Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Börjat kolla på att köpa cykel mer å mer nu, någon som har lite tips och trix?

Jag pendlar till jobb & gym, det är inte de längsta sträckorna men det är en bit.

Min budget e väl typ 5-10k? INTE elcykel.. någon med något tips?

Inte mycket att gå på, men jag skjuter lite tips top of mind:

Välj den lättaste du kan hitta av ett hyfsat etablerat märke. Gör underhåll minst en gång per säsong. Tvätta den ofta, särskilt under perioder med dåligt väder. Köp en med bockstyre. Lägg tid på att välja sadel. Använd hjälm. Följ trafikregler.

PUMPA DÄCKEN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

PUMPA DÄCKEN!

Två bra verktyg för att veta ungefär hur pumpade däcken ska vara

https://axs.sram.com/guides/tire/pressure
https://silcavelo.eu/pages/sppc-form

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Inte mycket att gå på, men jag skjuter lite tips top of mind:

Välj den lättaste du kan hitta av ett hyfsat etablerat märke. Gör underhåll minst en gång per säsong. Tvätta den ofta, särskilt under perioder med dåligt väder. Köp en med bockstyre. Lägg tid på att välja sadel. Använd hjälm. Följ trafikregler.

PUMPA DÄCKEN!

Skulle du kunna komma med något tips på en cykel/ett märke/något speciellt man ska leta efter?

(HEEELT NOVIS, cyklat på min fars cykel sedan han gick bort, en gammal gammal cykel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Skulle du kunna komma med något tips på en cykel/ett märke/något speciellt man ska leta efter?

(HEEELT NOVIS, cyklat på min fars cykel sedan han gick bort, en gammal gammal cykel)

Har du tänkt träna också eller ska du "bara" pendlingscykla i arbetskläder och vill komma fram hel och ren?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Inte mycket att gå på, men jag skjuter lite tips top of mind:

Välj den lättaste du kan hitta av ett hyfsat etablerat märke. Gör underhåll minst en gång per säsong. Tvätta den ofta, särskilt under perioder med dåligt väder. Köp en med bockstyre. Lägg tid på att välja sadel. Använd hjälm. Följ trafikregler.

PUMPA DÄCKEN!

Skräm inte pojken, jag cyklar ca 3,3 mil / dag när jag cykelpendlar (och jag pendlar minst 4 ggr veckan i snitt på årsbasis med undantag av semestrarna). Man behöver inte tvätta så mycket/ofta om man verkligen inte vill eller är pedantiskt lagd (jag tvättar nästan aldrig, torkar av någon gång / månad med tvättlapp) men det är bra att hålla kedjan smörjd och byta den en gång per ca 250-300 mil (möjligen lite tätare intervall höst/vinter/vår), är man noggrann kan man roa sig med att mäta kedjeslitaget (men jag orkar inte). Kör man året om kan det även vara klokt med någon klick fett eller dylikt på sådant som kan rosta. Bra skärmar (minskar behovet av tvättande kraftigt) och bra däck (dubb på vintern, åtminstone fram). Vettiga kläder, lampor, störtkruka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Har du tänkt träna också eller ska du "bara" pendlingscykla i arbetskläder och vill komma fram hel och ren?

Nja, ingen träning är tänkt. Mer som du säger i andra delen av din mening, en pendlings cykel i arbetskläder

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Skräm inte pojken, jag cyklar ca 3,3 mil / dag när jag cykelpendlar (och jag pendlar minst 4 ggr veckan i snitt på årsbasis med undantag av semestrarna). Man behöver inte tvätta så mycket/ofta om man verkligen inte vill eller är pedantiskt lagd (jag tvättar nästan aldrig, torkar av någon gång / månad med tvättlapp) men det är bra att hålla kedjan smörjd och byta den en gång per ca 250-300 mil (möjligen lite tätare intervall höst/vinter/vår), är man noggrann kan man roa sig med att mäta kedjeslitaget (men jag orkar inte). Kör man året om kan det även vara klokt med någon klick fett eller dylikt på sådant som kan rosta. Bra skärmar (minskar behovet av tvättande kraftigt) och bra däck (dubb på vintern, åtminstone fram). Vettiga kläder.

Man kan ta en dusch en gång per halvår också, men det betyder inte att det är den rekommenderade frekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Man kan ta en dusch en gång per halvår också, men det betyder inte att det är den rekommenderade frekvensen.

