Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd angående nya datordelar.

Permalänk
Medlem

Köpråd angående nya datordelar.

Tjena!
Har lite funderingar och frågor då jag ska byta ut nästan alla mina delar förutom grafikkortet och nätaggregatet och hade gärna tagit lite feedback om delarna jag har valt och ifall det funkar/optimalt. Alla delar förutom grafikkortet och nätaggregatet är kass så bekymmer över ifall det är värt att byta ut delarna är det inga problem om :).

Moderkort: ASRock B550 Phantom Gaming 4
Processor: AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB
Grafikkort: GTX 1070 Turbo (Som jag redan har).
Ram: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Röd
Chassi: Phanteks Eclipse P400A Svart
Hårddisk: Samsung 970 EVO Plus 1TB
Nätaggregat: Har för nuvarande EVGA 650 GQ. Däremot funderar jag på att köpa EVGA 850 GQ men vet inte om det behövs men tar gärna råd för andra nätaggregat ifall det rekommenderas.

Tack för hjälpen i förhand!

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett prisvärt hopplock, behåll EVGA 650 GQ, men om jag skulle tänka framåt så skulle jag ta AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz och sen om några år när du behöver bara byta till ett bättre grafikkort(och bättre nätagg OM det behövs då)

Permalänk
Medlem

Nyfiken på vad du ska använda datorn till, ex gaming eller produktivitet?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5900x Chassi:Lian Li Lancool 2 Mesh GPU:Aorus 2070 Xtreme RAM: Gskill TridentZ neo 32gbModerkort: Asus RogStrix B550-F Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fremmann:

Ser ut som ett prisvärt hopplock, behåll EVGA 650 GQ, men om jag skulle tänka framåt så skulle jag ta AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz och sen om några år när du behöver bara byta till ett bättre grafikkort(och bättre nätagg OM det behövs då)

Ah okay var lite osäker med nätagget men bra att det funkar. När tror du att amd ryzen 5 3600 inte längre är optimal?

Skrivet av Hakken:

Nyfiken på vad du ska använda datorn till, ex gaming eller produktivitet?

Gaming är planen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ripers:

Ah okay var lite osäker med nätagget men bra att det funkar. När tror du att amd ryzen 5 3600 inte längre är optimal?

Gaming är planen

Den dagen du väljer att köpa ett 3080-3090 eller kommande generationer av grafikkort är det läge att byta CPU.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på en AMD 5600x istället.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5900x Chassi:Lian Li Lancool 2 Mesh GPU:Aorus 2070 Xtreme RAM: Gskill TridentZ neo 32gbModerkort: Asus RogStrix B550-F Gaming

Permalänk
Medlem

Vill du komma undan billigt så är 5600x bara en dryg tusenlapp dyrare än 3600...värt pengarna. AM4 plattformen kommer att försvinna nu så det kommer inte att vara värt att uppgradera bara processorn utan byta plattformen helt sen därför hade jag inte köpt 3600, du borde klara dig MINST 5 år med 5600x el 5800x, ju bättre cpu desto längre räcker den, det är snarare grafikkortet du kommer att byta tidigare speciellt om du börjar köra på 4K.