Nybörjare på mining, NiceHash, NuxHash, Skatter osv

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Korta svaret är nej, om datorn är införskaffad som en ren speldator så kan du inte göra något avdrag. Om du dock har en dedikerad mining rigg med flera graffikort så kan du dra av alla kostnader som hårdvaran har kostat dig, samt elavgiften.

Själv tycker jag att man borde kunna dra av för en gamingdator, speciellt för grafikkorten. Man kan ha haft som mål att minea 50% av tiden när man sover/gör annat, och spela och andra sysselsättningar 50%.

Men jag tycker frågan är mycket mer komplex än så, och jag är ingen expert.

Ok! Tack! Då vet jag iaf att jag kan räkna på alla kostnader som jag har haft för den dedikerade mining riggen då iaf.
Då när jag har räknat allt för mining riggen nu på nytt så har den kostat mig 22401kr för ALLT till den. Elen är gratis i lägenheten där jag bor så den slipper jag strula med att räkna ut som tur är.

Vet du hur mycket som skattas av värdet man mineat och fått utbetalt? Om jag får en utbetalning på motsvarande 3000kr, är det 30% av det? Eller är det mer eller mindre som skattmasen vill sno åt sig?

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MLVMullvad:

Ok! Tack! Då vet jag iaf att jag kan räkna på alla kostnader som jag har haft för den dedikerade mining riggen då iaf.
Då när jag har räknat allt för mining riggen nu på nytt så har den kostat mig 22401kr för ALLT till den. Elen är gratis i lägenheten där jag bor så den slipper jag strula med att räkna ut som tur är.

Vet du hur mycket som skattas av värdet man mineat och fått utbetalt? Om jag får en utbetalning på motsvarande 3000kr, är det 30% av det? Eller är det mer eller mindre som skattmasen vill sno åt sig?

Tack för ditt svar!

Hej!

Som tidigare sagts så kommer du inte kunna dra av något alls för kostnader till din speldator, detta då det inte finns något sätt att göra en korrekt gränsdragning mellan privat användande och mining (det går ju exempelvis fortfarande att spela vissa spel och surfa osv samtidigt som du har en miner igång på den).

Med det sagt så får du dra av för allting som din rigg har kostat, ända ned till eventuell fraktkostnad för respektive del. Dock måste du spara och kunna redovisa kvitton för allting som finns i den. Det innebär dock att du, om du flyttat ett grafikkort från speldatorn till riggen så kommer du inte kunna dra av kostnaden för det kortet då eventuellt kvitto/faktura kommer visa att du införskaffat det långt före du hade riggen och då kommer SKV ifrågasätta det osv.

Du skattar endast på eventuell vinst du gör, vilket betyder värdet på all ETH vid utbetalningstidpunkt från pool till din wallet minus alla kostnader för att mina den. Alltså kostnaden för riggen samt eventuell elkostnad, förutsatt att du tydligt kan redovisa hur mycket el riggen dragit samt vad det kostat (typ via elmätare osv.).

Skattesatsen på detta är Din marginalskatt, alltså vad din skattetabell säger att du ska skatta om du lägger på denna "vinst" ovanpå din årslön.

Sedan skattar du 30% på eventuell värdeökning på din ETH mellan tidpunkten du fått den och när du sålt den, på eventuell värdeminskning så får du endast dra av 70% mot ditt skattegrundande belopp, vad det innebär är att du alltså fortfarande får skatta 30% på 100%-70%=30% av en värdeförlust.

stavfel
Permalänk
Skrivet av mmaattee:

Hej!

Som tidigare sagts så kommer du inte kunna dra av något alls för kostnader till din speldator, detta då det inte finns något sätt att göra en korrekt gränsdragning mellan privat användande och mining (det går ju exempelvis fortfarande att spela vissa spel och surfa osv samtidigt som du har en miner igång på den).

Med det sagt så får du dra av för allting som din rigg har kostat, ända ned till eventuell fraktkostnad för respektive del. Dock måste du spara och kunna redovisa kvitton för allting som finns i den. Det innebär dock att du, om du flyttat ett grafikkort från speldatorn till riggen så kommer du inte kunna dra av kostnaden för det kortet då eventuellt kvitto/faktura kommer visa att du införskaffat det långt före du hade riggen och då kommer SKV ifrågasätta det osv.

Du skattar endast på eventuell vinst du gör, vilket betyder värdet på all ETH vid utbetalningstidpunkt från pool till din wallet minus alla kostnader för att mina den. Alltså kostnaden för riggen samt eventuell elkostnad, förutsatt att du tydligt kan redovisa hur mycket el riggen dragit samt vad det kostat (typ via elmätare osv.).

Skattesatsen på detta är Din marginalskatt, alltså vad din skattetabell säger att du ska skatta om du lägger på denna "vinst" ovanpå din årslön.

Sedan skattar du 30% på eventuell värdeökning på din ETH mellan tidpunkten du fått den och när du sålt den, på eventuell värdeminskning så får du endast dra av 70% mot ditt skattegrundande belopp, vad det innebär är att du alltså fortfarande får skatta 30% på 100%-70%=30% av en värdeförlust.

Tack för ditt svar!

Antar att jag fortfarande får göra avdrag om jag köpt begagnade grejer via Tradera och kvittona isåfall är för mitt köp av produkten via Tradera?

Isåfall så har jag nu gått plus på mitt mineande och ska betala skatt för det när det är dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Hej!

Som tidigare sagts så kommer du inte kunna dra av något alls för kostnader till din speldator, detta då det inte finns något sätt att göra en korrekt gränsdragning mellan privat användande och mining (det går ju exempelvis fortfarande att spela vissa spel och surfa osv samtidigt som du har en miner igång på den).

Med det sagt så får du dra av för allting som din rigg har kostat, ända ned till eventuell fraktkostnad för respektive del. Dock måste du spara och kunna redovisa kvitton för allting som finns i den. Det innebär dock att du, om du flyttat ett grafikkort från speldatorn till riggen så kommer du inte kunna dra av kostnaden för det kortet då eventuellt kvitto/faktura kommer visa att du införskaffat det långt före du hade riggen och då kommer SKV ifrågasätta det osv.

Du skattar endast på eventuell vinst du gör, vilket betyder värdet på all ETH vid utbetalningstidpunkt från pool till din wallet minus alla kostnader för att mina den. Alltså kostnaden för riggen samt eventuell elkostnad, förutsatt att du tydligt kan redovisa hur mycket el riggen dragit samt vad det kostat (typ via elmätare osv.).

Skattesatsen på detta är Din marginalskatt, alltså vad din skattetabell säger att du ska skatta om du lägger på denna "vinst" ovanpå din årslön.

Sedan skattar du 30% på eventuell värdeökning på din ETH mellan tidpunkten du fått den och när du sålt den, på eventuell värdeminskning så får du endast dra av 70% mot ditt skattegrundande belopp, vad det innebär är att du alltså fortfarande får skatta 30% på 100%-70%=30% av en värdeförlust.

Sen är det egenavgift som gäller också eller?

Skrivet av mmaattee:

Japp är 100% säker på det, inkomster från hobbyverksamhet beskattas enligt inkomstslaget tjänst. Alltså detsamma som vanlig förvärvsinkomst och läggs alltså ovanpå din årsinkomst från huvudinkomst.

Något som jag glömde skriva är att man också ska betala så kallade egenavgifter på överskottet i hobbyverksamheten, det gör man genom ett schablonavdrag om 25% vid deklarationen. Om nettot efter kostnader är 50 000 kr så går först 25% = 12 500 kr till egenavgifter och sedan dras din marginalskatt på resterande 37 500 kr, så om du exempelvis ligger över skiktgränsen för statlig skatt på 523 200 kr så innebär det 50% skatt på 37 500 kr.

Vips så är det endast 18 750 kr kvar av en vinst på 50 000 kr...

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MLVMullvad:

Tack för ditt svar!

Antar att jag fortfarande får göra avdrag om jag köpt begagnade grejer via Tradera och kvittona isåfall är för mitt köp av produkten via Tradera?

Isåfall så har jag nu gått plus på mitt mineande och ska betala skatt för det när det är dags.

Jodå, så länge du kan uppvisa att du införskaffade den till det priset så ska det vara okej. På tradera blir det tydligt, köpa privat via blocket kan vara svårare men ska gå om du sparat annons och uppvisar kvitto på överföringen osv.

Skrivet av CRHASH:

Sen är det egenavgift som gäller också eller?

Bra att du sa det, mycket riktigt så ska egenavgift dras av på vinsten innan skatteberäkningen görs och sedan betalas in till SKV

Permalänk
Medlem

Någon som testat att Nicehash programmet funkar med W11? Vågar inte installera W11 förrän jag vet att den funkar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Väldigt krångligt det här med skatten men man får väll fylla i så gott det går när det är dags. Blir det strul så lär man väll få höra det på nått vis.