Haha, tveksam jämförelse (personlig hygien vs cykel hygien) men kul formulerat, 1-0 till dig. Men min poäng som jag uppenbarligen misslyckades med att få fram är att det behöver inte vara så mycket krångel för att cykla, inte ens om man cyklar väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Man kan ta en dusch en gång per halvår också, men det betyder inte att det är den rekommenderade frekvensen.

Skillnaden är att det finns en vits med att duscha.
Att skölja över cykeln i tid och otid kanske känns bättre för dig, den ser renare ut på utsidan men det är nästan bara negativt rent mekaniskt. Lager, slits enormt då det lätt blir kvar rester av vatten som letat sig in, tvättar bort fettet och gör att det slits ut i förtid. Vevlager, styrlager och hjullager blir lätt skadade.

Finns även en viss risk att du får in vatten i ramen som i värsta fall kan skrota den totalt ifall det fryser, det finns förvisso oftast små hål där vätskan rinner ut men ifall dessa täpts igen eller beroende på geometri kan det lätt bli kvar vatten i nedre kedjestagen närmast vevlagret. Har själv dömt ut ett 20-tal ramar på detta. (tror att de flesta legat i vatten eller snö i de fallen men det är trots allt en risk.)

Skulle rekommendera att istället torka av. Ev. kan man köra med någon bilvårdsprodukt för att få en bättre finnish på lacken.
Drivlinan håller sig betydligt renare om man kör med Vaxbaserad smörjning.

/Cykelmek i norra delarna av landet sen 2009

Skrivet av leeggee:

Väldigt stabilt skärmset, bättre än om du lägger på några eftermarknads på liknande cykel. Claris (komponentgruppen) är inget fancy men håller relativt länge och kostar kanske 1/3 av vad en 11 eller 12delad drivlina kostar när du behöver byta kedja/kassett.

Skulle rekommendera ett bra lås och dubbdäck, iaf. Fram ifall du planerar att cykla när det är isigt.
Räkna med att byta iaf. kedja och kanske några bromsbelägg till våren.
En flaska sån här kan vara bra med https://www.cykelkraft.se/wax-squirt-chain-lube-low-temp-120-ml

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av leeggee:

Börjat kolla på att köpa cykel mer å mer nu, någon som har lite tips och trix?

Jag pendlar till jobb & gym, det är inte de längsta sträckorna men det är en bit.

Min budget e väl typ 5-10k? INTE elcykel.. någon med något tips?

Välj en brukscykel och inte ett träningsredskap.
Den bör ha skärmar, skivbromsar och dynamodriven belysning, pakethållare är oog också otroligt bra för att cykla med ryggsäck är inte bekvämt.

Man kan skaffa en hybrid eller gravelcykel och montera på nödvändiga tillbehör eller så kan du kolla på en touring/trecking cykel för de brukar vara ganska färdiga direkt från fabrik, det som brukar vara dyrast att extrautrusta med är säker belysning för det innebär ofta byte av framhjulet om man inte har en dynamo från början.
Batteriljus är inte pålitligt nog för en brukscykel som bara måste fungera för batterierna kommer att ta slut vid fel tillfälle nån gång så se batteriljus som ett komplement men se till att cykeln har ett bra grundljus som är dynamodrivet.
Här har du 2 olika nya cyklar att utgå från, en nästan komplett och en som behöver lite delar. hlöm inmte heller bort att kolla lokal begmarknaden.

https://www.lannasport.se/sv/articles/1.2949.2566967/crescent...

https://www.cykelkraft.se/hybridcykel-trek-verve-1-equipped-s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Välj en brukscykel och inte ett träningsredskap.
Den bör ha skärmar, skivbromsar och dynamodriven belysning, pakethållare är oog också otroligt bra för att cykla med ryggsäck är inte bekvämt.

Man kan skaffa en hybrid eller gravelcykel och montera på nödvändiga tillbehör eller så kan du kolla på en touring/trecking cykel för de brukar vara ganska färdiga direkt från fabrik, det som brukar vara dyrast att extrautrusta med är säker belysning för det innebär ofta byte av framhjulet om man inte har en dynamo från början.
Batteriljus är inte pålitligt nog för en brukscykel som bara måste fungera för batterierna kommer att ta slut vid fel tillfälle nån gång så se batteriljus som ett komplement men se till att cykeln har ett bra grundljus som är dynamodrivet.
Här har du 2 olika nya cyklar att utgå från, en nästan komplett och en som behöver lite delar. hlöm inmte heller bort att kolla lokal begmarknaden.

https://www.lannasport.se/sv/articles/1.2949.2566967/crescent...

https://www.cykelkraft.se/hybridcykel-trek-verve-1-equipped-s...

