Microsoft och Bethesda lägger fokus på Xbox Game Pass

Permalänk
Melding Plague

Microsoft och Bethesda lägger fokus på Xbox Game Pass

Xbox Game Pass-prenumeranter får tillgång till 20 klassiska Bethesda-spel, bland annat inom serierna The Elder Scrolls och Fallout.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Microsoft har väl egentligen sagt att plattform inte spelar någon roll. Känns som att de kommer ha det på Game pass men OCKSÅ på andra butiker för de som vill ha valmöjligheten. Game Pass brukar ju dock vara bäst value. Men bara tiden kan utse.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Inte Fallout II? Helt värdelöst then.

Permalänk
Medlem

Tror detta kommer bli väldigt bra. Microsoft är ialf bättre än alla andra så som Sony, EA, Ubisoft osv. Tror även Microsoft kommer vara bättre än Zenimax.

Permalänk
Inaktiv

Känns som det är en tidsfråga innan Game Pass finns på alla plattformar. Nintendo och Sony kvar, och då betalar Sony redan för Microsofts lösning i form av xCloud.

Som konsument hade det varit fint om man med Xbox Game Pass Ultimate kan spela om det är så på PC, Xbox, Switch, PS5 eller för den delen i telefonen.

Känns som att Bethesda kan få en bra framtid som Microsoft-bolag.

Permalänk
Medlem

Visserligen gamla spel men Gamepass Ultimate börjar bli riktigt bra!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Microsoft har väl egentligen sagt att plattform inte spelar någon roll. Känns som att de kommer ha det på Game pass men OCKSÅ på andra butiker för de som vill ha valmöjligheten. Game Pass brukar ju dock vara bäst value. Men bara tiden kan utse.

De har tvärtom sagt nu att framtida Bethesdaspel blir game pass-exklusiva;

https://www.fz.se/nyhet/285980-framtida-bethesda-spel-blir-ex...
https://www.theverge.com/2021/3/11/22325757/microsoft-xbox-be...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Gamepass är nog tyvärr den tjänsten jag betalt mest för och använt minst.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Oj, det har jag missat. Jag hade bara för mig att jag hört tvärt om tidigare (inte om just Bethesda) från Microsoft.
Det suger ju..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Nja, de säger att spelen bara kommer att finnas på plattformar där Gamepass finns, alltså i dagsläget PC med Windows, XBox förstås och kanske mobiler. Inte att de bara kommer att säljas via MS plattformar, så det kan fortfarande komma till exempelvis Steam, på Windows. Däremot inte till Playstation eller Nintendo.

Permalänk
Medlem

Att MS tar över Bethesda ser jag bara som positivt. Zenimax har styrt Bethesda i helt fel riktning så sämre kan det i alla fall inte bli. Exklusiviteten är inte så illa, finns XSX och XSS för dem som vill spela på konsol samtidigt som spelen också släpps på PC. Är man Gamepass prenumerant får man massa extra spel samt nya Bethesda spel "gratis" dag ett.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis bra, men pressen på att Starfield måste vara polerat bättre än något annat Bethesda spel hittills är stor, Skyrim/Fallout buggar vid launch kommer inte accepteras av press och gamers längre efter spel som CP2077/Fallout76/ME:Andromeda.
Själv har jag lite svårt att förstå hur man någonsin ska få Gamepass att ge mer pengar än sälja spelen om man inte börjar med äckligt mycket extra DLC och mikrotransaktioner. De gånger jag kört Gamepass så har det resulterat i uteslutna spelköp, så gissningsvis har de missat ett par tusen i intäkter från mig.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nja, de säger att spelen bara kommer att finnas på plattformar där Gamepass finns, alltså i dagsläget PC med Windows, XBox förstås och kanske mobiler. Inte att de bara kommer att säljas via MS plattformar, så det kan fortfarande komma till exempelvis Steam, på Windows. Däremot inte till Playstation eller Nintendo.

Visst, du har rätt i sak men i praktiken är det mer eller mindre samma sak att Sony PS5 och Nintendo inte får de nya spelen (förutom de som Sony redan har kontrakt på).

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Så mer gratis spel? Nice!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Snusfri

Nu kanske Bethesda kan få tillgång till en fungerande GE.

Microsoft växer hela tiden när det kommer till gaming.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Inget hopp här förrän Howard blivit ersatt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Visst, du har rätt i sak men i praktiken är det mer eller mindre samma sak att Sony PS5 och Nintendo inte får de nya spelen (förutom de som Sony redan har kontrakt på).

Nja, det som diskuterades var andra butiker, vilket MS inte har stängt möjligheten för, och att de skulle vara Gamepass-exklusiva, vilket inga spel kommer att vara, de går att köpa om man inte prenumererar på Gamepass.

Det är ju tråkigt för de som har valt andra plattformar men Sony och Nintendo har ju haft en ganska klar inställning till exklusivitet under lång tid så jag gråter inte för deras skull.

Permalänk
Medlem

Gamepass tycker jag belyser hur usel modell Google valde för Stadia. Tror definitivt en prenumerationsmodell likt Gamepass å som redan finns inom andra medier är vägen framåt för den här typen av tjänster.

Sen betyder inte det att det inte finns en marknad för att köpa enskilda spel, det tror jag definitivt kan frodas parallellt, men för en tjänst som Stadia så har Google tagit ett märkligt beslut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyriak:

Gamepass tycker jag belyser hur usel modell Google valde för Stadia. Tror definitivt en prenumerationsmodell likt Gamepass å som redan finns inom andra medier är vägen framåt för den här typen av tjänster.

