Europadomstolen tvingar Sverige skriva om FRA-lagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Drabbas ofrivilligt av insikten att det förmodligen finns en hel del medlemmar här på SweClockers som är för unga för att ens minnas FRA-debatten … jag är 27 och FRA är för mig något som var aktuellt "när jag var liten".

Haha så jävla bra svar. Har fallit i glömska sedan många år.
Minns att jag gick med i Piratpartiet i och med den Debatten 🤣

Permalänk
Medlem

@str8forthakill @DatabasePrevious känner att man måste ha lite tilltro, vi är bevisligen ett demokratiskt land och FRA fastställer inga åtgärder själva, så det blir en utvärdering av alla hot de rapporterar.

Permalänk
Skrivet av Daemon85:

@str8forthakill @DatabasePrevious känner att man måste ha lite tilltro, vi är bevisligen ett demokratiskt land och FRA fastställer inga åtgärder själva, så det blir en utvärdering av alla hot de rapporterar.

Återigen något som regleras av FRA-lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Drabbas ofrivilligt av insikten att det förmodligen finns en hel del medlemmar här på SweClockers som är för unga för att ens minnas FRA-debatten … jag är 27 och FRA är för mig något som var aktuellt "när jag var liten".

När debatterna gick hett på diverse forum om FRA och IPRED lagarna så viftades det snabbt med argumentet, "Har man rent mjöl i påsen, så har man inget att dölja"

Kvittar om ens mjöl är till 100% ren, man ska inte övervakas hela dygnets timmar bara för att man "kan" eventuellt göra nåt brottsligt. Tycker isåfall man kan börja med att övervaka våra kära folkvalda politiker konstant, utifall att dom kanske gör nåt brottsligt. Då skulle dessa lagar rivas upp och göras om snabbare än snabbast. Politiker stiftar gärna massa lagar så länge dom själva inte blir drabbade av det.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Tycker FRA ska få fri tillgång att göra vad de vill eftersom de endast verkar för nationens säkerhet

HA den dagen ett statligt verktyg används för nåt som inte är nationens säkerhet utan någon annans säkerhet som en korrupt politiker eller ett företag etc, alla är korrupta...

Därför kan vi inte lita på att dom gör rätt heller.

Permalänk

Tycker man borde övervaka makthavarna i stället för medborgarna i ett demokratiskt land. Bugga dem till 100% och låt alla lyssna,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Tycker FRA ska få fri tillgång att göra vad de vill eftersom de endast verkar för nationens säkerhet

Så om jag skulle jobba för FRA, får jag sätta upp övervakningskameror i ditt hem, och spela in allt du säger och gör på telefonen, lagra all data på vilka hemsidor du besöker, eller hur ofta du skickar mail till dina vänner? Man kan ju inte vara säker, du kanske rentav är ett hot mot nationens säkerhet. Hur ska jag veta att du har "rent mjöl i påsen" ?

Visst, övervakning av faktiska kriminella personer behövs. Det säger jag inte emot. Men tro fan att man ska säga emot när folk övervakas överallt, hela tiden även utan brottsmisstankar.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Tycker man borde övervaka makthavarna i stället för medborgarna i ett demokratiskt land. Bugga dem till 100% och låt alla lyssna,

Precis. Låt dom känna på lite av det dom själva röstat igenom.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Så om jag skulle jobba för FRA, får jag sätta upp övervakningskameror i ditt hem, och spela in allt du säger och gör på telefonen, lagra all data på vilka hemsidor du besöker, eller hur ofta du skickar mail till dina vänner? Man kan ju inte vara säker, du kanske rentav är ett hot mot nationens säkerhet. Hur ska jag veta att du har "rent mjöl i påsen" ?

Visst, övervakning av faktiska kriminella personer behövs. Det säger jag inte emot. Men tro fan att man ska säga emot när folk övervakas överallt, hela tiden även utan brottsmisstankar.

Hoppas att du har på dig foliehatten

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Skrivet av Meurik:

Precis. Låt dom känna på lite av det dom själva röstat igenom.

Det handlar också om att de inte ska få göra några deals bakom ryggen på väljarna.

Sen är ju millitären och polisen en annan sak, de bör ju kunna övervaka yttre och inre hot, men de är ju ändå underställda politikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Hoppas att du har på dig foliehatten

Har du inget konkret att kontra med, så kan du ta på dig foliehatten själv.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Nationens intresse är inte folkets intresse.

I en fungerande demokrati ÄR nationens intresse folkets intresse!

Du jämställer Lukashenko med Löfven och en Demokrati med en Diktatur.

Kan själv inte komma på några större motsatser än dessa....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Överlag anser jag att svensken stoppar huvudet i sanden med kommenterar som att det drabbar inte mig så jag ser inte problemet.

Vad våra lager och regler säger och vad vi anser dom har för effekt på oss är två helt olika saker.
Svenne banan är rätt ignorant vad det gäller övervakning tex och tror att övervakning är kamera på skithuset typ.

Ja jag håller med dig här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Nu blir de miljardstora film- och musikbolagen ledsna!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skiiren:

I en fungerande demokrati ÄR nationens intresse folkets intresse!

Du jämställer Lukashenko med Löfven och en Demokrati med en Diktatur.

Kan själv inte komma på några större motsatser än dessa....

Kan inte direkt säga att Löfven representerar mina intressen som medborgare när de drog in medicinsk hjälp i hemmet för barn med medfödda defekter som växer bort, som andningsmaskiner etc. Där barn tvångs-omhändertogs från sina föräldrar och placeras i centraliserade hem med "rätt utrustning" där föräldrarna har tillstånd att komma och se sina barn då och då, efter att hjälp i hemmet togs bort som möjlighet. Som en del av Januariavtalet med andra partier för att desperat klinga till sig makten när deras röster föll kort om en konkret vinst.

Om man nu helt villigt river upp familjer, stjäl barn som är utsatta från sina föräldrar för att spara pengar (och ge extra ledigt till föräldrar som har friska barn) utan en andra tanke för att klinga sig till makten, vart går gränsen? Finns det en gräns?

Nej, deras intresse är att hålla sig vid makten, inte att representera dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skiiren:

I en fungerande demokrati ÄR nationens intresse folkets intresse!

Du jämställer Lukashenko med Löfven och en Demokrati med en Diktatur.

Kan själv inte komma på några större motsatser än dessa....

Löfven kommer dock inte sitta kvar för evigt. Vad händer ifall Åkesson kommer på plats? Hos SD så gillar man Trump, Ungern och Polen.. alla på olika sätt allt mer motverkat demokratin.
Det kan absolut hända här. Det syns även i kommentatorsfälten i FB, man läser rejält ofta från folk som bara säger gör och gör så med rättstaten, och den riskerar att avskaffas.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Europadomstolen är inte en del av EU. Det är en del av Europarådet som många fler länder är en del av, t.ex Ryssland. Det är inte heller en överdomstol till svenska domstolar. Dumt att skylla/hylla EU på grund av denna dom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Nu blir de miljardstora film- och musikbolagen ledsna!

Låter som du tänker på en annan lag här.
IPRED.

FRAlaghen är något helt annat. Den tillåter försvarets radioanstalt att granska all trafik som går mellan nationsgränserna.
Det är militär verksamhet. Militären jagar inte fildelare.
Om någon gör det så är det polisen - men polisen har alltså inte en del av militären.
FRAs område handlar snarare om informationsunderrättelse och nationens säkerhet där de kollar på spioneri, terrorism och liknande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Har du inget konkret att kontra med, så kan du ta på dig foliehatten själv.

Vad är det som får dig att bli rädd över att vara/bli övervakad av FRA? Jag har själv inga problem med att vara övervakad för nationens säkerhet, att du är det, min familj eller någon annan. Jag saknar helt enkelt resonemang varför jag skulle känna mig kränkt eller att det på något annat sätt skulle skada mig. Kan inte bry mig mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja jag kan ju tänka mig en individ här som detta behövts på MEN jag låter denna indeviden begå misstagen istället för att oskyldiga ska drabbas i jakten på terrorist spöken och annan skit som används som rökridåer.

Men kul att du vet vad som behöver städas upp, låter som du skulle ansöka till diktator, gör säkert ett bra CV också.

ojoj du tog det hårt. du verkar leva i nån sorts falsk verklighet är allt är inbäddat i rosa moln

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon85:

Vad är det som får dig att bli rädd över att vara/bli övervakad av FRA? Jag har själv inga problem med att vara övervakad för nationens säkerhet, att du är det, min familj eller någon annan. Jag saknar helt enkelt resonemang varför jag skulle känna mig kränkt eller att det på något annat sätt skulle skada mig. Kan inte bry mig mindre.

"FRA läcker information om svenskar"
FRA skickar signalspaningsinformation till utländska underrättelsetjänster utan att granska innehållet.
Det skriver en anonym brevskrivare till Signalspaningskommittén, den statliga myndighet som ska granska FRA:s arbete.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P35kke/fra-lacker-inform...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Tycker FRA ska få fri tillgång att göra vad de vill eftersom de endast verkar för nationens säkerhet

Hur kan du veta det, utan granskning av hur FRA-lagen tillämpats?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

"FRA läcker information om svenskar"
FRA skickar signalspaningsinformation till utländska underrättelsetjänster utan att granska innehållet.
Det skriver en anonym brevskrivare till Signalspaningskommittén, den statliga myndighet som ska granska FRA:s arbete.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P35kke/fra-lacker-inform...

fullt förståeligt att länder delar med sig av säkerhetshot, enklaste sättet att bekämpa terrorism med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Vad är det som får dig att bli rädd över att vara/bli övervakad av FRA? Jag har själv inga problem med att vara övervakad för nationens säkerhet, att du är det, min familj eller någon annan. Jag saknar helt enkelt resonemang varför jag skulle känna mig kränkt eller att det på något annat sätt skulle skada mig. Kan inte bry mig mindre.

Jag har inget direkt som jag är rädd för att FRA ska veta om mig. Just nu. Men all data är upp till tolkning av den som tolkar det. Vad är det som säger att det jag gör idag som är harmlöst, inte tolkas på fel sätt av några andra nissar nu eller i framtiden? Sen är det ju det här med att dom spårar rätt på, och lagrar information om vem du pratar med, vart du befinner dig när du pratar med dom, och hur länge du pratar med dom. Skitsamma om det rör nationens säkerhet, känns ju inte helt tryggt att folk ska sitta och avlyssna mig när jag inte gör något fel...

Att du inte tycker det är nåt fel att bli övervakad konstant av myndigheterna, får stå för dig. Men för den skull ska inte resterande av Sverige behöva acceptera det.

"He who sacrifices freedom for security, deserve neither."

Tycker folk kanske borde lära sig av detta uttryck innan det blir för sent. Eller det kanske det redan är?

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

fullt förståeligt att länder delar med sig av säkerhetshot, enklaste sättet att bekämpa terrorism med mera

Haha, och vem var det som sitter med foliehatten sa du? Eller det kanske bara är huvudet nerstoppad i sanden?

Tro fan att innehållet FRA lagrar i sitt nät av övervakning är mer än bara "möjliga terrorister". Eller är plötsligt alla i Sverige terrorister enligt dig?

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Jag har inget direkt som jag är rädd för att FRA ska veta om mig. Just nu. Men all data är upp till tolkning av den som tolkar det. Vad är det som säger att det jag gör idag som är harmlöst, inte tolkas på fel sätt av några andra nissar nu eller i framtiden? Sen är det ju det här med att dom spårar rätt på, och lagrar information om vem du pratar med, vart du befinner dig när du pratar med dom, och hur länge du pratar med dom. Skitsamma om det rör nationens säkerhet, känns ju inte helt tryggt att folk ska sitta och avlyssna mig när jag inte gör något fel...

Att du inte tycker det är nåt fel att bli övervakad konstant av myndigheterna, får stå för dig. Men för den skull ska inte resterande av Sverige behöva acceptera det.

"He who sacrifices freedom for security, deserve neither."

Tycker folk kanske borde lära sig av detta uttryck innan det blir för sent. Eller det kanske det redan är?

Om jag skulle starta ett nytt samhälle skull jag vilja ha mer kamerar och övervakning än London... Men du behöver som sagt din foliehatt...

Insamlande och verkställande är två olika begrepp som folk helt likställer för att de hellre ha en åsikt än grundad och påläst kunskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Haha, och vem var det som sitter med foliehatten sa du? Eller det kanske bara är huvudet nerstoppad i sanden?

Tro fan att innehållet FRA lagrar i sitt nät av övervakning är mer än bara "möjliga terrorister". Eller är plötsligt alla i Sverige terrorister enligt dig?

Tror du har svårt med läsförståelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

ojoj du tog det hårt. du verkar leva i nån sorts falsk verklighet är allt är inbäddat i rosa moln

Långt därifrån. I dag publiserades nyheten att ett företag i varberg säljer utrustning till diktaturer, ligger 2 mil från mig alltså.
Används för att hindra folk i länderna för att besöka humaninitära hjälp sidor mm och spåra ner oönskade indevider och ja vad som händer med dom kan vi nog bara fantisera om.

Nog mer skrämande att du vill tvångsterelisera folk än att jag tycker oskyldiga inte ska komma i kläm för att du tror medel som kända diktatorer tog till är en bra lösning på samhällsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Om jag skulle starta ett nytt samhälle skull jag vilja ha mer kamerar och övervakning än London... Men du behöver som sagt din foliehatt...

Insamlande och verkställande är två olika begrepp som folk helt likställer för att de hellre ha en åsikt än grundad och påläst kunskap

Då har du inget emot att jag kommer hem till dig och sätter upp kameror i alla rum inklusive badrummen, mikrofoner överallt inklusive eventuella fordon, bugga dina mobiltelefoner, spela in allt du gör på datorn osv

Eftersom du tycks vilja leva i ett övervakningsamhälle. Du hade säkerligen trivts i världen som George Orwell skrev om i '1984'

I övrigt så är det inget fel med min läsförståelse. Till skillnad från dig, så har jag ingen foliehatt runt huvudet som stör eventuella mentala signaler.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid