ASUS GPU FanConnect II

Permalänk
Medlem

ASUS GPU FanConnect II

Hej,

Skall bygga i ett mITX chassi och då ha 2 PWM fläktar under grafikkortet för kylning och har hittat att mitt ASUS ROG STRIX 3070 har två 4 pins kontakter och att det skall ha FanConnect II.

Vad jag förstår skall det gå att koppla PWM fläktar tex Noctua direkt till GPU och styra dem med programmet GPU Tweak. Det finns inte mycket information om detta när jag söker.

Finns det något negativt med att koppla chassifläktar direkt till GPU på detta sätt? Jag har hitta några som skriver om att deras fläktar inte snurrar eller att de inte kan styra varvtalen men inte så mycket mer. ASUS information är också bristfällig eller så har jag missat något.

Spontant tycker jag att det borde var smart att kunna styra chassifläktar på detta sätt men blir tveksam då det inte skrivs så mycket om det.

Om någon har mer information eller erfarenheter av FanConnect på ASUS GPU som de kan dela med sig av hade det uppskattas mycket.

Permalänk
Medlem

Jag har kört två fläktar där tidigare (borttagna av andra skäl) och jag tyckte det fungerade bra. Det gick att ändra allt från fläktkurva till statiskt varvtal i gpu tweak där dom hette external fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Jag har kört två fläktar där tidigare (borttagna av andra skäl) och jag tyckte det fungerade bra. Det gick att ändra allt från fläktkurva till statiskt varvtal i gpu tweak där dom hette external fan

Tack för svaret, tyckte det var lite skumt att det inte fanns så mycket om detta när jag söker men då skall jag testa det i mitt bygge.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Haha, jag som försöker förenkla men jag har läst en del och kommer titta mer på det, tack för tipset.