Åldersgränser på spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Första scenen från GTA V jag tänker på är denna :

https://youtu.be/BXI9kW37Or8?t=92

https://youtu.be/BXI9kW37Or8?t=92

Tyck till, rimlig för 5 åring? 10 åring? 15 åring? Var drar du gränsen? Utgå från ett barn utan speciell kunskap inom området d,v,s allmän kunskap för åldern.

Jag skulle nog känna såhär. En 12-åring skulle jag känna mig tveksam till att spela detta. Inte för sexscenen i sig, inte för våldsscenerna i sig utan för kombinationen av det hela.

Personligen har jag aldrig förstått poängen med GTA x över huvud taget. Känns totalt meningslöst alltihop. Meningslöst våld, meningslöst sex. Det är inte riktigt vad jag skulle tycka var okej för mina barn.

Det sagt. Det allra viktigaste är ändå att man kommunicerar med sina barn, pratar med dem om innehållet i spelen och även annat de ser. Tyvärr har de tillgång till såväl sexet som våldet i överflöd via internet idag och så länge man pratar med dem om det, låter barnen veta att man finns där för frågor osv. så tror jag inte problemet är så stort. Det största misstaget människor gör är att inte delta i vad barnen upplever. Finns man där för att prata om vad de ser, ge dem feedback och faktiskt vara förälder istället för moralpolis så tror jag generellt de klarar sig utmärkt. Förbud har aldrig fungerat särskilt bra, än mindre idag när allt är så lättillgängligt. Det var lättare förr när man lätt kunde strypa allt informationsflöde, idag går det inte och därför är det enklare att helt enkelt finnas till och vara en del av sina barns uppväxt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag tror det är mer komplicerat än så, har en kompis som är psykolog och uppfattningen är att många psykiska skador inte är uppenbara i första taget och det är vanligt att man själv inte känner till sina problem. Psykisk ohälsa kan ta många skepnader, problem att sova? Problem med magen? Tillbakadragen? Tystlåten? Ängslig? Svårt att behålla kompisar? Mycket av det kan vara helt naturligt men växer man inte ur det kan det mycket väl vara psykisk ohälsa i grunden. De händelser man går igenom formar personen och att verkligen ändra på personen i efterhand är väldigt svårt.

Man kan tro att man känner en person och vet hur den reagerar och agerar men det finns alltid delar man inte känner till. Det är inte ovanligt att höra "Va!? Det där skulle aldrig min Anton göra!", samma gäller egentligen vuxna. För att dra det till sin gräns kan man titta på seriemördare som inte helt ovanligt visar upp ett normalt yttre men som i själva verket lider av psykisk ohälsa.

Att försöka fundera ut hur en 6 åring hanterar att se sex och inslagen skalle är troligen inte helt lätt, än mindre den långtgående effekten. Det behöver inte vara som ett brutet ben där skadan är uppenbar omgående. Man ska också vara väl medveten om att hur man hanterar en given situation på utsidan kan skilja sig en hel del mot hur den hanteras inombords. Fördelen med iallafall yngre barn är att de inte lärt sig maskera sina känslor så de är i regel enklare att läsa även om de också kan vara luriga.

Mobbing fallet du tar känns inte relevant, varför ett barn är utåt agerande i skolmiljön kan bero på många saker, inte minst hur de blir behandlade i hemmet. Man ska inte heller underskatta grupptryck, det är starkare än vad man tror, särskilt i "skol" åldern. Personligen tror jag inte på att TV spel skapar översittare per norm. Erfarenheten av mobbare är att de generellt är eller har varit förtryckta på annat håll, antingen från andra barn eller vuxna.

Att prata med sitt barn om vad det utsätts för är en grundbult men det betyder inte att man kan mata på med vad som helst. Det finns saker i vår värld som man inte är redo att ta emot förens man är redo och ibland kanske man aldrig ens blir redo för vissa saker.

Mycket väl skrivet

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det sagt. Det allra viktigaste är ändå att man kommunicerar med sina barn, pratar med dem om innehållet i spelen och även annat de ser. Tyvärr har de tillgång till såväl sexet som våldet i överflöd via internet idag och så länge man pratar med dem om det, låter barnen veta att man finns där för frågor osv. så tror jag inte problemet är så stort. Det största misstaget människor gör är att inte delta i vad barnen upplever. Finns man där för att prata om vad de ser, ge dem feedback och faktiskt vara förälder istället för moralpolis så tror jag generellt de klarar sig utmärkt. Förbud har aldrig fungerat särskilt bra, än mindre idag när allt är så lättillgängligt. Det var lättare förr när man lätt kunde strypa allt informationsflöde, idag går det inte och därför är det enklare att helt enkelt finnas till och vara en del av sina barns uppväxt.

