Multi rum högtalare med simpel styrning

Permalänk
Medlem

Multi rum högtalare med simpel styrning

Hej

Sista dagarna har jag snöat in på att byta ut befintligt multi rum system till något som är mer lättstyrt och har mer funktioner.

Idag använder jag harman kardom omni 20 och omni 10 i stereo i alla rum men deras "smart funktioner" är inte bra så lösningen blev att använda alexa input.
detta gör dock att det blir lite bulkigt. sedan har alexa musik en rätt korkad sak, dvs har man alexa kan man inte köra dom på den svenska sidan men musik måste köras på den svenska sidan och då kan inte amazon musik se högtalarna, det går dock att se och spela musik via alexa appen i stället men där får jag inte fram dom spellistor jag vill använda,
det går starta musiken med röstning men jag vill enkelt kunna skifta rum via en av plattorna på väggen.

Ett annat problem är att när man styr dom via ha så kan jag inte lätt skifta högtalare, funkar dock med spotify men då kan jag inte använda samma konto på olika ställen samtidigt, tex dotter vill spela på övervåningen och jag vill spela på nedervåningen.

tanken är att byta ut befintliga högtalare till Audio pro men jag gillar ljudet omni högtalarna och vill inte gå på något som inte ger minst samma ljudkvalité, samt om Audio pro kommer gå att hanteras enkelt i HA.

är det någon som kört omni och Audio pro och kan säga något om ljudet i jämförelse?
har någon kört in flera Audio pro i HA och styr dom från detta?
kör någon amazon Musik med dessa högtalare hur funkar styrningen?

det jag tittar på är c5A, c10, c10 mark2, d-1 och är mist sagt orsaker på vad man ska välja. c5a är ju intressant då den har Alexa inbyggt men om man jämför den med övriga ljudmässigt hur är den då? sedan är ju deras form väldigt smidig om man vill ansluta en alexa input till dom då dom även kan driva dom via sin usb port och då försvinner problemet med att det blir bulkigt.

det är 6 rum som ska byta i första skedet. sedan kan det möjligen expanderas till 3 rum till.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Audio Pro låter väldigt bra, kör själv C5. Men den går inte att integrera i någonting. Finns en linkplay-integration till homeassistant, men den funkar inte speciellt bra, om ens alls. Funkar inte med Google, inte med Apple. Funkar med Spotify Connect och kanske med Alexa, men that's about it.

Om du vill ha funktioner, och kunna integrera den med andra home smart-system är det nog Sonos som gäller. De funkar ju med alla assistenter och tjänster. (Apple Home, Google Home, Amazon Alexa, Spotify Connect).

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Audio Pro låter väldigt bra, kör själv C5. Men den går inte att integrera i någonting. Finns en linkplay-integration till homeassistant, men den funkar inte speciellt bra, om ens alls. Funkar inte med Google, inte med Apple. Funkar med Spotify Connect och kanske med Alexa, men that's about it.

Om du vill ha funktioner, och kunna integrera den med andra home smart-system är det nog Sonos som gäller. De funkar ju med alla assistenter och tjänster. (Apple Home, Google Home, Amazon Alexa, Spotify Connect).

ok, så inte c5 då med andra ord, tack för det.
c5A som har alexa bör väll dock fungera att integrera?
vet du om c10 är lika begränsad som c5?

Sonos körde jag ett kort tag tidigare men det hade andra begränsningar när man vill spela olika musik på olika högtalare men på samma konto,
det kanske är löst på senare versioner?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Alla AudioPro verkar köra med linkplay. Dock så kanske det är bättre nu, pluginet verkar maintainas faktiskt:

https://github.com/nagyrobi/home-assistant-custom-components-...

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Alla AudioPro verkar köra med linkplay. Dock så kanske det är bättre nu, pluginet verkar maintainas faktiskt:

https://github.com/nagyrobi/home-assistant-custom-components-...

hmm ok, jag drog i väg frågan till Audio pro, började kolla på Heos (Denon) dom tycks vara mycket väl supportade både i HA och Fibaro, ska nog försöka åka och lyssna på dom.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag fick svar av Audio pro, "vi saknar tyvärr helt det du efterfrågar"
Jag kollade på Sonos igen men det tycks som man tagit bort stöd för äldre högtalare dvs det går inte mixa gamla och nya högtalare och då blir frågan om risken inte är att dom kommer göra det igen.
just nu känns det som heos blir ett bättre alternativ, dom har kvar stödet sedan start så förhoppningsvis fortsätter man med det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Jag fick svar av Audio pro, "vi saknar tyvärr helt det du efterfrågar"
Jag kollade på Sonos igen men det tycks som man tagit bort stöd för äldre högtalare dvs det går inte mixa gamla och nya högtalare och då blir frågan om risken inte är att dom kommer göra det igen.
just nu känns det som heos blir ett bättre alternativ, dom har kvar stödet sedan start så förhoppningsvis fortsätter man med det.

Jag reagerade starkt på att Sonos planerade att döda sina gamla enheter tidigare. Dock gjorde dom en semi-pudel på det efter extremt massiv kritik från användarbasen.

Lösningen blev att de fortfarande låter äldre enheter leva genom att de behåller en äldre version av appen för dem. Vill man komma åt alla nya funktioner måste man dock uppdatera, och då blir de äldre enheterna oanvändbara. Vidare kan det ju komma uppdateringar från t.ex. Spotify som gör att den gamla appen inte längre funkar, men än så länge har det varit noll (0) problem.

