Nybörjare på mining, NiceHash, NuxHash, Skatter osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Ah, har tänkt att göra just en sån och lägga upp. Har bara haft för mycket på jobbet senaste tiden för att hinna med..

Kommer vid något tillfälle sätta mig och göra ett excel-dokument som räknar fram allt och länkar in det i ett formulär som ser ut som Deklarationsformuläret. Kommer dela det här då

Skulle uppskattas verkligen! Säg till om det finns något vi kan hjälpa till med 😂😅

Permalänk
Inaktiv

Hejsan
Jag övervägde att hoppa på trenden med bitcoin då när det kom för masssor år sedan, men jag skippade det dum som jag var, då det var lättjänade pengar på den tiden.

Nu är jag lite smått nyfiken på att kasta ihop gammal hårdvara jag kasserat till hyllorna och mina lite för skoj.. det är inga bra grafikkort osv så jag får någon super prestanda , men för kul grej lixom för att mer se hur det funkar och sedan kanske skaffa bättre grejer framöver.

Min fråga gällande skatter o avgifter så tänker jag ställa frågan ingen har ställt ännu.... I vilket steg är det som jag blir skyldig att redovisa o deklarera för det? Finns det något steg/kryphål där jag låter det vara/växa och sedan deklarera för det ,om säg två år, för att om två år kommer jag ha en betydligt lägre årsinkomst på grund av planerade studier och där med inte beskattas lika hårt då som nu.
Eller ta de som är på G att bli pensionärer.. Säg att denne går i pension om 3-4år och då kommer beskattas lägre och har som avsikt att nyttja intjänade bitcions till en form av pensions tillskott.

Hur går man tillväga för att skjuta på beskattningen till mer lämplig period där man har en lägre årsinkomst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hejsan
Jag övervägde att hoppa på trenden med bitcoin då när det kom för masssor år sedan, men jag skippade det dum som jag var, då det var lättjänade pengar på den tiden.

Nu är jag lite smått nyfiken på att kasta ihop gammal hårdvara jag kasserat till hyllorna och mina lite för skoj.. det är inga bra grafikkort osv så jag får någon super prestanda , men för kul grej lixom för att mer se hur det funkar och sedan kanske skaffa bättre grejer framöver.

Min fråga gällande skatter o avgifter så tänker jag ställa frågan ingen har ställt ännu.... I vilket steg är det som jag blir skyldig att redovisa o deklarera för det? Finns det något steg/kryphål där jag låter det vara/växa och sedan deklarera för det ,om säg två år, för att om två år kommer jag ha en betydligt lägre årsinkomst på grund av planerade studier och där med inte beskattas lika hårt då som nu.
Eller ta de som är på G att bli pensionärer.. Säg att denne går i pension om 3-4år och då kommer beskattas lägre och har som avsikt att nyttja intjänade bitcions till en form av pensions tillskott.

Hur går man tillväga för att skjuta på beskattningen till mer lämplig period där man har en lägre årsinkomst?

Hej!

Det är intjänandeåret som gäller, även om du skulle göra en deklarering efter två år (och riskera eventuell staffavgift och varning) så skulle det innebära att du "rättar" deklarationen för 2021 med det du tjänat in då samt upprättar en till för 2022. Då det är den skattesatsen du har under 2021 som gäller för det du minar i år.

Bra fråga, men går tyvärr inte att komma runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Har som flera andra här i forumet börjat intressera mig för mining. Provade att använda NiceHash under natten med mitt 1080 och tjänade 10 kr totalt. Nu använda jag dock inte NiceHash mining program då jag främst kör på linux och hittade programmet NuxHash som ska fungera likt NiceHash fast på linux, så en av mina frågor är om det finns någon nackdel med att köra NuxHash jämfört med NiceHash på windows. Sedan finns det ju även NiceHash miner och NiceHash QuickMiner, vad är skillnaden mellan dem två?