Nu vet jag inte hur din barndom sett ut men jag har vuxet upp i ett hem med regler precis som mina kompisar och vissa av dem var rena förbud, ex gå inte ner till sumpdammen själv. Man skulle kunna se på det som ett skyddsnät som man iallafall under de yngre åren till stor del höll sig innanför. Ju äldre man blev ju glesare blev nätet och ju intressantare blev det att smita mellan. Min känsla är dock att saker som var tillåtna har nyttjats i större utsträckning än de som inte var tillåtna och man har haft en viss försiktighet när man gjort förbjudna saker. Man satt sig inte och titta på porrfilm mitt på dagen när föräldrarna var hemma om du förstår hur jag menar.

När det gäller tillgänglighet på material så är det huvudsakligen föräldrarnas ansvar, iallafall i yngre åldrar. Kanske är det vettigt att ge det yngre barnet ett barnkonto på Netflix istället för att 18+ konto? Det är dock tydligt att vi vuxna inte är fullt betrodda att sätta regler för barn så en hel del tjänster har åldersgränser, ex BIO, körkort, och en hel del sociala medier. Ex så har flera sociala medier åldersgräns på 13 år, tyvärr finns det dock också många föräldrar som går runt det vilket skapar ett grupptryck på övriga föräldrar att också slänga in sina små barn på Tiktok eller vad det kan vara, bra? dåligt?

Man kan såklart argumentera att allt är frid och fröjd så länge som man sitter med barnet och förklarar varför killen får instampad skalle eller varför fångarna får halsen avskuren i avrättnings video men ju äldre barnet blir ju mer gör barnet på egen hand eller med kompisar. Att springa till föräldrarna och förklara vad det var för hemskheter man tagit del av kanske fungerar i yngre åldrar men ju äldre de blir ju längre bort går gränsen. Det är inte häller säkert att barnet förstår själv vad den utsätts för och hur den långtgående effekten verkligen är.

Jag tror att många av oss är ganska avtrubbade på våld och sex och om det är så vi vill ha det så ska man såklart fortsätta att bagatellisera scener som den jag postade. Just Grand Theft Auto är välkänt för att vara brutalt på ett eller annat vis men när jag såg scenen jag länkade till första gången så får jag erkänna att jag reagerade, det var en ny nivå, är den verkligen nödvändig?

Avtrubbning? Bra eller dåligt? Kan det i förläggningen innebära ett råare klimat även i verkligheten när det väl blir allvar? Eller kan det faktiskt ge oss något?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nu vet jag inte hur din barndom sett ut men jag har vuxet upp i ett hem med regler precis som mina kompisar och vissa av dem var rena förbud, ex gå inte ner till sumpdammen själv. Man skulle kunna se på det som ett skyddsnät som man iallafall under de yngre åren till stor del höll sig innanför. Ju äldre man blev ju glesare blev nätet och ju intressantare blev det att smita mellan. Min känsla är dock att saker som var tillåtna har nyttjats i större utsträckning än de som inte var tillåtna och man har haft en viss försiktighet när man gjort förbjudna saker. Man satt sig inte och titta på porrfilm mitt på dagen när föräldrarna var hemma om du förstår hur jag menar.

När det gäller tillgänglighet på material så är det huvudsakligen föräldrarnas ansvar, iallafall i yngre åldrar. Kanske är det vettigt att ge det yngre barnet ett barnkonto på Netflix istället för att 18+ konto? Det är dock tydligt att vi vuxna inte är fullt betrodda att sätta regler för barn så en hel del tjänster har åldersgränser, ex BIO, körkort, och en hel del sociala medier. Ex så har flera sociala medier åldersgräns på 13 år, tyvärr finns det dock också många föräldrar som går runt det vilket skapar ett grupptryck på övriga föräldrar att också slänga in sina små barn på Tiktok eller vad det kan vara, bra? dåligt?

Man kan såklart argumentera att allt är frid och fröjd så länge som man sitter med barnet och förklarar varför killen får instampad skalle eller varför fångarna får halsen avskuren i avrättnings video men ju äldre barnet blir ju mer gör barnet på egen hand eller med kompisar. Att springa till föräldrarna och förklara vad det var för hemskheter man tagit del av kanske fungerar i yngre åldrar men ju äldre de blir ju längre bort går gränsen. Det är inte häller säkert att barnet förstår själv vad den utsätts för och hur den långtgående effekten verkligen är.

Jag tror att många av oss är ganska avtrubbade på våld och sex och om det är så vi vill ha det så ska man såklart fortsätta att bagatellisera scener som den jag postade. Just Grand Theft Auto är välkänt för att vara brutalt på ett eller annat vis men när jag såg scenen jag länkade till första gången så får jag erkänna att jag reagerade, det var en ny nivå, är den verkligen nödvändig?

Avtrubbning? Bra eller dåligt? Kan det i förläggningen innebära ett råare klimat även i verkligheten när det väl blir allvar? Eller kan det faktiskt ge oss något?

Jag växte tyvärr upp i en miljö där jag mer eller mindre lämnades vind för våg, ingen av mina föräldrar la ner särskilt mycket energi i min uppväxt och fostran. Jag blev nog rätt okej ändå, mycket pga att jag växte upp i en liten byhåla långt ute i de norrländska skogarna där det inte fanns så mycket otrevligt att råka ut för.

