Vad använder ni för smart hem-lösning(ar)?

Permalänk

Vad använder ni för smart hem-lösning(ar)?

Hej,
Jag är sugen på att ordna lampor och uttag som styrs via telefonen. Kikar lite på både Philips Hue och Ikea Trådfri, men hur jag ska styra uttag har jag inte riktigt löst än. Inte heller hur jag ska styra allt från samma app, framförallt då jag kör Android och vill kunna använda Google Assistant (dvs Apple Homekit är inte aktuellt?).

Vad kör ni för lösning? Eller har ni några tips vart jag ska gräva vidare?

Permalänk
Inaktiv

Följer då jag med funderat lite i samma banor 😊

Permalänk
Medlem

In och följ Svenska hemautomatiseringsgruppen på facebook!
Blev själv medlem för ett par veckor sedan och sitter redan och smider lite småplaner

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här verkar ändå ganska smidigt, men det kostar därefter också.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/wi-f...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ska snart flytta in i en villa så har börjat kika mycket på detta med och även börjat smyghandla en massa Philips Hue prylar och är såld haha.
Blir nog att köra Home Assistant för det mesta också.

Permalänk
Medlem

Jag använder en Vera Plus som nav i min smarta hem lösning. Den har bra stöd för Z-wave, Z-wave plus och 433mhz. Har kopplat ihop Vera Plus med Amazon Echo (Alexa) och Harmony Hub. Jag kan styra lampor med mobil eller röst och jag kan styra TV/stereo med rösten.
Enligt uppgifter arbetar Vera med att implementera stöd för Ikea Trådfri (ska komma med nästa update har de sagt).

/Knight

EDIT: I det längre perspektivet tror jag mer på Zigbee (Ikea, Hue) men Z-wave är störts just nu.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

xiaomi yeelight för all belysning (kan styras via mobilen, även kompatibelt med diverse lösningar såsom ifttt, domoticz..)

fungerar direkt med google home så att alla lampor kan styras med röst, den styr även netflix och spotify med röst.

chromecast audio till alla högtalare så att båda våningarna spelar musik.

fördelen med yeelight är att det är 160kr lampan istället för 700 kr lampan som philip hue, xiaomi yeelight kräver heller ingen hub för att fungera.

nästa steg är att utrusta altan + balkong med rgb led lampor som är aktiverade om dörren är öppen.

köper oftast mina lampor från gearbest.

yeelight har även led lister, men då med amerikanska uttag, så det jag gör är att jag köper ett amerikanskt/svenskt grenuttag (ett som kan ha båda), och sedan monterar jag på svensk hane på den så den går rakt in i väggen och sedan yeelight listerna kopplade direkt in i grenuttaget.

Permalänk
Medlem

@Dubbelklabbe: Kollat något på Tellstick?

jag har ett sådant paket som jag kör med hemma. Funkar jäkligt smidigt med deras app, finns även ett webgränssnitt för att kunna ställa in lite mer.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Testpilot

Hur är kompatibiliteten med Zigbee-enheter egentligen? blir inte klok på det när jag kollar på vad man ska köpa. Är det möjligt att ha en gateway som kan styra Philips Hue och Ikea Trådfri och sen även ta emot sensorer som Xaomis dörr-sensor? eller måste man ha en av varje tillverkares gateway?

Nån som sen har ett tips på vad man kan ha för gateway om man redan har en server som kör exempelvis Domotics? är ju inte behov av en smart gateway som kan tänka själv och har ett eget interface utan bara en brygga. Finns det en som klarar av både Z-wave och zigbee? gärna 433MHz med då jag redan har några sånna brytare. Vera plus verkar ju klara av i alla fall de två förstnämnda men då är man där med att den egentligen är onödigt smart, i Domotics verkar det vara nått master-slave-förhållande man måste sätta upp.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Hur är kompatibiliteten med Zigbee-enheter egentligen? blir inte klok på det när jag kollar på vad man ska köpa. Är det möjligt att ha en gateway som kan styra Philips Hue och Ikea Trådfri och sen även ta emot sensorer som Xaomis dörr-sensor? eller måste man ha en av varje tillverkares gateway?

