Byta från Headset till in-ear för spel.

Permalänk
Medlem

Byta från Headset till in-ear för spel.

Hej!

Jag skulle vilja byta från mitt Headset till in-ear lurar då och då. Mestadels för att undvika den där oundvikliga gropen i håret man får. Min fråga är dock, för de som kör med in-ears och gibbar FPS spel. Går det att höra vart ifrån folk kommer ifrån eller vart ljud kommer ifrån?

Kommer ihåg att jag testade detta för ett tag sedan, med ett par skräp in-ear lurar jag hade liggandes som inte har används på länge och då funkade det inte. Allt ljud spelades i båda lurarna.

Men om man köper något dyrare sett av in-ears hör man positioner och liknande lika bra som om man hade ett headset?

Förstår självklar att ljudkvaliten förmodligen inte är lika bra men det är just det där med att kunna skilja höger vänster upp eller ner för mig som är viktigt.

Tack i förhand!

Permalänk
Inaktiv

Finns ju proffs i både e-sport och som streamar som använder sig av dessa så varför inte

Permalänk
Medlem

Stereoseparationen borde ju vara densamma oavsett billiga eller dyra hörlurar som du kopplar in via 3.5mm kontakten.
Det är ju liksom 2 skillda element i hörluren, om det inte är någon usb d/a på hörluren som har dålig stereoseparation.
Så därför bör du höra ifrån vilket håll de kommer oavsett, sedan kan det vara så att ljudet är grumligare och därför svårare att uppfatta möjligen.

Ett par hörlurar som låter bra vid musik bör fungera.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem

In ear kan vara ett headset det också för in ear syftar på hur örondelen är utformad. Positionering har inte med det att göra utan är mer en fråga om ljudkavalitet så väljer du mellan 2 modeller som är likvärdiga i ljudkvalitet så är det ingen skillnad i hur ljud positioneras och det finns stora skillnader i ljudkvalitet oavsett typ av örondelen så välj nått bra så lär det fungera.

Hörlurar är egentligen alltid problematiskt för att synkronisera ljudet med bild om det ska göras bra men det beror på andra anledningar än typen av örondel, det stora problemet är att om du vrider på huvudet så vrider du även på ljudbilden men den optiska bilden förflyttas för det mesta inte alls i rummet för majoriteten använder en skärm som är fixerad i position och då stämmer inte syn och ljudintrycken till hjärnan överens, är nog inget jättestort problem vid nått som är så overkligt som enkla spel men ska man göra en VRvärld så blir det ett större problem att få allt att hänga ihop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.