Det är ändå utifrån det jag lärt mig att det är viktigt att faktiskt kommunicera med sina barn, att delta i vad de gör. Hade jag växt upp under samma förutsättningar i en utsatt miljö hade jag nog blivit en helt annan person. Jag önskar att mina föräldrar intresserat sig i det jag gjorde och det jag såg för det fanns saker jag behövde svar på som jag aldrig fick.

Det du skriver är ändå mycket av det jag menar. Tycker du att det är olämpligt så är det. Du sätter gränserna för dina barn, ingen annan kan göra det. Känner du att det inte är okej så är det inte det. Det behöver inte vara svårare än så. Svårigheten är således i att ta diskussionen med dem och förklara varför du tycker det är olämpligt. Det ÄR svårare idag att motivera för sina barn varför det ena eller det andra inte är okej men samtidigt ska man komma ihåg att barn är fördjävla duktiga på att vrida saker till sin fördel, det ligger i deras natur att bryta sig loss när de kommer upp i tonåren. Säger barnet att "den eller den kompisen får göra ditten eller datten" så är det nästan alltid lögn. De vet att få föräldrar tar kontakt med andra föräldrar för att kontrollera detta.

I grund och botten är det också så. Barnen kommer hata dig under en period, oavsett vad du gör, men de kommer tacka dig senare i livet när de själva blivit vuxna och lever sina egna liv om du satt gränser.

Vad jag lite menar är att oavsett om du sätter extrema gränser så är sannolikheten att barnen kommer i kontakt med "skiten" ändå genom andra vägar än hemmet. Porren och våldet är så lätt att komma åt idag jämfört med när både du och jag var barn. Jag vet inte hur gammal du är men när jag var barn fanns i princip bara två kanaler på TVn, internet var något helt okänt och i kiosken fanns lektyr, fib aktuellt och inte så mycket mer. Trots det lyckades vi få tag på både det ena och det andra redan då, tänk dig då själv hur de är idag.

Självklart ska man sätta gränser för sina barn, jag påstår verkligen inget annat. Samtidigt måste man också vara realist och tycker då det är bättre att barnen får kontakten med dessa saker tillsammans med sina föräldrar som ändå kan förklara vad det handlar om. Det betyder inte att jag tycker man lättvindigt ska låta dem spela dessa spel som man tycker är över gränsen. Jag försöker bara delge att jag tycker man ska ha en saklig diskussion med dem om varför och om man inte kommer fram så kräver man att man ska vara delaktig i deras kontakt med spelen/filmerna eller vad det nu är om de ändå ska kasta sig in i dem.

Nu är jag ganska trött så blir kanske inte så sammanhängande men till syvende och sidst är det du som förälder som sätter gränserna för dina barn och vad du tycker är okej eller inte. Vad internet tycker är tämligen oväsentligt egentligen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kontentan av tråden är då att åldersgräns på film och spel ska man ta som rekomendationer, anser man som förälder att sitt 7 åriga barn kan hantera 18+ material så är det inget problem.

Hur tänker vi då när det gäller åldersgränser i vårt sammhälle? När vi går på bio är det hårt styrt på den rekomendation som finns. Ex så innebär 15 års gräns att man får ta del av materialet om man är 15 utan vuxet sällskap, är man 11-14 år måste man ha med sig vuxen annars får man inte ens komma in. 11 års gräns är liknande och kräver vuxen mellan 7 och 10 år. Det är inte häller ovanligt att man kräver viss ålder på nyesfält och liknande. Sen har vi såklart hela den där biten när man räknas som vuxen vid 18 och att det är först då man får ta körkort.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Kontentan av tråden är då att åldersgräns på film och spel ska man ta som rekomendationer, anser man som förälder att sitt 7 åriga barn kan hantera 18+ material så är det inget problem.

Hur tänker vi då när det gäller åldersgränser i vårt sammhälle? När vi går på bio är det hårt styrt på den rekomendation som finns. Ex så innebär 15 års gräns att man får ta del av materialet om man är 15 utan vuxet sällskap, är man 11-14 år måste man ha med sig vuxen annars får man inte ens komma in. 11 års gräns är liknande och kräver vuxen mellan 7 och 10 år. Det är inte häller ovanligt att man kräver viss ålder på nyesfält och liknande. Sen har vi såklart hela den där biten när man räknas som vuxen vid 18 och att det är först då man får ta körkort.

Tja. Det stämmer inte riktigt med åldersgränserna på bio, 15-årsgräns gäller oavsett vuxet sällskap eller ej, det är bara de lägre åldersgränserna som liksom hoppar ner en nivå med en vuxen.

När det gäller myndig vid arton så är det förstås av praktiska skäl. Viss riskmedvetenhet och liknande saknas i yngre åldrar men vid arton har hjärnan i alla fall börjat utveckla dessa delar. Men det är ju en ganska stor skillnad mellan att framföra ett fordon (eller kunna supa sig rejält berusad på krogen) och att titta på en splatterfilm exempelvis. Om du tycker att din fjortonåriga dotter klarar av Braindead exempelvis så är ju det ditt ansvar och eventuella problem som kommer av det eller av att hon kanske inte var så mogen som du trodde, med sämre sömn exempelvis, är ju dina att hantera. Men om du säger att din fjortonåring är så mogen att hon borde kunna köra bil så riskerar du ju andras liv liksom.

