Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

Zwift var /är verkligen en game changer. och nej, de andra platformer kommer inte ens i närheten av zwift. Har numera 80 000km på zwift och skulle jag behöva välja mellan enbart ute eller enbart inne cykling skulle jag helt klart välja inne.

Samma här. Mindre risk att bli överkörd av blodsockerlåga skåpbuss-pappor på väg hem från Gekås också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag får tacka för tipset, ska fundera på det. Trodde de flesta sådana typer av cyklar var väldigt sitta framåtlutande (vid sökning på touringcykel så är alla styren lägre än sadeln) men den du länka var ändå rätt så balanserad, även om det inte är de jag är ute efter. (som förklaring, stor mage gör en framåtlutande postion rätt jobbig i längden, speciellt med en dålig rygg. Men förhoppningsvis med mer cykling så är det ett icke problem).

Lite dyr tycker jag, men som du säger troligtvis värt det i längden. Skulle dock vila prova en men ser ut att bara vara butiker i Stockholmsområdet.

Speciellt med dålig rygg är det inte bra att sitta upprätt, alla stötar går då rakt upp genom ryggraden och diskarna. Klart, är man lite stel och har kagge(kusligt bekant...) blir det svårt att nå grepp i höjd med gaffelkronan men med sadeln ungefär i höjd med stången så avlastar man mycket stress, plus att ryggraden kan flexa mer naturligt i den ställningen. Känns kanske obekvämt i början men i långa loppet skonar man sej från mer åkommor.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Köpte äntligen ett mekställ för 800 spänn på Jula. Har tidigare levt på diverse hemmabygge-upphängningar. Vilket lyft! Mest värda cykelpengarna jag spenderat på år och dar.

Måste bara tacka för tipset, jag har precis som du levt med hemsnickrade lösningar som inte varit särskilt bra. Här blev det ju både stabilt och bra arbetshöjd. Lätt bästa inköpet i år

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Måste bara tacka för tipset, jag har precis som du levt med hemsnickrade lösningar som inte varit särskilt bra. Här blev det ju både stabilt och bra arbetshöjd. Lätt bästa inköpet i år

Jag slog till på ett sånt härom året när det var kampanj, 399kr.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

vill bara tipsa om Lidls mekställ. Ett av de bästa och mest prisvärda på marknaden. Finns alltid när det är cykelvecka.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Vilket smörjmedel till kedjan ska man använda som inte drar till sig smuts mm? Nån som kan länka till typ Biltema?

Dry lube för torrt väglag

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelsmorjn...

Wet lube för vått väglag

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelsmorjn...

Wet sitter bättre, men drar åt sig smuts. Dry lube nöts snabbt bort (speciellt om det är blött ute), men ansamlar inte skit.

Jag brukar köra på wet större delen av året, men man får göra rent kedja och drev med jämna mellanrum för att inte slita ut grejerna för snabbt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

@izzie

Skrivet av tombman:

Zwift var /är verkligen en game changer. och nej, de andra platformer kommer inte ens i närheten av zwift. Har numera 80 000km på zwift och skulle jag behöva välja mellan enbart ute eller enbart inne cykling skulle jag helt klart välja inne.

Ja, Zwift är helt exceptionellt bra träning och oändligt mycket roligare än en vanlig traditionell trainer, tycker knappt det går att jämföra. Rätt schysst att ha en sådan fullvärdig tränings"miljö" som Zwift erbjuder i hemmet. För att göra upplevelsen angenäm är det dock viktigt med 1-2 billiga men stora golvfläktar från tex Biltema eller Clas Ohlson samt ett öppet fönster nära där man tränar.

Sedan att folk har åsikter och tycker "Varför cyklar du inte ute?" det ger man f-n i helt enkelt. Ibland kör man inne, ibland ute, man kan göra som man vill helt enkelt men med Zwift får man en helt enorm flexibilitet och väldigt bra/effektiv träning (eller det blir vad man gör det till).

Sedan att det inte passar alla må så vara, man får inte den sociala biten som att snacka skit med cykelkompisarna eller att fika och för många verkar det vara extremt viktigt. Jag vet 2-3 st i min omgivning som inte står ut med Zwift utan föredrar att träna tillsammans (oavsett om det är trainer/spinning i grupp på gym eller cykling utomhus).

Cykling med racer i grupp utomhus är en inte helt ofarlig aktivitet samt kräver mycket fokus och ibland är det skönt mentalt att antingen Zwifta eller cykla solo ute. Sedan tycker jag väl det underlättar att Zwifta medan man lyssnar på antingen death eller black metal. Kör enbart utan musik om jag verkligen är tvungen, typ när man Zwiftar flera tillsammans och snackar lite skit samtidigt (via tex Discord). Finns ju också race där man kan behöva snacka taktik, i synnerhet då lagtempo (vilket man brukar kunna ställa upp i om man gått med i ett Zwift-lag).

Zwift fungerar både som enskild träningsform eller helt enkelt för att göra en till en avsevärt bättre/starkare cyklist (vilket man sedan drar nytta av utomhus).

Nackdel: Trainern + Zwift abonnemang + en racer + skor + kläder kostar ju en slant, i synnerhet första året kanske det svider. Racern kan man dock använda både ute och inne samt att det finns ett bra begagnat utbud.

Permalänk
Medlem

Nu jäklar händer det saker!

https://pinion.eu/en/e-drive/

Visar det sig bra i praktiken så blir det sånt på nästa cykel

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Någon som har tips på fullskärmar till en mountainbike med 29" hjul, 52mm bredd? Cykeln används endast på väg. Har hittat många bra alternativ från SKS men vill gärna inte lägga 500kr.

Permalänk
Skrivet av tombman:

vill bara tipsa om Lidls mekställ. Ett av de bästa och mest prisvärda på marknaden. Finns alltid när det är cykelvecka.

Jag har haft ett som "reservställ" i många år, men nu provade jag nyss att faktiskt meka med det.

Och det var ju snudd på oanvändbart.

Det står stadigt, där får det poäng.

Men klämman är så stor och klumpig, så det var inte många ställen på ramen den fick plats på.

Och när jag tog av ett av hjulen, och jämnvikten försvann, så vred sig det hela.
Inte där armen faktiskt ska vridas, utan där klämman sitter fast på armen.

Det är såklart billigt.
Men tror att jag gav 300 för denna och 800 för mitt Parktool-ställ, och Lidl's förlorar stort i prisvärdhet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av n_sandstrom:

Men tror att jag gav 300 för denna och 800 för mitt Parktool-ställ, och Lidl's förlorar stort i prisvärdhet.

Bra pris, park tool börjar på 1700 kr i dagsläget.

Jag har typ samma stativ som kommer från Lidl fast då köpt via Amazon. Att handsken vrider sig i den horisontella stången är för mig totalt oförlåterligt. Riktigt less på den. Har löst det genom att linda in ett lager vinylplast innanför handsken så att passformen är tightare och med mycket högre friktion.

Kommer köra vidare tills jag har meck-rum/stuga/garage i egen bostad. Då ska jag göra litet hål i golvet och lucka. Under luckan fäste för röret på ett golvmonterat meck-stativ.

typo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har ganska nyligen flyttat till Oslo och där vi bor är det väldigt branta backar, har ca. 75-80 höjdmeter från tunnelbane-/tågstationen upp till oss. Är därför på jakt efter en elcykel som inte har några problem med lite backar, gärna pakethållare specad för i alla fall 20 kg så att man kan skjutsa dottern till förskolan med cykeln också. Pris? Gärna max 30k.

Har sett motorer med allt från 60A till 105A, alla använder samma volt på batterierna som jag förstår det men ändå är alla specade till 250W. Hur går det ihop sig? Har ganska begränsad kunskap i el men att volt*ampere=watt har jag koll på och blir därför förvirrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har ganska nyligen flyttat till Oslo och där vi bor är det väldigt branta backar, har ca. 75-80 höjdmeter från tunnelbane-/tågstationen upp till oss. Är därför på jakt efter en elcykel som inte har några problem med lite backar, gärna pakethållare specad för i alla fall 20 kg så att man kan skjutsa dottern till förskolan med cykeln också. Pris? Gärna max 30k.

Har sett motorer med allt från 60A till 105A, alla använder samma volt på batterierna som jag förstår det men ändå är alla specade till 250W. Hur går det ihop sig? Har ganska begränsad kunskap i el men att volt*ampere=watt har jag koll på och blir därför förvirrad.

Peak vs sustained

Skulle jag gissa, många går långt över 250W delar av tiden, men allt över 250 behöver tekniskt sett säljas som motorcykel eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Peak vs sustained

Skulle jag gissa, många går långt över 250W delar av tiden, men allt över 250 behöver tekniskt sett säljas som motorcykel eller något

Fattar, så gissar att något med hög A är att föredra för att orka trycka på ordentligt i uppförsbackar. Behöver absolut ingenting som går mer än 25 km/h som är max men den får gärna orka hålla hyfsad fart uppför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har ganska nyligen flyttat till Oslo och där vi bor är det väldigt branta backar, har ca. 75-80 höjdmeter från tunnelbane-/tågstationen upp till oss. Är därför på jakt efter en elcykel som inte har några problem med lite backar, gärna pakethållare specad för i alla fall 20 kg så att man kan skjutsa dottern till förskolan med cykeln också. Pris? Gärna max 30k.

Har sett motorer med allt från 60A till 105A, alla använder samma volt på batterierna som jag förstår det men ändå är alla specade till 250W. Hur går det ihop sig? Har ganska begränsad kunskap i el men att volt*ampere=watt har jag koll på och blir därför förvirrad.

Motorerna brukar beskrivas i Nm och då ser man fort hur stark den är, min är på 85Nm och med 200kg totalvikt så stegrar den nästan i backar.

Skrivet av medbor:

Peak vs sustained

Skulle jag gissa, många går långt över 250W delar av tiden, men allt över 250 behöver tekniskt sett säljas som motorcykel eller något

Ja vissa är nog uppe närmare 1000W korta stunder men är ändå godkända som cyklar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat zwift hub cykeltrainer? Jag tänkte nämligen införskaffa en sådan inför vintern. Kom igång med racer nu i våras och planerar redan inför vintern. Den kostar inte en förmögenhet likt andra modeller på marknaden.

Sitter på en Canyon Endurace 6 AL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Motorerna brukar beskrivas i Nm och då ser man fort hur stark den är, min är på 85Nm och med 200kg totalvikt så stegrar den nästan i backar.

Ja vissa är nog uppe närmare 1000W korta stunder men är ändå godkända som cyklar.

Vad tror du om den här?

https://www.elsykkelbutikken.no/elride/1239-5597-elride-prime...

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag har haft ett som "reservställ" i många år, men nu provade jag nyss att faktiskt meka med det.

Och det var ju snudd på oanvändbart.

hmm. Synd. Jag har inte haft några som helst Problem med den. Klämmer på över-röret på mina cyklar. Sedan har jag tillgång till verkstad där jag kan tillverka egna klämmor eller vadsomhelst om det skulle behövas.

Skrivet av Fallzone:

Är det någon som testat zwift hub cykeltrainer? Jag tänkte nämligen införskaffa en sådan inför vintern. Kom igång med racer nu i våras och planerar redan inför vintern. Den kostar inte en förmögenhet likt andra modeller på marknaden.

Sitter på en Canyon Endurace 6 AL.

Jag personligen har en Neo 2T och en Wahoo kickr V5 som reserv . Neo´s moderkort dör med tiden. Det bara är så. Har haft Neo 1 och är inne på min andra 2t . föregångarna har båda haft trasiga moderkort. dock så är Garmin väldigt bra imo med support även utanför granti tiden. du får alltid en ny lr renoverad för typ 4000,-. sek om du skickar in din trasiga. Vet inte hur andra tillverkare hantera sånt. Utöver det behöver man byta Lager och till 2T behövs ett special verktyg . Men det råkar vara lilla jag som tillverka och säljer de. : www.twotneotool.se
Nu kör jag typ 400-700km / vecka även på vintern och skulle inte nöja mig med nåt annat än en 2T eller Kickr V5/6 MEN min rekommendation just pga priset skulle vara en zwift hub. det är nog den som kommer närmast en kickr core. en tacx flux skulle jag aldrig nånsin rekommendera. kolla lite på reddit . där finns det några som har zwift hub Trainern.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kakann:

Har ganska nyligen flyttat till Oslo och där vi bor är det väldigt branta backar, har ca. 75-80 höjdmeter från tunnelbane-/tågstationen upp till oss. Är därför på jakt efter en elcykel som inte har några problem med lite backar, gärna pakethållare specad för i alla fall 20 kg så att man kan skjutsa dottern till förskolan med cykeln också. Pris? Gärna max 30k.

Har sett motorer med allt från 60A till 105A, alla använder samma volt på batterierna som jag förstår det men ändå är alla specade till 250W. Hur går det ihop sig? Har ganska begränsad kunskap i el men att volt*ampere=watt har jag koll på och blir därför förvirrad.

Strömstyrka och effekt är inte vad du är ute efter.
Det du letar efter är vridmoment.
40 Nm är i klenaste laget, 60 Nm och 80 Nm är helt klart dugligare. Går du upp mycket mer så betalar du för något som sällan går att nyttja på ett bra sätt.

Skrivet av Fallzone:

Är det någon som testat zwift hub cykeltrainer? Jag tänkte nämligen införskaffa en sådan inför vintern. Kom igång med racer nu i våras och planerar redan inför vintern. Den kostar inte en förmögenhet likt andra modeller på marknaden.

Sitter på en Canyon Endurace 6 AL.

Jag kör med Neo 2 (icke-T), fick den för rimligt pris, 9400 kr, och garantiavhjälpning gick smidigt till via Garmin direkt när det började klicka i benfästet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Klarar nog dina krav bra

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Strömstyrka och effekt är inte vad du är ute efter.
Det du letar efter är vridmoment.
40 Nm är i klenaste laget, 60 Nm och 80 Nm är helt klart dugligare. Går du upp mycket mer så betalar du för något som sällan går att nyttja på ett bra sätt.
Jag kör med Neo 2 (icke-T), fick den för rimligt pris, 9400 kr, och garantiavhjälpning gick smidigt till via Garmin direkt när det började klicka i benfästet.

Så klart... Vet inte varför jag automatiskt läste A istället för Nm.

Skrivet av BergEr:

Klarar nog dina krav bra

Tycker den ser bra ut, finns även denna för typ samma pengar (inte i lager till det här priset): https://www.elsykkelbutikken.no/giant/1189-giant-22-explore-e...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Camomille:

Någon som har tips på fullskärmar till en mountainbike med 29" hjul, 52mm bredd? Cykeln används endast på väg. Har hittat många bra alternativ från SKS men vill gärna inte lägga 500kr.

500 är inte så dyrt om det är en bra skärm men Biltema har upp till 50 mm för 130 kr.
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/stankskar...

Skrivet av Kakann:

Fattar, så gissar att något med hög A är att föredra för att orka trycka på ordentligt i uppförsbackar. Behöver absolut ingenting som går mer än 25 km/h som är max men den får gärna orka hålla hyfsad fart uppför.

Med 80 Nm mittmotor och låg växel och framförallt grepp så kan jag slå runt baklänges så mer vrid än det är nog inget man behöver för backar om man orkar växla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av tombman:

hmm. Synd. Jag har inte haft några som helst Problem med den. Klämmer på över-röret på mina cyklar. Sedan har jag tillgång till verkstad där jag kan tillverka egna klämmor eller vadsomhelst om det skulle behövas.

Klämmer oftast i överöret på parktool-stället också. Men Lidl-klämman får helt enkelt inte plats mellan dämpare och ram.

På hardtailen funkar det såklart utan problem, med det är billiga poäng att plocka

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Blev en sväng ute idag, ~33km med heldämpade elcykeln. Fyfan vad chill att bara cykla runt med, slipper känna alla dåliga vägar och farthinder.

Märkte inte heller av någon backe på hela turen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av BergEr:

Blev en sväng ute idag, ~33km med heldämpade elcykeln. Fyfan vad chill att bara cykla runt med, slipper känna alla dåliga vägar och farthinder.

Märkte inte heller av någon backe på hela turen

<Uppladdad bildlänk>

Det är helt underbart med elcykel, man kommer ut på ett helt annat sätt som jag aldrig gjort med en vanlig.
Innan så drog man sig för att tex dra iväg och handla, nu kan det bli en tur på 1-1.5 mil fast affären ligger typ 1km bort bara för att det är så skönt att komma ut.

Blir även en hel del längre spontana turer, oftast runt 2 mil, ibland 4-5 mil.

Läre avverka många mil på semestern som börjar om 2 veckor

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med, sjukt skönt, det blir oftare man ger sig ut på en tur, och det blir gärna längre än man tänkt sig innan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är helt underbart med elcykel, man kommer ut på ett helt annat sätt som jag aldrig gjort med en vanlig.
Innan så drog man sig för att tex dra iväg och handla, nu kan det bli en tur på 1-1.5 mil fast affären ligger typ 1km bort bara för att det är så skönt att komma ut.

Blir även en hel del längre spontana turer, oftast runt 2 mil, ibland 4-5 mil.

Läre avverka många mil på semestern som börjar om 2 veckor

Skrivet av MatteN:

Kan bara hålla med, sjukt skönt, det blir oftare man ger sig ut på en tur, och det blir gärna längre än man tänkt sig innan.

Ja verkligen, jag vände bara hem för att jag inte hade packat mat med mig. Hade jag haft mat hade det nog blivit några mil till

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Blir det fortfarande någon form av träning med elcykel eller mer glida och ha det gött?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Blir det fortfarande någon form av träning med elcykel eller mer glida och ha det gött?

Det blir träning. När jag cyklar på plan väg så är motorn ofta av eftersom den slutar ge kraft vid 26.0km/h.
Sen har man ju olika lägen med hur mycket den ska hjälpa.

Enligt vissa tester folk gjort så är det mer eller mindre identiskt med vanlig cykling. Men då har man testat t.ex en timme cykling i skogen. Skillnaden blev då bara att personen med elcykel åkte några extra varv eftersom det gick snabbare.

Har du en bestämd rutt, A-B så blir det ju mindre träning. Men kör man en viss tid eller bara på känsla så blir det likvärdig träning fast du hinner nog se mer.

Iallafall för mig är största skillnaden i branta backar och stark motvind, sånt försvinner typ och resan blir mycket behagligare.
Har ibland 20m/s (72km/h) motvind till jobbet, med vanlig cykel så har jag varit tvungen att hoppa av och gå. Elcykeln orkar genom det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebbeharry:

Blir det fortfarande någon form av träning med elcykel eller mer glida och ha det gött?

Jag tränar aldrig men jag motionerar ibland om det inte är ren nyttocykling och elcykeln blir många gånger tyngre än nån av de utan motor för batteriet orkar bara som mest ca 10 mil (men oftast inte över 70 km) och efter det är drivsystemet bara extra last att släpa på

Upplever det som att man generellt håller högre kadens med elcykeln om man inte bara har elen för att underlätta vid nyttoresor men jag tränar aldrig cykling utan har cykeln som mitt primära transportmedel så motion och ev träning är en positiv bisak för mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.