Läste även på lite om hur det fungerar med skatter osv. Om jag har förstått det rätt så ska man alltså deklarera varje utbetalning var fjärde timme samt vinsten när man sedan växlar till fiatvaluta, har jag förstått det rätt då? Kan man använda rapport funktionen i NiceHash för att få ut sådan data?

Och sedan till sist har ni något tips på hur man kan optimera min gpu med undervoltning etc, men då kanske jag tvingas över till windows i alla fall?

Du har ett Nvidiakort, då skall du använda Quickminer som skall vara optimerat för just Nvidiakort.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Du har ett Nvidiakort, då skall du använda Quickminer som skall vara optimerat för just Nvidiakort.

Jag testade det men jag har nu helt gått över till ethermine med t-rex.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Någon som varit med om att det tar en evighet att göra uttag från Nicehash? Har gjort ett uttag tidigare och då gick det på max 10 minuter (2FA aktiverat). Nu är det över tre timmar sen och det står som "pending" fortfarande.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hurtfulspring:

Jag testade det men jag har nu helt gått över till ethermine med t-rex.

Jag har precis börjat testa trex då det är starkt rekommenderat i poolen och så.
Har väl inte bästa sample size än men än så länge fattar jag inte riktigt varför det skulle vara bättre än Phoenix jag använt tidigare. Många nämner lägre stales men har hittills lägre effective hash rate och det måste väl vara huvudsaken.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag har precis börjat testa trex då det är starkt rekommenderat i poolen och så.
Har väl inte bästa sample size än men än så länge fattar jag inte riktigt varför det skulle vara bättre än Phoenix jag använt tidigare. Många nämner lägre stales men har hittills lägre effective hash rate och det måste väl vara huvudsaken.

Jag kör trex med etherminer ochvdet funkar relativt bra måste jag säga 😅
Stales och liknande stöter man väl på men det är ca 1 per 300 shares.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag kör trex med etherminer ochvdet funkar relativt bra måste jag säga 😅
Stales och liknande stöter man väl på men det är ca 1 per 300 shares.

Just nu eth drar in sjukt mycket!

Permalänk
Medlem

Är också lite sugen på att testa på detta med mining, men är som så många andra intresserade novis
Jag har ett RTX 3070 "över" samt en komplett dator med lite sämre övriga komponenter.

Jag funderar på det enklaste möjliga vilket verkar vara Nicehash. Är det verkligen så simpelt, skapa ett konto, ladda ner programvara i windows där programmet optimerar GPU och sen så är allt igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Är också lite sugen på att testa på detta med mining, men är som så många andra intresserade novis
Jag har ett RTX 3070 "över" samt en komplett dator med lite sämre övriga komponenter.

Jag funderar på det enklaste möjliga vilket verkar vara Nicehash. Är det verkligen så simpelt, skapa ett konto, ladda ner programvara i windows där programmet optimerar GPU och sen så är allt igång?

Kort svar, ja.
Jag var helt novis men var igång efter typ 20 minuter. Starta sen ett konto på Coinbase om du vill trada cryptovalutor mellan varandra utan avgift. Nicehash och Coibase har ett sammarbete så det är helt avgitfritt att föra över bitcoin från Nicehash till Coinbase. Har du sen ett paypalkonto kan du föra över euro till det från Coinbase.

Tänk bara på att stänga av real time protection på antiviruset när du laddar ned miningprogrammet. Det innehåller filsorter som vissa virus använder och lägger den då i karantän.
Det är inte virus så du behöver inte vara rädd.
Det kan även hända att du får virusvarning när du minar. Samma sak där, det är miningpluginen som ger utslag. Jag har realtime protection avslagen helt när jag minar så det inte blir avbrott.

Tpis 2, klocka ner CPUn på GPUn. Den behöver inte dra så mycket ström. Det är enbart minnena som jobbar på GPUn.
Använd inte din CPU (datorprocessorn) utan kör enbart GPU då en CPU inte ger så mycket ETH men skapar massor av värme och drar ström på 100% load.