Nån som sen har ett tips på vad man kan ha för gateway om man redan har en server som kör exempelvis Domotics? är ju inte behov av en smart gateway som kan tänka själv och har ett eget interface utan bara en brygga. Finns det en som klarar av både Z-wave och zigbee? gärna 433MHz med då jag redan har några sånna brytare. Vera plus verkar ju klara av i alla fall de två förstnämnda men då är man där med att den egentligen är onödigt smart, i Domotics verkar det vara nått master-slave-förhållande man måste sätta upp.

Jag använder rfxtrx433e för att styra 433 med Vera Plus: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...
Koppla den till Verans USB och installera ett plugin.

Ang. Zigbee så är det sådär men blir nog bättre när det blir större. Ikeas lampor har fungerat med Vera Plus utan Ikea gateway men det slutade fungera av nån anledning. Nu ska det vara på gång igen dock..

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

xiaomi yeelight för all belysning (kan styras via mobilen, även kompatibelt med diverse lösningar såsom ifttt, domoticz..)

fungerar direkt med google home så att alla lampor kan styras med röst, den styr även netflix och spotify med röst.

chromecast audio till alla högtalare så att båda våningarna spelar musik.

fördelen med yeelight är att det är 160kr lampan istället för 700 kr lampan som philip hue, xiaomi yeelight kräver heller ingen hub för att fungera.

nästa steg är att utrusta altan + balkong med rgb led lampor som är aktiverade om dörren är öppen.

köper oftast mina lampor från gearbest.

yeelight har även led lister, men då med amerikanska uttag, så det jag gör är att jag köper ett amerikanskt/svenskt grenuttag (ett som kan ha båda), och sedan monterar jag på svensk hane på den så den går rakt in i väggen och sedan yeelight listerna kopplade direkt in i grenuttaget.

Ska beställa ett gäng Yeelight och testa! Finns en plugin till Vera Plus och en skill till Amazon Alexa. Mycket bra tips!

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Jag har en Tellstick Net och Nexa-mottagare för att styra all belysning inomhus och utomhus samt motorvärmare. På dörrarna har jag magnetkontakter som, om jag inte är hemma när en dörr öppnas, tänder alla lampor i huset och skickar mig en push-notis samt ett sms. Även dörrklockan genererar en push-notis. Utöver detta har jag fyra stycken Hikvision-kameror på utsidan av huset.

Permalänk
Medlem

Tellstick net kör jag också, lite halvnöjd, tycker ofta att deras servrar ligger nere vilket resulterar i att man inte kan styra belysningen med appen. Så om jag vore du skulle jag satsa på en lösning som inte är beroende av någon tillverkares servrar, utan bara styrs via ditt eget nätverk.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag kör med Home Assisstant som nav. Sen en salig blandning av Nexa/433MHz, Z-Wave och zigbee (dvs. Hue och Trådfri). Har även en Google Home Mini påväg hem som ska integreras.

Det viktigaste för mig har alltid varit att bibehålla lampknappars funktionalitet, dvs. går jag in i ett rum ska jag inte behöva ta upp telefonen för att tända, om det nu skulle behövas.

Mestadels är allt automatiserat dock, allt från att lägenheten "känner" av när jag kommer hem och tänder det som bör tändas, till att den släcker det som ska släckas när jag drar igång tv, eller slår på spisen, eller drar ner rullgardinen, eller går in i badrummet, eller.. Listan kan göras hur lång som helst.=)

Kort och gott, tänk automatisering, inte fjärrstyrning. Det har iaf varit min metodik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Ska beställa ett gäng Yeelight och testa! Finns en plugin till Vera Plus och en skill till Amazon Alexa. Mycket bra tips!

/Knight

värt att notera är att yeelight inte har gu10 eller e14 sockel än, dom sa i sitt forum att dom ska börja jobba på det i januari i år, men har inte hört så mycker mer sedan dess, så om man vill ha taklampor som kör yeelight är det lättast att gå via t.ex lamp24, dom har ett väldigt stort utbud av e27 sockel lampor, medans ikea typ inte har en enda.

edit: gu10 ska släppas Q2 2018

Permalänk
Medlem

Jag har automatiserat rätt mycket i mitt hem.
Efter å ha spenderat hundratals timmar med att sätta upp regler, skapa scener och planera allt, så är jag ungefär där jag vill vara. Man tänker inte så mycket på automatiseringen hemma hos oss. Det är inget storslaget eller "wow" över det hela, även om jag har några roliga scener eller kommandon jag kan dra igång bara för att "visa fram".
En bra automatisering är en som du inte tänker på eller märker. Den skal bara vara där och vara naturlig. Dessutom måste den funka minst 99/100 gånger. Som flera andra nämnt är det också viktigt för oss att ha kvar alla knappar, då att ta fram telefonen och leta rätt på rätt app inte är aktuellt när man ska göra något "utanför" schemat.

I grund och botten har jag en RPI3 som kör HomeAssistant som knyter ihop allt. Jag har sedan flera hubar som kan prata olika protokoll och tjänster.

Belysningen är närvaro och tidstyrd. Scener triggas av olika saker som händer i hemmet, vem som är hemma och vad som är igång. Har blåtandtermostat så jag kan reglera läsa av / reglera temp i olika rum samt lite elmätare på olika apparat och på mätartavlan i källaren.

Exempel på automatisering: Natt-läge: Klockan är efter 23. TV, Dator, Xbox är Av. Ingen rörelse upptäcks på våning 1. - Släck all belysning nere. Tänd nattbelysning trappa. Dimma utebelysning till 30%.

Under nattläge kommer en aktivering av en rörelsevakt dimma ljuset från 0-40% under ca 2 sekunder, och sedan släcka igen efter 30 sekunder utan rörelse. Alla ljud-notiser via högtalare är avstängda och rörelsevakt ute avaktiveras. Alla lampor kan höjas till sitt vanliga läge under natten genom att trycka på knappen, eller dubbelklicka för att släcka. Tänder man en lampa kommer den förbli tänd i en timme, innan nattläget kickar igång igen på lampan. Släcker man den tända lampan kommer den återgå till sitt nattläge igen. Nattläge stängs av när någon i husets väckarklocka ringer.

Vardagsintegration:
Jag är en kalendermissbrukare och lägger in allt i kalender. Planerade luncher ute, träning på jobbet eller allt som jag räknar som "anomalier" i vardagen.
Beroende på vad jag har för kalenderbokningar så får jag olika push-notiser ca 10 min innan jag åker till jobb/förskola. Jag åker alltid samma tid.
Exempel: "Glöm inte matlådan, du har ingen lunch planerad", eller "Glöm inte träningskläder, du har gym idag".

Produkter som jag använder är bland annat:
Philips Hue
Ikea Trådfri
Fibaro insatsdimmers
HomeAssistant
Amazon Alexa
Sonos
Siri
Rörelse, temperatur, ljus och ljudvakter.
Smarta pluggar
Och säkert en massa annat.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Knightmare:

Jag använder rfxtrx433e för att styra 433 med Vera Plus: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...
Koppla den till Verans USB och installera ett plugin.

Ang. Zigbee så är det sådär men blir nog bättre när det blir större. Ikeas lampor har fungerat med Vera Plus utan Ikea gateway men det slutade fungera av nån anledning. Nu ska det vara på gång igen dock..

/Knight

Som sagt vill jag ju styra allt med Domoticz så Veran känns onödigt avancerad och dyr men om det inte finns nått bättre alternativ så kanske man får köra på den ändå. Om den sen ändå inte klarar 433 av sig själv kan jag ju lika gärna ansluta rfxtrx433e direkt till servern. Det jag skulle vilja undvika är att ha tusen olika USB-donglar men det kanske är den bästa lösningen ändå.

Skrivet av bart112:

Jag kör med Home Assisstant som nav. Sen en salig blandning av Nexa/433MHz, Z-Wave och zigbee (dvs. Hue och Trådfri). Har även en Google Home Mini påväg hem som ska integreras.

Det viktigaste för mig har alltid varit att bibehålla lampknappars funktionalitet, dvs. går jag in i ett rum ska jag inte behöva ta upp telefonen för att tända, om det nu skulle behövas.

Mestadels är allt automatiserat dock, allt från att lägenheten "känner" av när jag kommer hem och tänder det som bör tändas, till att den släcker det som ska släckas när jag drar igång tv, eller slår på spisen, eller drar ner rullgardinen, eller går in i badrummet, eller.. Listan kan göras hur lång som helst.=)

Kort och gott, tänk automatisering, inte fjärrstyrning. Det har iaf varit min metodik.

Men Home Assistant är väl bara mjukvaran? hur har du löst bryggningen till de tre olika (433MHz, Z-Wave och zigbee) protokollen?
Att behålla lampknapparnas funktioner känner jag också är viktigt, undantag skulle vara lampor man inte använder så ofta så som ytterlampor, där skulle man kunna lämna brytaren på jämt och låta styras automatisk beroende på tid, ljushet ute eller så.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kör i dagsläget bara Philips Hue med tre lampor och en dimmer, men kikar på att bygga ut med home assistant i framtiden. Sjukt sugen på Google Assistant, har i telefonen nu, men vill ha en högtalare

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

@Dubbelklabbe: Jag har redan en Nvidia Shield som används flitigt som media/fil server samt Androd TV (plex, netflix osv) nyaste uppdateringen ger stöd för Google Assistant (finns även mic på den lilla kontrollen och gamepadsen för röststyrning) https://www.nvidia.com/en-us/shield/smart-home/

Funderar på Samsung Smartthings Link USB stickan som HUB "verkar" ha stöd för: IP (lan/wifi), ZigBee, ZWave så man bör kunna styra det mesta via detta
https://support.smartthings.com/hc/en-us/articles/11500445622...
https://support.smartthings.com/hc/en-us/articles/11500359628...

Verkar även finnas 3dje parts stöd för min receiver och TV via ipprotokollet om man söker på nätet så hoppas verkligen att jag kan integrera allting via detta så slipper jag fler enheter.

Citat:

How it works

When you add SmartThings Link to your NVIDIA SHIELD, it works as a SmartThings Hub and turns into the brain of your smart home. It connects wirelessly with a wide range of smart devices and make them work together.

Get the SmartThings Link, plug it into the back of your NVIDIA SHIELD and add smart devices such as lights, cameras, locks, thermostats, sensors, and more to build your own smart home.

Note: If you do not have the SmartThings Link, the NVIDIA SHIELD will only work with certain compatible LAN and cloud-to-cloud devices. To unlock the full potential of your NVIDIA SHIELD and connect with the full range of Works With SmartThings devices, you need the SmartThings Link which includes both ZigBee and Z-Wave radios.

Permalänk
Medlem

Är sugen på att skaffa lite prylar men rädd för att få prylarna hackade och att diverse leverantörer får data om exakt vilka rum man är, när man går och lägger sig, när man kommer hem från jobbet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Men Home Assistant är väl bara mjukvaran? hur har du löst bryggningen till de tre olika (433MHz, Z-Wave och zigbee) protokollen?
Att behålla lampknapparnas funktioner känner jag också är viktigt, undantag skulle vara lampor man inte använder så ofta så som ytterlampor, där skulle man kunna lämna brytaren på jämt och låta styras automatisk beroende på tid, ljushet ute eller så.

Självklart, glömde nämna det. Kör en UZB-Stina för Z-Wave, Tellstick för 433MHz och Hue Bridge för zigbee. Skulle jag handla nu skulle jag dock ha kört med Conbee istället för Hue Bridge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Hej,
Jag är sugen på att ordna lampor och uttag som styrs via telefonen. Kikar lite på både Philips Hue och Ikea Trådfri, men hur jag ska styra uttag har jag inte riktigt löst än. Inte heller hur jag ska styra allt från samma app, framförallt då jag kör Android och vill kunna använda Google Assistant (dvs Apple Homekit är inte aktuellt?).

