Veckans fråga: Vilket Mass Effect tycker du är bäst?

Permalänk
Medlem

Ettan är den där första kärleken som man inte kan glömma.

Tvån är den man är lyckligt gift med idag.

Trean är den där som sårade en, som man vill bara glömma bort...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Det måste vara Mass Effect 1. Mest för att vapensystemet var bäst. De förstörde det i uppföljarna. Jag gillade sättet man kunde tillverka specialammunition på.

Permalänk
Testpilot

Jag är lite kluven här faktiskt...

Första hade ju sin "wow"-faktor när det kom, men efter att ha försökt lirat igenom hela trilogin (innan ens Legendary Edition var annonserad) tycker jag åtminstone inte första spelet lever upp till vad minnet vill sig, tvåan är ett "edge case" då storyn fortfarande är den mest tilltalande i trilogin.

I slutändan är det nog dock faktiskt trean som går vinnande ut här för egen del.
Igen baserat på min senaste spelgenomgång av trilogin var det faktiskt trean som föll mig bäst i smaken när det kommer till helhetsupplevelsen – om man ignorerar slutet, självfallet. Combat i dom första två spelen är enligt mig riktigt kass, till och med sämre än Andromeda på alla fronter törs jag säga.

TL;DR: Jag har i modern tid haft som roligast i ME3 och Andromeda, tycker inte första och andra spelet har åldrats väl – Hoppas därmed att Legendary Edition kan fixa till spelen både grafiskt och spelarmässigt till en nivå att det åtminstone känns som ett tidigt PS4-spel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tycker alla var bra. Köpte Andromeda på rea och slapp alla barnsjukdommar silly walk m.m. folk snackade om.

Ettan var nog det som gjorde störst intryck. Tvåan kunde jag aldrig spela klart p.g.a av bugg där jag fastnade i taket på ett ställe.
Men story kanske tvåan var bäst.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Dessutom är stridsmekaniken så mycket bättre än tidigare spel och jag ska väl medge att ag spenderat mer än 1000 timmar i ME3 Multiplayer under de senaste 3 åren då jag tycker det är en så perfekt rolig och lättsmält space shooter.

Sedan några månader så har jag återbesökt ME Andromeda, tungt moddad singleplayer får en ny chans men jag har nu dragits in i multiplayerdelen där också då jag tycker det är så kul med alla kombo explosioner och biotics. ME:A tycker jag är helt suveränt när det gäller stridsmekanik.

I trean blev man ju mer eller mindre tvungen att spela multiplayer för att få bästa möjliga galactic readyness, något jag personligen ogillade även om själva matcherna var helt OK, så jag kan förstå varför de inte la några resurser på att få med multiplayer i Legendary Edition-3:an.

Tycker för övrigt att Andromeda satte svårighetsgraden på att klara Apex Missions i multiplayer på tok för högt för denna typ av spel, då det i princip är omöjligt att klara dem solo ens på lägsta svårighetsgraden. Det gjorde att jag snabbt gav upp hela multiplayerdelen och bara skickar Strike Teams istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tycker dock Andromeda satte svårighetsgraden på att klara Apex Missions i multiplayer på tok för högt för denna typ av spel, då det i princip är omöjligt att klara dem solo ens på lägsta svårighetsgraden. Det gjorde att jag snabbt gav upp hela multiplayerdelen och bara skickar Strike Teams istället.

Jag gjorde också så först, jag var bara intresserad av single player när spelet kom ut. Nu har jag gått all in i MP delen och är nästan trött på att 75% av alla matcher är APEX för folk kommer in och spelar igenom sina brons, silver, guld och platinum APEX matcher för dagen. Jag vill mest spela random för variationens skull.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

tycker jag åtminstone inte första spelet lever upp till vad minnet vill sig,

Du är inte bara en av alla som inte hittat konfigurationsverktyget till ME1 för bl.a. alla grafikinställningar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag gjorde också så först, jag var bara intresserad av single player när spelet kom ut. Nu har jag gått all in i MP delen och är nästan trött på att 75% av alla matcher är APEX för folk kommer in och spelar igenom sina brons, silver, guld och platinum APEX matcher för dagen. Jag vill mest spela random för variationens skull.