Just nu med datorn i sign drar jag in +4k i månaden. Det är säkert bara temporärt, men det skulle ge ca 50k om året Så bra kommer det nog inte vara med facit i hand...men hamnar man på hälften är jag verkligen nöjd.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Japp är 100% säker på det, inkomster från hobbyverksamhet beskattas enligt inkomstslaget tjänst. Alltså detsamma som vanlig förvärvsinkomst och läggs alltså ovanpå din årsinkomst från huvudinkomst.

Något som jag glömde skriva är att man också ska betala så kallade egenavgifter på överskottet i hobbyverksamheten, det gör man genom ett schablonavdrag om 25% vid deklarationen. Om nettot efter kostnader är 50 000 kr så går först 25% = 12 500 kr till egenavgifter och sedan dras din marginalskatt på resterande 37 500 kr, så om du exempelvis ligger över skiktgränsen för statlig skatt på 523 200 kr så innebär det 50% skatt på 37 500 kr.

Vips så är det endast 18 750 kr kvar av en vinst på 50 000 kr...

Jag har inte fattat ett par saker med det här.

Du får en förvärvsinkomst fullt beskattningsbar utan någon arbetsgivareavgift/socialt skyddsnät eller pensionsgrund? Man kan väl inte sjukanmälan sig om man inte fortsatt "kan" mina under en sjukperiod. Skiktgränsen är ju anpassad för att du ska ha en högre dold inkomst i form av arbetsgivareavgift och pension som du saknar. Kan det vara avdragsgillt?

Vidare gäller väl hobby endast när inkomst är en bieffekt av som hobby. Är syftet tjäna pengar är det väl skatt från första kronan? Men det är kanske vad du säger och att kostnader för hobby har en schablon på 25% upp till 50k?

Och hur värdeutveckling på något som anses som valuta i vissa anseende kan göras förstår jag inte. Jag får väl inte en skatt på pengarna jag flyttar mellan konton eller beslutar mig att handla för.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Jag har inte fattat ett par saker med det här.

Du får en förvärvsinkomst fullt beskattningsbar utan någon arbetsgivareavgift/socialt skyddsnät eller pensionsgrund? Man kan väl inte sjukanmälan sig om man inte fortsatt "kan" mina under en sjukperiod. Skiktgränsen är ju anpassad för att du ska ha en högre dold inkomst i form av arbetsgivareavgift och pension som du saknar. Kan det vara avdragsgillt?

Vidare gäller väl hobby endast när inkomst är en bieffekt av som hobby. Är syftet tjäna pengar är det väl skatt från första kronan? Men det är kanske vad du säger och att kostnader för hobby har en schablon på 25% upp till 50k?

Och hur värdeutveckling på något som anses som valuta i vissa anseende kan göras förstår jag inte. Jag får väl inte en skatt på pengarna jag flyttar mellan konton eller beslutar mig att handla för.

Hej!

Hänger inte riktigt med på vad du menar, egenavgifterna som man betalar in till skatteverket motsvarar det som kallas för arbetsgivar- och sociala avgifter när det betalas av din arbetsgivare. I det här fallet är du din egen arbetsgivare och då kallas det egenavgifter. Det du tjänar blir också givetvis pensionsgrunande om du gör en vinst.

Det är precis det jag säger, det är skatt från första kronan du gör i vinst. 50k är ingen övre gräns på något sätt, endast en siffra som jag använde som räkneexempel

Krypto anses inte som valuta i sverige (såvitt jag vet så finns det ingen myndighet i hela världen som anser att det är en riktig valuta). Det ses av de allra flesta som en tillgång mer likt guld eller andra mineraler då det i de allra flesta avseenden beter sig som- och har samma egenskaper som det. Då förstås med undantaget att det accepteras som betalningsmedel hos en ökande mängd företag. Du får ingen skatt om du bara flyttar det mellan plånböcker, bara när du omvandlar det till något annat.

