Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om jag tar elcykeln eller nån av mina vanliga MTB, jag är genomsvettig när jag kommer hem i vilket fall som helst.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hur är det med dom billiga elcyklarna på Elgiganten som kommit in?
Nån som har nån erfarenhet av dom?
Hade mest tänkt som användning på sommaren, och använda vanliga hederliga skepsshulten på vintern
Tänkte mest på dom runt 10 papp, låter billigt, kanske krånglar som faen efter ett tag?

https://www.elgiganten.se/search/elcykel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hur är det med dom billiga elcyklarna på Elgiganten som kommit in?
Nån som har nån erfarenhet av dom?
Hade mest tänkt som användning på sommaren, och använda vanliga hederliga skepsshulten på vintern
Tänkte mest på dom runt 10 papp, låter billigt, kanske krånglar som faen efter ett tag?

https://www.elgiganten.se/search/elcykel

Ganska tung elcykel och enligt mig för lite med 250w.

Att man sedan behöver koppla upp sig till Bird-appen för att använda funktioner på cykeln anser jag som ett minus.

För samma pris så får du liknande cyklar men med dubbelt så hög watt.

Läser man vad amerikanerna recenserar på tex BestBuy så är det väldigt blandad... vanligt problem verkar vara appen och batteriet.

Om du har möjlighet så ta kontakt med din närmsta Elgiganten-butik. Att prova en cykel innan köp är så extremt viktigt

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Swennis:

Hur är det med dom billiga elcyklarna på Elgiganten som kommit in?
Nån som har nån erfarenhet av dom?
Hade mest tänkt som användning på sommaren, och använda vanliga hederliga skepsshulten på vintern
Tänkte mest på dom runt 10 papp, låter billigt, kanske krånglar som faen efter ett tag?

https://www.elgiganten.se/search/elcykel

Inget jag skulle köpa, inga uppgifter om tillverkare av motor, växlar, bromsar och andra liknande detaljer.
Då skulle jag mycket hellre lägga till några tusenlappar och välja en Ortler eller Kona.

Lägger dessa "Bird" i samma kategori som de billiga från Biltema, XXL, Jula osv.
De duger så länge de fungerar, men att få tag på reservdelar är ett helvete.

Du kan läsa mer om det här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swennis:

Hur är det med dom billiga elcyklarna på Elgiganten som kommit in?
Nån som har nån erfarenhet av dom?
Hade mest tänkt som användning på sommaren, och använda vanliga hederliga skepsshulten på vintern
Tänkte mest på dom runt 10 papp, låter billigt, kanske krånglar som faen efter ett tag?

https://www.elgiganten.se/search/elcykel

Det är troligen närmast omöjligt att underhålla elsystemet på den, övriga delar är inget speciellt och lär gå att få tag på så när elen dör blir den en extra tung budgetcykel som var 3 gg så dyr att köpa som om den inte haft barlasten.
Jag hade undvikit den.

Skrivet av THB:

Inget jag skulle köpa, inga uppgifter om tillverkare av motor, växlar, bromsar och andra liknande detaljer.
Då skulle jag mycket hellre lägga till några tusenlappar och välja en Ortler eller Kona.

Lägger dessa "Bird" i samma kategori som de billiga från Biltema, XXL, Jula osv.
De duger så länge de fungerar, men att få tag på reservdelar är ett helvete.

Du kan läsa mer om det här.

Det som det saknas uppgifter om är elsystemet, växlarna är Shimano och bromsarna är inte specificerade men det gör inget för de är ändå utbytbara när de är utslitna.

Däremot så specar de att batteriet är otroligt litet, drygt 230 Wh på de jag kollade på, det är närmast oanvändbart litet och de har dessutom en riktigt klen navmotor av ospecificerat fabrikat som lär innebära att den inte orkar bidra nått särskilt i backar. det tillsammans med batteristorleken gör att elsystemet verkar vara av engpångstyp, dvs troligen går det inte att få tag i batterier, till den när det medföljande är utslitet om några år och det är nog också tveksamt om det finns elektronik till den, motorn är nog däremot normal och har standardlager och är servicebar så länge det inte är ett elfel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av THB:

Lägger dessa "Bird" i samma kategori som de billiga från Biltema, XXL, Jula osv.
De duger så länge de fungerar, men att få tag på reservdelar är ett helvete.

Lite lagom kränkande namn för oss med cyklar från tillverkaren som hette "Bird" först
(som kommer släppa sin första e-bike under ett annat namn pga ovanstående skräpcyklar)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Klickade hem en ny cykel tidigare idag, en Canyon Roadlite 6 WMN

När jag jämförde geometrin på herr och dam-versionen så verkade skillnaderna hyffsat små, mest bara sadelrörs-längden som skiljer. Jag gick dock emot storleksrekommendationen (176 cm lång, 83 cm innersöm) large och valde medium istället. Kikade lite på Roadlite 5 också, men om Sram växlarna (aldrig testat Sram innan) inte hade funkat perfekt så hade det grämt mig nåt oerhört att jag inte valde en cykel med Shimano istället.

En annan cykel som jag kikat på, Marin DSX 2, kommer med ett förslag till personer mellan 167-178 cm att välja medium. Den har stack och reach på 573 och 405 mm. Canyonen som jag beställde har 582 och 414 mm, dvs den är lite större men rekommenderas av till personer mellan 164-173 cm. Känns den mot förmodan för liten så kan man ju byta styrstammen.

Har under ett drygt år haft en stor tung 29" MTB med riktigt sunkiga växlar och bromsar så jag ser fram emot det här bytet iaf för nöjescykling och turer där cykeln inte lämnas obevakad några längre stunder.

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet av Continental Terra Trail Shieldwall? Inte deras värstinggummi gällande fart och grepp men bättre hållbarhet. Tänkt att användas året runt på asfalt och grus. Eller kanske Schwalbe G-one allround?

Permalänk
Medlem

Cyklade Kinnekulleleden med ett par kompisar igår, i riktigt skitväder (allmänt grått och alla sorters regn). Hade dock några stunder med lite klarare väder så man kunde få några skymtar av Vänern och området i sig är mycket vackert.
Var riktigt kul även med skitvädret, men skulle rekommendera att göra det under torrare perioder, om man inte gillar kilometervis av leråkrar och enorma gyttjepölar.

Permalänk
Medlem

Någon Sweclockare som kommer åka Vätternundan nästa år? Körde den första gången i sommras med start 00:30 i och tänkte köra i år igen men ev med annan starttid. Någon som har tips på hur man ska tänka med starttiden? Tidigare på kvällen på fredagen verkar vara populärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikN:

Någon Sweclockare som kommer åka Vätternundan nästa år? Körde den första gången i sommras med start 00:30 i och tänkte köra i år igen men ev med annan starttid. Någon som har tips på hur man ska tänka med starttiden? Tidigare på kvällen på fredagen verkar vara populärt.

Det beror nog väldigt mycket på hur du själv funkar och hur du vill cykla.
Senare startider brukar anses bättre men det bygger på att du lyckas sova några timmar innan starten går. Att starta tidigare, typ klockan 20, innebär att du kommer att cykla genom hela natten vilket många inte gillar. Det kan vara bättre att ta de mörka timmarna i början av loppen när man fortfarande är klar i skallen och orkar hålla fokus. De tidigare starterna brukar också innehålla många långsamma cyklister vilket kan innebära att du blir ganska ensam på vägen om du håller ett lite snabbare tempo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikN:

Någon Sweclockare som kommer åka Vätternundan nästa år? Körde den första gången i sommras med start 00:30 i och tänkte köra i år igen men ev med annan starttid. Någon som har tips på hur man ska tänka med starttiden? Tidigare på kvällen på fredagen verkar vara populärt.

Efter kl 03:00 (eller om det är 04) är önskvärt om man vill slippa alla lampor och reflexer etc. och det finns generellt starkare cyklister att rulla ihop med.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vi startade 0438 eller något sådant i år. Nästa år blir med en markant snabbare grupp men 05/06 är nog rätt vettigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av YungGoBo:

Det beror nog väldigt mycket på hur du själv funkar och hur du vill cykla.
Senare startider brukar anses bättre men det bygger på att du lyckas sova några timmar innan starten går. Att starta tidigare, typ klockan 20, innebär att du kommer att cykla genom hela natten vilket många inte gillar. Det kan vara bättre att ta de mörka timmarna i början av loppen när man fortfarande är klar i skallen och orkar hålla fokus. De tidigare starterna brukar också innehålla många långsamma cyklister vilket kan innebära att du blir ganska ensam på vägen om du håller ett lite snabbare tempo.