Permalänk

Om man säljer riggen eller ett grafikkort då? Får man fortfarande göra avdrag då eller räknas det som att man aldrig ens har haft grejerna då, men man får ändå betala skatt för ''lönen'' man fått utbetalad för att man mineat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MLVMullvad:

Om man säljer riggen eller ett grafikkort då? Får man fortfarande göra avdrag då eller räknas det som att man aldrig ens har haft grejerna då, men man får ändå betala skatt för ''lönen'' man fått utbetalad för att man mineat?

Gör du avdrag för grejerna och sedan säljer dem så måste du redovisa försäljningsbeloppet som inkomst. Skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris påverkar din totala vinst.

Permalänk

Går det skapa ett Coinbase-konto utan att lägga till kredit-/bankkortet?
Tar mig inte förbi det steget utan att behöva lägga till infon vid skapande av konto där.

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatorsb:

Går det skapa ett Coinbase-konto utan att lägga till kredit-/bankkortet?
Tar mig inte förbi det steget utan att behöva lägga till infon vid skapande av konto där.

Tror du måste registrera ett kort.

Permalänk

Mining som företag?

Hej,
Fantastisk tråd som besvarade nästan alla mina frågor och farhågor…

Tolkar diskussionen som att det mest handlar om vilka skatteregler som gäller om jag driver mining som privatperson. Då blir det marginalskatt + egenavgifter. Även om det är pensionsgrundande så är det en liten tröst för mig som redan betalar statlig skatt - allmänna pensionsavsättningar är ju redan i taket.

Men vad gäller om jag skapar ett bolag? Jag förstår att jag inte kan dra av moms på inköp, men om jag kan göra rejäla pensionsavsättningar så kan det ju vara intressant. Om jag sedan använder överskottet till aktieutdelning istället för lön så borde jag väl ”bara” få 30% i utdelningsskatt???

Ingen stjärna på bolagsrätt, men någon annan kanske vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegasus_Invest:

Hej,
Fantastisk tråd som besvarade nästan alla mina frågor och farhågor…

Tolkar diskussionen som att det mest handlar om vilka skatteregler som gäller om jag driver mining som privatperson. Då blir det marginalskatt + egenavgifter. Även om det är pensionsgrundande så är det en liten tröst för mig som redan betalar statlig skatt - allmänna pensionsavsättningar är ju redan i taket.

Men vad gäller om jag skapar ett bolag? Jag förstår att jag inte kan dra av moms på inköp, men om jag kan göra rejäla pensionsavsättningar så kan det ju vara intressant. Om jag sedan använder överskottet till aktieutdelning istället för lön så borde jag väl ”bara” få 30% i utdelningsskatt???

Ingen stjärna på bolagsrätt, men någon annan kanske vet?

Skall du starta ett AB där du skall betala lön till dig själv och vad man nu mer behöver göra enligt 3:12 för att få lite aktieutdelning på ett fåmansföretag?

Då får du ha en jäkla massa GPUer gissar jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Någon som testat att Nicehash programmet funkar med W11? Vågar inte installera W11 förrän jag vet att den funkar.

Nicehash fungerar som vanligt på W11.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Skall du starta ett AB där du skall betala lön till dig själv och vad man nu mer behöver göra enligt 3:12 för att få lite aktieutdelning på ett fåmansföretag?

Då får du ha en jäkla massa GPUer gissar jag.

Man får ihop mellan 1000-2000 per GPU i månaden, beroende på vilken GPU man har. Då räknar jag inte sämre än rx 6800 och GTX 3070.
Sen skall det skattas och räknas bort elkostnad.
Ja...det blir en jäkla massa GPUer för att få en anständig inkomst.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Man får ihop mellan 1000-2000 per GPU i månaden, beroende på vilken GPU man har. Då räknar jag inte sämre än rx 6800 och GTX 3070.
Sen skall det skattas och räknas bort elkostnad.
Ja...det blir en jäkla massa GPUer för att få en anständig inkomst.

3060Ti ger väl samma hashrate som 3070?

Permalänk

Skatt på mining som företag

Fantastisk tråd. Eloge till mmmaattee och alla andra för bra inlägg!

Jag inser efter att ha läst denna tråd att det inte är någon idé att göra detta som privatperson.

Hur funkar skattebiten om jag skulle köra mining under mitt AB? Om jag förstår det rätt så ska jag betala skatt på värdeökningen från det datumet jag mine:at till det datumet jag säljer kryptovalutan, i övrigt är det ingen annan skatt eller moms och det är samma regler som all annan typ av inkomst till ett AB. Har jag fattat rätt?

Skrivet av Pegasus_Invest:

Men vad gäller om jag skapar ett bolag? Jag förstår att jag inte kan dra av moms på inköp, men om jag kan göra rejäla pensionsavsättningar så kan det ju vara intressant.

Varför kan man inte dra av moms på inköp? Menar du inköp av utrustning?

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad som gäller vid föräldraledighet med föräldrapenning och mining? Kan det bli tjafs med försäkringskassan i efterhand? Som jag tolkar det är hobbyverksamhet OK så länge man inte tar ut full föräldrapenning (7 av 7 dagar), men mining är ju speciellt.

Tänkte ett varv till: Om man inte går med vinst (riggen som kostnad) bör det vara helt lugnt antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Någon som har koll på vad som gäller vid föräldraledighet med föräldrapenning och mining?

Jag kollade med försäkringskassan och de svarade precis som för övrig hobbyverksamhet. Så länge man inte arbetar med den de dagar man tar ut föräldrapenning är det lugnt.

Permalänk
Medlem

Inte kollat i denna tråden på ett tag, men svarar på några frågor här

Skrivet av Pegasus_Invest:

Hej,
Fantastisk tråd som besvarade nästan alla mina frågor och farhågor…

Tolkar diskussionen som att det mest handlar om vilka skatteregler som gäller om jag driver mining som privatperson. Då blir det marginalskatt + egenavgifter. Även om det är pensionsgrundande så är det en liten tröst för mig som redan betalar statlig skatt - allmänna pensionsavsättningar är ju redan i taket.

Men vad gäller om jag skapar ett bolag? Jag förstår att jag inte kan dra av moms på inköp, men om jag kan göra rejäla pensionsavsättningar så kan det ju vara intressant. Om jag sedan använder överskottet till aktieutdelning istället för lön så borde jag väl ”bara” få 30% i utdelningsskatt???

Ingen stjärna på bolagsrätt, men någon annan kanske vet?

Var längesen jag var ekonomichef på mindre AB:n nu men för att få göra avdragsgilla pensionsavsättningar så krävs det att du tar ut lön ut bolaget, men det gäller såvitt jag minns endast om du inte har någon tjänstepension från annat håll. Avdragsrätten är 35% av den lön du tar ut ur bolaget och på det så betalar bolaget fortfarande arbetsgivaravgifter.

Det mest förmånliga om du gör ett AB är att ta ut pengarna som utdelning, då är det 20% skatt på det upp till gränsbeloppet (183 700kr för 2021), allting över det ses som vanlig lön. Så länge det finns utdelningsbara tillgångar (om du redovisat vinst) så kan du besluta om att dela ut dem. Du måste ju givetvis betala bolagsskatt på 20,6% innan du kan dela ut några pengar alls, men om du räknar med att landa på högre nivåer för miningen och har lite koll på hur man bokför saker i aktiebolag så är det definitivt att föredra ut skattesynpunkt.

Skrivet av jimmy2shoes:

Fantastisk tråd. Eloge till mmmaattee och alla andra för bra inlägg!

Jag inser efter att ha läst denna tråd att det inte är någon idé att göra detta som privatperson.

Hur funkar skattebiten om jag skulle köra mining under mitt AB? Om jag förstår det rätt så ska jag betala skatt på värdeökningen från det datumet jag mine:at till det datumet jag säljer kryptovalutan, i övrigt är det ingen annan skatt eller moms och det är samma regler som all annan typ av inkomst till ett AB. Har jag fattat rätt?

Varför kan man inte dra av moms på inköp? Menar du inköp av utrustning?

Inte grävt så mycket i hur det skulle redovisas i ett AB, men skulle anta att det fungerar på liknande sätt som för en privatperson, värdet på krypton vid tilldelningstillfället blir omsättning och värdeförändringar redovisas som kapitalvinster eller liknande.

Krypto är momsbefriat så det finns ingen utgående moms att dra av ingående mot, därav kan du inte dra av någon moms vid något inköp alls till ett AB som bedriver kryptoverksamhet.

Permalänk
Medlem

Har läst igenom samtliga sidor och andra trådar men det är fortfarande så sjukt förvirrande när det gäller krypto mining!
skulle vara oerhört tacksam för eran input.