Det är ju exakt samma sak som om du skulle gör samma sak med en utlänsk valuta, alla företag som handlar i andra valutor än SEK och har skattehemvist i sverige måste ju redovisa valutakursvinster eller förluster och skatta på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Någon som varit med om att det tar en evighet att göra uttag från Nicehash? Har gjort ett uttag tidigare och då gick det på max 10 minuter (2FA aktiverat). Nu är det över tre timmar sen och det står som "pending" fortfarande.

Kan ta upp till 7 dagar. Tog 4 dagar för mig engång o föra över från nicehash till coinbase. Bara o vänta. Förstår att det är nervpirrande

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Någon som varit med om att det tar en evighet att göra uttag från Nicehash? Har gjort ett uttag tidigare och då gick det på max 10 minuter (2FA aktiverat). Nu är det över tre timmar sen och det står som "pending" fortfarande.

Nicehash har ju haft rätt ordentliga störningar på sina servrar senaste dagarna (troligen relaterat till dom extrema vinsterna just nu) Idag sköter dom ju tom utbetalningar manuellt.

För övrigt så kan jag ju rekommendera att föra över från Nicehash -> Coinbase -> Coinbase Pro. Växla BTC till EUR Coinbase Pro och för sedan över till din bank. Du sparar pengar på det jämfört med att växla till EUR på Nicehash.
Även om du får betala en liten avgift för överföring till din bank så blir det ändå billigare på grund av Nicehashs rätt saftiga växlingsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Kort svar, ja.
Jag var helt novis men var igång efter typ 20 minuter. Starta sen ett konto på Coinbase om du vill trada cryptovalutor mellan varandra utan avgift. Nicehash och Coibase har ett sammarbete så det är helt avgitfritt att föra över bitcoin från Nicehash till Coinbase. Har du sen ett paypalkonto kan du föra över euro till det från Coinbase.

Tänk bara på att stänga av real time protection på antiviruset när du laddar ned miningprogrammet. Det innehåller filsorter som vissa virus använder och lägger den då i karantän.
Det är inte virus så du behöver inte vara rädd.
Det kan även hända att du får virusvarning när du minar. Samma sak där, det är miningpluginen som ger utslag. Jag har realtime protection avslagen helt när jag minar så det inte blir avbrott.

Tpis 2, klocka ner CPUn på GPUn. Den behöver inte dra så mycket ström. Det är enbart minnena som jobbar på GPUn.
Använd inte din CPU (datorprocessorn) utan kör enbart GPU då en CPU inte ger så mycket ETH men skapar massor av värme och drar ström på 100% load.

Just nu med datorn i sign drar jag in +4k i månaden. Det är säkert bara temporärt, men det skulle ge ca 50k om året Så bra kommer det nog inte vara med facit i hand...men hamnar man på hälften är jag verkligen nöjd.

Tack för svar!

Får hem SSDn till min kommande burk på Fredag så blir att starta igång den på Fredag och testa med QuickMiner

Blir intressant att se vad ett enstaka 3070 kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Kan ta upp till 7 dagar. Tog 4 dagar för mig engång o föra över från nicehash till coinbase. Bara o vänta. Förstår att det är nervpirrande

Skrivet av krait78:

Nicehash har ju haft rätt ordentliga störningar på sina servrar senaste dagarna (troligen relaterat till dom extrema vinsterna just nu) Idag sköter dom ju tom utbetalningar manuellt.

För övrigt så kan jag ju rekommendera att föra över från Nicehash -> Coinbase -> Coinbase Pro. Växla BTC till EUR Coinbase Pro och för sedan över till din bank. Du sparar pengar på det jämfört med att växla till EUR på Nicehash.
Även om du får betala en liten avgift för överföring till din bank så blir det ändå billigare på grund av Nicehashs rätt saftiga växlingsavgift.

