Valve gör Switch-liknande spelkonsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Å när släpps denna tro? https://www.youtube.com/watch?v=hUcEK5HHKJg den är jag mer nyfiken på

Det undrar jag också, varit pepp på den sedan utannonsering. Alienware är bra på over-the-top-gaming-machines.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar bli en grym produkt. Dock tror jag det blir svårt för mig att motivera ett köp då jag inte har Switch och vill åt Nintendo exklusiva spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Dock så är detta ju med största sannolikhet tänkt som en förlängning av din PC. Att man kan streama från sin PC (alternativt ifrån Steam själva i framtiden), till just en sån här spel-tablet. Inte något man byter ut sin PC emot.

(sen kan man ju med all sannolikhet köra hel del spel lokalt på den också)

Skeptisk där, de lär gå på samma patrull som Gefore NOW!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Printscreen:

Jag streamar på gigabitnätverk på en dyr hemmarouter. Jag är van vid 165hz eller 120hz oled, så jag är känslig, och vill inte ha någon input lag alls. Min mus+tgb är ju max 1ms mha logitech lightspeed, och 1000hz polling på musen.

Den generella kontentan här är ju "överaskande bra" och "i princip som att...." vilket inte alls är samma sak som att spela lokalt på t.ex. en Nintendo switch, eller för den delen en riktig dator.

Allt jag menade var att det kommer bli svårt att få ut det här till normalkonsumenter som sitter på comhems pissrouter från 2013. Jag är kinking, men jag sitter redan på toppklassprylar i konsumentklassen.

Alla ni som kör steamlink på trådat nät, visst ni kanske är nöjda, men den här produkten som nyheten handlar om riktar sig till folk som sitter på AC 5Ghz, och där räcker det inte, förutom då kanske till overcooked och andra spel där det inte är så noga med precision och input lag.

Det har du såklart rätt i. Dock tror jag inte produkten riktar sig till dig utan mer till folk som gärna vill spela fast man måste lägga småbarn eller av annan anledning inte kan sitta vid huvudriggen. Ett trevligt komplement för den som hellre spelar med lite sämre skärm/upplösning/latenser än att inte kunna spela alls

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hade varit intressant om den körde Windows. Även om Linux är att föredra så är spelutbudet uruselt, och köper jag en enhet för Steam så vill jag kunna spela alla spel som jag äger på Steam. Detta var utan tvekan den främsta anledningen till att Steam Machine floppade. Finns liksom ingen poäng i att köpa en spelmaskin som inte har några spel.

Så Proton räknas inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag älskar att streama spel till TVn som passar bäst för kontroll (har spelat mycket Ori 1 & 2 samt Overcooked 1 & 2).

Är lite frågande till hur Steam Valve tänkt lösa det med spel som inte har 100% stöd för kontroll.

9 av 10 spel (påhittad siffra) gjorda för kontroll går sällan ens att starta utan tangentbord utifrån min erfarenhet. Samma sak med spel som ska fungera med pekskärm.

Har flertalet gånger fastnat i lägen där jag måste skapa en profil via tangentbord eller använda tangentbord för att lämna helskärmsläget.

Jag kommer att hålla hårt i mina Nintendo Switch ett tag till. Osar flopp kring Steams Valves satsning, såvida de inte har lösning på utmaningen ovan.

Permalänk
Medlem

De en gåta ändå att switch med dess komponenter kan ha den prislappen.
Bra att Nintendo får lite konkurrens på den fronten. Att de ska behövas en docka för 1000:- kronor när en hdmikabel ska kunna göra de jobbet med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Så Proton räknas inte?

Proton och Steam Play är ett steg i rätt riktning och har många fördelar jämfört med Wine, men det har fortfarande för mycket problem, med dålig prestanda i många spel, buggar och krascher, för att kunna ersätta Windows.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av walkir:

Är lite frågande till hur Steam Valve tänkt lösa det med spel som inte har 100% stöd för kontroll.

9 av 10 spel (påhittad siffra) gjorda för kontroll går sällan ens att starta utan tangentbord utifrån min erfarenhet. Samma sak med spel som ska fungera med pekskärm.

Har flertalet gånger fastnat i lägen där jag måste skapa en profil via tangentbord eller använda tangentbord för att lämna helskärmsläget.

Jag kommer att hålla hårt i mina Nintendo Switch ett tag till. Osar flopp kring Steams Valves satsning, såvida de inte har lösning på utmaningen ovan.

I min erfarenhet har man förbättrat stödet väldigt mycket de senaste 2 åren.
Med det sagt så finns det ju såklart fortfarande spel som inte har 100% stöd.
Jag gissar på att man kommer fortsätta bygga vidare på sin steamkontroll som faktiskt(!) löste i princip alla dessa problem. Jag tyckte den var extremt märklig tills jag förstod hur den kunde användas.
Fortfarande en plastig kontroll utan samma helgjutna känsla som med xbox/ps-kontrollerna men ack så bra funktioner

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av walkir:

Är lite frågande till hur Steam Valve tänkt lösa det med spel som inte har 100% stöd för kontroll.

9 av 10 spel (påhittad siffra) gjorda för kontroll går sällan ens att starta utan tangentbord utifrån min erfarenhet. Samma sak med spel som ska fungera med pekskärm.

Har flertalet gånger fastnat i lägen där jag måste skapa en profil via tangentbord eller använda tangentbord för att lämna helskärmsläget.

Jag kommer att hålla hårt i mina Nintendo Switch ett tag till. Osar flopp kring Steams Valves satsning, såvida de inte har lösning på utmaningen ovan.

Alltså, detta! Så fruktansvärt irriterande att det helt plötsligt kommer upp nån jäkla directX-installer som kräver att man måste trycka på enter, och då får man snällt resa sig ur soffan och gå till tangentbordet.

