Europadomstolen tvingar Sverige skriva om FRA-lagen

Permalänk
Melding Plague

Europadomstolen tvingar Sverige skriva om FRA-lagen

Efter 13 år av rättsprocesser slår Europadomstolen fast att FRA-lagen bryter mot den personligas rättighet och integritet. Nu måste lagen skrivas om.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur att man insåg problemet snabbt och att det nu kan rättas till. 13 år, Ha.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Keeper of Traditions

Lagom snabb handläggningstid, trots allt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nu har ju inte jag varit utsatt men jag undrar om någon som blivit utsatt för dessa punkter kan anmäla för brott mot lagen isåfall.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
99:e percentilen

Drabbas ofrivilligt av insikten att det förmodligen finns en hel del medlemmar här på SweClockers som är för unga för att ens minnas FRA-debatten … jag är 27 och FRA är för mig något som var aktuellt "när jag var liten".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Snabbt jobbat.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Ja att det var brott mot mänskliga rättigheterna det är väl förvånad över. Vi sa det då och säger det fortfarande.

Sverige trampar hemskt gärna på dom mänskliga rättigheterna tills EU eller andra med mer makt sätter sverige på sin plats.

Vi vill gärna tro att vårt land är så pro mänskliga rättigheter och nåt föredöme, måste var fint nu att man blir det första landet där ett prejudikat skapas för brott mot mänskliga rättigheterna.
Sterilisering för Transexuella avskaffades 2013 efter att EU hotade att dra sverige in för domstol för brott mot mänskliga rättigheterna, vi steriliserade folk hej vilt fram till 1976, 6 år före jag föddes.

Vi hade koncentrationsläger, inte som tyskland men oönskade individer hölls inlåsta runt samma era/tid.

Sverige är ett skämt, bara spel för kulisserna, PK politikerna vill bara vinna billiga poäng men egentligen skiter dom med makt i folket, bara kör över.

Permalänk

Rättsrötan har fått pågå under lång tid. Jag tror de flesta medborgare svarar med apati. Tur att någon orkade göra något åt det i alla fall.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Drabbas ofrivilligt av insikten att det förmodligen finns en hel del medlemmar här på SweClockers som är för unga för att ens minnas FRA-debatten … jag är 27 och FRA är för mig något som var aktuellt "när jag var liten".

Är 27 jag med, minns en klasskompis i grundskolan som grävde ner sin hårddisk på tomten när lagen gick igenom. Vet inte om man vill veta vad som fanns på den

Permalänk
Medlem

Som att vi kommer se någon skillnad...

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Citat:

För 13 år sedan lämnade Centrum för rättvisa in en anmälan till EU, som granskat ärendet.

Är förvisso bra att EU är användbara och tittar på ärendet.
Men 13år?
Det går snabbare att ändra i grundlagen.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Undra egentligen vad FRA har lett till. Jag minns dock IPRED mycket tydligt, där folk i stor skara öppnade upp sitt trådlösa nätverk under namnet IPRED och låt alla använda. Undra om dessa personer hade gjort det idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Är 27 jag med, minns en klasskompis i grundskolan som grävde ner sin hårddisk på tomten när lagen gick igenom. Vet inte om man vill veta vad som fanns på den

Då kan han efter 13 års tid nu gräva upp den igen kanske?

Permalänk
Medlem

Då kanske de kan rösta igenom dessa ändringar med några få timmars förvarning, under någon höjdpunkt OS denna gången istället för VM så de lyckas få en halvtom riksdag igen.

FRA lagen infördes på ett sätt som gjorde att man tappade allt förtroende för våra politiker. Även om det var roligt att se Federley gråta och prata om sin mamma när han svek sina väljare.

"Hej FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mina meddelanden. Jag har ingenting att göra med al-Fatah, ETA eller PKK. Jag har aldrig gjort Hadjdj eller tillverkat massförstörelsevapen, jag vet knappt ens vad As-Salam betyder. Men tack för visat intresse!"

Permalänk
Medlem

Har nån oskyldig bli vigt drabbad av detta?
Hoppas inte detta gör så att brottslingar får det lättare.

Skrivet av pa1983:

Ja att det var brott mot mänskliga rättigheterna det är väl förvånad över. Vi sa det då och säger det fortfarande.

Sverige trampar hemskt gärna på dom mänskliga rättigheterna tills EU eller andra med mer makt sätter sverige på sin plats.

Vi vill gärna tro att vårt land är så pro mänskliga rättigheter och nåt föredöme, måste var fint nu att man blir det första landet där ett prejudikat skapas för brott mot mänskliga rättigheterna.
Sterilisering för Transexuella avskaffades 2013 efter att EU hotade att dra sverige in för domstol för brott mot mänskliga rättigheterna, vi steriliserade folk hej vilt fram till 1976, 6 år före jag föddes.

Vi hade koncentrationsläger, inte som tyskland men oönskade individer hölls inlåsta runt samma era/tid.

Sverige är ett skämt, bara spel för kulisserna, PK politikerna vill bara vinna billiga poäng men egentligen skiter dom med makt i folket, bara kör över.

Sterilisering av transexuella kanske är att dra det för hårt men nog finns det massor som skulle behöva tvågssteriliseras idag.
Mycker som fanns förr skulle behövas idag för att städa upp.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Ja att det var brott mot mänskliga rättigheterna det är väl förvånad över. Vi sa det då och säger det fortfarande.

Sverige trampar hemskt gärna på dom mänskliga rättigheterna tills EU eller andra med mer makt sätter sverige på sin plats.

Vi vill gärna tro att vårt land är så pro mänskliga rättigheter och nåt föredöme, måste var fint nu att man blir det första landet där ett prejudikat skapas för brott mot mänskliga rättigheterna.
Sterilisering för Transexuella avskaffades 2013 efter att EU hotade att dra sverige in för domstol för brott mot mänskliga rättigheterna, vi steriliserade folk hej vilt fram till 1976, 6 år före jag föddes.

Vi hade koncentrationsläger, inte som tyskland men oönskade individer hölls inlåsta runt samma era/tid.

Sverige är ett skämt, bara spel för kulisserna, PK politikerna vill bara vinna billiga poäng men egentligen skiter dom med makt i folket, bara kör över.

Det här med mänskliga rättigheter är i grunden ett svårt ämne. Ett gäng exempel du tog upp tycker jag inte är så svåra. Här har sverige varit kass - rakt av.
Men inget land klarar att följa alla mänskliga rättigheter. Alla faller igenom beroende på "vems" mänsliga rättigheter man mäter efter.
Det finns nämligen inte en gemensam samling av dem. FN har sin hög, EU har en bunte, varje nation kan ha ett gäng olika och så vidare.
I finland är det exempelvis en mänsklig rättighet att ha internet - men det gäller givetvis inte i alla länder.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fn-internet-en-mansklig-ra...

I grunden vill jag inte påstå att Sverige är ett skämt här utan vi bryr oss generellt mycket om mänskliga rättigheter.
Tittar man på diverse mätningar i hur länder rankas utifrån hur frihet/mäskliga rättigheter respekteras så hamnar sverige vanligen väldigt högt upp på listorna.
https://www.usnews.com/news/best-countries/articles/the-10-co...
Men det är såklart i för hållande till andra länder. Det innebär inte att vi är perfekta utan vi har såklart också en del skit på bakgården. Rimligen för att även detta land styrs av människor och därför är vi inte riktigt perfekta.
Återkommande tema ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja att det var brott mot mänskliga rättigheterna det är väl förvånad över. Vi sa det då och säger det fortfarande.

Sverige trampar hemskt gärna på dom mänskliga rättigheterna tills EU eller andra med mer makt sätter sverige på sin plats.

Vi vill gärna tro att vårt land är så pro mänskliga rättigheter och nåt föredöme, måste var fint nu att man blir det första landet där ett prejudikat skapas för brott mot mänskliga rättigheterna.
Sterilisering för Transexuella avskaffades 2013 efter att EU hotade att dra sverige in för domstol för brott mot mänskliga rättigheterna, vi steriliserade folk hej vilt fram till 1976, 6 år före jag föddes.

Vi hade koncentrationsläger, inte som tyskland men oönskade individer hölls inlåsta runt samma era/tid.

Sverige är ett skämt, bara spel för kulisserna, PK politikerna vill bara vinna billiga poäng men egentligen skiter dom med makt i folket, bara kör över.

Hade allt det där fortfarande förekommit hade jag hållit med om att Sverige är ett ”skämt”, men nu går ju tiden framåt och saker och ting tenderar att bli bättre, men med något steg bakåt ibland…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här med mänskliga rättigheter är i grunden ett svårt ämne. Ett gäng exempel du tog upp tycker jag inte är så svåra. Här har sverige varit kass - rakt av.
Men inget land klarar att följa alla mänskliga rättigheter. Alla faller igenom beroende på "vems" mänsliga rättigheter man mäter efter.
Det finns nämligen inte en gemensam samling av dem. FN har sin hög, EU har en bunte, varje nation kan ha ett gäng olika och så vidare.
I finland är det exempelvis en mänsklig rättighet att ha internet - men det gäller givetvis inte i alla länder.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fn-internet-en-mansklig-ra...

I grunden vill jag inte påstå att Sverige är ett skämt här utan vi bryr oss generellt mycket om mänskliga rättigheter.
Tittar man på diverse mätningar i hur länder rankas utifrån hur frihet/mäskliga rättigheter respekteras så hamnar sverige vanligen väldigt högt upp på listorna.
https://www.usnews.com/news/best-countries/articles/the-10-co...
Men det är såklart i för hållande till andra länder. Det innebär inte att vi är perfekta utan vi har såklart också en del skit på bakgården. Rimligen för att även detta land styrs av människor och därför är vi inte riktigt perfekta.
Återkommande tema ;).

Överlag anser jag att svensken stoppar huvudet i sanden med kommenterar som att det drabbar inte mig så jag ser inte problemet.