Sen betyder inte det att det inte finns en marknad för att köpa enskilda spel, det tror jag definitivt kan frodas parallellt, men för en tjänst som Stadia så har Google tagit ett märkligt beslut.

Instämmer, Google var nog det sista företag som skulle ha gett sig in på vad som blev Stadia. Hade de sammarbetat med tjänsteleverantörer så kunder kunde få tillgång till spel de redan betalat för hade det varit 100 gånger bättre.

Microsoft, Nvidia och Google har olika lösningar på spelströmningen. Microsoft och Nvidia har båda varit lite kloka men Googles Stadia fungerar inte om innehåll saknas. Inte helt genomusel tjänst, sälj den till någon som kan utveckla den vidare. Det där med att kunna använda en länk för att hoppa in i en spelsession vid ett specfikt tillfälle är intressant och unikt.

Personligen föredrar jag lokalproducerade pixlar men är personligen övertygad om att strömmade spel bara kommer bli större, tyvärr. Spel som tjänst tror och gillar jag mycket på, väldigt nöjd med Game Pass for PC även om min prenumeration går ut i morgon. Har så mycket att spela redan så behöver en paus för att beta av det jag redan har köpt.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av xpanterx:

Shit vilken jobbig kille! 16 minuter för: "Skapa ett nytt konto och logga in. Köp gamepass i en månad, ladda hem spel, starta dem, logga ut. Logga sen in på kontot som inte har gamepass. Spelet kan fortfarande startas."

Detta har dock alltid gått att göra. Om någon annan loggar in på min xbox hemma så kan dom starta forza horizon4 som jag har köpt på min profil.

Jag orkade inte kolla klart på hela videon, jag gav upp efter 10min, men hur blir det när månaden är slut?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste säga att Xbox Game Pass är otroligt prisvärt, och hoppas de lyckas att utöka det ännu mer (utan att höja priset för mycket).

I mitt huvud borde sådant här bara vara värt det om man kommer spela ett antal spel under månaden, men även om man bara spelar ett spel, så är det inte mycket man betalar.

Kanske kan få mig att spela lite fler spel som jag anser är lite för dyra för vad man får annars. Som t.ex ett spel som Hitman 3, som jag faktiskt köpte i veckan, men klarade spelet i en spelsession efter jobb... (Bra spel dock, men rent för kort i min mening för ett fullt pris)

Permalänk
Medlem

Äldre spel i all ära, det ska bli riktigt intressant när Microsoft börjar släppa helt nya spel som är byggda för next gen.

Permalänk
Medlem

Fint läge att ge fler spel mus+tbord stöd, i de flesta spel om inte alla & inte i bara typ 20 som nu. Då kanske jag till & med vill köpa min första ms konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, de säger att spelen bara kommer att finnas på plattformar där Gamepass finns, alltså i dagsläget PC med Windows, XBox förstås och kanske mobiler. Inte att de bara kommer att säljas via MS plattformar, så det kan fortfarande komma till exempelvis Steam, på Windows. Däremot inte till Playstation eller Nintendo.

De kanske formulerar det på det sättet för att de är öppet till Game Pass på Playstation. Det är tråkigt för ps5 ägare för Sony kommer förmodligen aldrig att gå med på det. Inget jag tycker är kul eller roligt för att vara tydlig. Samtidigt har det alltid varit Sonys affärsmodell att köpa briljanta studio för att släppa exklusiva spel, så det är väl logiskt att så småningom Microsoft skulle slå tillbaka!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VinceAkStyle:

De kanske formulerar det på det sättet för att de är öppet till Game Pass på Playstation. Det är tråkigt för ps5 ägare för Sony kommer förmodligen aldrig att gå med på det. Inget jag tycker är kul eller roligt för att vara tydlig. Samtidigt har det alltid varit Sonys affärsmodell att köpa briljanta studio för att släppa exklusiva spel, så det är väl logiskt att så småningom Microsoft skulle slå tillbaka!

Jag tror inte MS är så intresserade av det. Deras strategi måste ju vara att tjäna pengar på de som prenumererar, genom köp av tillägg exempelvis eller bara genom att locka fler till deras plattform så att de spenderar mer pengar där. Prenumeranter ger ju en stabil intäkt men kanske inte så mycket vinst bara från prenumerationen.

Tittar man på exempelvis EAs prenumeration på XB, både innan det blev en del av Gamepass och efter, så är det inte de senaste spelen som kommer dit. Sannolikt tänker de att de som hade köpt exempelvis Battlefield One redan har gjort det när det kommer till tjänsten. Så EA tappar inte så mycket försäljning för att de finns på tjänsten och hoppas förstås att de ska tjäna på att folk köper tillägg, eller exempelvis gillar NHL 20 så mycket att de köper NHL 21. Det sistnämnda har ju inte MS då deras spel kommer direkt till GP vid release, så de kan inte locka folk att köpa nyare spel. Å andra sidan så tjänar de ju mer på att folk köper tillägg och sånt då de ju äger butiken, men det hjälper förstås inte dem på Playstation eller Switch.

Så hade Gamepass kommit till andra plattformar hade det med största sannolikhet varit någon urvattnad variant. MS har inget incitament att betala andra spelutvecklare för att göra sina spel tillgängliga på GP på andra plattformar mer än att locka fler prenumeranter. Och på samma sätt tjänar de inte så mycket på att ha sina senaste spel där heller, bara eventuella köp av tillägg (minus 30% som går till Sony/Nintendo istället för till MS), så de hade säkert hållit på dem som EA gör med sina spel på Gamepass.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Microsoft gör Gamepass bara bättre och bättre hela tiden...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •