Permalänk

Oljig TV skärm

Jag är så grymt korkad att jag sprayade skärmrengöring direkt på min 55 Tums LG TV skärm. Kvar över hela skärmen trots att jag försökt rengöra efteråt med fuktad mikrofiberduk är en oljig hinna över hela TVn som syns när TVn är avstängd. Det har inte förstört funktionen men jag får panik och vill få bort den där hinnan men har inte lyckats hittills. Det ser inte klokt ut när TVn är avstängd... Plus är ju rädd att jag förstört nåt.

Finns det något som kan rädda skärmen?
Om inte, kan man lämna in en oljig TV skärm för byte hos service någonstans? Byter de ut skärmar som blivit oljiga och vad kan det tänkas kosta? TVn är 1 år och 3 mån gammal endast.

Tacksam för tips som kan rädda TVn

Permalänk
Medlem

Detta är mycket vanligt om man köper billiga skärmrengörare som inte bryter olja på rätt sätt.
Oljan kommer inte från skärmrengöringen utan den finns redan på din skärm som fastnat där med tiden från tex matlagning och liknande. Innan du gjorde rent låg den jämt över hela skärmen och nu är en omrörd och syns mycket tydligare

Det du behlver göra är att bryta den oljiga hinnan med en alkalisk avfettare typ Yes eller liknande
det finns diskmedel helt utan slipmedel dock är dessa oftast biologiska och inte lika effektiva.

Jag brukar göra som nedan

Steg 1: Ett par droppar yes utblandat och noga omrört med destillerat vatten, Ta en liten hink typ 5l och töm bara i ett par droppar yes, fukta en trasa eller mjukt hushållspapper och rengör försiktigt skärmen. Om Detta inte hjälper kan man använda lite vinäger som är starkare och enkelt bryter oljefilmen. Viktigt om du använder vinäger är att steg 2 skall göras omgående efter steg 1
helst inom 30 sekunder.

Steg 2: Torka därefter rent med en ny trasa som är uppblött i destillerat vatten.

Steg 3: Vid behov upprepa steg 2 med nytt destillerat vatten

Steg 4: Torka torrt med en ny trasa. (Detta är viktigt då Destillerat vatten är något frätande och kan skada skärmen om det får ligga kvar på ytan länge) fördelen med destillerat vatten är att det är fritt från salter och andra mineraler som kan orsaka fläckar och ränder.

Destillerat vatten eller batterivatten som det brukar kallas i handeln finns tex på biltema
4 liter för under 50 spänn..

Köp två dunkar så klarar du dig.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor...

Hoppas detta hjälper dig

glömde länken
Permalänk
Medlem

oj.. F

Jag vet inte om någon lyckats rädda en skärm som blivit utsatt för spray som luckrat upp ytskiktet.
Kanske finns någon antiglare behandlig eller dyligt som kanske kan förbättra läget? Det är iallafall en big no no med rengöringspray på skärmar.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Detta är mycket vanligt ...

Det är bara att hoppas detta funkar. Har råkat ut för detta med städerskan en gång och jag gjorde rent skärmen säkert 5 gånger med YES och det gav inte så bra resultat. Bytte till slut skärm. Destillerat vatten provade jag dock inte, hade kunnat gå över till torktumlaren och hämtat... you learn as you live.

Torktumlarvatten är destillerat TS ifall du har en som samlar upp vatten.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Skrivet av Lilla Tiger:

Detta är mycket vanligt om man köper billiga skärmrengörare som inte bryter olja på rätt sätt.
Oljan kommer inte från skärmrengöringen utan den finns redan på din skärm som fastnat där med tiden från tex matlagning och liknande. Innan du gjorde rent låg den jämt över hela skärmen och nu är en omrörd och syns mycket tydligare

Det du behlver göra är att bryta den oljiga hinnan med en alkalisk avfettare typ Yes eller liknande
det finns diskmedel helt utan slipmedel dock är dessa oftast biologiska och inte lika effektiva.

Jag brukar göra som nedan

Steg 1: Ett par droppar yes utblandat och noga omrört med destillerat vatten, Ta en liten hink typ 5l och töm bara i ett par droppar yes, fukta en trasa eller mjukt hushållspapper och rengör försiktigt skärmen. Om Detta inte hjälper kan man använda lite vinäger som är starkare och enkelt bryter oljefilmen. Viktigt om du använder vinäger är att steg 2 skall göras omgående efter steg 1
helst inom 30 sekunder.

Steg 2: Torka därefter rent med en ny trasa som är uppblött i destillerat vatten.

Steg 3: Vid behov upprepa steg 2 med nytt destillerat vatten

Steg 4: Torka torrt med en ny trasa. (Detta är viktigt då Destillerat vatten är något frätande och kan skada skärmen om det får ligga kvar på ytan länge) fördelen med destillerat vatten är att det är fritt från salter och andra mineraler som kan orsaka fläckar och ränder.

Destillerat vatten eller batterivatten som det brukar kallas i handeln finns tex på biltema
4 liter för under 50 spänn..

Köp två dunkar så klarar du dig.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor...

Hoppas detta hjälper dig

Tack snälla!!!! Känner mig så oerhört klantig men du gav mig lite hopp nu!! Ska genast testa och återkommer senare med svaret om det hjälpte!

Permalänk
Skrivet av Erickey:

oj.. F

Jag vet inte om någon lyckats rädda en skärm som blivit utsatt för spray som luckrat upp ytskiktet.
Kanske finns någon antiglare behandlig eller dyligt som kanske kan förbättra läget? Det är iallafall en big no no med rengöringspray på skärmar.

I know... Jagr så jäkla korkad...
Men ska testa ett tips ovan så får vi se om det blir bättre iaf

Permalänk
Skrivet av Erickey:

Det är bara att hoppas detta funkar. Har råkat ut för detta med städerskan en gång och jag gjorde rent skärmen säkert 5 gånger med YES och det gav inte så bra resultat. Bytte till slut skärm. Destillerat vatten provade jag dock inte, hade kunnat gå över till torktumlaren och hämtat... you learn as you live.

Torktumlarvatten är destillerat TS ifall du har en som samlar upp vatten.

Vad kostade skärmbytet?

Permalänk
Skrivet av Lilla Tiger:

Detta är mycket vanligt om man köper billiga skärmrengörare som inte bryter olja på rätt sätt.
Oljan kommer inte från skärmrengöringen utan den finns redan på din skärm som fastnat där med tiden från tex matlagning och liknande. Innan du gjorde rent låg den jämt över hela skärmen och nu är en omrörd och syns mycket tydligare

Det du behlver göra är att bryta den oljiga hinnan med en alkalisk avfettare typ Yes eller liknande
det finns diskmedel helt utan slipmedel dock är dessa oftast biologiska och inte lika effektiva.

Jag brukar göra som nedan

Steg 1: Ett par droppar yes utblandat och noga omrört med destillerat vatten, Ta en liten hink typ 5l och töm bara i ett par droppar yes, fukta en trasa eller mjukt hushållspapper och rengör försiktigt skärmen. Om Detta inte hjälper kan man använda lite vinäger som är starkare och enkelt bryter oljefilmen. Viktigt om du använder vinäger är att steg 2 skall göras omgående efter steg 1
helst inom 30 sekunder.

Steg 2: Torka därefter rent med en ny trasa som är uppblött i destillerat vatten.

Steg 3: Vid behov upprepa steg 2 med nytt destillerat vatten

Steg 4: Torka torrt med en ny trasa. (Detta är viktigt då Destillerat vatten är något frätande och kan skada skärmen om det får ligga kvar på ytan länge) fördelen med destillerat vatten är att det är fritt från salter och andra mineraler som kan orsaka fläckar och ränder.

Destillerat vatten eller batterivatten som det brukar kallas i handeln finns tex på biltema
4 liter för under 50 spänn..

Köp två dunkar så klarar du dig.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor...

Hoppas detta hjälper dig

Vad för typ av vinäger förresten? Vitvin? Äppelcider?

Permalänk
Medlem

Vitvin dock måste det vara utblandat och användas mycket försiktigt!!

Kom ihåg att du behöver ganska mycket destillerat vatten typ 7-8 liter
då det blir smutsigt ganska snabbt.

Om anti-glare eller den blanka kontrastökande ytan släppt från skärmen är tyvärr loppet kört
mitt tips gäller endast om ytan upplevs fet och oljig.

Permalänk
Medlem

Kan du prova att bara gnugga (försiktigt!) i ett hörn med en helt torr och ren mikrofibertrasa? Jag upplevde ett liknande problem med en Macbook Pro för några år sen, och det enda som fick bort hinnan var friktion från en ren trasa. Andra rengöringsmedel verkade mest bara flytta runt hinnan. Du kanske kan behöva byta trasa ett par gånger eftersom skärmen är såpass stor.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min Philips 55".. Friktion från en helt ny ren mikrofiberduk var det enda som hjälpte.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Dom här funkar bra på fettiga glasögon.

https://www.clasohlson.com/se/Optikduk-Smart-Microfiber/p/Pr3...

De funkar nog på din skärm också. Fast kanske lite små iofs.

Permalänk
Medlem

Fönsterputs och ett par microfibertrasor?
Om det inte är nån hinna som är paj förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Fönsterputs och ett par microfibertrasor?
Om det inte är nån hinna som är paj förstås.

Fönsterputs ska man inte använda. Innehåller slipmedel och repar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Fönsterputs ska man inte använda. Innehåller slipmedel och repar.

Det kanske det finns i vissa, såg indikationer på det vid en snabb googling(eller myter) men jag tvivlar att allt fönsterputs i hela världen har det?
Jag har rengjort glasögon(plast och glaslinser) skärmar osv osv med fönsterputs hela livet och aldrig sett tillstymmelse till repor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakan83:

Vad kostade skärmbytet?

Jag köpte en helt ny komplett skärm..

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Har ofta samma återkommande problem, också pga dåligt rengöringsmedel.

Googlade på info och kom till tips på Sonys site.

Följdfråga.
Gently wipe the screen or the exterior with a dry, soft cloth, such as an eyeglass cleaner.
For inks from oil markers on the screen, soak a cloth in a non-soap cleanser diluted (by less than 1% ) with water. Squeeze it tightly, then wipe gently to remove the ink.
Use non-soap cleansers cautiously because it may cause environmental problems when disposed improperly.
Immediately afterwards, gently wipe the screen with a soft, dry cloth.
Don't use detergent with abrasives such as a cleanser.
The liquid crystal order may collapse if you apply pressure when you wipe the LCD and it may look like a dirt. Turn the power off and on to recover this condition.

Vad är en "non-soap cleanser"? Typ alkohol? Googlar jag får jag nästan bara upp skönhetsprodukter.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Använder alltid endast en sån där fin duk man rengör glasögon med (alltså bara duk, inte något indränkt i något medel), lätt fuktad i vatten. Kramar ur den ordentligt(!) och drar över skärmen. Alltid fungerat klockrent och skärmen ser som ny ut efteråt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bowman99:

Det kanske det finns i vissa, såg indikationer på det vid en snabb googling(eller myter) men jag tvivlar att allt fönsterputs i hela världen har det?
Jag har rengjort glasögon(plast och glaslinser) skärmar osv osv med fönsterputs hela livet och aldrig sett tillstymmelse till repor.

Problemet med fönsterputs är att det innehåller ett hyfsat kraftigt basiskt lösningsmedel, inte slipmedel för det hade ju varit väldigt dumt. Jag jobbade som fönsterputsare för länge sedan och vi körde med Yes eller liknande, det löser smutsen bra och ger ett bra glid för skrapan så det kör jag fortfarande på. Det enda jag använder för skärmrengöring är en ytterst lite fuktad mikrofibertrasa.

Permalänk
Skrivet av Pannkakan83:

Vad för typ av vinäger förresten? Vitvin? Äppelcider?

skit i det tramset.

fönsterputs och fuktig trasa nr 1 är bra.
sen kör du fuktig trasa nr 2 enbart.
sen torr mikrofiberduk.

finns det fortfarande fula spår så andas du så att det blir immigt på platsen sedan använd torra mikrofiberduken.

funkar bra som fan på galma såsom nya paneler.

Permalänk
Medlem

Isopropanol i spray flaska skulle funka bra.

Alternativt utspätt med vanligt kranvatten, e.g 1 del IPA och 2 delar vatten. Detta ger dig 66% alkohol vilket är mer skonsamt. I vardera fall så rengjorde vi alla skärmar, dator tillbehör, kretskort osv med 99% IPA tillsammans med en simpel finsydd microfober duk. Grov funkar också men det beror helt på ytskiktet.

Det enda du behöver tänka på när du rengör skärmen med IPA, 99% eller mindre, är att det inte ska rinna ned under den nedre skärmkanten om skärmen står up, detta skapar problem desto mindre % alkohol som används men det är enkelt att undvika eftersom man hinner reagera långt innan något vatten sipprar för långd ned.