När det gäller nöjesparker och sånt så är det ju deras val, om det inte har att göra med exempelvis minimal längd för att en viss attraktion ska vara säker eller så. De kanske tycker att tolvåringar inte är mogna nog att inte kasta saker i en viss karusell exempelvis, eller att tolvåringar inte alls är mogna nog att själva besöka parken utan någon vuxen. Precis som en restaurang som säger att åldersgränsen är 23 trots att lagen inte säger mer än 18. Hur det går ihop med lagar mot åldersdiskriminering vet jag inte, men det verkar ju inte vara något problem, på samma sätt som att en butik på eget bevåg kan införa åldersgränser på "farliga" produkter som energidryck, tändare eller lättöl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja. Det stämmer inte riktigt med åldersgränserna på bio, 15-årsgräns gäller oavsett vuxet sällskap eller ej, det är bara de lägre åldersgränserna som liksom hoppar ner en nivå med en vuxen.

Var faktiskt inte själv säker på reglerna så jag läste på filmstaden innan jag postade och där står det såhär :

"15-årsgräns innebär att man utan vuxens sällskap ska ha fyllt 15 år och också kan styrka detta vid insläpp till filmen. Från och med 11 års ålder kan man i vuxens sällskap se filmer med 15-årsgräns. Som vuxen räknas den som fyllt 18 år och är myndig."

Frågan är då varför jag inte kan ta min 7 åring till bio för att se en film som har 15 års gräns? För visst måste det fortfarande vara föräldern som bär ansvaret precis som när man tar med en 11 åring till en film med 15 års gräns?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

Kontentan av tråden är då att åldersgräns på film och spel ska man ta som rekomendationer, anser man som förälder att sitt 7 åriga barn kan hantera 18+ material så är det inget problem.

Hur tänker vi då när det gäller åldersgränser i vårt sammhälle? När vi går på bio är det hårt styrt på den rekomendation som finns. Ex så innebär 15 års gräns att man får ta del av materialet om man är 15 utan vuxet sällskap, är man 11-14 år måste man ha med sig vuxen annars får man inte ens komma in. 11 års gräns är liknande och kräver vuxen mellan 7 och 10 år. Det är inte häller ovanligt att man kräver viss ålder på nyesfält och liknande. Sen har vi såklart hela den där biten när man räknas som vuxen vid 18 och att det är först då man får ta körkort.

Väldigt bra tråd - jag tycker du tar upp jättebra frågor - och en del långa jättebra svar på upplägget också.

När det kommer till olika typer av åldersgränssystem så tänker jag mig att det är lite lättare. Olika system för olika områden låter väl ganska rimligt tänker jag mig.
Jag har inget emot att man börjar med ett brädspel som rekommanderar från 7 års ålder redan när man är 6 år utan att det ska leda till påföljder. Det låter ganska rimligt hehe.
Samtidigt ser jag mervärdet i att faktiskt ha mer noggranna kontroller och lagar kring exempelvis körkort än för pussel.
Eller ja - egentligen finns det inget mervärde i att sätta exakt 18 år för körkort. Vi mognar inte lika fort så vid den åldern finns det skillnader. Men rent juridiskt blir det möjligt att upprätthålla systemet med en tydlig tidsgräns.

Så ja - olika hårda gränsdragningar gällande ålder för olika system ser jag rimligheten i.
Nu har jag emellertid givit mig på det lättaste området för problemet hehe. Det är lätt att behandla de lätta delarna ;). Kanske har jag bara konstaterat självklarheterna som inte ger något mervärde.

Svårare är det väl när åldersgränsen inte behöver efterlevas för film - men på bio blir det ändå stenhårda regler.
Här är det av relevans från vems perspeketiv man ser situationen.
Ser man det från barnets håll så är det dubbla måttstockar för samma film. Så verkar det se ut och det kan vara lite lurigt att relatera till.
Ser man det från biografens synvinkel så har de valt ett spår där de kan vara konsekventa och därmed också förutsägbara för sin publik. Att helt ta bort åldersgränser skulle säkert gå - men det skulle också ge lite sura miner här och där. Som om de slutar ta ansvar för något de tidigare tagit ansvar för. Jag vet inte om bioverksamheten har så mycket att vinna på det spåret.
Alternativet då är att de själva gör bedömande per film om de kan höfta med åldersgränsen eller för vissa filmer då vara mer strikta. Det ger godtycklighet vilker kommer reta upp kunder som får se vissa filmer med åldersgräns och sedan inte se andra filmer med samma åldersgräns.
Det blir helt enkelt mycket enklare för företag att ha ett förutsägbart system som de har i nuläget. Mindre oväntade otrevliga överraskningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Var faktiskt inte själv säker på reglerna så jag läste på filmstaden innan jag postade och där står det såhär :

"15-årsgräns innebär att man utan vuxens sällskap ska ha fyllt 15 år och också kan styrka detta vid insläpp till filmen. Från och med 11 års ålder kan man i vuxens sällskap se filmer med 15-årsgräns. Som vuxen räknas den som fyllt 18 år och är myndig."

