Zoom Escaper – ljudbiblioteket för dig som vill slippa onlinemöten

Permalänk
Melding Plague

Zoom Escaper – ljudbiblioteket för dig som vill slippa onlinemöten

Slipp undan själsdödande möten genom att spela upp läten av en gråtande man eller kanske en byggarbetsplats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg detta igår, underbart.

Permalänk
Medlem

Ser ingen användning för detta. Barnen börjar grina så fort det är videomöte hemifrån och grannen börjar som på signal att borra när mötet börjar.

Permalänk
Musikälskare

Tycker ändå alla möten fungerar bra, jag har inget att klaga på och föredrar himmajubb

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tycker även jag hemarbete funkar bra, möten är oförändrat sen tidigare. Jobbar statligt och vi har haft samma möte tre gånger i veckan under tre års tid nu och trampar vatten som sig bör.

Det viktigaste är att inte vara bitter

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av macmann1:

Tycker även jag hemarbete funkar bra, möten är oförändrat sen tidigare. Jobbar statligt och vi har haft samma möte tre gånger i veckan under tre års tid nu och trampar vatten som sig bör.

Tre möten i veckan låter väldigt rimligt, jag önskar det var så för mig haha men det blir ett skönt avbrott om det är ett möte där man slipper vara aktiv

Inget att klaga på

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av twk:

Ser ingen användning för detta. Barnen börjar grina så fort det är videomöte hemifrån och grannen börjar som på signal att borra när mötet börjar.

Det värsta är när folk ställer sig och urinerar högljutt bredvid en.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Två veckor senare regeringen avbryter skola på distans. För många skolkade.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hahaha tycker ju idén är underbar

Lite oseriöst på sin arbetsplats eller liknande dock, men alla är vi olika.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Och här trodde jag att syftet var att skapa ett naturligt brus av olika ljud för en själv, för att mötet på mystiskt vis skulle kännas uthärdligare.

Om inte biblioteket av gråtande barn är ganska brett (varvid man kan ifrågasätta det etiska I att få barn att gråta för sin programvara) så lär ju en del klura ut ganska fort hur zoom escaper-bäbisen låter.

Precis som det där skriket som är minst en gång i nästan varje film sedan urminnes tider.

Permalänk
Medlem

Alternativt bara lämna mötet och skicka in din avskedsansökan?

Men seriöst, ser inga problem med digitala möten i sig. Största problemet jag har med det är folk som inte har vettig mikrofon eller ser till att dom inte sitter på en byggarbetsplats när dom ska ha mötet. Bara för att det är ett digitalt möte och du inte är på kontoret så betyder det inte att det inte finns vissa saker man bör tänka på. Stöter jag på folk som har riktigt dåligt ljud brukar jag mixa in deras ljud med min mic i Wave Link mjukvaran så dom hör hur j***a illa det låter.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
99:e percentilen

Vad glad arbetsköparen ska bli när det framkommer att man inte bara hittat på ursäkter för att smita undan möten, utan dessutom kopplat upp sin mikrofon mot en helt okänd tredje part.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hoppas det finns en speciell platts i helvetet för de som använder detta. Det är fan illa nog med dåliga mikrofoner på möten som man inte kan undvika. Det är väl ingen som tvingar dig vara aktiv.. Bara mutea och fokusera på något annat istället?

Vist ser jag det komiska i det, men det kommer ju garanterat hända att folk faktiskt använder det.. x)

Dessutom.. Vad bekvämt att de lägger på effekterna på deras server, så de får hela ljudströmmen.. Undra hur bra betalt de får av att dela med sig av den till diverse andra företag och stater..

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av macmann1:

Tycker även jag hemarbete funkar bra, möten är oförändrat sen tidigare. Jobbar statligt och vi har haft samma möte tre gånger i veckan under tre års tid nu och trampar vatten som sig bör.

Det viktigaste är att inte vara bitter

Haha
älskar när man börjar dagens möte med föregående mötets protokoll och fastnar på exakt samma sak som förra mötet....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min erfarenhet efter 14 år som verksamhetsutvecklare är att distansmöten drar fram det mest oproduktiva i människor. Vid möten på plats brukar/bör starten av ett möte innebära en sållning där 1-3 får lämna. Detta följs ofta upp av ett antal pauser då folk dubbeljobbar där man likt ledning av en skolklass får påminna om att de förväntas delta aktivt i mötet. Vid distansmöten är tyvärr ofokuset på steroider och det är svårt att se vem som aktivt deltar eller ej.

Någon som sagt eller hört detta på Zoom; "Kan du repetera frågan?".

Bommade tidsplaner och misskommunikation beror extremt sällan på att tiden ej funnits för de inblandades samlade arbetslast. Det beror allt som oftast på vagt fokus av individer och duttande mellan arbetsuppgifter.

Det enda bra med pandemimötena är att man kanske kan se en distansjobbsförbättring.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Haha
älskar när man börjar dagens möte med föregående mötets protokoll och fastnar på exakt samma sak som förra mötet....

