Uppgradera gamingdator med budget ca 10k

Permalänk
Medlem

Uppgradera gamingdator med budget ca 10k

Som många andra i dessa tider spenderar man mer tid hemma och nu är det dags att uppgradera min maskin.
Jag lirar mest Dota, lite PUBG och ibland något annat, men inte något behov av att ha det absolut bästa på marknaden.
Förhoppningsvis kan jag återanvända chassit. Men kanske även nätaggregat, och hårddiskar?
Resten antar jag inte har speciellt mycket kvar för världen.

I dagsläget har jag detta:
MSI Z97 Gaming 5
Intel Core i7-4790K 4.0GHz
NVIDIA GeForce GTX 770
Corsair CX750M
16gb ram-minne
Chassi enligt bilder, https://imgur.com/a/5kTydSV
Två ssd drygt 5 år gamla
Två andra hårddiskar som enbart har värde av gamla bilder

Vad har ni för tips om jag har en budget på ca 10k?

Permalänk
Medlem

Det är en extrem torka på grafikkort till vettiga priser. Spelen du nämner kräver inga värstingar dock. Skulle satsa på något liknande och leta efter en beggad GPU som placeholder till priserna återgått mer till det normala. Förslagsvis något från serierna 1070, 1080 eller 2060 bör rymmas under återstående budget med lite flyt.

Permalänk
Medlem

Du kan få köpa mitt 780 för 800 om du vill /s

Permalänk
Medlem

En bättre CPU kyllare och klockat upp den till 4,8-5,0 GHz.

Sen lagt resterande budget på en bra GPU.

4790K är fortfarande en mycket bra CPU.

Mvh Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerocoo:

En bättre CPU kyllare och klockat upp den till 4,8-5,0 GHz.

Sen lagt resterande budget på en bra GPU.

4790K är fortfarande en mycket bra CPU.

Mvh Z

Behålla moderkort, eller behöver det bytas ut om jag skaffar ny GPU?

Permalänk
Medlem

Du kan behålla moderkortet.

Min yngsta son har likadant moderkort och CPU gåendes i 4,8GHZ med ett 1080ti vilket funkar utmärkt.

Z

Permalänk
Medlem

vad har du för skärm?

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell u2719DC

Tror du jag skulle kunna skaffa ett nytt grafikort och bara slänga in det utan att byta något annat alls?
Vad bör jag köpa för grafikkort isf?

Permalänk
Medlem

Bara sätta i en bättre GPU, kommer funka med dina befintliga delar.

kolla blocket /tradera.

CPU kyllare, om du nu vill ge dig in på lite överklockning
GPU, 1070/1070ti/1080TI går för 3000-6000kr begagnat! (dyrt)

Med ett 1070 så kommer du mer än dubbla dina FPS.

Om budget tillåter och för en bättre spelupplevese hade jag kollat på en skärm med minst 144hz.

Tyvärr är marknaden helt upp och ner med priser och tillgång.

Har du inte bråttom med en uppgradering så hade jag väntat om jag va i din sitts.

Nu antar jag bara att det är mer FPS du är ute efter.

Mvh Z

Permalänk
Medlem

Det räcker nog att köpa (max) ett RTX 3060.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

I min frus dator kör vi en 4690k med ett GTX 1080. Helt perfekt för 1080p 60-100 fps på relativt höga grafikinställningar, även nya spel.

Det är ju främst om du vill skyffla riktigt många bildrutor per sekund som en sån processor börjar få problem.

Jag köpte ju en gtx 1080 i höstas för 2000 kr men med dagens priser är det svårt att rekommendera att köpa grafikkort, om inte du har något vettigt att sälja. Jag själv köpte ett RX 6800 för närmre 8000 kr men jag sålde samtidigt frugans 1060 6gb för 3600kr så det gick lite plus minus noll där så det störde mig inte så mycket.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413