Frågan är då varför jag inte kan ta min 7 åring till bio för att se en film som har 15 års gräns? För visst måste det fortfarande vara föräldern som bär ansvaret precis som när man tar med en 11 åring till en film med 15 års gräns?

Ok, det måste ha ändrats sedan jag var femton.

Varför reglerna ser ut som de gör kan man ju härleda till Siewert Öholm och videovåldsdebatten på åttiotalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag har en dotter som har ett djupt intresse för spel som Witcher 3 och Red Dead Redemptions 2, problemet är att de har en åldersgräns på 18 år. Jag har givetvis själv spelat igenom båda spelen och kan tycka att åldersgränsen är lite väl hård? Vanligen är jag hård med åldergräns, vi ser inte film eller serie som anger en klart högre ålder och här kan jag alltid se varför, men när det kommer till dessa spel blir jag lite mer frågande?

Jag spelade igenom GTA 5 som har 18 års gräns och detta spelet har jag full förståelse för gränsen man satt..

Visst kan man bara bita i det sura äpplet och säga nej, du får vänta tills du är 18 vilket i detta fallet är 6 år bort, det känns dock lite hårt. Jag spelade själv ex GTA långt innan jag var 18 men samtidigt var det inte lika rått på den tiden. En tanke har varit att spela spelet några missions i förhand och när man vet att det blir känsliga scener så tar man över men det känns lite väl hattigt och det finns uppenbara risker med det.

Så 2 frågor, hur tänker ni runt åldersgränsen på spel? Och finns det kanske moddar till dessa spel som gör att de blir mer barn tillåtna?

Det är viss skillnad på GTA och The Witcher 3
Det förekommer en hel del nakenhet och sex i The witcher 3.
Om jag hade en dotter på 12år skulle jag inte låta henne spela något av spelen. Det är bara min åsikt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Statens medieråd har en del intressant att läsa för den som är intresserad:

https://www.statensmedierad.se/

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Det är viss skillnad på GTA och The Witcher 3
Det förekommer en hel del nakenhet och sex i The witcher 3.
Om jag hade en dotter på 12år skulle jag inte låta henne spela något av spelen. Det är bara min åsikt.

Men det är svårt att säga så generellt. Vissa tolvåringar är väldigt mycket barn fortfarande medan andra röker och knullar runt liksom.

GTA är lite svårt tycker jag, just femman har ju en del rätt jobbiga grejer framför allt när man spelar med Trevor. Jämför med exempelvis Doom som är väldigt mycket blodigare med massa slafs, demoner och avhuggna kroppsdelar som flyger, men det tror jag ändå att en tolvåring kan hantera bättre. Blod och slafs är inte så farligt i mina ögon, men att plåga någon annan är ju mycket värre även om det inte alls är lika våldsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

GTA är lite svårt tycker jag, just femman har ju en del rätt jobbiga grejer framför allt när man spelar med Trevor. Jämför med exempelvis Doom som är väldigt mycket blodigare med massa slafs, demoner och avhuggna kroppsdelar som flyger, men det tror jag ändå att en tolvåring kan hantera bättre. Blod och slafs är inte så farligt i mina ögon, men att plåga någon annan är ju mycket värre även om det inte alls är lika våldsamt.

Detta är ett intressant perspektiv, det är skillnad på våld och våld, precis som det är skillnad på sex och sex. I grunden har såklart nivån en betydelse men troligen har presentationen och allvaret en större roll samt hur väl man investeras i karaktärerna. Uppfattningen är att barn blir avtrubbade tidigt för viss typ av våld som inte är så fokuserad. Tom & Jerry innehåller förvånansvärt mycket våld med ingen skulle idag säga att det krävs en åldersgräns för detta. Det är stor skillnad på att skjuta huvudet av en random demon i Doom och se Trevor krossa skalen på Johnny i raseri, känslan är att vi puttar gränsen längre och längre bort för vad som är acceptabelt. Jag säger egentligen inte att något är rätt eller fel men det kan tålas att fundera över om man har barn.

När det gäller Witcher 3 så anser jag att våldet är mer "ofokuserat" om man kan uttrycka det så. Det må vara förskönat men på något vis är det denna nivå vi blivit avtrubbade till att vara vana vid. De flesta vuxna skulle troligen säga att våldet är blygsamt i Witcher 3 även om man hugger huvudet av en och annan. Det finns ett par nakna scener och även sex scener men om jag mins rätt så är de ganska milda och det finns alltid någon typ av passion där. I Witcher 3 uppfattade jag skräcken som mer påträngande, ex när man träffar på Crones ute i skogen, eller hela grejen med Botchling. Vi har dock alla gått olika vägare genom livet vilket gör oss olika känsliga för olika saker. Det finns säkerligen en stor skara som skulle säga att Witcher 3 borde iallafall ha en hård 15–18 års gräns om de spelar själva.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Detta är ett intressant perspektiv, det är skillnad på våld och våld, precis som det är skillnad på sex och sex. I grunden har såklart nivån en betydelse men troligen har presentationen och allvaret en större roll samt hur väl man investeras i karaktärerna. Uppfattningen är att barn blir avtrubbade tidigt för viss typ av våld som inte är så fokuserad. Tom & Jerry innehåller förvånansvärt mycket våld med ingen skulle idag säga att det krävs en åldersgräns för detta. Det är stor skillnad på att skjuta huvudet av en random demon i Doom och se Trevor krossa skalen på Johnny i raseri, känslan är att vi puttar gränsen längre och längre bort för vad som är acceptabelt. Jag säger egentligen inte att något är rätt eller fel men det kan tålas att fundera över om man har barn.

Jo det är som sagt väldigt individuellt. Tom och Jerry kollade min son på en del när han var typ tre och det var kanske lite väl våldsamt. Men har tyckte ju det var väldigt roligt och jag föredrog ju det väldigt mycket över dagens mer moraliska barnprogram som Daniel Tiger och liknande som man bara spyr på efter några minuter. Men folk har så konstiga gränser som de sätter upp på detta område. Pyjamashjältarna är ok för de skjuter inte med vapen utan bara använder typ konstiga "superhjälte-attiraljer" exempelvis.

För mig så är det rätt tydligt vad som känns värre och vad som inte känns så farligt och en massa blod tycker jag inte är så hemskt. Nu är min son knappt fem så han är ju för liten oavsett, men skulle han lyckas sätta igång exempelvis Dead Rising på Xboxen så hade det inte känts så farligt, Resident Evil däremot hade varit mycket värre för det är ju ett skräckspel liksom, men vissa delar av GTA 5 hade känts ännu värre även om våldet i sig inte är alls lika grovt. Tortyrscener exempelvis.

Citat:

När det gäller Witcher 3 så anser jag att våldet är mer "ofokuserat" om man kan uttrycka det så. Det må vara förskönat men på något vis är det denna nivå vi blivit avtrubbade till att vara vana vid. De flesta vuxna skulle troligen säga att våldet är blygsamt i Witcher 3 även om man hugger huvudet av en och annan. Det finns ett par nakna scener och även sex scener men om jag mins rätt så är de ganska milda och det finns alltid någon typ av passion där. I Witcher 3 uppfattade jag skräcken som mer påträngande, ex när man träffar på Crones ute i skogen, eller hela grejen med Botchling. Vi har dock alla gått olika vägare genom livet vilket gör oss olika känsliga för olika saker. Det finns säkerligen en stor skara som skulle säga att Witcher 3 borde iallafall ha en hård 15–18 års gräns om de spelar själva.

Jag har inte spelat the Witcher så mycket men i allmänhet är ju sex och nakenhet inte så farligt i mina ögon. Däremot finns det ju ett problem i hur sex framställs i mycket populärmedia. Passiva kvinnor och män som tar i exempelvis eller ett väldigt fokus på nakna kvinnor endast, eller ännu värre prostitution, våldsamheter i samband med sex, våldtäkter och liknande. Spel i allmänhet ligger ju en bit bakom exempelvis filmer när det gäller den typen av djup eller problematisering som man nog gärna hade sett kring sex och så. En TV-serie som tar upp sexualitet, pubertet och liknande på ett bra sätt tycker jag är Big Mouth, finns på Netflix. Det finns förstås spel som går in på detta på ett bra sätt, men de är i allmänhet inte så roliga eller bra som spel.

För att sammanfatta mina åsikter: Våld beror på men våldet i sig är sällan problemet. Däremot utsatthet, flykt, psykologisk terror och sånt bör undvikas ganska högt upp i åldrarna. GTA 5 är ju ganska lättsamt i allmänhet men en del scener är ju väldigt obehagliga, så antingen kan man vara med och se till att dessa scener antingen förklaras tydligt av föräldern eller så får föräldern ta över. Sex är ok så länge det är en hälsosam sexualitet som visas upp utan tvång eller så men man bör vara medveten om "den manliga blicken" och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Känns som att multiplayer är det man är mer oroad för idag med folk som trollar av alla dess olika slag, folk som länkar en olämpliga länkar , bilder etc

Multiplayer kan vara oroande på många sätt. Tänker framför allt på spel som tex LoL, som är från 13år. Nu har väl LoL blivit mycket bättre på att hantera påhopp, hot, rasism och så vidare. Men det förekommer ju fortfarande och jag kan tänka mig att det finns nackdelar att bli kallad saker regelbundet när man är barn av andra människor. Spel som GTA är ju visserligen väldigt grova, men det är också mer tydlig fiction.

Jag spelade själv GTA i den där åldern (12-13). Men då var det väl snarare spel som vice city och gta 2. Vilket inte riktigt är lika grovt eller verkligt. Se pixliga bikinibilder var ju mindre sexuellt än att vara på stranden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Multiplayer kan vara oroande på många sätt. Tänker framför allt på spel som tex LoL, som är från 13år. Nu har väl LoL blivit mycket bättre på att hantera påhopp, hot, rasism och så vidare. Men det förekommer ju fortfarande och jag kan tänka mig att det finns nackdelar att bli kallad saker regelbundet när man är barn av andra människor. Spel som GTA är ju visserligen väldigt grova, men det är också mer tydlig fiction.

Jag spelade själv GTA i den där åldern (12-13). Men då var det väl snarare spel som vice city och gta 2. Vilket inte riktigt är lika grovt eller verkligt. Se pixliga bikinibilder var ju mindre sexuellt än att vara på stranden.

Jo samtidigt kanske det inte är så bra för barn att man exempelvis i spelet kan betala en prostituerad för sex, mer hälsa, och sen ta död på henne och ta tillbaka sina pengar. Inte för att någon skulle göra samma sak men på sikt så kan det ju ge en bild av sexualitet som något man betalar för och sexarbetare som inte riktiga människor eller så. Mer realistisk grafik kan förstås göra sakerna värre dock. Samtidigt minns jag ju Duke Nukem 3D där man kunde ge pengar till stripporna så de visade tuttarna och så, vilket mitt tolvåriga jag tyckte var jätteroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ok, det måste ha ändrats sedan jag var femton.

Varför reglerna ser ut som de gör kan man ju härleda till Siewert Öholm och videovåldsdebatten på åttiotalet.

Nja. Mycket kan man väl säga om det men att beskylla honom för åldersgränserna på bio är att ta i då de fanns långt innan den debatten. Faktum är att många filmer aldrig kom upp på svenska biografer då filmcensuren inte kunde klippa ner dem så att de blev acceptabla för 15-årig publik. 18-årsgräns har aldrig funnits på bio i Sverige.

När videobandspelarna dök upp hände dock något, filmerna blev tillgängliga på ett helt annat sätt och man lyckades kringgå reglerna så filmer som tidigare varit förbjudna fanns plötsligt att hyra i närmaste videobutik. Därifrån kom den debatten. Filmerna var märkta med åldersgräns men de flesta som hyrde ut dem brydde sig aldrig om det.

I viss mån var debatten rätt, det var en del filmer som inte alls var lämpliga för barn att titta på men det hela gick till överdrift, såväl i Öholms debattprogram som i annan media.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Nja. Mycket kan man väl säga om det men att beskylla honom för åldersgränserna på bio är att ta i då de fanns långt innan den debatten. Faktum är att många filmer aldrig kom upp på svenska biografer då filmcensuren inte kunde klippa ner dem så att de blev acceptabla för 15-årig publik. 18-årsgräns har aldrig funnits på bio i Sverige.

När videobandspelarna dök upp hände dock något, filmerna blev tillgängliga på ett helt annat sätt och man lyckades kringgå reglerna så filmer som tidigare varit förbjudna fanns plötsligt att hyra i närmaste videobutik. Därifrån kom den debatten. Filmerna var märkta med åldersgräns men de flesta som hyrde ut dem brydde sig aldrig om det.

I viss mån var debatten rätt, det var en del filmer som inte alls var lämpliga för barn att titta på men det hela gick till överdrift, såväl i Öholms debattprogram som i annan media.

Jo jag är medveten om debatten som gick, både eftersom jag påverkades av den då men också för att jag pluggade filmvetenskap senare och vi diskuterade detta ganska grundligt. Mitt inlägg ovan var mer tongue in cheek.

Angående klippning så var det väldigt ovanligt att man klippte filmer för den svenska marknaden. Casino fick några sekunder bortklippta i tre scener och det blev ett jättebråk om det, men det var verkligen ett undantag och den sista filmen som klipptes i Sverige femton år innan censuren avskaffades. Biografbyråns huvudsakliga arbete bestod av att sätta åldersgränserna.

Siewert är något relaterad dock då Motorsågsmassakern var en film som han använde som exempel, och som totalförbjöds här, och släpptes inte förrän långt senare. Däremot fanns den förstås tillgänglig på video för där hade vi ingen kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det där tror jag inte en sekund på, de e väldigt få som inser sina egna gränser och det verkar du själv fullt medveten om. Har du taget skada av det? Vem vet?

Har du barn? Klippet jag postade, vilken åldersgräns om någon skulle du sätta?

tror inte en sekund på vadå?

och nej jag har inte tagit någon skada av all skit jag sett och allt jag spelat, fick min första dator när jag var runt 10-11 och spelade doom, duke nukem, shadow warrior, gta, och många andra spel, jag är över 30 idag och fullblodspsykopat var ett skämt såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Kontentan av tråden är då att åldersgräns på film och spel ska man ta som rekomendationer, anser man som förälder att sitt 7 åriga barn kan hantera 18+ material så är det inget problem.

