Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Acer snickrar ultrabred skärm med 240 Hz bilduppdatering och Mini LED

Permalänk
Medlem

Den här skärmen hade varit perfekt om dom kunde göra en 21:9 variant av den.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Moderna VA-paneler är riktigt bra.

Jag ser fram emot detta. Äntligen en riktigt snabb ultrabred.

Vet du någonting om hur det är med text på moderna VA paneler? Själv har jag tyckt att den varit obehagligt skarp och inte kul vid textbaserat arbete.

Permalänk
Medlem

Själv har jag funderat på 53:9 dvs (16+21+16=53):9
Sitter i dag på 40" 4k Så gäller att tänka utan för ramen om man ska upp i total arbetsyta mer än marginell skillnad. Ända jag inte gillar är att det inte är 10x3 bit färg djup på dem. Nästa skärm set upp ska iallafall vara mer arbetes yta än i dag, välvd gärna 1000r, och högre Hz än 60

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Är så sugen på en 49" 1440p. Ska gärna fungera som 3 skärmar i en.
Som en vanlig 1440p i mitten och 2 mindre skärmar vertikala på sidorna.

Sambon accepterar en 49" skärm, inte 3 mindre... skulle gärna inte ha så kraftig böjning dock

Sitter sambon ofta vid din dator eller?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har en skärm med samma upplösning och kör med power toys. Går att konfigurera virtuella skärmar hur man vill

Edit: länk https://docs.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/

Problemet är väl att vissa funktioner som Gsync inte fungerar helt ofelbart i windowed mode. (trots att det finns settings för det)
Skulle vilja kunna köra "Fullscreen" centralt på skärmen med 2 sidoskärmar.

Skrivet av _niko_:

Sitter sambon ofta vid din dator eller?

Njae men när man har skrivbordet synligt från vardagsrummet har sambon mycket att säga till om

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sienar:

Vet du någonting om hur det är med text på moderna VA paneler? Själv har jag tyckt att den varit obehagligt skarp och inte kul vid textbaserat arbete.

Det kan bara nog snarare bero på subpixellayouten än något annat. Svaret är nej. Jag upplever ingen större skillnad.

Vad är det för panel du upplever som oskarp?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det kan bara nog snarare bero på subpixellayouten än något annat. Svaret är nej. Jag upplever ingen större skillnad.

Vad är det för panel du upplever som oskarp?

Det är att texten känns FÖR skarp i VA. Men inte i upplösning, såsom att texten poppar ut på ett obehagligt sätt jämfört med IPS panelen som jag använder nu. Tycker också den känns som högre upplösning än den är, pixlarna känns mjuka på något sätt. Men har nog med subpixellayouten att göra som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

OLED 48”?

Den nya från Gigabyte (FO48U) fyller alla saker du vill (förutom bredden möjligen)

Tack för tipset/omtanken. Sitter redan på 4k, 43 tum vilket får duga...till fler boxar kryssas av. Men extra bredden hade varit ett lyft när man kör 3 flikar med arbete.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

21:9 är helt fantastiskt när man redigerar ljud och video. Har själv en 3440x1440p-skärm + två 1920x1200p-skärmar på var sida. Det är perfekt och gör det enkelt att dela upp arbetsflöden på de olika skärmarna.

Är själv inte intresserad av 32:9 dock. Att ersätta mina tre skärmar med en är absolut inte intressant då det försvårar användandet tack vare att Windows inte är så klipskt än. Jag har spelat på formfaktorn, men med 1080-pixlar i höjd och det är ibland fantastiskt, ibland helt oanvändbart.

Så nja... så länge Windows inte är smartare i hur man delar upp skärmytan så är det inte intressant. Om jag var en simracer dock...

Håller helt med dig att windows fönsterhangering är otillräcklig för att fördela arbetet på en större skärm. Men finns program/verktyg så du kan styra detta betydligt bättre. De jag använder kostade 200 kr men finns tydligen grattisprogram också. Det var bara första jag hittade och de är väl värt 200 kr för att kunna använda sin skärm för många 1000 på ett vettigt sätt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Håller helt med dig att windows fönsterhangering är otillräcklig för att fördela arbetet på en större skärm. Men finns program/verktyg så du kan styra detta betydligt bättre. De jag använder kostade 200 kr men finns tydligen grattisprogram också. Det var bara första jag hittade och de är väl värt 200 kr för att kunna använda sin skärm för många 1000 på ett vettigt sätt.

Tack för ett intressant tips!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Tack för ett intressant tips!

Kolla in PowerToys/FancyZones, ett riktigt bra gratisprogram.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1