Nybörjare på mining, NiceHash, NuxHash, Skatter osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Såg nu när jag drog ut en rapport från NiceHash för den perioden i våras som jag använde dem att de inte tar ansvar för att växlingskurserna i rapporten stämmer.

Disclaimer: * Please note that the exchange rates contained in this document are for informative purposes only and do not necessarily reflect the actual exchange rate at the exact time of the
transaction. NiceHash shall not be held liable in any form for the accuracy of the exchange rates contained in this document.

De är väl som allt, de vill frånskriva sig allt ansvar.
De stämmer förmodligen men de vill inte bli anklagande om det skulle vara fel.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Finns det någon som har ett Excel dokument eller liknande där man kan räkna ihop kostnader för rigg och vad den dragit in samt vad skatt borde bli och så?

Permalänk
Medlem

Hej

Jag ställde en fråga i fel forum så jag fick inget svar där så hoppas på svar här.

En persom som har Vega 56 menar att de klarar 55MH/s st vilket ger 165MH/s. När jag tittar på min elräkning minus fasta kostnader så kostar min el 3,01kr/KW med alla avgifter.

antar att man maxar korten då man gräver så mitt antagande är att en sådan rigg ligger på 1000W/h (1KW/h) men då förlorar man pengar enligt denna sida? (kostar 3,01kr/Kw*24h*30dagar=2167kr/mån i el)

Räknar man med uppgång på valutan eller räknar jag bara fel? Eller har ni som gräver fri el

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej

Jag ställde en fråga i fel forum så jag fick inget svar där så hoppas på svar här.

En persom som har Vega 56 menar att de klarar 55MH/s st vilket ger 165MH/s. När jag tittar på min elräkning minus fasta kostnader så kostar min el 3,01kr/KW med alla avgifter.

antar att man maxar korten då man gräver så mitt antagande är att en sådan rigg ligger på 1000W/h (1KW/h) men då förlorar man pengar enligt denna sida? (kostar 3,01kr/Kw*24h*30dagar=2167kr/mån i el)

Räknar man med uppgång på valutan eller räknar jag bara fel? Eller har ni som gräver fri el

https://i.gyazo.com/f068b74a95ba1a9761b5ba05aa8868dd.png

1000W är extremt mycket för 165MH/s.. ett 3080 ger cirka 100 MH/s på 230W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

1000W är extremt mycket för 165MH/s.. ett 3080 ger cirka 100 MH/s på 230W

Vega verkar vara 50mh/s per kort med 200W+ effekt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej

Jag ställde en fråga i fel forum så jag fick inget svar där så hoppas på svar här.

En persom som har Vega 56 menar att de klarar 55MH/s st vilket ger 165MH/s. När jag tittar på min elräkning minus fasta kostnader så kostar min el 3,01kr/KW med alla avgifter.

antar att man maxar korten då man gräver så mitt antagande är att en sådan rigg ligger på 1000W/h (1KW/h) men då förlorar man pengar enligt denna sida? (kostar 3,01kr/Kw*24h*30dagar=2167kr/mån i el)

Räknar man med uppgång på valutan eller räknar jag bara fel? Eller har ni som gräver fri el

https://i.gyazo.com/f068b74a95ba1a9761b5ba05aa8868dd.png

Skrivet av Swedishchef_90:

Vega verkar vara 50mh/s per kort med 200W+ effekt.

Knappar man in tre Vega56 på whattomine så säger den 510W på 147 MH/s:

Whattomine

Permalänk
Medlem

om man då räknar på totalt med cpu så 650W så får jag +30usd/30dagar det är fortfarande svårt att ens få ihop kostnaden för miningriggen

https://minerstat.com/coin/ETH

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

om man då räknar på totalt med cpu så 650W så får jag +30usd/30dagar det är fortfarande svårt att ens få ihop kostnaden för miningriggen

https://i.gyazo.com/65856042fe0bc7c37aa2c55b45460a73.png

https://minerstat.com/coin/ETH

Du har ju ett riktigt kasst elavtal. Med så hög kWh och sjunkande crypto marknad så blir det dålig avkastning

Du kan också drag av elkostnader om du mäter
riggen direkt vid uttaget på deklarationen.

Edit. Slog in mitt elavtal och skulle tjäna 136usd per månad med samma rigg

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av sesese:

Hej

Jag ställde en fråga i fel forum så jag fick inget svar där så hoppas på svar här.