Hmm, just det... det finns ju en multiplayer som inte är knuten dit ja.

Men ja, det säger något om hur snabbt jag gav upp antar jag. Om det inte fanns en koppling till singleplayer så hade jag inte brytt mig om skillnaden i svårighetsgrad alls, men just för att den kopplingen finns så borde de åtminstone haft en lättare svårighetsgrad som gick relativt lätt att dra solo.

Permalänk
Medlem

Alla var bra. Grymt bra story. Älskade Leviathan DLC.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Ettan har ju en helt förtrollande bra story, men helhetsmässigt som ett spel tycker jag att tvåan tar hem vinsten.

Nu blir jag väl lynchad, men personligen håller jag nog Mass Effect: Andromeda (med patchar) högre än Mass Effect 3.

Permalänk
Medlem

Svårt som fan att säga, gillade alla 3, första hade ju sina problem, lite långsamt osv, men det är ju första, och har massa nostalgi i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade överlag föredragit ett Mass Effect 4 än en spinoff.

Andromeda var istället för "Ingenting", vilket också var anledningen till att det las ut på en oerfaren studio.

Tycker det var najs att överhuvudtaget få ett spel med Mass Effect-tema på världen. Jag var förargad vid release över diverse saker men spelade ändå igenom 70% av storyn innan jag tog en paus. Nu ett antal patchar senare så är ju majoriteten av problemen fixade.

Permalänk
Medlem

Andromeda hade bäst ögongodis, i övrigt var ettan bäst.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Ettan ligger nog varmast om hjärtat även om både tvåan och trean ligger högt upp på listan. Andromeda spelade jag vid release och tyckte det var helt ok (främst mekansikt, rörligheten osv), märkte inte direkt av något av de "problem" som det skreks så högt om. Dock blev jag besviken av slutet som tungt hintade mot en fortsättning i form av DLC som aldrig kom.

Ska bli roligt att spela igenom främst ettan igen med de förbättringar som kommer med LE, de andra har jag kört flera gånger med mods så vet inte om det blir så stora förbättringar att tala om där från vad jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu blir jag väl lynchad, men personligen håller jag nog Mass Effect: Andromeda (med patchar) högre än Mass Effect 3.

Nädå, Andromeda har många kvalitéer i sig självt, vilket du upptäckt av att spela det istället för att bara bedöma det på gamla meriter som många tyvärr verkar göra. Det är ju deras förlust i slutänden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ettan har ju en helt förtrollande bra story, men helhetsmässigt som ett spel tycker jag att tvåan tar hem vinsten.

Nu blir jag väl lynchad, men personligen håller jag nog Mass Effect: Andromeda (med patchar) högre än Mass Effect 3.

Spelmekaniskt / grafiskt har jag inget emot Andromeda, inte heller explorer biten.
Det den gjorde sämre var:
Sämre story
Sämre skurk
Sämre karaktärer (kan du ens nämna 2 st vid namn ifrån besättningen? Jag har svårt att ens komma ihåg deras namn, så dåliga var dem)
Sämre hjälte.

Om du skulle se ME3 som helhet (oavsett om du är besviken på de sista 15 minuterna) med DLC (som Leviathan och Citadel och upplösningen av Geth/Quarian / Krogan/Genophage), tycker du fortfarande att Andromeda är bättre ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Köpte Andromeda ett år efter release för 70kr och visste att det hade fått mycket backlash, men jag gick in med ett blått öga. Spelet lansering gjorde antagligen att spelet likt Cyberpunk 2077 aldrig kommer att ses som ett bra spel oavsett hur bra det blir i slutändan.