Hej!

Tack för de fina tipsen Skall kika på cyklarna där! Den första du länkade verkar vara fin! (antar det är den du nämner nästan är komplett)

Permalänk
Medlem

Vad kör ni med för lås på era brukscyklar?
Jag har kikat lite på Abus bordo. Är inte särskilt sugen på dyra största modellen. Dels pga pris, storlek och tyngd. Samt att den ej går att montera i flaskhållar hålen. (ABUS Bordo Granit X Plus 6500/85)

Tips på ett lagom lås som är smidigt, godkänt och iaf besvärar tjuven ett tag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZyntaX:

Vad kör ni med för lås på era brukscyklar?
Jag har kikat lite på Abus bordo. Är inte särskilt sugen på dyra största modellen. Dels pga pris, storlek och tyngd. Samt att den ej går att montera i flaskhållar hålen. (ABUS Bordo Granit X Plus 6500/85)

Tips på ett lagom lås som är smidigt, godkänt och iaf besvärar tjuven ett tag?

Ett lås du kan ha fast monterat på cykeln är bekvämast, därefter kan du ha ett löst lås som andralås om du känner för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Vad kör ni med för lås på era brukscyklar?
Jag har kikat lite på Abus bordo. Är inte särskilt sugen på dyra största modellen. Dels pga pris, storlek och tyngd. Samt att den ej går att montera i flaskhållar hålen. (ABUS Bordo Granit X Plus 6500/85)

Tips på ett lagom lås som är smidigt, godkänt och iaf besvärar tjuven ett tag?

Jag har två lås:

Kryptonite Evo 1090 som jag använde när jag cykelpendlade dagligen in till stan. Då hängde jag kättingen i taket på cykelgaraget (det är allt för tungt för att palla släpa med varje dag).

Kryptonite Evo Mini-7 (med kabel) som är det lås jag använder när "jag bara ska iväg en sväng".

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har en kätting hängandes i cykelskjulet på jobbet. Kör jag till polaren för att basta så tar jag med mig ett D-lock med klassning.

För längre förvaring i cykelrummet för tjejens cykel så är det ett Abus klass-10 kättinglås och AXA kedja kopplad till ramlåset. Kättingen får stanna hemma när vi är på tur med kedjan hänger med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Vad kör ni med för lås på era brukscyklar?
Jag har kikat lite på Abus bordo. Är inte särskilt sugen på dyra största modellen. Dels pga pris, storlek och tyngd. Samt att den ej går att montera i flaskhållar hålen. (ABUS Bordo Granit X Plus 6500/85)

Tips på ett lagom lås som är smidigt, godkänt och iaf besvärar tjuven ett tag?

Det absolut viktigaste om man vill vara hyfsat säker vid utomhuslåsning är att försöka låsa framhjul+bakhjul+ram i ett fast objekt, lampor får man ta med sig (brukar ju vara enkla att ta av). Väldigt många missar detta och förr eller senare brukar det få konsekvenser. Dyrare cyklar ska man egentligen aldrig låsa utomhus eller i cykelförråd för hyreshus etc (också vanskligt). Cykelaffärer ger ofta rent katastrofalt dåliga tips när det gäller låsning tyvärr. Nu syftar jag dock i synnerhet på storstäder.

Permalänk
Medlem

Har en tung kedja och tjockare vajer som dras genom alla delar som är enkla att ta bort (båda hjulen, främre och bakre triangeln).

Är några extra kilon på styret men värt det imo.

När jag orkar blir det nog att byta bultar till den mer säkra sorten så även om någon har en stor avbitare/rondell med sig får de inte ett hjul utan specialutrustning.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Någon med erfarenhet av att beställa cykel från bikeinn.com? Omdömen pekar på långa leveranstider och lagersaldon som inte stämmer. Personligen gör det inget om det tar lite tid att få cykeln eftersom deras pris är minst 4000kr billigare än billigaste pris i SE och jag har dessutom ingen brådska, men jag vill ändå höra om någon här har erfarenheter som gör att man bör akta sig...

Permalänk
Medlem

Har bara ramlås (fast monterat som går genom hjulet. Längst ner i korgen har jag en vajer som använda någon gång i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett lås du kan ha fast monterat på cykeln är bekvämast, därefter kan du ha ett löst lås som andralås om du känner för det.

Bra tips. Jag tror det här är vägen jag vill gå. Något av de mindre fällbara låsen tänkte jag.
Har kollat på Abus 6000K Bordo X-Plus och Hiplok Switch som man alltid har med sig för kortare parkeringar.
Sen kättinglås eller kätting + hänglås om man behöver vara mer safe eller stå längre.

Skrivet av GLaDER:

Jag har två lås:

Kryptonite Evo 1090 som jag använde när jag cykelpendlade dagligen in till stan. Då hängde jag kättingen i taket på cykelgaraget (det är allt för tungt för att palla släpa med varje dag).

Kryptonite Evo Mini-7 (med kabel) som är det lås jag använder när "jag bara ska iväg en sväng".

Verkar vara vägen att gå.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har en kätting hängandes i cykelskjulet på jobbet. Kör jag till polaren för att basta så tar jag med mig ett D-lock med klassning.

För längre förvaring i cykelrummet för tjejens cykel så är det ett Abus klass-10 kättinglås och AXA kedja kopplad till ramlåset. Kättingen får stanna hemma när vi är på tur med kedjan hänger med.

Kätting verkar alla överens om att man ska ha.
Ramlås, känns så klena. Men de kanske tål mer än de ser ut att göra?

Skrivet av makatech:

Det absolut viktigaste om man vill vara hyfsat säker vid utomhuslåsning är att försöka låsa framhjul+bakhjul+ram i ett fast objekt, lampor får man ta med sig (brukar ju vara enkla att ta av). Väldigt många missar detta och förr eller senare brukar det få konsekvenser. Dyrare cyklar ska man egentligen aldrig låsa utomhus eller i cykelförråd för hyreshus etc (också vanskligt). Cykelaffärer ger ofta rent katastrofalt dåliga tips när det gäller låsning tyvärr. Nu syftar jag dock i synnerhet på storstäder.

Ja jag blev dessvärre av med löst monterade fästen på min förra cykel. "Garmin fäste" för min MagicShine framlampa. Allt som satt löst stals. Till slut stals även styret, de klippte alla vajrar och skruvade loss styret. Lämnade framhjulet.
Nu förvarar jag cykeln i lägenheten då det ej går att ha den utomhus där jag bor.
Vid parkering när man är ute på stan eller annat så får det bli enligt din beskrivning. Bra tips, tack. Det blir kätting och vajer genom allt.

Skrivet av BergEr:

Har en tung kedja och tjockare vajer som dras genom alla delar som är enkla att ta bort (båda hjulen, främre och bakre triangeln).

Är några extra kilon på styret men värt det imo.

När jag orkar blir det nog att byta bultar till den mer säkra sorten så även om någon har en stor avbitare/rondell med sig får de inte ett hjul utan specialutrustning.

Yes, jag är övertygad

Tack för alla tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Pain:

Någon med erfarenhet av att beställa cykel från bikeinn.com? Omdömen pekar på långa leveranstider och lagersaldon som inte stämmer. Personligen gör det inget om det tar lite tid att få cykeln eftersom deras pris är minst 4000kr billigare än billigaste pris i SE och jag har dessutom ingen brådska, men jag vill ändå höra om någon här har erfarenheter som gör att man bör akta sig...

Tradeinn är såndär marketplace-skit med ickefunktionell kundtjänst typ nutida CDON.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en tryckt mekarbok för cykel. Har panelen här något att rekommendera? Helst svenska men engelska vore okej

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Jag skulle vilja ha en tryckt mekarbok för cykel. Har panelen här något att rekommendera? Helst svenska men engelska vore okej

Detta är väl en klassiker?

https://www.parktool.com/en-int/product/big-blue-book-of-bicy...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bartil:

Jag skulle vilja ha en tryckt mekarbok för cykel. Har panelen här något att rekommendera? Helst svenska men engelska vore okej

Instämmer, tänkte direkt på Parktool.

Visserligen har väl GCN också någon bok numera? https://shop.globalcyclingnetwork.com/products/gcn-essential-... Men den verkar inte vara lika omfattande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tjenare

Har valt att ta en förmånscykel via jobbet ( el )
Cyklar året runt, fungerar bra tills det är runt 20 - 25 minusgrader ute. Efter ca 5km känns det som att mina fingrar ska trilla av.