Skrivet av Cerb:

Efter kl 03:00 (eller om det är 04) är önskvärt om man vill slippa alla lampor och reflexer etc. och det finns generellt starkare cyklister att rulla ihop med.

Skrivet av DavidtheDoom:

Vi startade 0438 eller något sådant i år. Nästa år blir med en markant snabbare grupp men 05/06 är nog rätt vettigt.

Rimliga tankar! Det låter smart att starta lite senare istället. Lite bättre möjlighet till sömn och lite snabbare tempo. Tack för bra tips!

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med belysning nu när det börjar bli mörkare ute? Skulle vilja hitta något hyfsat billigt, kanske max 3-500kr. Som lyser bra men inte bländar och går att ladda eller byta batterier på. Ska sitta bra men vara lätt att ta av och sätta dit när man går in. Finns det något sådant?

Cyklar mest på upplysta vägar när det är mörkt, men det finns en del ställen där belysningen inte är lika bra som på andra. Tycker de flesta jag hittar antingen är billiga, men verkar lysa dåligt med låg ljusstyrka. Eller så får de klagomål om att de är svåra att sätta fast eller sitter för dåligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Hur gör ni med belysning nu när det börjar bli mörkare ute? Skulle vilja hitta något hyfsat billigt, kanske max 3-500kr. Som lyser bra men inte bländar och går att ladda eller byta batterier på. Ska sitta bra men vara lätt att ta av och sätta dit när man går in. Finns det något sådant?

Cyklar mest på upplysta vägar när det är mörkt, men det finns en del ställen där belysningen inte är lika bra som på andra. Tycker de flesta jag hittar antingen är billiga, men verkar lysa dåligt med låg ljusstyrka. Eller så får de klagomål om att de är svåra att sätta fast eller sitter för dåligt...

För egen del använder jag en Garmin Varia baktill och i fram kör jag antingen med en billig StVZO-lampa (som jag sätter runt styret med tillhörande "gummiband") eller en Silva trailspeed (tror jag den heter), om jag behöver lite mer ljus.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Hur gör ni med belysning nu när det börjar bli mörkare ute? Skulle vilja hitta något hyfsat billigt, kanske max 3-500kr. Som lyser bra men inte bländar och går att ladda eller byta batterier på. Ska sitta bra men vara lätt att ta av och sätta dit när man går in. Finns det något sådant?

Cyklar mest på upplysta vägar när det är mörkt, men det finns en del ställen där belysningen inte är lika bra som på andra. Tycker de flesta jag hittar antingen är billiga, men verkar lysa dåligt med låg ljusstyrka. Eller så får de klagomål om att de är svåra att sätta fast eller sitter för dåligt...

Inte blända och lyser bra är väl direkta motsatser?

Men målet är alltså att se och inte bara synas

Själv köra jag såna där billiga för 20kr bara för att synas. Det är tillräckligt med gatubelysning där jag rör mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte blända och lyser bra är väl direkta motsatser?

Nja, med en reflektor som ger en bra ljusbild så kan man minimera bländandet rätt ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte blända och lyser bra är väl direkta motsatser?

En av delarna med StVZO som @GLaDER nämner är väl att det mesta ljuset ska fokuseras mot körbanan och inte blända andra om jag förstår rätt.

Permalänk

Jag rekommenderar detta set för cykling i stadsmiljö. Jag byter mellan olika cyklar så gummifästena är värda mycket för mig. USB-laddning och räcker för längre sträckor. Priset finns säkert bättre på andra ställen.
https://sigmasport-shop.com/en/153-aura-80-usb

För cykling på landsväg utanför stan och i skogen använder jag en klart starkare lampa som är overkill i stan, men denna räcker för de flesta.