Jag tyckte spelet var underbart och HDR samt ljudimplementeringen gjorde endast upplevelsen bättre. 100% spelet efter runt 100h, bästa 70kr i mitt liv hahaha. Köpte det på nytt igen nu på Steam rean och ska spela klart det igen med Rtx 3070 vs 1080.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Jag tror mig minnas att jag läste att hissmekaniken finns kvar, men att de snabbat upp det ganska rejält Men jag hittar inte var jag läste det, så det kan vara helt fel.
...

Stämmer bra med hissarna. Ska tydligen ta 14s istället för runt en minut

In Mass Effect: Legendary Edition, players will still experience elevator rides, but these will be shorter and more efficient. Developers cut out the long, awkward pauses before and after squad banter or a news clip. In a side-by-side comparison of the original Mass Effect and the remaster, the new ride took a total of 14 seconds, including the news clip or banter, where the original took about a minute to complete.

https://screenrant.com/mass-effect-elevator-ride-length-origi...

Gällande vilket spel som är bäst så är det en svår fråga. Mass Effect triologin har alltid varit en av mina bästa spelupplevelser. Röstade på tvåan främst för att det var det spelet jag kommer ihåg hur bra jag tyckte det var när jag spelar färdigt. Trean tyckte jag också va riktigt bra, men slutet var lite av en besvikelse som jag kommer ihåg det (spelade vid release, så har inte spelar några DLC eller liknande på 3;an, så ska bli kul att köra igenom det igen nu).

Sitter faktiskt just nu och spelar igenom Andromeda igen. Som många andra skriver här så har det spelet i min mening fått lite för mycket oförtjänad kritik. Nä, storymessigt så är det inte det bästa i serien, och det var väldigt buggigt vid release (jag väntade faktiskt 3mån med att börja spela när det släpptes för att slippa de värsta buggarna, sitter just nu och gör det samma med CP2077...). Men jag tycker fortfarande att det är ett bra storybaserat RPG (vilket vi faktiskt inte har allt för många av!). Spelar denna gång med lite moddar (ändra utseende på karaktärer etc) och har faktiskt riktig kul (om än inte samma WOW faktor som när man spelade de första tre ME spelen).

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Trean får för mycket kritik och ettan för mycket credd, spelen blir bättre och bättre, förväntningar blev dock högre och högre så att upplevelsen var tvärtom. Andromeda borde vara förbjudet att tala om i samma sammanhang som trilogin. Hade tjänat mycket på att inte heta mass effect och få en egen trilogi, fritt från förväntningar och story-arv.

Permalänk
Medlem

Ettan hade delvis stark presentation, men spelmekaniskt har det åldrats illa. Efter att ha spelat genom spelet säkert tio gånger på Xbox 360, alla achievements, provade jag spelet på PC härom året. Närmast ospelbart, mycket tack vare de olidligt tråkiga fordonssekvenserna och tråkig kartdesign som på otillräckligt sätt leder spelaren.

Tvåan är utan tvekan det bästa spelet i serien. Mycket tack vare kombinationen av att man tar över de överhängande hoten från ettan på ett snyggt sätt, introducerar en ny dynamik med introduktionen av människochauvinistiska Cerberus som pådrivande aktör utan att göra dom till uppenbara skurkar, och genom dom nya välskrivna karaktärerna får man en större insikt av de olika nyanserna av världen. Hyfsat välfungerande spelmekanik som överlevt de senaste elva-tolv åren väl.

Trean misslyckas i sitt tema från första tio minuterna, genom att det hotet som lurat i de två tidigare spelen slår till direkt och utan att det tycks påverka världen. Genom spelet glömmer man bort att de enorma robotorna som skördar allt liv i universum eftersom livet utanför enstaka planeter tycks liksom bestå oförändrat. Hyfsat bra utveckling kring vissa sidospår, men både stämningen och story är enormt ojämn. När man glömmer bort domedagsfiendernas ständiga härjningar för en stund funkar spelet. Så snurrigt skrivet är det.