Har provat 3 handskar, inget som fungerar. Går det så skulle jag vilja slippa köpa eluppvärmda handskar.
Några som cyklar när det är runt 20 - 25 minusgrader ute, som har några tips på handskar?

Har provat vanliga "vinter" handskar, Lobsterhandskar ifrån XXL.
Skoterhandskar, är det som fungerar bäst i ca 5km, men jag har 6.5km till jobbet : )

Har även kikat på Styrmuffar eller vad det nu kallas för. Men finns det handskar som klarar dessa fartvindar i denna kyla för ca pris 800-1500:- ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hur pass stöldbegärliga är elcyklar? Om man har 2 lås och tar med sig batteriet?

Varit inne på att köpa https://www.cykelkraft.se/elcykel-dam-kronan-kvick-7-vaxlad-b...

Ska dra cykelvagn med 2 barn några km i veckan och cykla till stationen några gånger i veckan, ca 4km ToR.

Har ingen erfarenhet av elcyklar. Men den vanliga cykeln vi har idag är för jobbig att dra vagnen med.

Eller är elcykel helt overkill, en lite modernare cykel med fler växlar än vår nuvarande 3 växlade kanske är good enough?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tjobbo:

Tjenare

Har valt att ta en förmånscykel via jobbet ( el )
Cyklar året runt, fungerar bra tills det är runt 20 - 25 minusgrader ute. Efter ca 5km känns det som att mina fingrar ska trilla av.

Har provat 3 handskar, inget som fungerar. Går det så skulle jag vilja slippa köpa eluppvärmda handskar.
Några som cyklar när det är runt 20 - 25 minusgrader ute, som har några tips på handskar?

Har provat vanliga "vinter" handskar, Lobsterhandskar ifrån XXL.
Skoterhandskar, är det som fungerar bäst i ca 5km, men jag har 6.5km till jobbet : )

Har även kikat på Styrmuffar eller vad det nu kallas för. Men finns det handskar som klarar dessa fartvindar i denna kyla för ca pris 800-1500:- ?

Styrmuff, merinoullslinerhandskar + lobstorklo i stil med skidhandskar. Xxl har ett par som ska vara ok till ca -15° till -20°, kombo med liner och vindskydd borde duga för ok upplevelse vid - 25°.

Tänk dock på att inte ha för trånga handskar, får inte kompaktera din isolering, det är bekymret jag har med mina hummerklohandskar, de har lite korta fingrar så tummen blir riktigt kall.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Tjenare

Har valt att ta en förmånscykel via jobbet ( el )
Cyklar året runt, fungerar bra tills det är runt 20 - 25 minusgrader ute. Efter ca 5km känns det som att mina fingrar ska trilla av.

Har provat 3 handskar, inget som fungerar. Går det så skulle jag vilja slippa köpa eluppvärmda handskar.
Några som cyklar när det är runt 20 - 25 minusgrader ute, som har några tips på handskar?

Har provat vanliga "vinter" handskar, Lobsterhandskar ifrån XXL.
Skoterhandskar, är det som fungerar bäst i ca 5km, men jag har 6.5km till jobbet : )

Har även kikat på Styrmuffar eller vad det nu kallas för. Men finns det handskar som klarar dessa fartvindar i denna kyla för ca pris 800-1500:- ?

Är det inte ’bara’ att köra ett lager till? Ta typ en halsduk och linda runt dessa dagar när det är som värst

Såklart sämre fingerfärdighet, så det kanske kräver en cykel med fotbroms

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Tjenare

Har valt att ta en förmånscykel via jobbet ( el )
Cyklar året runt, fungerar bra tills det är runt 20 - 25 minusgrader ute. Efter ca 5km känns det som att mina fingrar ska trilla av.

Har provat 3 handskar, inget som fungerar. Går det så skulle jag vilja slippa köpa eluppvärmda handskar.
Några som cyklar när det är runt 20 - 25 minusgrader ute, som har några tips på handskar?

Har provat vanliga "vinter" handskar, Lobsterhandskar ifrån XXL.
Skoterhandskar, är det som fungerar bäst i ca 5km, men jag har 6.5km till jobbet : )

Har även kikat på Styrmuffar eller vad det nu kallas för. Men finns det handskar som klarar dessa fartvindar i denna kyla för ca pris 800-1500:- ?

Dessa från Bright Equipment håller mig varm!