Val av hårddisk?!?

Permalänk

Val av hårddisk?!?

Val av hårddisk!
Ska köpa mig två nya hårddiskar. Vad ska jag köpa fär några? Vill gärna ha en typ 200 gb och en lite mindre som jag kan använda till windows. Är det då smart att köpa en 10k rpm 8MB hårddisk till att lägga in windows på kommer det gå att gå snabbare om jag hade en 7200 rmp 2 mb?

Och vilka är de bästa/tystaste hårdiskarna. Vad ska man välja S-ata och allt vad det heter? :S

*Edit*

Vad är fördelarna med en snabbare hårddisk?

*Edit*
Flyttade den, råkade klicka på fel forum. Kan någon ta bort min förra i Modifieringar - Eget bygge - Chassin?

Visa signatur

Flytta hem till mig, så kan du få sova på golvet om det funkish mellan oss annars i trappen...

Permalänk

1. hårddiskar med FDB är tysta (om jag minns rätt)
2. snabbare hårddisk innebär är att filer skrivs/öppnas fortare

Permalänk
Medlem

jag skulle köpa två eller tre IBM/Hitachi Deskstar 180GXP 120Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
dom är snabba och billiga 967 kr på dator butken mest prisvärda du kan få tror jag...

Visa signatur

BEEFCAKE!!!

Permalänk
Medlem

Särskilt för OS:et tror jag det kan vara bra med en snabb disk eftersom söktiden då är låg och i os:et brukar det ofta ligga en hel drös massa småfiler och då är det ju bra om hd:n söker upp dem så fort som möjligt.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Mitrix, det var det jag tänkte på att om man kunde ha en liten hd som är snabb till OS:et och en större som man har till att lagrar filer på. Vad ska man mer tänka på när man ska köpa HD?

Visa signatur

Flytta hem till mig, så kan du få sova på golvet om det funkish mellan oss annars i trappen...

Permalänk
Medlem

Köp Samsungs nya hdd:ar SP80
Låter lika lite som Seagate Barracuda V (tystare än 7200.7 alltså) betydligt svalare, kan skilja 10-5 grader

Presterar rätt bra och är relativt billiga, köp dig 2st 160gb eller 120 gb
men se till så du tar 7200 varvaren

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs http://forum.sweclockers.com/regler.html#6 (6 rader i singaturen är ej tillåtet)

Permalänk
Medlem

Istället för 2 diskar kan du köpa en och göra en egen partition för Windows och Swapfilen och en annan för resten.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Young_Newbie, jag har tänkt att köpa en WD Raptor (10000rpm) som systemdisk och sen en 120Gb Maxtor (7200 rpm) för övrig lagring. Tror det blir rätt bra.
Ykalon, är det bäst om swapfilen ligger på en egen partition? (allokerar inte win en bit utrymme på disken för den som inget annat ändå kan skriva på), och kan man välja det i installationen eller?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Young_Newbie, jag har tänkt att köpa en WD Raptor (10000rpm) som systemdisk och sen en 120Gb Maxtor (7200 rpm) för övrig lagring. Tror det blir rätt bra.
Ykalon, är det bäst om swapfilen ligger på en egen partition? (allokerar inte win en bit utrymme på disken för den som inget annat ändå kan skriva på), och kan man välja det i installationen eller?

för att du ska få det optimala så ska swapfilerna ligga på en helt egen hårddisk men jag tror nog att det räker med en Raptor och låter swapfilerna och tempfilerna ligga på den tillsammans med OS:et.

vart swapfilerna sak ligga någon stans kan du bestämma i windows (under 2000) så ligger det i systemegenskaper / avancerat och sen knappen prestandaalternativ...

rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Vacker vetenskap lever längst!