Andromeda är spelseriens inavlade kusin, som otacksamt lånar familjenamnet. En obegripligt tråkig sörja som vars manus känns skriven av barn. Alla karaktärer ser ut som deformerade penntroll och dialogerna påminner om barnprogrammen som går på SVT UR för hörselskadade. Ingen som helst återhållsamhet eller känsla för finlir. Jag förstår inte hur någon kan spela det här spelet för annat än cringe, eller andrahandsgenans. Utvecklarnas förakt mot spelaren lyser genom under hela spelet.

Permalänk
Medlem

En störande sak som togs bort efter första spelet är armour på companions.
Springa runt i vakuum med enbart en mask för mun och näsa räcker tydligen som skydd.
Samt att fienders vapen stoppas lika bra av "vanliga" kläder....

Men även att det är en del av rpg att skaffa bättre utrustning, ändra utseende och göra karaktärer bättre på specifika saker som försvann.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Mass effect 2 för min del. Mest pga den extremt coola starten, älskade verkligen övergången ME1-2, så oväntat och coolt på samma gång tyckte jag, och stridssystemet som förstås är klart trevligare än i ettan. Revolution snarare än evolution som det blir sen ME2-3. Så det har satt sig som min favorit faktiskt.

Men älskar alla tre egentligen, alla ligger väldigt varmt om hjärtat.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Trean är ojämnast, det märks på så många sätt att det blev framstressat och hade verkligen mått bra av ett års längre utvecklingstid.

Slutet blev också väldigt otillfredsställande och konstigt och hade behövt genomarbetats mer.

Jag är dock en av få som föredrar orginal-slutet mot det förlängda slutet, för det förlängda slutet är på inget vis tillfredställande på dom punkter där det brast och dom sabbar den stämningen som var så fantastiskt i originalet.

Andromeda är klart sämst men fortfarande ett väldigt väldigt bra spel.

Ettan känns klumpig och inte samma flow som det kom att bli senare.

Så, tvåan är nog det som är bäst som helhet. Även om trean överträffar det på flera punkter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gonace:

Att ens "Mass Effect: Andromeda" är med 🤣 "Mass Effect 2" är för mig det bästa!

Har du spelat Mass Effect: Andromeda själv eller bygger din åsikt på någon annans? Skulle rekommendera att du själv spelar spelet, framförallt nu ett par år efter lanseringen. Spelet hade sina brister vid lanseringen men spelet är inte så dåligt som vissa försökte framhålla det som.

Om du gillar serien/IP't är du nästan skyldig att ge spelet en ärlig chans.

Skrivet av Sveklockarn:

Andromeda var istället för "Ingenting", vilket också var anledningen till att det las ut på en oerfaren studio.

Tycker det var najs att överhuvudtaget få ett spel med Mass Effect-tema på världen. Jag var förargad vid release över diverse saker men spelade ändå igenom 70% av storyn innan jag tog en paus. Nu ett antal patchar senare så är ju majoriteten av problemen fixade.

Att spelet ens gjordes är jag tacksam för. Hade faktiskt gärna sett mer titlar baserat på IP't. Hade gillat tanken på ett Mass Effect: Battlefield till och med.

Om jag kan lägga ner tiden så blir det nog att spela igenom Andromeda direkt efter att trilogin är avklarad. Men har lite bekymmer med att kunna motivera säkert 200-250 timmar total speltid... så får se. Bara spelat igenom Andromeda en gång, vid lanseringen, och har länge velat spela igenom en gång tid efter att spelet patchats.

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad alla tyckte var dåligt med trean och slutet. Tyckte det var riktigt episkt och bra "twist".

För övrigt känns det lite knäppt att välja/peka ut ett bästa då alla tre spel och hela storyn hänger ihop så väl att jag snarare upplevde det som ett enda stort spel.

Permalänk
Medlem

Ettan bäst.

Tvåan och trean likvärdiga. Hade för övrigt aldrig något problem med slutet/sluten på trean.

