Microsoft Store följer Epic Store – sänker avgiften för spelutvecklare

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Store följer Epic Store – sänker avgiften för spelutvecklare

Spelutvecklare får en större del av kakan när Microsoft Store höjer deras andel per spel från 70 till 88 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Bra ändring imo, 30% känns som en absurt stor del av kakan för sista ledet.
Tror dock att det hela måste reflektera mycket på pris till slutkund hos övriga för att det ska sätta någon verklig press på Steam.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Bra! Kommer samma spel till Steam och MS Store väljer jag det som ger mest till utvecklarna.

Permalänk
Medlem

Är ju även en ny Microsoft store på gång. Man kan ju hoppas att den är bra annars har jag svårt att se att man vinner över så mycket från steam.

Permalänk
Medlem

Gillar sista delen i artikeln
"Höjningen av provision gäller endast Microsoft Store för PC, för Xbox-konsoler är det i nuläget oförändrat. En sänkning från en aktör av Microsofts storlek ökar dock pressen på Steam och andra PC-plattformar att ta fram mer konkurrenskraftiga provisioner."

vill inte va den men när det kommer till försäljning av spel på MS Store (pc) så har jag extremt svårt att tro det är något som ens kommer i närheten av Steam, origin eller Epic. Skulle dom däremot även inkludera Xbox blir det en helt annan sak.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Microsoft Store (och i viss mån Xbox appen) är det överlägset värsta alternativet till pc idag, har haft så mycket udda problem med dem när jag testat att jag undviker dem. Bara en sådan basic sak som att ladda ned spel har vägrat fungera vissa gånger, detta har aldrig hänt mig med någon annan store/launcher.
Visserligen bra att de börjar konkurrera med sina avgifter, men kommer krävas att spelen är betydligt billigare än hos konkurrenterna för att jag ska vilja utsätta mig för MS Store igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Bra! Kommer samma spel till Steam och MS Store väljer jag det som ger mest till utvecklarna.

Själv väljer jag en butik och tjänst som fungerar bra, vilket MS store inte gör, utöver hur mycket det strular så är majoriteten av spel t.ex. nerlåsta i UWP containrar så det går inte bra att modda, de spel som fått moddsupport är oftast mer begränsade, prestanda förluster på grund av uwp för inte tala om hur ofta själva nerladdningen strular och spel/program som vägrar uppdatera. Och det är bara det lilla jag stött på när jag så got som aldrig använder det.

Vist du väljer själv men kan inte självmant se någon vilja köpa från ms store om det finns alternativ.

Och om steams 30% svider för din del? Köp spelet från en annan digital butik, t.ex. humblebundle som tar 20% även om du i slutändan får en steam nyckel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Bra ändring imo, 30% känns som en absurt stor del av kakan för sista ledet.

Nja, det är ju en rejäl omfördelning i distributionskedjan där i princip hela kostnaden tas av den som säljer och distribuerar till kund, istället för som det var förr i tiden med mellanhänder som skulle hantera fysiska medier, så utgivarna lär aldrig ha tjänat mer än efter att den digital försäljningen omfördelade 70% av kakan till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nja, det är ju en rejäl omfördelning i distributionskedjan där i princip hela kostnaden tas av den som säljer och distribuerar till kund, istället för som det var förr i tiden med mellanhänder som skulle hantera fysiska medier, så utgivarna lär aldrig ha tjänat mer än efter att den digital försäljningen omfördelade 70% av kakan till dem.

Utgivarna tjänade kanske inte mer förut, men det är ju inte så konstigt då fysisk distribution rimligen kostade mer. Nu när distributionen är så mycket billigare, varför ska då distributören få hela den kakan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Utgivarna tjänade kanske inte mer förut, men det är ju inte så konstigt då fysisk distribution rimligen kostade mer. Nu när distributionen är så mycket billigare, varför ska då distributören få hela den kakan?

Eftersom de tar kostnaden för att distribuera och sälja till kunder, administrera inbetalningar av lokala skatter osv. Att ge 30% till distributionskedjan har ju uppenbarligen inte varit ett problem innan Epic Shitlords kom på att de skulle spela woke-kortet och försöka konkurrera ut andra med rättviseargument...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Bra! Kommer samma spel till Steam och MS Store väljer jag det som ger mest till utvecklarna.

Själv kommer jag att fortsätta välja Steam, GOG och Humble Bundle, då jag inte vill vara låst till Microsoft och Windows.

Tycker att @Tenerezza sammanfattade nackdelarna med Microsoft Store bra i inlägget ovan: #19057215

Precis som Tenerezza nämner, så får du UWP-containrar på köpet i Windows Store och många spel kräver betydlig mer resurser än motsvarande via Steam eller GOG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom de tar kostnaden för att distribuera och sälja till kunder, administrera inbetalningar av lokala skatter osv. Att ge 30% till distributionskedjan har ju uppenbarligen inte varit ett problem innan Epic Shitlords kom på att de skulle spela woke-kortet och försöka konkurrera ut andra med rättviseargument...?

Att ge 30 % till en heldigital distro kedja ÄR oskäligt dyrt helt enkelt.
Det var kanske inte det när steam var nytt och oprövat och priset för disk och bandbredd osv var högre, men i dagsläget kan jag inte se annat än att steam drar in båtlaster med pengar...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom de tar kostnaden för att distribuera och sälja till kunder, administrera inbetalningar av lokala skatter osv. Att ge 30% till distributionskedjan har ju uppenbarligen inte varit ett problem innan Epic Shitlords kom på att de skulle spela woke-kortet och försöka konkurrera ut andra med rättviseargument...?

Ja för det värsta är ju om Miljardärsklubben inte kan öka på sina berg av dollars på bekostnad av kunderna.

Men ni som inte själva är miljardärer som inte förstår att det blir vi kunder som får betala om en utvecklare räknat fram att han behöver 10 dollar per kopia för att täcka kostnaden, hur tänker ni?

Om du vill ge företagen mer, skicka dem mellanskillnaden när du köper spel då?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom de tar kostnaden för att distribuera och sälja till kunder, administrera inbetalningar av lokala skatter osv. Att ge 30% till distributionskedjan har ju uppenbarligen inte varit ett problem innan Epic Shitlords kom på att de skulle spela woke-kortet och försöka konkurrera ut andra med rättviseargument...?

Tror du använder ordet "woke" lite fel här.

Epic har råd att konkurrera med giganten Steam på detta sätt, klart de försöker att locka utvecklare så. Inte "woke", ett vettigt affärsbeslut. Microsoft med ännu större muskler kan göra samma sak. Sedan ur ett etiskt plan kan man kanske tycka att nästan en tredjedel av priset för en produkt för digital distribution är lite magstarkt, men Steam har haft praktiskt taget monopol (på PC) och då kan de likt Apple och Google på deras plattformar ta ett överpris. Nu är det irrelevant för oss kunder var pengarna hamnar, vi bör egentligen endast bry oss om hur bra tjänsten är och hur mycket den tjänsten kostar, och på den punkten har MS-store svikit. Vi får se hur det blir.

Om de lägre avgifterna resulterar i att en butik säljer spel eller program billigare än ett annat så uppskattar jag det. Men så ser det ju inte riktigt ut.

Permalänk
Medlem

Själv så köper jag inte spel om de inte finns på steam helt enkelt. Det finns ingen annan plattform som är lika bra.
Om en spelutvecklare säljer spelet på sin hemsida för 30 dollar och steam tar 35-40 dollar så kommer jag absolut välja steam alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem

Mer konkurrens är alltid bra, hoppas MS kan komma in helt i matchen och släppa till moddande på Universal Windows Platform eller helt enkelt släpper den biten helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom de tar kostnaden för att distribuera och sälja till kunder, administrera inbetalningar av lokala skatter osv. Att ge 30% till distributionskedjan har ju uppenbarligen inte varit ett problem innan Epic Shitlords kom på att de skulle spela woke-kortet och försöka konkurrera ut andra med rättviseargument...?

Det var det dummaste jag läst på ett tag.

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt som att titta på 30% och 12% och säga att det senare är bättre för utvecklare. Många små utvecklare har väldigt mycket nytta av allt somSteamworks erbjuder. Ett exempel är Valheim som använde Steams serverar i början. Windows Store och EGS är billigare för att de erbjuder mycket mindre. Utnyttjar man inte Steamworks är man förmodligen en större utvecklare som har egna tjänster och middleware, men då betalar man också mindre.