Tack! Jag fick mitt uttag efter ca 6 timmar. Det var väl inte så farligt så här i efterhand men rätt otrevligt när det bara hänger i luften, utan att veta varför.

Jag brukar annars inte växla till Euro men vill inte ha något liggandes hos Nicehash - litar inte på dem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag brukar annars inte växla till Euro men vill inte ha något liggandes hos Nicehash - litar inte på dem alls.

Det borde du inte göra heller. Helst ska man ju föra över dom till en cold wallet för att vara säker.
Jag för över mina BTC till coinbase vilket jag ser som något säkrare, dock så kommer jag plocka ut till EUR vid jämna mellanrum tills jag fått tillbaka pengarna jag la ut på korten.
Efter det så skaffar jag mig nog en cold wallet att spara BTC på.

Permalänk
Medlem

Hur mycket brukar ni ha i pengar innan ni flyttar över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Hur mycket brukar ni ha i pengar innan ni flyttar över?

Jag brukar föra över när jag får ihop 0.001 BTC mest för att få en jämn summa som är lätt att ha koll på.
Värdet i fiat varierar ju hela tiden men själva mängden BTC varierar ju inte.

Permalänk
Medlem

Nu är jag igång med Nicehash.
Gick smidigt att komma igång, med att skapa konto på Nicehash, Coinbase, Coinbase pro och installera och starta programvaran.
Jag kör en allt i mitt gamla NZXT H1, dock helt öppet.
Använde mig av QuickMiner och valde att köra med deras inställning på ”High” och ligger då på ca: 60-62 MH/s med ca 55-65 grader på GPU.
Vet inte vad som räknas som bra eller dåligt dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Nu är jag igång med Nicehash.
Gick smidigt att komma igång, med att skapa konto på Nicehash, Coinbase, Coinbase pro och installera och starta programvaran.
Jag kör en allt i mitt gamla NZXT H1, dock helt öppet.
Använde mig av QuickMiner och valde att köra med deras inställning på ”High” och ligger då på ca: 60-62 MH/s med ca 55-65 grader på GPU.
Vet inte vad som räknas som bra eller dåligt dock

Vad ligger du på för watt?
Jag har 59-60 mh/s på 110watt och 51 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Vad ligger du på för watt?
Jag har 59-60 mh/s på 110watt och 51 grader

110W här med.

Permalänk
Medlem

Inte orkat läsa genom tråden helt, men Nicehash nyper typ 9% av profits istället för om du minar via Ethermine.org eller liknande där det är 1%.

Fördelen med Nicehash är väl om du vill ha Bitcoin direkt, även fast du minar Ether så får du betalt i Bitcoin.
Svenska staten vill ha skatt om du växlar från Ether till BTC om du minat via Ethermine t.ex.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Inte orkat läsa genom tråden helt, men Nicehash nyper typ 9% av profits istället för om du minar via Ethermine.org eller liknande där det är 1%.

Fördelen med Nicehash är väl om du vill ha Bitcoin direkt, även fast du minar Ether så får du betalt i Bitcoin.
Svenska staten vill ha skatt om du växlar från Ether till BTC om du minat via Ethermine t.ex.

För min del så handlar det mer om okunskap till att jag använder Nicehash nu. Det var otroligt smidigt att komma igång.

Det är väl skatt oavsett valuta på crypto eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

För min del så handlar det mer om okunskap till att jag använder Nicehash nu. Det var otroligt smidigt att komma igång.

Det är väl skatt oavsett valuta på crypto eller?

Njae, det är väl vl ingnet skatt om du har köpt Eth eller Btc och drar av det som omkostnadsbelopp.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Rip va bitcoin droppade inatt. tänkte precis sålt men tappar ju 15% på värdet då haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Rip va bitcoin droppade inatt. tänkte precis sålt men tappar ju 15% på värdet då haha

Musks fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Musks fel.

Vad har han nu gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad har han nu gjort?

https://www.expressen.se/dinapengar/tesla-grundaren-elon-musk...