Inte testat Andromeda alls dock pga att sambon, som verkligen älskar Mass Effect, säger att den var en besvikelse pga alla buggar och enformigheten i längden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Tappade intresset med 2an. Minns att många klagade på att det hade blivit mer av en shooter istället för RPG men jag fann framför allt det jobbigt att göra äranden för s.k. proffs som inte kan sköta enkla problem själv. Sen kom skräpet med "lyssnade du på allt de sa, lägger du in fel person in på fel uppdrag så kommer de garanterat att dö". Hemsk upplägg.
Det är också här jag började bli irriterad på digitala romanser/sex.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Fattar inte vad alla tyckte var dåligt med trean och slutet. Tyckte det var riktigt episkt och bra "twist".

Vill du utveckla vad det var du tyckte var episkt och bra twist?

OBS, SPOILERS!

För mig handlar det mycket om att jag inte tycker reapers hade en särskilt intressant motivation till att göra det dom gjorde.
Idén om att AI och biologisk intelligens alltid kommer komma i konflikt och att det därför är bäst att med jämna mellanrum utrota och starta om en galaktisk civilisation så AIn inte blir avancerad nog känns inte så intressant.
Det faller väldigt platt gentemot hur intressant det har varit på vägen dit.

Dessutom tycker jag inte logiken i resonemanget håller, vilket det inte heller gör.
Så som jag tolkar slutet så har repaers helt enkelt fel. Deras idé och tankar om det här är helt enkelt fel, dom är en AI som löpt amok och fått för sig att det är så här.
Meningslösheten i att åtskilliga cykler av galaktiskt utrotning skett pga att en AI har fått för sig en dum jävla idé var riktigt stark och cool.
Destroy är det enda vettiga alternativet, utrota den här skiten!

Men tyvärr så presenteras det inte tillräckligt bra, det blir det liksom som att Synthesis är "det bästa" slutet eftersom det är det enda som en inte alltid kan välja.

Och vaddå, vad innebär "synthesis" egentligen? Liksom, va? Varför har dom inte bara gjort så tidigare isåfall? Vad är grejen? Hur tänkte dom där? Det håller inte för mig.

Sen känns hela grejen med dom 3 valen i slutet så platt och blir så konstigt efter hur dom byggt upp allt och sagt att slutet inte kommer vara att välja mellan A, B eller C. Dom hade behövt finslipa på idéerna kring slutet ordentligt för det finns potential där känner jag.

Och oavsett hur en väljer så upplever jag det som otillfredsställande hur det knyts ihop, och där tycker jag det förlängda slutet bara gör det mindre intressant.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anon5930:

2an och självmordsuppdraget sätter stämningen rätt bra, om det är det du tänker på? Spelade senast igenom innan Mass Effect 3 släpptes, så runt 9 år sedan.

Musiken gjorde definitivt mycket för känslan, hela suicide mission satt jag verkligen som på nålar!
Det känns dock som att det var flera saker i samspel för mig. Ljussättningen, kameravinklar i cutscenes, röstskådespelet, karaktärerna i sig. Ja, jag kanske gillar det här spelet liiiiiiiiite för mycket

Bland mina absoluta favoritscener är första mötet med Thane, på sista våningen i höghuset i Illium. Det blir nog en del speltimmar i helgen...

Skrivet av Patrickpolly:

Stämmer bra med hissarna. Ska tydligen ta 14s istället för runt en minut

In Mass Effect: Legendary Edition, players will still experience elevator rides, but these will be shorter and more efficient. Developers cut out the long, awkward pauses before and after squad banter or a news clip. In a side-by-side comparison of the original Mass Effect and the remaster, the new ride took a total of 14 seconds, including the news clip or banter, where the original took about a minute to complete.

https://screenrant.com/mass-effect-elevator-ride-length-origi...

Se där, det var nog faktiskt exakt den artikeln jag letade efter! Fjorton sekunder var definitivt rejält neddraget och blir skönt i längden, även om det fanns en viss charm i alla stela hisskonversationer.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Vill f.ö bara påminna om varför Makon är spelhistoriens bästa sämsta fordon <3