Apple M1 tar plats i färgglada Imac-datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Men dom har bara tagit deras väldigt lyckade produkt och slängt in den i en iMac.

För mig har dock iMac aldrig varit mycket mer än en stationär laptop med bättre/större skärm

Hade jag inte redan köpt en MacBook Air M1, så hade den nya 24"-modellen varit en perfekt ersättare till min 21,5" iMac från 2010.

De som behöver mer kraft gör bäst i att vänta in M1X (eller vad den ska heta) i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

För mig har dock iMac aldrig varit mycket mer än en stationär laptop med bättre/större skärm

Hade jag inte redan köpt en MacBook Air M1, så hade den nya 24"-modellen varit en perfekt ersättare till min 21,5" iMac från 2010.

För de som behöver mer kraft gör bäst i att vänta in M1X (eller vad den ska heta) i höst.

Många trodde ju att det chippet skulle sitta i 24"aren redan, men den får tydligen vänta till 32"-modellen i höst. Som då blir en ersättare till iMac Pro typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Många trodde ju att det chippet skulle sitta i 24"aren redan, men den får tydligen vänta till 32"-modellen i höst. Som då blir en ersättare till iMac Pro typ.

Kan tycka att det blivit lite väl många instegsmodeller från Apple den senaste tiden.

Själv har jag svårt att förstå varför någon skulle välja iMac eller MacBook Pro framför Mac mini eller MacBook Air när prestandan mer eller mindre är identisk.

Att jag valde iMac en gång i tiden var mycket tack vare att den hade desktop CPU samt dedikerad GPU (Mobility Radeon), vilket gjorde den väldigt prisvärd på sin tid (och långt bättre än samtida MacBooks).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du sovit under en sten det senaste halvåret?

GPU-delen i M1:an slår alla former av iGPU:s idag och presterar bättre än Geforce GTX 1050 Ti.

Edit:
Här är mina resultat från Geekbench:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/5590459

Visst finns det snabbare datorer på marknaden, men knappast fläktlösa eller med samma formfaktor som iPad, iMac eller MacBook.

är gpun sämre än deras gamla som gick att få med Radeon Pro 5500 XT med 8 GB så är det ju inte så imponerade. Har i så fall gärna sett ett tillval med bättre specifikationer. Att den är tunn och strömsnåla är inget jag prioriterar över prestanda i en stationär dator.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Kan tycka att det blivit lite väl många instegsmodeller från Apple den senaste tiden.

Själv har jag svårt att förstå varför någon skulle välja iMac eller MacBook Pro framför Mac mini eller MacBook Air när prestandan mer eller mindre är identisk.

Att jag valde iMac en gång i tiden var mycket tack vare att den hade desktop CPU samt dedikerad GPU (Mobility Radeon), vilket gjorde den väldigt prisvärd på sin tid (och långt bättre än samtida MacBooks).

De måste ju börja någonstans, och de ville troligen inte slå på för stort innan de kunde riskera att förlora sitt förhållande till Intel. Nu ligger ju planen fast, så senast nästa sommar bör vi ha ersättare till även deras mest kraftfulla modeller.

En iMac kontra Mac Mini? Du slipper efterforska bra skärmar och allt du behöver för en fungerande dator finns i paketet.
M1 Macbook Pro framför Macbook Air? Längre batteritid, och en fläkt som kan kyla datorn om du regelbundet behöver köra tunga jobb längre än 15-20 minuter i sträck.

Permalänk
Medlem

På tiden att de släpper en ny design, men tycker de alla ser lite väl "Fisher-Price" ut.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

24” är inte så imponerande.. 27” hade varit dröm

Det är gamla 21” som växt till 24”

27-tummaren kommer säkert att växa till 30-32” och presenters troligen på WWDC

Permalänk
Medlem

Hade hoppats att de idag skulle släppa en imac med en kraftigare systemkrets, önskar framförallt bättre GPU. Men så blev det ej. Är lite sugen på mac minin nu...

Jaja, får väl hålla mig några månader till för en kraftigare GPU då

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker de var coola faktiskt. 24" lite snålt idag + rövarpris

För min del har jag sedan "länge" skrotat 24-skärmar och kör större. En C64 har ärvt en gammal Samsung 24-skärm för att jag ska ha lite skoj också mellan varven..

Men i artikeln står det:
Konfigurationsmässigt kan duon utökas med maximalt 16 GB primärminne och SSD-lagring på 512 GB eller 1 TB – nivån om 2 TB är exklusiv den dyrare.

"Utökas och utökas" låter tvivelaktigt.. Antagligen kan datorn BESTÄLLAS med 16GB RAM och större SSD, för inte är det väl som så att kunden kan stoppa in mer RAM och en extra M2 senare? -Nä, just det..

Som någon sa, Sweclockers användare är knappast Apples målgrupp. Möjligtvis unga studentskor i produktlinjen som nu lanseras. -Inget fel i det. Finns något sött i "gulliga datorer"!

Permalänk
Medlem

Läckert, men lite väl tunn-klient?
Skämtosido, de är ju inte långt ifrån en riktigt kompetent TV som det så länge ryktats om när de är nere i dessa formaten.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Rätt målgrupp kommer nog älska den. Jag hade hoppats på introduktion av en M1X-variant däremot (och ändå inte köpt en.. men hade dräglat lite ).

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Musikälskare

Då spekulerar jag att Pro-modellen kommer att få grå färg då dom har spara den och det inte finns någon "tråkig" färg att välja mellan

Satan va läckra dom ser ut, Apple kan design när dom vill!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag kör 24" skärm till min PC/MacOS-burk; tycker det är lagom storlek, kunde kanske kört 27" också men valde 24. Bra val av Apple, att de kör upplösningen i 4480 × 2520 ger dessutom imacen en extra edge och precis som 5K-imacarna hjälper skärmen till att göra datorn prisvärd för många.

Däremot förstår jag att folk inte vill byta från 27" iMac 5K till den här burken.

Designmässigt har jag inte riktigt gillat iMac, även om senare år (imac pro inte minst) blivit bättre. Ändå helt ok att den här finns i olika färger för den som vill.

Jag gissar f.ö att CPU och GPU räcker för >90% av de som idag antingen kör imac 21.5 eller icke-gamer-pc. Sedan finns såklart vissa proffsanvändare som inte klarar sig ens med maxbestyckade iMac M1, men de kanske inte är i Apples sikte med de här burkarna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Då spekulerar jag att Pro-modellen kommer att få grå färg då dom har spara den och det inte finns någon "tråkig" färg att välja mellan

Mörkgrå menar du? Den sjunde "färgen" för de här är faktiskt silvergrå som tidigare iMac'ar. Silvergrå får man om man eloxerar utan pigment.

Jag tycker det känns helt rätt med en färgglad iMac, visserligen. Men det var lite länge sedan förra gången.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Inaktiv

Snygg, ser ovanligt vettig ut men inte aktuell för mig då jag varken är eller vill bli Apple kund.

Permalänk
Medlem

8GB ram och 256GB SSD för i runda slängar 18 000:-, vilket klipp.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Men vänta nu. Nu verkar nya ju m1 bli dyrare än den den ersätter, så sa ju inte vissa i en anna tråd. För några dagar sedan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

De måste ju börja någonstans, och de ville troligen inte slå på för stort innan de kunde riskera att förlora sitt förhållande till Intel. Nu ligger ju planen fast, så senast nästa sommar bör vi ha ersättare till även deras mest kraftfulla modeller.

En iMac kontra Mac Mini? Du slipper efterforska bra skärmar och allt du behöver för en fungerande dator finns i paketet.
M1 Macbook Pro framför Macbook Air? Längre batteritid, och en fläkt som kan kyla datorn om du regelbundet behöver köra tunga jobb längre än 15-20 minuter i sträck.

Men MAcbook Pro har Touchbar och är då inget alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Läckert, men lite väl tunn-klient?
Skämtosido, de är ju inte långt ifrån en riktigt kompetent TV som det så länge ryktats om när de är nere i dessa formaten.

En TV med M1 chip eller bättre och tvOS så hade jag köpt direkt.

Permalänk
Skrivet av Stank:

Men MAcbook Pro har Touchbar och är då inget alternativ.

Jo. Ryktena säger att Touchbar är på väg bort, men tills dess håller jag personligen med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Eftersom kommentarerna redan kommer:
Det här är en INSTEGSMODELL. Det är inte en gamingdator. Apple är inte ute efter den marknaden. Det är inte en proffsworkstation. De kommer senare.

Sysslar du bara med konsumentsaker; greja på nätet, Zoom/Teams, dokument, presentationer, räkneark, så räcker troligen basmodellen fint i flera år.
Ska du redigera film, ljud eller foto på prosumernivå ner till hobbynivå är de högre utrustningsnivåerna av den här maskinen något att titta allvarligt på.
Monstren kommer; de är inte här än. De kommer också kosta monstruösa summor pengar.

Ja såhär är det. Verkar behöva förtydligas ;).

Men det är en sak som får mig att fundera lite över hur intressant denna nya imac kan tänkas vara.

"Sysslar du bara med konsumentsaker; greja på nätet, Zoom/Teams, dokument, presentationer, räkneark, så räcker troligen basmodellen fint i flera år. "

Om jag tittar på hur folk i min omgivning använder teknik så skulle få personer (som har begränsat teknikintresse) skaffa en stationär dator för de grejerna.
Mobilen gör redan mycket av det där. Ja eller så får en laptop användas när det handlar om dokumenthantering. Och ja, presentationer kräver ofta laptop - för det görs inte vid ens skrivbord ;).
"Datorhörna" med stationära åbäken när man egentligen inte ha nå datorintresse - det känns som att den tiden börjar vara över. Eller?

Det skulle väl då vara om man har djupare intresse och behov där en ipad eller laptop inte räcker till. Då blir stationära diton intressanta. Men den här imacen är ju inge kraftpaket på det sättet heller riktigt.

De vänner i min omgivning som har imac har har den dels för att kunna jobba med grafik/ljud och samtidigt kunna spela en del spel. Jag tror inte de skulle nöja sig med denna riktigt.
Vi får väl se vilka som kommer bli köpgruppen för dessa imacs.
Jag kan se att det finns intresse för denna också, men existensberättigandet för klena imacs borde rimligen vara ganska smalt nu för tiden.
Tänker jag mig iaf...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

En TV med M1 chip eller bättre och tvOS så hade jag köpt direkt.

Är du helt apple indoktrinerad?

Varför skulle gemene man vilja ha en tv från apple när exempelvis lgs webos är helt fantastiskt? 🙄

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Det sorgliga med iMac är att dom är så jävla långsam vid uppstart. Min släkting köpte den förgående generationen förra året, och varje gång jag är över och hjälper honom med datorn så tar en uppstart minst 3 min. Fyllt ssd disken typ 1% av det totala utrymmet. Så det måste vara något annat. Samma visa varje gång, oavsett om det är någon uppdatering eller annat, minst 3 min innan lösenord rutan kommer. Sorgligt för en sådan ny dator. Kanske samma för alla?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Alltså jag är mest förvånad med hur de kan släpa något med så ful design 2021... ipad är ju tunnare, och har ingen haka, och de där skärmkanterna ger mig fortfarande vibbar av 2010.

Dessa kommer inte åldras väl, dessutom känns det som att de redan ligger på gränsen till prestanda på desktop, riktiga instegsmodeller tycker jag...

Förvånad att Apple tyckte dessa var bra nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Det sorgliga med iMac är att dom är så jävla långsam vid uppstart. Min släkting köpte den förgående generationen förra året, och varje gång jag är över och hjälper honom med datorn så tar en uppstart minst 3 min.

Stänger personen av datorn, varför?! Mac:ar låter man bara gå i vila...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Är du helt apple indoktrinerad?

Varför skulle gemene man vilja ha en tv från apple när exempelvis lgs webos är helt fantastiskt? 🙄

Har exakt noll prylar från apple. Nu var det iofs några år sedan jag provade WebOS men då var iaf apple tv helt överlägset enligt mig. Men står inför ett tv inköp i höst så blir att börja grotta ner sig i det igen.

Permalänk
Medlem

Den chinbaren är inte snygg. Rätt stora bezels också. Kan förlåta Apple om de använt chinbaren till kick ass speakers. Svårt att se på bilderna men ser rätt tomt ut i xray bilden och då är det rätt tråkigt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Det sorgliga med iMac är att dom är så jävla långsam vid uppstart. Min släkting köpte den förgående generationen förra året, och varje gång jag är över och hjälper honom med datorn så tar en uppstart minst 3 min. Fyllt ssd disken typ 1% av det totala utrymmet. Så det måste vara något annat. Samma visa varje gång, oavsett om det är någon uppdatering eller annat, minst 3 min innan lösenord rutan kommer. Sorgligt för en sådan ny dator. Kanske samma för alla?

Det låter som att den datorn inte mår så bra Min startar på 8 sekunder och jag har aldrig haft en Mac med SSD som startat på mer än 20 sekunder.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av infigo:

Den chinbaren är inte snygg. Rätt stora bezels också. Kan förlåta Apple om de använt chinbaren till kick ass speakers. Svårt att se på bilderna men ser rätt tomt ut i xray bilden och då är det rätt tråkigt.

I presentationen visade dom högtalare (sex stycken om jag minns rätt) som påstås ge en väldigt bra ljudbild med minimala vibrationer.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Om jag tittar på hur folk i min omgivning använder teknik så skulle få personer (som har begränsat teknikintresse) skaffa en stationär dator för de grejerna.
Mobilen gör redan mycket av det där. Ja eller så får en laptop användas när det handlar om dokumenthantering. Och ja, presentationer kräver ofta laptop - för det görs inte vid ens skrivbord ;).
"Datorhörna" med stationära åbäken när man egentligen inte ha nå datorintresse - det känns som att den tiden börjar vara över. Eller?

Någon med synproblem uppskattar garanterat den större skärmen.
Någon som har mer än ett fönster öppet i taget, eller som använder program med en kombination av verktygspaletter och arbetsyta, kommer garanterat uppskatta den ökade funktionella ytan på en iMacs 4,5k-skärm över 2,5k-skärmen på en MacBook.
Någon med motorikproblem uppskattar garanterat att kunna välja tangentbord/pekdon själv, och att kunna placera dem på valfri plats jämfört med skärmen.
Vem som helst som genererar information föredrar garanterat ett riktigt tangentbord över en touchskärm som på en telefon eller padda för mer än korta jobbsessioner.

Håller du på med musik, exempelvis, är det sannolikt att du ändå har en hobbyhörna av något slag där du har mixer/dac/adc/MIDI-utrustning/gitarrer och liknande. Att ha en stationär dator som du inte behöver plugga in och ut saker i hela tiden är ärligt talat ganska skönt - och består det "stationära åbäket" bara av en skärm, tangentbord och pekdon så är det betydligt mindre designmässiga eftergifter som ska till i någons vardagsrum än för exempelvis min "andra" dator med FD Define S-chassi (ja OK: jag råkar ha ett datorintresse).

Ett annat exempel: Farsan forskar och skriver böcker. Hans hobbyhörna består ändå av ett jätteskrivbord för att få plats med dokument och referensmaterial. Finns ingen orsak för honom att byta ner sig vad gäller ergonomi genom att byta till en laptop som ändå i praktiken bara kommer att användas på ett ställe. Jag har svårt att tänka mig att han är jätteunik, även om det realistiskt sett finns många fler som klarar sig bra eller till och med bättre med bara en laptop eller möjligen till och med en padda.