Såna där små billiga led-lysen som bara är till för att "synas" är nästan sämre än inga lysen alls. Man tror att man ska synas och är mindre försiktig men inte en chans att en bil ser dig om du har mörka kläder på en mörk gata. Samma sak när man möter såna cyklister i mörka partier, man ser dem i sista sekunden. Riktig idiotprodukt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Naki:

Hur gör ni med belysning nu när det börjar bli mörkare ute? Skulle vilja hitta något hyfsat billigt, kanske max 3-500kr. Som lyser bra men inte bländar och går att ladda eller byta batterier på. Ska sitta bra men vara lätt att ta av och sätta dit när man går in. Finns det något sådant?

Cyklar mest på upplysta vägar när det är mörkt, men det finns en del ställen där belysningen inte är lika bra som på andra. Tycker de flesta jag hittar antingen är billiga, men verkar lysa dåligt med låg ljusstyrka. Eller så får de klagomål om att de är svåra att sätta fast eller sitter för dåligt...

Jag har kört Kompletts Iiglo: https://www.komplett.se/product/1152985/hem-hushaall/sport-fr... (Kostar runt 300 kr på rea)

Den är lite bökig på mitt nya styre så kör nu en Magicshine som har USB-C: https://bikable.se/tillbehor/lysen/cykellysen/magicshine-allt...
De större modellerna har utbyttbart batteri om min kollega har rätt.

Skrivet av medbor:

Inte blända och lyser bra är väl direkta motsatser?

Men målet är alltså att se och inte bara synas

Med rätt reflektor får man en bra ljusbild som lyser mot vägbanan utan att blända mötande.

Finns även cykelljus med möjlighet att blända av likt helljus/halvljus på en bil.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Naki:

Hur gör ni med belysning nu när det börjar bli mörkare ute? Skulle vilja hitta något hyfsat billigt, kanske max 3-500kr. Som lyser bra men inte bländar och går att ladda eller byta batterier på. Ska sitta bra men vara lätt att ta av och sätta dit när man går in. Finns det något sådant?

Cyklar mest på upplysta vägar när det är mörkt, men det finns en del ställen där belysningen inte är lika bra som på andra. Tycker de flesta jag hittar antingen är billiga, men verkar lysa dåligt med låg ljusstyrka. Eller så får de klagomål om att de är svåra att sätta fast eller sitter för dåligt...

Det bör vara stvzo godkänt men det finns nog knappt nått inom den budgeten, det bästa är naturligtvis en bra dynamobelysning men det kostar betydligt mer, realistiskt är från 3000 kr eller så batteridrivet från 1000 kr om du ska ha laddbart och bakljus som är lite bättre än lågpriskinesmärkena, har dock sett ett par stvzo kineser men de är ganska ovanliga för bra optik är det dyra i lampan, en massa ledar kostar inget.
Spanninga har också Axendo i både dynamo och batteriversion och jag har båda på min huvudsakliga brukscykel, dynamo för att det bara ska fungera och batteri för att slippa blink när det går riktigt sakta typ när man ska gå genom en snödriva.

Det finns en del nytt på marknaden nu ser jag, Busch + Müller har gjort en lampa jag länge frågat efter, en dynamolampa med "hel och halvljus" så jag ska nog skaffa en sån till brukscykeln när lampan släpps för försäljning för det här har jag väntat på i flera år,

IQ-XL Highbeam

300 Lux
Extensive light field
Daytime running light
Light at close range
Sensor automatic
Standlight
High beam headlight
Regular mode: 300 Lux
Pushing the handlebar button activates 250 Lux high beam light
German SRP: 299,90 €
https://www.bumm.de/en/products/dynamo-scheinwerfer/parent/16...

300 lux från dynamo är ju nära perfekt och även om den är dyrare än vad som det frågades om tror jag det här är den överlägset bästa lampan för de som cyklar i trafiken så nu blev jag glad för jag har en bra cykelpryl att längta efter, och undrar om de verkligen menar att den lyser 300 lux och highbeem boostar det med ytterligare 250 lux för då är den ju riktigt extrem i det läget och bättre än de flesta stora mtblamporna

Måste ha....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är sugen på en Canyon Commuter 7 eller något annat liknande; alltså Gates belt, 11 växlar och pakethållare.
Tycker mindre än 10 växlar låter som för lite och vill slippa så mycket underhåll som möjligt.