Så det är ju inte en superlösning, men för mig som kör Spotify, .flac och internetradio främst funkar det klockrent att använda både mina Sonos Play 1 och min gamla Sonos Connect.

Ska erkänna att jag var riktigt sur över det där i början dock...

Vad gäller att spela olika musik från samma konto.. Det funkar väl eller?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag reagerade starkt på att Sonos planerade att döda sina gamla enheter tidigare. Dock gjorde dom en semi-pudel på det efter extremt massiv kritik från användarbasen.

Lösningen blev att de fortfarande låter äldre enheter leva genom att de behåller en äldre version av appen för dem. Vill man komma åt alla nya funktioner måste man dock uppdatera, och då blir de äldre enheterna oanvändbara. Vidare kan det ju komma uppdateringar från t.ex. Spotify som gör att den gamla appen inte längre funkar, men än så länge har det varit noll (0) problem.

Så det är ju inte en superlösning, men för mig som kör Spotify, .flac och internetradio främst funkar det klockrent att använda både mina Sonos Play 1 och min gamla Sonos Connect.

Ska erkänna att jag var riktigt sur över det där i början dock...

Vad gäller att spela olika musik från samma konto.. Det funkar väl eller?

Heos ska ha väldigt bra streamstöd och integartion till smarthuset sedan jag gillar hur deras snabb knappar tycks fungera för att starta en särskild kanal direkt på högtalaren.

men kan du spela samma musik på både gamla och nya högtalarna (köra dom som en grupp?)
kan du spela olika låtar från samma spotify konto samtidigt i olika rum? testa gärna det för det funkade inte sist jag testade, eller kan du ha flera Alexa konton på samma högtalare?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Heos ska ha väldigt bra streamstöd och integartion till smarthuset sedan jag gillar hur deras snabb knappar tycks fungera för att starta en särskild kanal direkt på högtalaren.

men kan du spela samma musik på både gamla och nya högtalarna (köra dom som en grupp?)
kan du spela olika låtar från samma spotify konto samtidigt i olika rum? testa gärna det för det funkade inte sist jag testade, eller kan du ha flera Alexa konton på samma högtalare?

1. Inte testat Heos utöver att ha lyssnat på dem.

2. Ja det fungerar. Dock har jag ungefär samma ålder på prylarna. Sonos connect och två Play 1. Play 1 tillhör dock dem som funkar med nya programvaran eller vad man säger. Jag har inte uppdaterat, utan ligger kvar på gamla appen. Med andra ord får jag kanske inte nya funktioner, men allting funkar som det ska.

3. Ja, jag testade nu för säkerhets skull. Jag spelar via Sonos app. Kan lägga en låt från spotifykontot i köket, och en annan i vardagsrummet.
Tror inte det funkar om man ansluter via Spotify-appen, genom spotify connect.

Har inga alexa-enheter alls hemma. Kör bara google home mini.
Röststyrningen fungerar dock. Jag kan spela upp, höja, sänka osv på Sonosen, genom att jag pratar med en google home mini.
Problemet är dock A) att den inte sänker ljudet medan den lyssnar, vilket gör att den får svårt att höra, och B) att den oavsett det sällan fattar exakt vad jag vill lyssna på. Så jag kör aldrig röststyrning.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

1. Inte testat Heos utöver att ha lyssnat på dem.

2. Ja det fungerar. Dock har jag ungefär samma ålder på prylarna. Sonos connect och två Play 1. Play 1 tillhör dock dem som funkar med nya programvaran eller vad man säger. Jag har inte uppdaterat, utan ligger kvar på gamla appen. Med andra ord får jag kanske inte nya funktioner, men allting funkar som det ska.

3. Ja, jag testade nu för säkerhets skull. Jag spelar via Sonos app. Kan lägga en låt från spotifykontot i köket, och en annan i vardagsrummet.
Tror inte det funkar om man ansluter via Spotify-appen, genom spotify connect.

Har inga alexa-enheter alls hemma. Kör bara google home mini.
Röststyrningen fungerar dock. Jag kan spela upp, höja, sänka osv på Sonosen, genom att jag pratar med en google home mini.
Problemet är dock A) att den inte sänker ljudet medan den lyssnar, vilket gör att den får svårt att höra, och B) att den oavsett det sällan fattar exakt vad jag vill lyssna på. Så jag kör aldrig röststyrning.

ok, tack för du testade.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

helt ovetenskapligt förutom att jag ägt 2 st Denon AV-receivers så ställer jag mig tveksam till allt de tillverkar som har behov av mjukvara och support. De har varit bedrövligt dåliga på att uppdateringar - tog mer än 12 månader innan receivern funkade som tänkt.

Permalänk
Medlem

Jag åkte in och lystnaden på heos och sonos olika versioner på hifi klubben och fastade rätt hårt för 250, idag hade amazon heos 250 för 3500kr så jag passade på att beställa ett mindre antal. nu är det bara hoppas på att det går att styra dom som jag vill via Fibaro eller HA.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hade lite tur i natt och hittade en butik som sålde en svart denon x4700h ca 5000kr billigare än övriga butiker.
Det ska blir riktigt nice att få samma styrning i hela huset för musik.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.