Vad kör ni för lösning? Eller har ni några tips vart jag ska gräva vidare?

Det finns naturligtvis flera skolor på hemautomatisering tills något protokoll tar över och blir helt dominerande. Störst och "smartast" idag skulle jag säga är Z-wave eller Zigbee-protokollen. Hue och Trådfri använder sig båda av Zigbee, vilket innebär att du behöver en central hub som klarar detta protokoll.

Det finns även äldre "dumma" protokoll, såsom 433mhz-bandet som kan användas för att tända och släcka brytare - den stora begränsningen med detta är att det är ett envägsprotokoll vilket innebär att varken din hubb eller brytaren faktiskt håller koll på om den är på eller av. Givet hur långt utvecklingen har kommit så skulle jag inte använda detta som lösning.

En fråga du behöver ställa dig är om du faktiskt vill automatisera ditt hem, eller om det räcker med coolhetsfaktorn i att kunna klicka på en knapp i telefonen och släcka alla lampor när du åker hemifrån, eller ska köra hemmabiomys. Jag vill här lägga in ett varningens finger om att hemautomatisering är tämligen beroendeframkallande och att låsa in sig i "knapp i telefonen"-konceptet kommer kännas tråkigt ganska snabbt.

Min rekommendation är att du läser på lite om de olika hubbarna, vad de klarar av, hur väl de fungerar och vilka produkter de har stöd för. Kan du tänka dig att ha en PC igång dygnet runt för att styra hemmet eller ska det vara en separat enhet? Vill du sitta och knacka kod så kan du bygga din egen hub, eller använda en PC med zwave-dongel. För mig har kodknackande gått bort helt enkelt därför att jag inte har kunskapen sedan tidigare och inlärningskurvan skulle bli allt för brant.

De främsta kandidaterna i min bok har varit;

Fibaro Home Center 2 (eller Lite)
Z-wave, IFTTT, möjlighet att koppla samman med en Philips Hue-hub

Samsung Smartthings V2
Z-Wave, Zigbee, IFTTT

Athom Homey
Z-Wave, Zigbee, IFTTT

För mig som var lite osäker på hur mycket jag faktiskt skulle automatisera mitt hem, eller med vilka produkter föll valet på Samsung Smartthings då det har färdigt stöd för både Z-Wave och Zigbee direkt ur lådan, samt en relativt låg startkostnad. Communityt är enormt, och om en produkt saknar officiellt stöd så finns det sannolikt en egenutvecklad att hämta på forumet.
Nackdelen med Smartthings är att den är hårt beroende av internet för att fungera. En del logik sitter i hubben, men mycket görs via samsungs egna servrar, så om internet går ner så tappar du en hel del av funktionaliteten.

Fibaro Home Center har en högre ingångskostnad och sköter det mesta helt lokalt, men saknar stöd för Zigbee-protokollet och därför gick den bort för mig som använder IKEA Trådfri. Även här finns ett stort community som gärna är behjälpliga med tips och råd.

Athom Homey är ett nyare system som lovar mycket, men som jag bedömde för "riskabel" då jag inte vet hur stort communityt är, eller hur väl produkten faktiskt fungerar i längden. Kan mycket väl vara ett smart val - ungefär samma ingångskostnad som Fibaro Home Center Lite och stöd för IKEA Trådfri från scratch.

En liten sammanfattning om vad jag har gjort med mitt hem genom Samsung Smartthings än så länge;
Lampornas kelvinvärde styrs av Circadian daylight - vitare ljus på dagen, gulare ljus på morgon/kväll/natt
Lamporna tänds och dimmas till "rätt" nivå när jag rör mig i de olika rummen (masterbed/kök/matsal/hall) och släcks när vi inte varit där på X minuter.
Lamporna tänds och släcks automatiskt beroende på om jag eller sambon är hemma (baserat på telefonernas GPS-position)
Om ingen har rört sig i dag-rummen och om Sonos inte spelar någon musik så går huset automatiskt in i nattläge
Taklampan i sovrummet fungerar som en philips wake up light - tänds, dimmas och färgjusteras uppåt när det är dags att gå upp.

