kan komma att nå e sådan slutsats (för att du har huvudet på skaft! inte som nån stå-till-svars grej).

Själv så tycker jag att det är en sak att förlora sin investering, det är en medveten risk. Men att beskattas för mer än vad man har tjänat in känns ju helt tokigt.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

I SvD den 22:a maj står att läsa att en individ beskattas 400 % efter ha handlat och / eller grävt bitcoin. Jag är ingen betalande läsare och har således inte tillgång till hela artikeln, men som jag förstått det så har personen beskattats för samtliga försäljningar men inte fått dra av något för sina utgifter. Jag är väldigt nyfiken på @mmaattee 's tankar kring hur både SKV och domstol kan komma att nå e sådan slutsats (för att du har huvudet på skaft! inte som nån stå-till-svars grej).

Själv så tycker jag att det är en sak att förlora sin investering, det är en medveten risk. Men att beskattas för mer än vad man har tjänat in känns ju helt tokigt.

Kort förklarat så är det för att du beskattas på hela vinsten, men du får bara göra avdrag för 70% av förlusterna.

Beroende på hur många trades du har gjort, om du går +-0 saldomässigt kan du ändå vara rejält skatteskyldig pga det ovan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Kort förklarat så är det för att du beskattas på hela vinsten, men du får bara göra avdrag för 70% av förlusterna.

Beroende på hur många trades du har gjort, om du går +-0 saldomässigt kan du ändå vara rejält skatteskyldig pga det ovan.

Det är jag med på. Men ska man tro det som står här (varning för viskningslek) så har kvittton på inköp underkänts men kvitton på försäljning accepterats, och att det är det som gör att svaranden beskattas långt över sina tillgångar. Om den saken stämmer så vet jag inte hur man egentligen ska tolka regelverket.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

I SvD den 22:a maj står att läsa att en individ beskattas 400 % efter ha handlat och / eller grävt bitcoin. Jag är ingen betalande läsare och har således inte tillgång till hela artikeln, men som jag förstått det så har personen beskattats för samtliga försäljningar men inte fått dra av något för sina utgifter. Jag är väldigt nyfiken på @mmaattee 's tankar kring hur både SKV och domstol kan komma att nå e sådan slutsats (för att du har huvudet på skaft! inte som nån stå-till-svars grej).

Själv så tycker jag att det är en sak att förlora sin investering, det är en medveten risk. Men att beskattas för mer än vad man har tjänat in känns ju helt tokigt.

Hej!

Jag läste om fallet "Linus Dunkers" som du refererar till och det är en strid mellan honom och skatteverket som pågått i flera år nu. Som vanligt ska man ta rubriker i nyheter som är låsta för icke-betalande med en nypa salt. I det här fallet så är det väldigt många saker som påverkar beskattningen han åker på, dels är det att han dragit av moms på det han tjänat och köpt in vilket skatteverket redan bestämt att man inte får göra på mining. Där åker han på att betala tillbaka allt. Men har även läst om flertalet fall där folk, efter fler års handel med krypto, kommit på att de kanske ska deklarera det också utan att kolla upp hur reglerna är och åkt på beskattning på mycket mer pengar än vad de faktiskt tjänat på handeln. I Linus fall så verkar det även som att han köpt en massa bitcoin kontant och inte har några kvitton eller liknande för de köpen och där säger det ju sig självt att skatteverket inte kan dra av omkostnaderna för de köpen utan något bevis för om han fått dem gratis eller faktiskt betalat för dem.

Men det som främst gör att en del personer, otroligt hemskt och tråkigt nog, hamnat i den sitsen att de får en stor skatteskuld är hur handel och trading med bitcoin beskattas. Då handlar det som vad som är avdragsbart i deklarationen och där är problemet att förluster endast är avdragsbara till 70%.

För att ta ett exempel:

Du säljer en krypto som du köpt för 90 kr, för 100 kr och gör då en vinst på 10 kr på den försäljningen.

Senare under samma år så säljer du en krypto, som du också köpt för 90kr, men för 80 kr och gör då en förlust på -10 kr på den försäljningen.

När du sedan ska deklarerar den här handeln så tar du upp + 10 kr i vinstförsäljningar och sedan drar du av 70% av dina förlustförsäljningar, alltså 0,7*-10 kr = -7 kr.
Det ger en deklarerad vinst på 3 kr som du sedan skattar 30% på, för enkelhetens skull så avrundar vi till att du får betala 1 kr i skatt trots att det du faktiskt tjänat på din handel är 0 kr.

I det här exemplet så låter det inte så jobbigt då det handlar om 1 kr i beskattning, men om du hållit på med High-Frequency Trading via mjukvara eller manuellt så kanske du har kommit upp i 20 000 transaktioner på de åtta år som Linus hållit på, om då 10 000 av dessa varit vinster enligt ovan och de andra 10 000 varit likadana förluster så kommer du åka på att betala 10 000 kr i skatt utan att ha tjänat en krona.

Om vi då istället säger att varje trade har snittat 10 000 kr istället för 10 kr (som nog är väldigt sannolikt om man har fått ihop några BTC sen långt tillbaka som man handlar med) så hamnar du på en beskattning på 10 000 kr x 1 000 = 10 MSEK. Detta också utan att ha en enda krona kvar i vinst.

Nu är det kanske lite väl tilltaget att man inte skulle gjort någon vinst alls när man hållit på så länge, men faktum kvarstår att en förlustaffär är mer kostsam än vad du tjänar på varje vinst vid handel av krypto. Handlar man med aktier eller andra finansiella instrument som finns på börsen så får man däremot kvitta vinster mot förluster till 100% och där skulle samma exempel resultera i 0 kr i skatt.

Hoppas det gjorde det förståeligt! (jag tycker också personligen att det är helt sjukt att det är på det här sättet..)

Permalänk
Medlem

Ett tillägg till ovan är att jag kan finna att det är lite anmärkningsvärt att personen i artikeln som nämns har åkt på en rejäl skattesmäll på 4,2 miljoner för något år sedan nu är uppe i skatteblåsväder kring krypto igen och åker på en smäll på 14 msek för att han yrkat momsavdrag trots att SKV fastslog redan 2015 att kryptovalutor inte ger rätt till momsavdrag..

Avdrag på 14 msek i moms innebär ju att han köpt in hårdvara för 70 MSEK för att mina med.

Permalänk
Medlem

Noobfråga, men måste casual miners som bara behåller krypton också skatta 400%? eller var det bara ett specialcase vi såg ovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Noobfråga, men måste casual miners som bara behåller krypton också skatta 400%? eller var det bara ett specialcase vi såg ovan?

Hej!

Kolla mina inlägg lite längre tillbaka i denna tråd så går jag igenom hur beskattningen fungerar (kort svar, nej)

En sak som är viktig att komma ihåg dock är att du ska betala skatt på det du minar oavsett om du har kvar det i krypto eller väljer att växla om det till SEK.

Permalänk
Skrivet av mmaattee:

Jag förstår, då känns saken genast mer rimlig vad gäller de regler som finns (sen att reglerna i sig skulle behöva moderniseras och kanske förenklas , det är en annan sak). Stort tack för ditt engagemang i tråden, det uppskattas!

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag förstår, då känns saken genast mer rimlig vad gäller de regler som finns (sen att reglerna i sig skulle behöva moderniseras och kanske förenklas , det är en annan sak). Stort tack för ditt engagemang i tråden, det uppskattas!

Skönt att vara till hjälp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Tror han avklarade Doge-biten på SNL, åtminstone delvis.

Ja enl. senaste statistiken jag såg så var i princip allt bättre än 2miners. Ska se om jag kan hitta mätningarna men i mångt och mycket är nog bästa valet också beroende på hur och när/hur ofta du vill ta ut.

0.047588 Unpaid Balance.
Börjar närma mig att få mina 0.05 från 2miners.
förslag på bättre ställen som ger lite oftare, så att man inte blir låst i en månad eller så innan jag får ut nåt?

Permalänk
Medlem

Nicehash betalar ut vid 0.0005 BTC/ 160 kr, för mig blir det var 3dje dag ungefär. Man kan därefter föra över till Coinbase gratis utan avgifter. Där byter jag ut de BTC jag skickat till den kryptovalutan jag vill ha gratis, i dagsläget ETH och AVA.
Det har varit lite strul sista tiden med överföringarna men nu funkar allt som det skall igen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Men det som främst gör att en del personer, otroligt hemskt och tråkigt nog, hamnat i den sitsen att de får en stor skatteskuld är hur handel och trading med bitcoin beskattas. Då handlar det som vad som är avdragsbart i deklarationen och där är problemet att förluster endast är avdragsbara till 70%.

Påminner lite om den gamla beskattningen av poker utanför EU (kanske fortfarande är så) där varje vinnande hand räknades som vinst och inte kunde kvittas mot förlusthänder. Teoretiskt skulle du kunna generera en miljardskuld till staten genom att handla fram och tillbaka med en tusenlapp och i slutändan fortfarande ha en tusenlapp och inte tjänat en krona.

Aja, tur att man aldrig gav sig på trading iaf när man pysslade med krypto. Kan inte va roligt att reda ut den soppan för vissa drabbade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Påminner lite om den gamla beskattningen av poker utanför EU (kanske fortfarande är så) där varje vinnande hand räknades som vinst och inte kunde kvittas mot förlusthänder. Teoretiskt skulle du kunna generera en miljardskuld till staten genom att handla fram och tillbaka med en tusenlapp och i slutändan fortfarande ha en tusenlapp och inte tjänat en krona.

Aja, tur att man aldrig gav sig på trading iaf när man pysslade med krypto. Kan inte va roligt att reda ut den soppan för vissa.

Exakt! Helt bizarrt att de kan utforma skatteregler på det sättet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Nicehash betalar ut vid 0.0005 BTC/ 160 kr, för mig blir det var 3dje dag ungefär. Man kan därefter föra över till Coinbase gratis utan avgifter. Där byter jag ut de BTC jag skickat till den kryptovalutan jag vill ha gratis, i dagsläget ETH och AVA.
Det har varit lite strul sista tiden med överföringarna men nu funkar allt som det skall igen.

Glömde nog säga att jag vill minea ETH och inte btc.

Permalänk
Medlem

Har pratat med skatteverket om beskattning vid försäljning av Bitcoin när man minar. Enligt handläggaren så godkänner vissa handläggare att man klumpar ihop all försäljning och skriver anskaffningsvärde och försäljningspris på en rad på K4. Man behöver då skriva i övrigtrutan hur man gjort ifall de vill ha in alla uppgifter på alla transaktioner. Detta för att slippa skattetillägg ifall man gjort fel. Men det är ju ett år kvar till deklaration.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Glömde nog säga att jag vill minea ETH och inte btc.

Du minar alltså inte BTC utan ETH på nicehash med din GPU. Nicehash köper dem (payout) av dig och betalar med BTC. Som du sedan skickar till Coinbase på ett par minuter och växlar till ETH gratis.

Därifrån kan du skicka dem till din cold wallet eller var du vill. Du kan även växla dem till euro (fiat) och skicka dem till din bank (om du har rätt bank).

Glöm inte att detta räknas som inkomst och skall beskattas.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av stgr:

Finns det ett bättre ställa att majna Eth mot än 2miners?

0.027291 Unpaid Balance, minsta är 0.05, så jag är nog där om en vecka eller så i den här farten.

Ethermine. Gratis utbetalningar och enkel att använda. Betalar ut från 0.01 ETH varje 14 dagar.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Du minar alltså inte BTC utan ETH på nicehash med din GPU. Nicehash köper dem (payout) av dig och betalar med BTC. Som du sedan skickar till Coinbase på ett par minuter och växlar till ETH gratis.

Därifrån kan du skicka dem till din cold wallet eller var du vill. Du kan även växla dem till euro (fiat) och skicka dem till din bank (om du har rätt bank).

Glöm inte att detta räknas som inkomst och skall beskattas.

Efter vad jag läst om nicehash, så har jag läst mig till att de ska undvikas.
Sedan vill jag nog ha ETH:en direkt istället för att behöva göra minst 2 försäljningar/köp.

Skrivet av MisterPlow2:

Ethermine. Gratis utbetalningar och enkel att använda. Betalar ut från 0.01 ETH varje 14 dagar.

Väldigt segt mellan utbetalningarna där, nu har jag visserligen fått sitta och vänta över en månad(?) på 2miners för att komma upp till 0.05 ETH, synd bara att det blev strömavbrott hemma i ett par timmar, hade annars kanske kunnat fått ut det inom 2 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Efter vad jag läst om nicehash, så har jag läst mig till att de ska undvikas.
Sedan vill jag nog ha ETH:en direkt istället för att behöva göra minst 2 försäljningar/köp.

Det är ju upp till var och en om man vill undvika Nicehash, har absolut inte haft några problem överhuvudtaget.
Sen gör du faktiskt inga försäljningar eller köp. Du minar ETH och får betalt i Bitcoin. I stort sett gratis och helt automatiskt.
Du skickar dina BTC till Coinbase gratis, växlar (inte säljer eller köper) till ETH som du vill ha med gällande kurs gratis.

Växlingen på Coinbase är instant och med seg arm tar det max 3 sekunder.

Det kvittar vilken miningpool osv du minar i, så fort du skall flytta dina ETH andelar får du betala en avgift.

Varför är du tveksam till att växla coins när det är gratis, säkert och sker instant? Bara nyfiken.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är ju upp till var och en om man vill undvika Nicehash, har absolut inte haft några problem överhuvudtaget.
Sen gör du faktiskt inga försäljningar eller köp. Du minar ETH och får betalt i Bitcoin. I stort sett gratis och helt automatiskt.
Du skickar dina BTC till Coinbase gratis, växlar (inte säljer eller köper) till ETH som du vill ha med gällande kurs gratis.

Växlingen på Coinbase är instant och med seg arm tar det max 3 sekunder.

Det kvittar vilken miningpool osv du minar i, så fort du skall flytta dina ETH andelar får du betala en avgift.

Varför är du tveksam till att växla coins när det är gratis, säkert och sker instant? Bara nyfiken.

Jag undviker gärna så många extra steg i deklarationen som jag bara kan. Nicehash gör att jag först måste deklarera anskaffningsvärde på mina BTC och därefter kapitalvinst/förlust fram till dess att jag växlat valutan.

Jag minar mot en pool som ger utbetalning direkt i ETH och max 1 gång i veckan (försöker få till 1 gång i månaden istället).

Ethermine exempelvis har gratis utbetalningar till Coinbase. Såklart tar mining poolen en avgift för sina tjänster, men den är betydligt lägre än Nicehash