Skärmen kommer att se ny ut, glaset utanpå har med störst sannolikhet inte skadats.

Det enda negativa med detta är att IPA har gått upp markant p.g.a coronaviruset som härjar. Folk gör egna rengöringsmedel samt handdesinfektion. Jag går igenom 1-3 liter om året för ~200 kr tidigare. Idag kostar det nästan 1000 kr vid mina butiker.

Permalänk
Avstängd

Det är inte bra att rekommendera olika alkoholer eller andra lösningsmedel när man inte vet vad skärmen har för beläggningar. Samsung exempelvis rekommenderar bara mikrofiber och i värsta fall en aning fukt och mycket, försiktigt, gnuggande för deras QLED-paneler med antireflexfilter. Alkohol eller fönsterputs på en sådan skärm förstör den på nolltid. Jag vet inte vad LG har för beläggningar men sannolikt har de ett antal olika genom åren för olika modeller och olika paneltyper.

Min morsas LG plasma ser fruktansvärd ut som avstängd för att hon har torkat med dammtrasa över några år exempelvis. Är det mörkt och teven är på är det inga problem, men på dagen är det jobbiga reflexer och är den avstängd så ser den ju helt kladdig ut liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte bra att rekommendera olika alkoholer eller andra lösningsmedel när man inte vet vad skärmen har för beläggningar

Det spelar ingen roll eftersom alkohol avdunstar så snabbt. Det du säger gäller bara om man t.e.x badar skärmglaset i IPA under natten osv.

Vad Samsung rekommenderar är mot dammbildning. De har inte skrivit ut någon metod mot borttagning av rengöringsmedel, vad jag vet?

Skickar du den till servoce kommer det vara IPA som används.

Permalänk
Medlem

Jag gör rent med "wet wipes" för att torka baby-rumpor med

Den rengör allt från cyklar till skärmar, till matrester till glas. Dom är magiska.
Men testa alltid ett hörn först.

OBS: Den gör inte helt torrt efter sig, så lite papper efteråt och sist mikrofiber.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

lite OF men hur rengör man en oled TV?
tänker då främst finger märken osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

lite OF men hur rengör man en oled TV?
tänker då främst finger märken osv

Det som avgör är vad det är för glas/plast framför TV'n. Inget speciellt med OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

lite OF men hur rengör man en oled TV?
tänker då främst finger märken osv

Jag kör bara med torr mikrofiber. Ett tips om TV:n är väggmonterad är även att vinkla ned TV:n litegrann (typ 1-2 grader), så lägger sig inte damm på glaset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag gör rent med "wet wipes" för att torka baby-rumpor med

Den rengör allt från cyklar till skärmar, till matrester till glas. Dom är magiska.
Men testa alltid ett hörn först.

OBS: Den gör inte helt torrt efter sig, så lite papper efteråt och sist mikrofiber.

^ This! Alltså jag vet inte hur mitt liv fungerade innan vi fick barn och jag upptäckte våtservetter. Det är magi i förpackning.
Det finns dock ett fabrikat som lämnade ifrån sig någon form av fettfäckar på textil(min Google home mini är numera i två olika nyanser, haha. Tyvärr minns jag inte vilket märke det var men det har inte hänt sen dess och jag är inte direkt blyg med att plocka fram en våtservett.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Det kanske det finns i vissa, såg indikationer på det vid en snabb googling(eller myter) men jag tvivlar att allt fönsterputs i hela världen har det?
Jag har rengjort glasögon(plast och glaslinser) skärmar osv osv med fönsterputs hela livet och aldrig sett tillstymmelse till repor.

Min referens att är min optiker som får in många repiga glasögon som beror på användning av fönsterputs. Kan vara olika med olika märken av puts eller så har min optiker fel. Jag hade iallafall inte vågat chansa till varken tv eller glasögon oavsett vad google och vid erfarenhet säger.

Permalänk
Medlem

Angående baby servetterna så kan jag tillägga att det skiljer sig lite från märke till märke när det kommer till alkoholhalten m.fl. Man bör även uppmarksamma att man inte köper typ 70% rengöringsdukar, ICA te.x säljer sina förpackade i liknande paket. Om det är så kinkigt med någon speciell glastyp så är ju mindre alkohol att föredra. IPA finns i de föesta men ethanol osv kanske inte reagerar på ett sätt som man föredrar. Rengöring med papper skulle jag själv undvika p.g.a reprisken.