Permalänk

Hej, tack för alla givande svar i tråden!

Jag har äntligen hunnit kolla på lite olika alternativ, då jag bor i en etta är saker som rörelsesensorer inte riktigt på tapeten.

Efter inspiration från inlägg av bland annat @Arkebuse @bart112 @grimboso tänker jag nog köra på Home assistant som mjukvara, som körs på en Raspberry Pi. Planen är att köpa en Conbee Zigbee-controller för USB för att kunna styra allt. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur funkar det jämfört med typ en Hue bridge?

Lampor blir diverse lampor med Zigbee, dvs Hue & Trådfri. För att kunna styra eluttag behöver jag Zigbee baserade elkontakter, är inte helt hundra på vad som är bäst. Har någon tips på vad som funkar? Min tyska är inte perfekt, men Osram Lightify verkar funka kanske?

Åsikter på detta? Jag tänker att Home Assistant kan tillåta mig styra via telefon, Google assistant, via eventuella Philips knappar och automatiserat.

Permalänk
Medlem

Intressant det här!

Jag har precis börjat att kika på detta och funderar på ett enkelt budgetalternativ. Philips Hue Bridge med lampor från Ikea och Philips. Vad tror ni om det?

Tanken är att ersätta timers runt om i bostaden. Tror inte att jag behöver något mer avancerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Siemens Logo! när jag byggde huset för belysning, rörelse deckare och automat bevattning.
På senare tid kompletterat med philips hue som körs via Apple home.
110% nöjd

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bakgrund:

Tellstick net kör jag också, lite halvnöjd, tycker ofta att deras servrar ligger nere vilket resulterar i att man inte kan styra belysningen med appen. Så om jag vore du skulle jag satsa på en lösning som inte är beroende av någon tillverkares servrar, utan bara styrs via ditt eget nätverk.

Har själv inte märkt av att deras servrar ligger nere, men man ska kunna sätta upp en egen server också vill jag minnas.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av twk:

Intressant det här!

Jag har precis börjat att kika på detta och funderar på ett enkelt budgetalternativ. Philips Hue Bridge med lampor från Ikea och Philips. Vad tror ni om det?

Tanken är att ersätta timers runt om i bostaden. Tror inte att jag behöver något mer avancerat.

Skickades från m.sweclockers.com

För att enbart ersätta timers så är Philips Hue ett snordyrt alternativ Kolla på en Tellstick från Telldus istället, och kombinera med Tasker i mobilen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

3 st Google Home och Philips Hue i hela lägenheten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

För att enbart ersätta timers så är Philips Hue ett snordyrt alternativ Kolla på en Tellstick från Telldus istället, och kombinera med Tasker i mobilen.

Det som jag tänker är att jag vill att lamporna ska följa solens upp och nedgång. Dimmerfunktion är även intressant. Jag ska eventuellt köpa en Philips Hue Bridge för ca 250 kr, oanvänd av privatperson. Lamporna tänker jag Ikeas billigaste för 79 kr/st.

Det bör inte bli så dyrt, tänker jag. Jag vill även ha en enkel och bra app att styra det hela ifrån, gärna när jag inte är hemma.

EDIT: Jag funderade först på något hemmabygge med RPi, men jag vill nog slippa det mecket.

Permalänk
Medlem

@twk: Jag blev inspirerad av den här tråden och bestämde mig för att demontera alla mina Nexa-puckar i väggarna. Sedan bytte jag ut varenda lampa i huset mot IKEA Trådfri. Dessa styr jag nu med en Philips Hue bridge, några rörelsesensorer och några dimmer switches. Nu håller jag bara tummarna för att IKEAs nylanserade Homekit-stöd kommer att fungera även om man använder en Hue bridge.

Motorvärmarna ligger kvar på Nexa/Tellstick-systemet. Där har jag ännu inte hittat någon bra Hue- eller Homekit-lösning.