Ett möte bör aldrig stängas utan att att punkter fått en ansvarig som skall rapportera progress eller stå till svars för avsaknaden av progress vid nästa möte. Beteendet du beskriver är symptomatiskt för fel individer i en/flera funktioner, inte nödvändigtvis den ansvarige

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Dessutom.. Vad bekvämt att de lägger på effekterna på deras server, så de får hela ljudströmmen.. Undra hur bra betalt de får av att dela med sig av den till diverse andra företag och stater..

Du behöver inte undra, det är så enkelt att du bara kollar källkoden innan du börjar hitta på saker så ser du att ingen server är inblandad.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på hur Man weeping ska användas.

Övrigt intressant hur man kan lägga tid och energi på sabotage.

Permalänk
Medlem

Tanken är god, meningslösa möten är mördande. Men istället för att ta till sånt här så brukar jag sitta och jobba eller göra något annat vettigt och bara ha mötet i bakgrunden. Men det funkar ju bara om man inte måste delta aktivt hela tiden förstås.

Har 3-4 möten per vecka, varav två någorlunda meningsfulla. Räknat i kostnad för bortkastad tid så är det en gigantisk förlust för företaget, men det finns det som vanligt inget Struthår (tm) som lyckas lista ut, för möten är ju heliga. Amen.

Skrivet av Ricerunner:

Och här trodde jag att syftet var att skapa ett naturligt brus av olika ljud för en själv, för att mötet på mystiskt vis skulle kännas uthärdligare.

Om inte biblioteket av gråtande barn är ganska brett (varvid man kan ifrågasätta det etiska I att få barn att gråta för sin programvara) så lär ju en del klura ut ganska fort hur zoom escaper-bäbisen låter.

Precis som det där skriket som är minst en gång i nästan varje film sedan urminnes tider.

Du syftar på Wilhelm scream antar jag (och det finns ett motsvarande väldigt vanligt tantskrik också som jag dock inte vet namnet på).

Precis vad jag också tänkte, det måste vara väldigt varierat om det inte ska bli väldigt lättigenkännligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av sCaz:

Min erfarenhet efter 14 år som verksamhetsutvecklare är att distansmöten drar fram det mest oproduktiva i människor. Vid möten på plats brukar/bör starten av ett möte innebära en sållning där 1-3 får lämna. Detta följs ofta upp av ett antal pauser då folk dubbeljobbar där man likt ledning av en skolklass får påminna om att de förväntas delta aktivt i mötet. Vid distansmöten är tyvärr ofokuset på steroider och det är svårt att se vem som aktivt deltar eller ej.

Någon som sagt eller hört detta på Zoom; "Kan du repetera frågan?".

Bommade tidsplaner och misskommunikation beror extremt sällan på att tiden ej funnits för de inblandades samlade arbetslast. Det beror allt som oftast på vagt fokus av individer och duttande mellan arbetsuppgifter.

Det enda bra med pandemimötena är att man kanske kan se en distansjobbsförbättring.

Beror också lite på vilka ögon man använder för att syna och påstå att det är oprodiktivt. Att någon deltagare har någort som denne anser viktigare än mötet kan ju bero på att man upplever själva mötet som oroduktiv tid. Jag har suttit på på mer än ett sådant ska du veta

Det är faktiskt väldigt få som är duktiga på att hålla i ett möte och som lyckas få någon vettig avkastning på investerad tid....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Alternativt bara lämna mötet och skicka in din avskedsansökan?

Men seriöst, ser inga problem med digitala möten i sig. Största problemet jag har med det är folk som inte har vettig mikrofon eller ser till att dom inte sitter på en byggarbetsplats när dom ska ha mötet. Bara för att det är ett digitalt möte och du inte är på kontoret så betyder det inte att det inte finns vissa saker man bör tänka på. Stöter jag på folk som har riktigt dåligt ljud brukar jag mixa in deras ljud med min mic i Wave Link mjukvaran så dom hör hur j***a illa det låter.

Är i kontakt med en organisation som gjort det till praxis att utrusta all personal som arbetar hemifrån med vettig utrustning, det borde vara något som alla seriösa arbetsgivare hjälper till med!

Lider med alla som tvingas använda zoom, av alla tjänster som finns är det nog den absolut sämsta som bjudit på allt från blåskärmar till diverse lösenordskrångel. Det är som dag och natt jämfört med teams som bara fungerat.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Är i kontakt med en organisation som gjort det till praxis att utrusta all personal som arbetar hemifrån med vettig utrustning, det borde vara något som alla seriösa arbetsgivare hjälper till med!

Lider med alla som tvingas använda zoom, av alla tjänster som finns är det nog den absolut sämsta som bjudit på allt från blåskärmar till diverse lösenordskrångel. Det är som dag och natt jämfört med teams som bara fungerat.

Precis, i vårt fall kan vi få enklare Logitech headsets av arbetsgivaren, som även om dom inte är dom bästa, ändå ger ok ljud. Men sen väljer många att inte använda dessa "för det finns ju en mic i datorn". Nu framöver kommer vi även få några tusen av arbetsgivaren för att kunna rusta upp hemmakontoret. Gissar att majoriteten av dom som är en del av problemet inte kommer köpa ett headset ändå. Vissa verkar helt enkelt inte bry sig.

Kan väl säga det att det var värst i början av pandemin när alla började jobba hemma. Det har blivit mycket bättre men vissa verkar inte fatta fortfarande.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Lider med alla som tvingas använda zoom, av alla tjänster som finns är det nog den absolut sämsta som bjudit på allt från blåskärmar till diverse lösenordskrångel. Det är som dag och natt jämfört med teams som bara fungerat.

Intressant, jag föredrar zoom i möten. Teams är enligt mig osmidigt, segt och inte responsivt alls. Äter prestanda vid videomöten. Likt Skype for business gjorde. Tycker dom skulle behöva bygga om det från grunden. Det är såklart en mer komplett plattform än zoom.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av macmann1:

Teams är enligt mig osmidigt, segt och inte responsivt alls. Äter prestanda vid videomöten.

Otroligt seg applikation. Tror att det åtminstone delvis beror på att den som så mycket annat nu för tiden egentligen är en webbapp förpackad som en skrivbordsapplikation.

Teams i Chrome är dock sju resor värre eftersom Chrome/Teams då konstant ändrar gain på ens mikrofon mot ens vilja.

Som att folks mikrofonljud inte redan klippte sönder på grund av för hög gain till att börja med …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du behöver inte undra, det är så enkelt att du bara kollar källkoden innan du börjar hitta på saker så ser du att ingen server är inblandad.

Hm.. Jag tolkade artikeln på det viset. Men de kanske syftar på att hemsidan kör ett script lokalt som åstadkommer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Otroligt seg applikation. Tror att det åtminstone delvis beror på att den som så mycket annat nu för tiden egentligen är en webbapp förpackad som en skrivbordsapplikation.

Teams i Chrome är dock sju resor värre eftersom Chrome/Teams då konstant ändrar gain på ens mikrofon mot ens vilja.

Som att folks mikrofonljud inte redan klippte sönder på grund av för hög gain till att börja med …

Upplever dock att det är mer responsivt att använda webversionen. Däremot har jag inte testat möten den vägen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd

Jag lyckades snabba upp processen att få en ny dator när jag körde möte med chefen utan headset, så hon hörde hur min dator lät av att bara ha miljön igång... "är det någon som kör en lövblåsare hemma hos dig eller?" "Nej, det är så en fyra år gammal dator låter när man har igång över 30 containers."

Nöjd med bytet i alla fall, en Thinkpad P1 var ett stort lyft över den gamla Dellen trots att vikten och storleken har minskat rejält.

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt ifall man kunder göra det å någon annan i mötets vägnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Otroligt seg applikation. Tror att det åtminstone delvis beror på att den som så mycket annat nu för tiden egentligen är en webbapp förpackad som en skrivbordsapplikation.

Teams i Chrome är dock sju resor värre eftersom Chrome/Teams då konstant ändrar gain på ens mikrofon mot ens vilja.

Som att folks mikrofonljud inte redan klippte sönder på grund av för hög gain till att börja med …

Det här med AGC är ett påfund av ren ondska. Det rycker i mikrofonreglaget hela tiden. Är jag tyst en stund och börjar prata är mikrofonen så högt inställt andra deltagare hoppar till. För flera andra så går det knappt att höra vad de säger, för alla "förbättringssteg" efter AGC grötar till ljudet så det inte går att höra orden. I extrema fall så går AGC nedåt konstant tills det knappt hörs överhuvud taget när de pratar.

De som hörs bäst är inte nödvändigtvis de som har tystast bakgrund eller bäst mikrofon, utan de som har ett konstant svagt bakgrundsläte och hög SNR ovanpå det.

Jag köpte en studiomikrofon! till en vän för att kunna höra vad denne sade eftersom ljudet blev så grötigt i den dåvarande mikrofonuppsättningen, men det visade sig att AGC någonstans som inte går att hitta i Windows vred ner ljudnivån till obefintligt istället. Omstart av datorn ger tillbaka ljudet men över tid så kryper det nedåt igen till obefintligt.

Om mikrofonen istället används till att spela in ljud i ett ljudprogram, då pratar vi god ljudkvalité. Men har vännen haft ett videomöte så fungerar det inte längre.

Plus all denna strävan efter att ha så låg datarate som möjligt... Varför kan jag inte ställa in att jag vill ha god ljudkvalité som kostar ett par hundra kB/sek/användare? Hysteriskt illa när vi har bra nätverk att det ska dumsnålas på det viset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balconette:

men det visade sig att AGC någonstans som inte går att hitta i Windows vred ner ljudnivån till obefintligt istället.

Det finns en inställning någonstans om hur windows ska hantera ljudvolym vid röstkommunikation, där man kan välja att be windows ge fan i att mickla med inställningarna, men som jag minns det gäller den bara allt ANNAT ljud än röstsamtalet.

Fråga mig inte hur man hittar den dock, sist jag lyckades så var den väl gömd... Jävla microsoft, typ.