Detta då när jag sitter i soffan och spelar på TVn med handkontroll. Skulle inte steam big picture lösa allt det här? Jag vill ju bara behöva kontroller, jag vill aldrig behöva använda tangentbord eller mus om jag t.ex. ska spela Forza, Tomb Raider, RDR2 eller andra spel som funkar asbra med kontroller.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är lite frågande till hur Steam Valve tänkt lösa det med spel som inte har 100% stöd för kontroll.

9 av 10 spel (påhittad siffra) gjorda för kontroll går sällan ens att starta utan tangentbord utifrån min erfarenhet. Samma sak med spel som ska fungera med pekskärm.

Har flertalet gånger fastnat i lägen där jag måste skapa en profil via tangentbord eller använda tangentbord för att lämna helskärmsläget.

Jag kommer att hålla hårt i mina Nintendo Switch ett tag till. Osar flopp kring Steams Valves satsning, såvida de inte har lösning på utmaningen ovan.

Man kan använda kontroller i alla spel på steam. Även gamla i gamla spel utan stöd. Man kan dessutom göra så att en kombination av knappar tar upp ett tangentbord på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Man kan använda kontroller i alla spel på steam. Även gamla i gamla spel utan stöd. Man kan dessutom göra så att en kombination av knappar tar upp ett tangentbord på skärmen.

Kanske värt för mig att kolla på det igen då. Använder Xbox 360/Xbox One kontroller i Steam, men brukar hela tiden fastna på ställen som kräver inmatning. Går det även att få upp tangentbordet när man enbart använder pekskärm?

Jag undviker helst "Big Picture" samt overlays, då det tar mer prestanda av datorn/plattan än spelen jag spelar. Förstår dock att det kanske är lite som att skjuta mig själv i foten

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kanske värt för mig att kolla på det igen då. Använder Xbox 360/Xbox One kontroller i Steam, men brukar hela tiden fastna på ställen som kräver inmatning. Går det även att få upp tangentbordet när man enbart använder pekskärm?

Jag undviker helst "Big Picture" samt overlays, då det tar mer prestanda av datorn/plattan än spelen jag spelar. Förstår dock att det kanske är lite som att skjuta mig själv i foten

Jag vill dock säga att det inte är helt perfect dock. Spel som man lagt till utanför steam fungerar inte alltid till exempel.

Permalänk
Medlem

Finns också spekulationer på att detta inte alls är en "switch konsol" utan ett Stand alone VR headset.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Molotov:

Finns också spekulationer på att detta inte alls är en "switch konsol" utan ett Stand alone VR headset.

Det låter ju lite mer logiskt, tyvärr (i min värld )

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag streamar på gigabitnätverk på en dyr hemmarouter. Jag är van vid 165hz eller 120hz oled, så jag är känslig, och vill inte ha någon input lag alls. Min mus+tgb är ju max 1ms mha logitech lightspeed, och 1000hz polling på musen.

Den generella kontentan här är ju "överaskande bra" och "i princip som att...." vilket inte alls är samma sak som att spela lokalt på t.ex. en Nintendo switch, eller för den delen en riktig dator.

Allt jag menade var att det kommer bli svårt att få ut det här till normalkonsumenter som sitter på comhems pissrouter från 2013. Jag är kinking, men jag sitter redan på toppklassprylar i konsumentklassen.

Alla ni som kör steamlink på trådat nät, visst ni kanske är nöjda, men den här produkten som nyheten handlar om riktar sig till folk som sitter på AC 5Ghz, och där räcker det inte, förutom då kanske till overcooked och andra spel där det inte är så noga med precision och input lag.

Men då får du ju helt enkelt vara utan medans vi andra göttar oss!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De en gåta ändå att switch med dess komponenter kan ha den prislappen.
Bra att Nintendo får lite konkurrens på den fronten. Att de ska behövas en docka för 1000:- kronor när en hdmikabel ska kunna göra de jobbet med.

Nintendo har alltid haft som princip att tjäna pengar på allt, inte som sony och MS som kan tänka sig ta en smäll för att tjäna pengar senare, det är inte Nintendos stil....med det sagt har jag ändå ägt alla konsoler sen NES (förutom Virtual boy och nån gameboy version)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Nintendo har alltid haft som princip att tjäna pengar på allt, inte som sony och MS som kan tänka sig ta en smäll för att tjäna pengar senare, det är inte Nintendos stil....med det sagt har jag ändå ägt alla konsoler sen NES (förutom Virtual boy och nån gameboy version)

Du menar att Nintendo inte säljer spel och tillbehör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Du menar att Nintendo inte säljer spel och tillbehör?

Va? Förstår ni inte vad du menar, det jag säger är att Nintendo alltid varit dyra, de tjänar på allt de säljer. Andra (Sony t.ex) kan tänka sig sälja produkter billigare för att tjäna in det senare, det är inte Nintendos stil. Därför kostar en HDMI docka med Nintendo logo på 1000:-...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Va? Förstår ni inte vad du menar, det jag säger är att Nintendo alltid varit dyra, de tjänar på allt de säljer. Andra (Sony t.ex) kan tänka sig sälja produkter billigare för att tjäna in det senare, det är inte Nintendos stil. Därför kostar en HDMI docka med Nintendo logo på 1000:-...

Men Nintendo ”tjänar ju pengar senare”, du sa de själv. En hdmi docka för 1000:-. Nintendo har monopol på sina IP’s och vet att folk kommer betala mycket för de

Permalänk
Medlem

Det som fått mig att köpa både Switch:en och Index:en är ju dock att de kan spela spel jag inte kan på datorn. Skulle nog kräva en riktig killer app för att jag skulle inköpa något sådant här. Typ Alyx.