Vad våra lager och regler säger och vad vi anser dom har för effekt på oss är två helt olika saker.
Svenne banan är rätt ignorant vad det gäller övervakning tex och tror att övervakning är kamera på skithuset typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hade allt det där fortfarande förekommit hade jag hållit med om att Sverige är ett ”skämt”, men nu går ju tiden framåt och saker och ting tenderar att bli bättre, men med något steg bakåt ibland…

2013 är typ igår och jag vet folk som troligen fått göra det valet som jag växte upp med.
FRA lagen var uppenbart övertramp redan när förslaget las fram men som sagt dom har haft 13 år på sig att bryta mot mänskliga rättigheterna innan lagen han i kapp översittarna i sverige och detta är nutid.

Så direkt bakom oss skulle jag inte kalla det, mer ett ögonblick sedan historiskt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har nån oskyldig bli vigt drabbad av detta?
Hoppas inte detta gör så att brottslingar får det lättare.

Sterilisering av transexuella kanske är att dra det för hårt men nog finns det massor som skulle behöva tvågssteriliseras idag.
Mycker som fanns förr skulle behövas idag för att städa upp.

Ja jag kan ju tänka mig en individ här som detta behövts på MEN jag låter denna indeviden begå misstagen istället för att oskyldiga ska drabbas i jakten på terrorist spöken och annan skit som används som rökridåer.

Men kul att du vet vad som behöver städas upp, låter som du skulle ansöka till diktator, gör säkert ett bra CV också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

2013 är typ igår och jag vet folk som troligen fått göra det valet som jag växte upp med.
FRA lagen var uppenbart övertramp redan när förslaget las fram men som sagt dom har haft 13 år på sig att bryta mot mänskliga rättigheterna innan lagen han i kapp översittarna i sverige och detta är nutid.

Så direkt bakom oss skulle jag inte kalla det, mer ett ögonblick sedan historiskt sett.

Du radade upp en massa saker i inlägget jag citerade, har vi inte det bakom oss menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Drabbas ofrivilligt av insikten att det förmodligen finns en hel del medlemmar här på SweClockers som är för unga för att ens minnas FRA-debatten … jag är 27 och FRA är för mig något som var aktuellt "när jag var liten".

Skrev en essä som debatterade emot införandet i slutet av min gymnasietid, minns jag. 😂

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Varje gång sånt här kommer på tal så ska det dyka upp massor med folk som talar som om Sverige vore nordens Nordkorea.

Nej, Sverige är verkligen inte perfekt. Det är f.ö. varken Norge, Island, Danmark, Finland eller något annat land i världen heller. Alla har mer eller mindre skit i garderoben och det behöver naturligtvis vårstädas där då och då.
Däremot så är Sverige och resten av Norden vääääldigt högt rankade jämfört med resten av världen.

Dessa nedklankande kommentarer om att 'Sverige gjorde si och så för 50 år sedan' (Japp, -71 är nu 50 år sedan. Sug på den karamellen) gör ingen nytta och leder ingenvart. Vart man vill komma med sådana argument och kommentarer förstår jag verkligen inte.

Om något så hade jag bara önskat ett starkare tjänstemannaansvar i fall där en riksdag faktiskt klubbar igenom en olaglig lag men jag förstår ju också att det inte direkt är den lättaste nöten att knäcka

Permalänk
Medlem

Tycker FRA ska få fri tillgång att göra vad de vill eftersom de endast verkar för nationens säkerhet

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Daemon85:

Tycker FRA ska få fri tillgång att göra vad de vill eftersom de endast verkar för nationens säkerhet

Håller med dig, men om det används "rätt" kan vara klurigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

EU är avundsjuka på Sverige som trampar på sina medborgerliga rättigheter.
"Det var ju meningen att vi ska göra detta!"

Jag tar FRA alla dar i veckan istället för vad globalistiska EU tänker göra med oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Är 27 jag med, minns en klasskompis i grundskolan som grävde ner sin hårddisk på tomten när lagen gick igenom. Vet inte om man vill veta vad som fanns på den

Enligt internetrykten så låg där 28 bitcoins på den? det hamnar väl ungefär så många automatiskt om man begraver en disk? Your results may vary

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra egentligen vad FRA har lett till. Jag minns dock IPRED mycket tydligt, där folk i stor skara öppnade upp sitt trådlösa nätverk under namnet IPRED och låt alla använda. Undra om dessa personer hade gjort det idag?

IPRED kom väl 2004?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Tycker FRA ska få fri tillgång att göra vad de vill eftersom de endast verkar för nationens säkerhet

Vitryssland använde samma logik när ett "bombhot" gav de själva tillåtelse att tvinga ned ett passagerarplan som enbart flög över territoriumet för att gripa en kritiker till diktaturen i landet som "av en händelse" råkade finnas på planet. En man som förmodligen kommer avrättas eller "försvinna" rätt omedelbart.

Nationens intresse är inte folkets intresse.

Permalänk
Skrivet av Daemon85:

Tycker FRA ska få fri tillgång att göra vad de vill eftersom de endast verkar för nationens säkerhet

Men hur kan man veta att de endast verkar för nationens säkerhet? Vore ju bra med en lag som begränsar de till att endast syssla med sådant! Hmm... man kanske kan ta deras namn +lagen, FRA-lagen!