Jag har svårt att avgöra om 30% är en skälig avgift för att sälja ett spel på Steam. Men vad jag kan se är att det finansierar väldigt mycket så som Steamworks, SteamVR, Steam Input, Steam Link, Steam Linux m.m. Även en del hårdvara som Index och Steam Controller. Saker som andra butiker inte erbjuder eftersom de är rena butiker medans Steam är mer av en plattform. Det är också saker som vi som konsumenter/spelare inte alltid märker av eller ens är intresserade av. Steam kan man i vissa fall mer jämföras med Xbox och Playstation än en digital butik. Precis som dessa är det försäljning av spel som driver fortsatta investeringar. Microsoft och Epic har andra inkomstkällor och kan därmed driva butikerna med förlust under många år framöver. Konkurrens är bra men prisdumpning är inte det. Dock kommer det komma en tid då EGS och Windows Store måste visa svarta siffror.

I slutändan är det bra med fler butiker. Det är möjligt att konsumenter ser många av Steams satsningar som ointressanta och väljer andra butiker. Isf kommer Steam sänka avgifterna och börja lägga ner projekt som inte driver försäljning.

Permalänk
Medlem

Bra hoppas på att me företag också sänker avgifterna! Förhoppningsvis leder detta till att mindre spelföretag som gör bra spel men inte får alltför många sales fortfarande kan gå runt.

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra, avgifterna måste sänkas. Hoppas fler tar efter Epic och Microsoft här!

Hoppas även ryktena om att Microsoft gör om sin butik rejält också stämmer, dagens lösning är inte bra. Men de verkar ta PC på allvar idag så förhoppningsvis blir det något bra av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det är inte så enkelt som att titta på 30% och 12% och säga att det senare är bättre för utvecklare. Många små utvecklare har väldigt mycket nytta av allt somSteamworks erbjuder. Ett exempel är Valheim som använde Steams serverar i början. Windows Store och EGS är billigare för att de erbjuder mycket mindre. Utnyttjar man inte Steamworks är man förmodligen en större utvecklare som har egna tjänster och middleware, men då betalar man också mindre.

Det är inte bara Steam som jobbar på såna plattformar, tar man Epic tillexempel så jobbar de på att få ut Epic Online Services vilket är ett verktyg för utvecklare att släppa sina spel med cross-plattform över alla stores, plattformar och liknande. Systmer erbjuder även samma om inte mer features än vad Steamworks gör. Det Steam erbjuder är såklart också bra men de är absolut inte de enda som erbjuder såna lösningar.

Permalänk
Medlem

Låter bra det där.

Apple fortsätter med 30% gör sina kunder?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Tror du använder ordet "woke" lite fel här.

Epic har råd att konkurrera med giganten Steam på detta sätt, klart de försöker att locka utvecklare så. Inte "woke", ett vettigt affärsbeslut.

Klokt affärsbeslut? Det rapporterades nyligen om att Epic backar med enorma belopp på den verksamheten. Woke blir det när de försöker blanda in rättviseargument kring hur stor andel distributören bör få, men det är såklart frågan om rent fulspel från deras sida för att försöka komma åt sina konkurrenter ekonomiskt.

Skrivet av Novdid:

vi bör egentligen endast bry oss om hur bra tjänsten är och hur mycket den tjänsten kostar, och på den punkten har MS-store svikit.

Folk är generellt snabba på att glömma bort varför Steam blivit så stora, alternativt har inte varit med i PC-världen före Steam. När någon gör en lika bra och stabil tjänst ska jag omvärdera min åsikt, men alla alternativ verkar ju tyvärr satsa på att vara billigaste möjliga ripoff med så lite serverkapacitet och bandbredd tillgängligt som möjligt till kunden.

Permalänk
Medlem

Good guy Microsoft kanske! Inte helt utan eget intresse så klart. Det är ju för att få över spel dit och spelare, de kanske höjer senare. Steam har ju ett jävla bra ekosystem runt om tycker jag. Epic store är piss med paprika när det gäller deras GUI. Jag gillar det superkompakta som steam har. Tror inte att man kommer få det med MS tyvärr. Har man när på 1000 spel så vill man inte ha stora blaffor som täcker stora delar av skärmen. Då vill man ha en disret rad med text och pytteikon :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Klokt affärsbeslut? Det rapporterades nyligen om att Epic backar med enorma belopp på den verksamheten. Woke blir det när de försöker blanda in rättviseargument kring hur stor andel distributören bör få, men det är såklart frågan om rent fulspel från deras sida för att försöka komma åt sina konkurrenter ekonomiskt.

Det är ju klokt om de vill ta en större marknadsandel. Jag tror du förstår att Epic är villiga att ta stora förluster för att göra det. I längden är givetvis planen att gå med vinst. Kostnaden för att ta denna marknadsandel kan ses som en investering som förväntas bära frukt längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är ju klokt om de vill ta en större marknadsandel. Jag tror du förstår att Epic är villiga att ta stora förluster för att göra det. I längden är givetvis planen att gå med vinst. Kostnaden för att ta denna marknadsandel kan ses som en investering som förväntas bära frukt längre fram.

Det jag kritiserar är alltså att det är för lite pengar för att driva deras eget skräp till butik, samtidigt som Steam som erbjuder en mer utvecklad tjänst ska förmås att dumpa priset. De kommer alltså inte kunna hålla den prisnivån själva utan försöker bara göra en grej av det hela så att det ska gå sämre för konkurrenterna...

Bära frukt längre fram? Jo, genom att bli störst så att de kan skruva upp priserna i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det jag kritiserar är alltså att det är för lite pengar för att driva deras eget skräp till butik, samtidigt som Steam som erbjuder en mer utvecklad tjänst ska förmås att dumpa priset. De kommer alltså inte kunna hålla den prisnivån själva utan försöker bara göra en grej av det hela så att det ska gå sämre för konkurrenterna...

Bära frukt längre fram? Jo, genom att bli störst så att de kan skruva upp priserna i taket.

Du läser ju inlägg på ett märkligt sätt. Jag analyserar Epics resonemang här. Jag försvarar inte tjänsten. Jag väljer inte lag.

Du har sannolikt rätt i att Steam är en bättre butik (jag använder inte Epic) och erbjuder mer. Jag försöker inte diskutera den saken. Jag försöker bara förmedla att jag förstår Epics och Microsofts resonemang i dessa beslut.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Durkadur:

Det är inte så enkelt som att titta på 30% och 12% och säga att det senare är bättre för utvecklare. Många små utvecklare har väldigt mycket nytta av allt somSteamworks erbjuder. Ett exempel är Valheim som använde Steams serverar i början. Windows Store och EGS är billigare för att de erbjuder mycket mindre. Utnyttjar man inte Steamworks är man förmodligen en större utvecklare som har egna tjänster och middleware, men då betalar man också mindre.

Det här är defintivt en viktig aspekt, och ett bra tillägg!

Jag tycker siffrorna från branschen talar för att de prissätter sig något högre än vad som skulle önskas, men det är definitivt sant att de också har ett gäng värdefulla tjänster. Och det är ju fortfarande så att de står för en stor del av inkomsterna för flera utvecklare.

Blir intressant att se om utvecklare börjar flytta över sina spel från Steam i framtiden, och vad Microsoft gör med ombyggnationen av Microsoft Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det är inte så enkelt som att titta på 30% och 12% och säga att det senare är bättre för utvecklare. Många små utvecklare har väldigt mycket nytta av allt somSteamworks erbjuder. Ett exempel är Valheim som använde Steams serverar i början. Windows Store och EGS är billigare för att de erbjuder mycket mindre. Utnyttjar man inte Steamworks är man förmodligen en större utvecklare som har egna tjänster och middleware, men då betalar man också mindre.

Fast man kan väl inte som liten utvecklare välja bort Steamworksfunktionalitet (för de som inte behöver den) och komma under 30%?
Det är absolut bra med bra support och många funktioner att nyttja, men de borde väl kunna vara valfria för en extrakostnad?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Fast man kan väl inte som liten utvecklare välja bort Steamworksfunktionalitet (för de som inte behöver den) och komma under 30%?
Det är absolut bra med bra support och många funktioner att nyttja, men de borde väl kunna vara valfria för en extrakostnad?

Det hade Steam nog aldrig kört med frivilligt. Det är i Valves intresse att utvecklare använder dessa Steam-specifika funktioner, för det gör spelet mer knutet till deras plattform, vilket i långa loppet är bra för dem.