Vad finns det för alternativ där ute?
De stora cykelförsäljarna verkar inte tycka att Gates-trenden är något att satsa på men jag tycker det låter smidigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Malve:

Är sugen på en Canyon Commuter 7 eller något annat liknande; alltså Gates belt, 11 växlar och pakethållare.
Tycker mindre än 10 växlar låter som för lite och vill slippa så mycket underhåll som möjligt.

Vad finns det för alternativ där ute?
De stora cykelförsäljarna verkar inte tycka att Gates-trenden är något att satsa på men jag tycker det låter smidigt.

Det finns en del touringcyklar med rem och Pinion eller Rohllhofväxlar men de blir ju inte så där billiga.
Alfine 11 är annars en relativt bra växel då den går i oljebad i stället för att vara fettsmord som alla mindre Shimaoversioner så ska man ha Alfine är det 11 som gäller för annars väljer man Nexus eller så blir man blåst på pengar om det är Alfine 8 för de är inte bättre än Nexus utan bara dyrare.
Den här är på min önskelista.

https://www.vannicholas.com/touring-bikes/deveron

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

B&M Lampan ser intressant ut. Undrar hur den slår sig mot Supernovas M99 DY som bl.a. Strasser och Bartholmös använder vid sina Ultra lopp.

För min del börjar Zwift säsongen . Har varje år ambitionen att cykla ute även på vintern men så fort Tempen faller under 5 Grader ger jag upp. Jag hatar kyla.
Nöjd med året hittils, 24 000km 720h än så länge.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tombman:

B&M Lampan ser intressant ut. Undrar hur den slår sig mot Supernovas M99 DY som bl.a. Strasser och Bartholmös använder vid sina Ultra lopp.

För min del börjar Zwift säsongen . Har varje år ambitionen att cykla ute även på vintern men så fort Tempen faller under 5 Grader ger jag upp. Jag hatar kyla.
Nöjd med året hittils, 24 000km 720h än så länge.

B&M har i det här fallet i vart fall mer ljus på vägen nominellt och jag tror de har det i praktiken också då jag har Supernova på elcykeln och B&M på en annan och B&M lyser subjektivt bättre pga hur ljusbilden ser ut hos dem, de har en behagligare spridning och ungefär lika lång räckvidd, det är dock inte dessa nya lampor men båda lär ju vara toppklass för dynamoljus och troligen ha mycket bättre ljusbild än starkare batteriljusen som är urkassa att använda i trafik, de brukar inte ens ge mer ljus på marken utan bara belysa träd och mötande trafik

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

Jag personligen har en Neo 2T och en Wahoo kickr V5 som reserv . Neo´s moderkort dör med tiden. Det bara är så. Har haft Neo 1 och är inne på min andra 2t . föregångarna har båda haft trasiga moderkort. dock så är Garmin väldigt bra imo med support även utanför granti tiden. du får alltid en ny lr renoverad för typ 4000,-. sek om du skickar in din trasiga. Vet inte hur andra tillverkare hantera sånt. Utöver det behöver man byta Lager och till 2T behövs ett special verktyg . Men det råkar vara lilla jag som tillverka och säljer de. : www.twotneotool.se
Nu kör jag typ 400-700km / vecka även på vintern och skulle inte nöja mig med nåt annat än en 2T eller Kickr V5/6 MEN min rekommendation just pga priset skulle vara en zwift hub. det är nog den som kommer närmast en kickr core. en tacx flux skulle jag aldrig nånsin rekommendera. kolla lite på reddit . där finns det några som har zwift hub Trainern.

"400-700km / vecka även på vintern", now we are talking, det är seriöst bra mängd. Kul med en elit-motionär här på Sweclockers (eller du kanske är seriösare än så). Cyklar själv mycket men snittar inte riktigt 40-70 mil/vecka. Antar att du ligger i A kat eller A+ kat i Zwift?

Wahoo kickr V5 är för övrigt en hyfsat bra reserv.

Tacx Neo 2T är ju dyr så in i h-vete, är den verkligen värd det tycker du?

