Permalänk
Medlem

Kylning av Surface Pro 7 +

Jag köpte mig en Surface Pro 7 plus här om dagen eftersom planen är att sälja min speldator.
Men jag vill ändå kunna spela lättare spel som lol och samtidigt köra plex server på denna och då gick det rätt bra att göra detta innan den börjar att throttla.
Nu går det inte att undervolta Surface Pro längre och jaghar sett ett gäng lösningar med fläktar som hjälper detta problem så jag satte mig vid ritbordet.

Jag utgick från en Noctua 80mm redux fläkt eftersom jag gillar färgen på dessa och en billig DC-DC step up från amazon.
Innan klarar den att hålla runt 17W i konstant load dvs em klockfrekvens på ca 2800MHz
Med fläkten så klarar den att pendla mellan 27-32W och en klockfrekvens på ca 3600-3800MHz.

Detta var ett första skott för någon slags "proof of concept" och nästa steg är att bygga in både DC-DC omvandlaren i höljet samt att bygga flödesriktare för luften, planen är även att bygga runt hela fläkten så det ser ut som en enhet och inte något som är påskruvat fläkten och i två delar.

De lösningar jag har sett innan fokuserar enbart på att kyla baksidan, men eftersom som denna känns plastig så leder den inte värme speciellt bra är min analys.
Dessutom så ser det ut som på de teardowns jag har sett på Surface Pro 7 att de heatpipes som finns i enheten har kontakt mot skärmen snarare än baksidan därav låter jag 30-40% av mitt luftflöde även passera framsidan utan att täcka skärmen för att kyla båda sidorna.

Fläkten är justerbar i spänning men även på 12V är den nästan helt ljudlös, det fortplantar sig lite vibrationer om Surface står på ett hårt bord men står den på ett mjukare underlag är det knäpptyst.
Men just nu går fläkten på 9V eftersom skillnaden i kylkapacitet mellan 9 och 12V vekar vara försumbar.

Normalt har jag en extern skärm inkopplad på denna men det funkar att köra utan extern skärm, man får bara labba lite med placeringen av min fläkt för bästa resultat.

Här kommer ett gäng bilder på min enkla lösning.

Visa signatur

Blank