En persom som har Vega 56 menar att de klarar 55MH/s st vilket ger 165MH/s. När jag tittar på min elräkning minus fasta kostnader så kostar min el 3,01kr/KW med alla avgifter.

antar att man maxar korten då man gräver så mitt antagande är att en sådan rigg ligger på 1000W/h (1KW/h) men då förlorar man pengar enligt denna sida? (kostar 3,01kr/Kw*24h*30dagar=2167kr/mån i el)

Räknar man med uppgång på valutan eller räknar jag bara fel? Eller har ni som gräver fri el

https://i.gyazo.com/f068b74a95ba1a9761b5ba05aa8868dd.png

Hej

Att vega 56 klarar 55mh/s bör du ta med en nypa salt,visst den kan klara det men det kan kräva att du ändrar timings med bios mod. Som alltid när de kommer till gpu så är de lite lotteri. Utöver det så bör man ha i åtanke att bara för att minern printar ut 55mh/s så kommer du troligtvis inte upp i den mot poolen du minar. Skulle säga att får du 48-50 mot pool så ska du vara nöjd. Nästa problem är förbrukning du behöver mäta riggen i väggen för o vara säker. Mina vega 64 säger 130-140watt i programvaran men de drar närmare 160-170w i väggen.

När de kommer till elpriset så ja du har ett för högt elpris för att få lönsamhet i det, man pratar rätt ofta att medel i mining ligger 10cent per kw/h med många så lågt som 3-5cent. Här i norden blir de ju lite var du bor men i elområde 3-4 tror jag de blir svårt att få till en avtal som funkar just nu iaf.

Visa signatur

Chassi: NZXT H500 | Mobo: MSI X470 Gaming Plus | CPU: Ryzen 5 2600X | Kylare: Corsair H100i PRO RGB
Diskar: Kingston NV2 M.2 NVMe 1TB / Samsung 860 EVO M.2 SSD 500GB | Minne: Corsair Vengeance LPX Black 4x8GB @ 3200 CL14
GPU: MSI Radeon RX 6800 16GB GAMING X TRIO | PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Skärm:AOC Agon AG322QCX 31,5"
TGB: Ducky One Rainbow Cherry PBT Double-shot MX Red | Mus: Logitech G305 Wireless Vit | Headset: Logitech G733 Wireless 7.1 Svart/Vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shozeamon:

Hej

Att vega 56 klarar 55mh/s bör du ta med en nypa salt,visst den kan klara det men det kan kräva att du ändrar timings med bios mod. Som alltid när de kommer till gpu så är de lite lotteri. Utöver det så bör man ha i åtanke att bara för att minern printar ut 55mh/s så kommer du troligtvis inte upp i den mot poolen du minar. Skulle säga att får du 48-50 mot pool så ska du vara nöjd. Nästa problem är förbrukning du behöver mäta riggen i väggen för o vara säker. Mina vega 64 säger 130-140watt i programvaran men de drar närmare 160-170w i väggen.

När de kommer till elpriset så ja du har ett för högt elpris för att få lönsamhet i det, man pratar rätt ofta att medel i mining ligger 10cent per kw/h med många så lågt som 3-5cent. Här i norden blir de ju lite var du bor men i elområde 3-4 tror jag de blir svårt att få till en avtal som funkar just nu iaf.

som du skriver så bor jag i område 4=dyraste området. Tack för alla svar blir ingen mining för mig då risken är för stor.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:
Skrivet av Ravnit:

Jag har funderat på detta ett tag och letar efter en riktig guide som visar hur dokumentet till SKV ska fyllas i.

ex:
- köpt rig år 2021 för x antal kronor
- Mining intäkter vid alla olika utdelningstillfällen lika med y kr.

Skatt år 1 = 0,3*(y1+ y2+...+ y12)-x*0,33

Sedan får man såklart skatta för det när det växlas från ex ETH till sek

Ah, har tänkt att göra just en sån och lägga upp. Har bara haft för mycket på jobbet senaste tiden för att hinna med..

Kommer vid något tillfälle sätta mig och göra ett excel-dokument som räknar fram allt och länkar in det i ett formulär som ser ut som Deklarationsformuläret. Kommer dela det här då

Hej mmaattee,
Blev det någonsin av att skapa excel-dokumentet?
Det är ju högt aktuellt just nu när det är dags att deklarera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krait78:

Hej mmaattee,
Blev det någonsin av att skapa excel-dokumentet?
Det är ju högt aktuellt just nu när det är dags att deklarera.