Hur tänker vi då när det gäller åldersgränser i vårt sammhälle? När vi går på bio är det hårt styrt på den rekomendation som finns. Ex så innebär 15 års gräns att man får ta del av materialet om man är 15 utan vuxet sällskap, är man 11-14 år måste man ha med sig vuxen annars får man inte ens komma in. 11 års gräns är liknande och kräver vuxen mellan 7 och 10 år. Det är inte häller ovanligt att man kräver viss ålder på nyesfält och liknande. Sen har vi såklart hela den där biten när man räknas som vuxen vid 18 och att det är först då man får ta körkort.

Samtidigt blir man straffmyndig när man fyller 15. Sveriges lagstiftande församling anser därmed att man är fullt kapabel att ta egna beslut samt förstå konsekvenserna av dem när man är 15 år.

Riktigt så rätlinjigt är det förstås inte men lagstiftningen måste ju vara exakt i sådana sammanhang. I många fall, som t.ex. åldersgränserna för spel, är de bara rekommenderande men i andra fall, som lagstadgade åldersgränser för straffmyndighet, myndighet, körkort osv. blir absoluta på både gott och ont. Man kan inte ha en individuell flytande lagstiftning för vem ska göra den individuella bedömningen?

Däremot kan man som förälder ha en individuell och flytande åldersgräns för sina barn då man förhoppningsvis är den som känner sina egna barn bäst. Du vet hur mogna dina barn är, om de är redo för att hantera något eller inte. Så kontentan av tråden är att det är du som avgör. Anser du att ett spel inte är lämpligt för din tolvåring så är det inte lämpligt, svårare än så är det inte.

Gränserna flyttas dock hela tiden. Jag minns den första barnförbjudna film jag såg på bio. Tjejen som visste för mycket, som det var 15-årsgräns på. Jag var 11 då och gick dit med min pappa. Jag tror de flesta här har sett den filmen och kan vara överens att den knappast skulle få en 15-årsgräns idag. 11 möjligen, kanske bara 7. Återigen, det är både på gott och ont att gränser flyttas eller suddas ut. Barn ska få vara barn i första hand och där ligger väl svårigheten i dagens samhälle.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

tror inte en sekund på vadå?

och nej jag har inte tagit någon skada av all skit jag sett och allt jag spelat, fick min första dator när jag var runt 10-11 och spelade doom, duke nukem, shadow warrior, gta, och många andra spel, jag är över 30 idag och fullblodspsykopat var ett skämt såklart.

Nyfiken bara, hur vet man om; "man tagit skada"?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nyfiken bara, hur vet man om; "man tagit skada"?

Det är väll bara en själv som kan anse om jag eller någon annan tagit skada eller inte, dvs. ens personliga åsikt.
Sen kan man väll diskutera om det är psykologerna som bestämmer om någon tagit skada av nånting eller inte.

Min personliga åsikt är alla som röstar på SD, alla som våldtagit någon, alla pedofiler, alla som mördat en annan människa eller mördat/skadat vissa djur (katter, hundar, hästar) rånare. folk som vill andra illa, m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nyfiken bara, hur vet man om; "man tagit skada"?

Ofta är det uppenbart, om inte för sig själv så för omgivning, i andra fall har man troligen inte en aning. Är det en skada att man måste dubbel kolla låset? Är det en skada att man mår dåligt vid vissa specifika situationer? Vad är psykisk ohälsa? Vad är det för måttstock man ska använda?

Jag gissar på att de flesta känner till iallafall ett par av sina egna "egenheter" men så länge som de inte kommer i vägen för livet så är det i regel inga problem.

Som sagt, livet formar personen, vad som är positivt\negativ beteende utveckling är högst personligt. Allt måste inte handla om en diagnostiserade skada.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Angående klippning så var det väldigt ovanligt att man klippte filmer för den svenska marknaden. Casino fick några sekunder bortklippta i tre scener och det blev ett jättebråk om det, men det var verkligen ett undantag och den sista filmen som klipptes i Sverige femton år innan censuren avskaffades. Biografbyråns huvudsakliga arbete bestod av att sätta åldersgränserna.

Det blev väldigt ovanligt. Svensk filmcensur fanns från 1911 till 2010, och det var många filmer som det klipptes i under de åren, och ett antal som totalförbjöds.
Mot slutet så blev det däremot mycket riktigt väldigt få klipp och förbud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Det blev väldigt ovanligt. Svensk filmcensur fanns från 1911 till 2010, och det var många filmer som det klipptes i under de åren, och ett antal som totalförbjöds.
Mot slutet så blev det däremot mycket riktigt väldigt få klipp och förbud.

Jo det är klart att de klippte en del men det minskade kraftigt med tiden och mot slutet så var det mestadels porrfilmer. Många verkar tro att det finns en massa "filmskatter" som förbjöds här eller klipptes ned kraftigt men riktigt så är det inte. Efter debatten som kom av att de släppte "Jag är nyfiken gul" (1967) utan klipp så landade man i att man inte borde censurera film för vuxna och efter det så var det mycket frivilliga klippningar för att nå en viss åldersgräns eller så.