Jag har en Kickr Core och tycker den ger en imponerande bra realistisk cykelkänsla men är samtidigt skeptisk till kvalitén, köpte den första begagnad men i typ "nyskick", den höll ca 600 mil tills ett lager gick åt h-vete, gick dock bra med byte/garanti men ändå lite omständligt och tog en del tid/fokus från förra årets inomhusträning, irriterande. Återstår att se om mitt andra ex också enbart håller ca 500-600 mil. Dock kan man tycka att ett lagerbyte vore simpelt för vilken cykelbutik som helst men det verkar som de alltid hänvisar till leverantören. Möjligen finns det ingen alls som utför underhåll av smart-trainers i Sverige vilket är rätt udda med tanke på det stora antalet enheter som finns ute bland folk nu. Vet inte om Zwift hub är en kopia av Kickr Core men de ser väldigt lika ut på flera olika sätt. Zwift och Wahoo hade väl en juridisk konflikt nyligen men vet inte riktigt hur den slutade. Men tror väl att en del av uppgörelsen var att Wahoo lägger ner RGT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

"400-700km / vecka även på vintern", now we are talking, det är seriöst bra mängd. Kul med en elit-motionär här på Sweclockers (eller du kanske är seriösare än så). Cyklar själv mycket men snittar inte riktigt 40-70 mil/vecka. Antar att du ligger i A kat eller A+ kat i Zwift?

det har bara blivit så. Man vänjer sig. Jag ligger mellan 12 och 20 timmar varje vecka och har som nämnd nästan 700h bara i år. Zwift 87 000km / 93D strava sedan 2014 190 000km
Jag är B / B+ närmar mig 50 och utomhus kör jag sedan mer än 10 år Randonneur lopp, körde mitt 3e Paris-Brest-Paris i år.

Skrivet av makatech:

Wahoo kickr V5 är för övrigt en hyfsat bra reserv.

Tacx Neo 2T är ju dyr så in i h-vete, är den verkligen värd det tycker du?

Nej det tycker jag inte. Som sagt, min rekommendation skulle vara Zwift hub utan att ens ha testad den men jag kan Neo´n utantill men även V5 är väldigt enkel att meka.

Skrivet av makatech:

Dock kan man tycka att ett lagerbyte vore simpelt för vilken cykelbutik som helst men det verkar som de alltid hänvisar till leverantören. Möjligen finns det ingen alls som utför underhåll av smart-trainers i Sverige vilket är rätt udda med tanke på det stora antalet enheter som finns ute bland folk nu. Vet inte om Zwift hub är en kopia av Kickr Core men de ser väldigt lika ut på flera olika sätt. Zwift och Wahoo hade väl en juridisk konflikt nyligen men vet inte riktigt hur den slutade. Men tror väl att en del av uppgörelsen var att Wahoo lägger ner RGT.

det kan man tycker men återigen, Neo1 behöver du ett DT swiss nav verktyg vilket inte alla butiker idag har, till Neo 2T finns det INGET verktyg att köpa förutom mitt ( förut fanns en butik i nya Zeeland som sålde för typ 100 NzD men jag tror de har lagt ner). Kolla på Drews Tacxfacx Neo2T timebomb vid på YT.
Men visst, det går även att köpa Germins Tacx Neo Bearing kit för hudlösa pengar och kastar ännu mer stålar i det bolaget.

Jag är inte insatt i konflikten mellan Zwift och Wahoo och RGT eller nån av de andra spelare på marknaden är för mig helt ointressant men det här : https://www.fondo.cc/ ser dock riktig lovande ut. Och från Sverige !! ska bli intressant att följa.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Börjat kolla på att köpa cykel mer å mer nu, någon som har lite tips och trix?

Jag pendlar till jobb & gym, det är inte de längsta sträckorna men det är en bit.

Min budget e väl typ 5-10k? INTE elcykel.. någon med något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Börjat kolla på att köpa cykel mer å mer nu, någon som har lite tips och trix?

Jag pendlar till jobb & gym, det är inte de längsta sträckorna men det är en bit.

Min budget e väl typ 5-10k? INTE elcykel.. någon med något tips?

Drömmen är ju att hitta en välskött, begagnad touringcykel som kostade 25 000 SEK för fem år sedan men nu säljs för att personen ska köpa en ny.

5-10k är (i min erfarenhet) en bedräglig prisklass. Svårt att hitta genomgående bra grejer nytt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