Hej!

Jodå, excel-nörd som jag är så gjorde jag det lite för avancerat.. Men ska göra en lite enklare version nu när jag ska deklarera i helgen, så kan återkomma efter det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Hej!

Jodå, excel-nörd som jag är så gjorde jag det lite för avancerat.. Men ska göra en lite enklare version nu när jag ska deklarera i helgen, så kan återkomma efter det!

Är lite av en excelnörd jag med 😅
Jag tar gärna den komplicerade varianten om det går bra dvs 😅😅😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Är lite av en excelnörd jag med 😅
Jag tar gärna den komplicerade varianten om det går bra dvs 😅😅😅

Kan givetvis dela det jag har just nu, ska tilläggas att det endast gäller mining och inte har något för trading eller försäljning av krypto då jag själv inte gjort något sånt ännu. Ska lägga till en flik med en mall för deklarationsformuläret som fylls i automatiskt, men tar det när jag gör själva deklarationen

Vilket är det bästa sättet att dela en excel-fil här? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Kan givetvis dela det jag har just nu, ska tilläggas att det endast gäller mining och inte har något för trading eller försäljning av krypto då jag själv inte gjort något sånt ännu. Ska lägga till en flik med en mall för deklarationsformuläret som fylls i automatiskt, men tar det när jag gör själva deklarationen

Vilket är det bästa sättet att dela en excel-fil här? 😅

Google drive eller Dropbox? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Google drive eller Dropbox? 😊

Då testar vi så här!

Mining - Mall

Den är uppbyggd på så sätt att alla de brun-orangea fälten fylls i av en själv, framförallt elkostnader och inköpskostnader, och sedan måste man ta en export från Etherscan som innehåller alla utbetalningar ni fått från mining-poolen. Det görs enklast genom att ni letar fram den wallet som betalningarna skett till på etherscan.io och sedan använder "Download CSV Export" som finns en bit ned till höger på sidan. Öppna upp csv-filen i excel, använd funktionen text-to-columns i A-kolumnen, välj "Delimited" och sedan "Comma" som delimiter. När det är klart så är det bara att kopiera in det till fliken "Etherscan export" och så ska allt räknar fram av sig självt.

Har ni utbetalningar och annat med i exporten från Etherscan så kommer ni behöva rensa bort dessa rader så att det endast är utbetalningarna på respektive mining-pool som finns med.

en liten PS. är att denna fil just nu endast är anpassad för Ethereum (då den bygger på Etherscan), ska lägga till en flik för andra valutor också

Edit: PPS: Insåg att nog många här använder NiceHash så ska lägga till en liknande del för det och sedan en flik för manuell inmatning av "övriga valutor".

Permalänk
Medlem

Jag håller på och ska skicka in årets deklaration men undrar lite om hur man deklarerar inköpen av grafikkort.
Som jag förstått så räknas mining som hobbyverksamhet. Om jag då gjort ett underskott 2021 så behöver jag inte deklarera detta?
Skatteverket skriver:
"Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som gått med underskott (förlust) men du måste spara alla underlag för verksamheten."
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Jag ringde till Skatteverket för att fråga men handläggaren visste inte hur mining skulle deklareras och bad mig maila in mina frågor (som jag inte fått svar på än).

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag håller på och ska skicka in årets deklaration men undrar lite om hur man deklarerar inköpen av grafikkort.
Som jag förstått så räknas mining som hobbyverksamhet. Om jag då gjort ett underskott 2021 så behöver jag inte deklarera detta?
Skatteverket skriver:
"Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som gått med underskott (förlust) men du måste spara alla underlag för verksamheten."
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Jag ringde till Skatteverket för att fråga men handläggaren visste inte hur mining skulle deklareras och bad mig maila in mina frågor (som jag inte fått svar på än).

Hej!

Det stämmer att du, om du gått med förlust, inte behöver deklarera hobbyverksamhet. Men i det fallet du gör en vinst ett år så måste du ha alla underlag från tidigare år för att kunna dra av tidigare års förlust mot nuvarande vinst osv. Själv deklarerade jag det trots förlust för att enklare kunna dra av det mot nästa års vinst (då jag redan ligger på vinst för detta år).