Min lön är över 519 400SEK per år.
Vi säger för enkelhetens skull att jag har en rig som kostar 100 000SEK att sätta ihop.
första året drar den in 100 000SEK- jag behöver ej deklarera något då jag ej gått med vinst? endast spara alla transaktioner etc. ?
andra året drar den in 100 000SEK igen, vi säger igen för enkelhetens skull att det rör sig om 12 transaktioner till min cold wallet.
dessa transaktioner skall skattas?

8333,33 -50% = 4,166,66 x 12 = 50 000SEK (eller bara 100 000-50% )
sen ifall jag vill ta ut detta i FIAT efter att ha samlat ihop det i ett år så är det:
50 000SEK-25% egenavgifter = 37 500SEK - 50% skatt = 18 750SEK kvar
18 750SEK - 17 520SEK elkostnader för ett helt år.

1230SEK är det som är kvar på en rig som drar in 100 000SEK på 12 månader?!
36 270SEK ifall jag kan bevisa att min rig kostat 17 520SEK under året i elkostnad ?

jesus fucking christ... hoppas jag har fel och är helt lost!

Permalänk
Medlem
Skrivet av w00tx:

Har läst igenom samtliga sidor och andra trådar men det är fortfarande så sjukt förvirrande när det gäller krypto mining!
skulle vara oerhört tacksam för eran input.

Min lön är över 504 000SEK per år.
Vi säger för enkelhetens skull att jag har en rig som kostar 100 000SEK att sätta ihop.
första året drar den in 100 000SEK- jag behöver ej deklarera något då jag ej gått med vinst? endast spara alla transaktioner etc. ?
andra året drar den in 100 000SEK igen, vi säger igen för enkelhetens skull att det rör sig om 12 transaktioner till min cold wallet.
dessa transaktioner skall skattas?

8333,33 -50% = 4,166,66 x 12 = 50 000SEK (eller bara 100 000-50% )
sen ifall jag vill ta ut detta i FIAT efter att ha samlat ihop det i ett år så är det:
50 000SEK-25% egenavgifter = 37 500SEK - 50% skatt = 18 750SEK kvar
18 750SEK - 17 520SEK elkostnader för ett helt år.

1230SEK är det som är kvar på en rig som drar in 100 000SEK på 12 månader?!
36 270SEK ifall jag kan bevisa att min rig kostat 17 520SEK under året i elkostnad ?

jesus fucking christ... hoppas jag har fel och är helt lost!

Du ska inte skatta två gånger på din kryptovaluta. Du skattar på anskaffningsvärdet och då med skattesats som din inkomstskatt (dvs i ditt fall 50 procent på valutans värde när den landar i din wallet). Där får den sedan befinna sig hur länge som helst och när du säljer till fiat skattar du endast på eventuell värdeökning, och då har du fast skattesats oavsett belopp (kapitalskatt).

Avseende egenavgifter har jag dålig koll tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Kryptomining är momsbefriat och några egenavgifter har jag inte hört att man ska betala. Du ska heller inte skatta två gånger på din kryptovaluta. Du skattar på anskaffningsvärdet (dvs i ditt fall 50 procent skatt på valutans värde när den landar i din wallet). Där får den sedan befinna sig hur länge som helst och när du säljer till fiat skattar du endast på eventuell värdeökning, och då har du fast skattesats oavsett belopp (kapitalskatt).

så tacksam för ditt svar! hoppas verkligen skatteverket gör detta enklare...
Låt oss säga att mina 100 00SEK i krypto ökar till 200 000SEK medans de ligger i min wallet.
När jag vill ta ut det till FIAT så skattar jag enbart ökningen som är 100 000SEK och då enligt kapitalskatt, så jag plockar ut 170 000SEK.
Jag har redan skattat 50 000SEK på de urspringliga transaktionen så den "verkliga" vinsten är 120 000SEK ?
d.v.s. i slutändan 120 000- 25% egenavgift ifall jag har rätt angående det...?

om det inte varit någon värdeökning så är det ingen kapitalskatt när jag säljer till FIAT ?
100 000SEK, men i praktiken är det 50 000SEK då jag skattade 50% när det gick till min wallet- 25% egenavgift
så 37 500SEK - 17 520SEK eller 37 500SEK + 17 520SEK om du kan bevisa elkostnaden..

angående egenavgifter på hobbyverksamhet:
"Om du får överskott från din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt. Du ska då också betala egenavgifter på överskottet. Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som gått med underskott (förlust) men du måste spara alla underlag för verksamheten."
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i....

Permalänk
Medlem
Skrivet av w00tx:

så tacksam för ditt svar! hoppas verkligen skatteverket gör detta enklare...
Låt oss säga att mina 100 00SEK i krypto ökar till 200 000SEK medans de ligger i min wallet.
När jag vill ta ut det till FIAT så skattar jag enbart ökningen som är 100 000SEK och då enligt kapitalskatt, så jag plockar ut 170 000SEK.
Jag har redan skattat 50 000SEK på de urspringliga transaktionen så den "verkliga" vinsten är 120 000SEK ?
d.v.s. i slutändan 120 000- 25% egenavgift ifall jag har rätt angående det...?

om det inte varit någon värdeökning så är det ingen kapitalskatt när jag säljer till FIAT ?
100 000SEK, men i praktiken är det 50 000SEK då jag skattade 50% när det gick till min wallet- 25% egenavgift
så 37 500SEK - 17 520SEK eller 37 500SEK + 17 520SEK om du kan bevisa elkostnaden..

angående egenavgifter på hobbyverksamhet:
"Om du får överskott från din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt. Du ska då också betala egenavgifter på överskottet. Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som gått med underskott (förlust) men du måste spara alla underlag för verksamheten."
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i....

Du måste separera skatten på anskaffningen och den som kommer av värdeökningen helt och hållet, det två olika deklarationsblanketter. Du ska även deklarera varje år oavsett om du gjort vinst eller ej. Egenavgifter betalar du endast på den vinst du gör före eventuell värdeförändring på krypton, på värdeförändringen så är det endast kapitalskatt enligt blankett K4B som du behöver betala.

Permalänk
Medlem

Jag hade helt missat att man behövde betala egenavgifter med, skit också. Tur att det bara är på anskaffningsvärdet och inte på kapitalvinsten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Du måste separera skatten på anskaffningen och den som kommer av värdeökningen helt och hållet, det två olika deklarationsblanketter. Du ska även deklarera varje år oavsett om du gjort vinst eller ej. Egenavgifter betalar du endast på den vinst du gör före eventuell värdeförändring på krypton, på värdeförändringen så är det endast kapitalskatt enligt blankett K4B som du behöver betala.

Känner mig helt lost för att va ärlig. Om du skulle kunna va så hjälpsam och skriva det som ett exempel på en rig som drar in 100 000SEK i en uträkning där det går till en wallet och sen till FIAT, så skulle jag hänga med och förstå.
Tror det hade uppskattats av väldigt många förutom mig själv

Permalänk
Avstängd

Glöm inte att du kan ha lite tur att få betala 400% skatt på dina e-mynt ifall skatteverket får säga sitt, som en person fick göra. Vet dock inte hur det slutade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w00tx:

Känner mig helt lost för att va ärlig. Om du skulle kunna va så hjälpsam och skriva det som ett exempel på en rig som drar in 100 000SEK i en uträkning där det går till en wallet och sen till FIAT, så skulle jag hänga med och förstå.
Tror det hade uppskattats av väldigt många förutom mig själv

Ah, är borta över helgen men kan skriva ihop när jag är tillbaka

Skrivet av stgr:

Glöm inte att du kan ha lite tur att få betala 400% skatt på dina e-mynt ifall skatteverket får säga sitt, som en person fick göra. Vet dock inte hur det slutade.

De där ska man inte ta som exempel alls, det finns några exempel på personer som fått det på sånt sätt och det handlar om två scenarion; ett där de försökt dra av moms på verksamheten trots att man inte får det (något som skv varit väldigt tydliga med) och det andra är de som tradat jättemycket med krypto utan att ha koll på att skattereglerna är såna att förluster endast är avdragsgilla till 70% och alltså inte kan kvittas till 100% mot vinster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Ah, är borta över helgen men kan skriva ihop när jag är tillbaka

Tackar!
Blir ännu mer invecklat när man tänker på hårdvarukostnad. t.ex. att komponenterna kostar 100 000SEK att köpa in(GPU o.s.v.).
Datorer förväntas inte hålla mer än 3år, så man kan ta vinst-33 000SEK på tre år och inte skatta den delen?

förvirrande som sagt.. ser fram emot ditt svar!

Permalänk

Såg nu när jag drog ut en rapport från NiceHash för den perioden i våras som jag använde dem att de inte tar ansvar för att växlingskurserna i rapporten stämmer.

Disclaimer: * Please note that the exchange rates contained in this document are for informative purposes only and do not necessarily reflect the actual exchange rate at the exact time of the
transaction. NiceHash shall not be held liable in any form for the accuracy of the exchange rates contained in this document.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU