Veckans fråga: Använder du en NAS-enhet?

Permalänk
Medlem

Jag har en gamla Windows server som agerar filserver med mera. Den har tuggat på utan problem eller behov för uppgradering i över 7 år, min 2TB WD disk som fortfarande är kvar i den har i varje fall rullat 24/7 i över 7 år enligt Smart datan:)

Permalänk
Medlem

2 stycken rent av, en som backup för huvud-NAS.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Kör en QNAP TS-563 som fungerar klockrent, använder den till lite allt möjligt utöver lagring, kör lite docker containers, samt så rullar det en embyserver på den med

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Färdig lösning + en jag byggd själv.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Änvänder Synology, fixade precis med VPN på routern så jag kan connecta till hemnätverket/NAS:en från varsomhelst utan att köra QuickConnect Om Synology läser tråden: Kan ni fixa era urusla och utdaterade mobilappar (iaf till Android). Foto-appen har extremt opålitlig auto-backup så får fortfarande använda OneDrive för foton. Sen att foto-backup kräver egen folder så man inte kan ha dom i Sync-foldern på PC:n är också helt bakvänt.

Permalänk

Synology DS1019+
Otroligt nöjd!

Permalänk
Medlem

Egenbyggd filserver med ZFS på Linux. Utdelning av lagringsutrymme via samba, NFS och SFTP.
Används för backuper och lagring på hemmanätverket. Plus allt möjligt annat jag kan behöva en server till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej. Sedan streaming blev min huvudsakliga källa till media så finns inte det behovet. Backup och liknande löser jag med molnet.

Jag har däremot flera gånger varit nära att slå till på en, tills jag kom ihåg varför jag slutade ha en dator igång hela tiden, nämligen att den inte användes.

Samma här , slutade med microservrar för ett par år sedan då det för det mesta känns meningslöst som privatperson idag. Kul att labba med och köra egna servrar osv men för musik, film, serier, spel, privata filer m.m är tjänster och molnet helt oslagbart. Allt är så lättillgängligt idag och du måste ändå backa dina lokala filer på minst två ställen för skydd mot brand & stöld.

Permalänk
Medlem

Har både och, en Qnap med fyra 4TB diskar i som är några år gammal, och en jag byggde själv med 6 3TB diskar, hade en gammal dator som hade varit minecraft server, behövde bara ett kontrollerkort och några powersplitters så var saken biff.

OpenMediaVault är mycket bättre än FreeNAS tycker jag, lättare att sätta upp med.

Permalänk
Medlem

Egenbyggd som kör TrueNAS. 5 x 4TB i Raidz2 för all möjlig backup och en 2TB för lite random media. Väldigt nöjd även om burken, som är byggd i en Define R5, kanske blev onödigt stor i slutändan
Kör veckobackup till en extern hårddisk och sedan en backup per månad till en annan.

Varit sugen på att testa OpenMediaVault och Unraid men jag känner att allting fungerar ungefär som jag vill ha det så jag orkar inte pilla på det mer.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv

Egengjord... Xeon 1235l v5, ecc , zfs, 10Gbit, 130tb, 32 ram, proxmox. Har en hel del containers och en vm för testing. Har lite utrymme kvar och förhoppningsviss hinner hdd priserna gå ner innan jag köper ett rackchassi till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej. Sedan streaming blev min huvudsakliga källa till media så finns inte det behovet. Backup och liknande löser jag med molnet.

Jag har däremot flera gånger varit nära att slå till på en, tills jag kom ihåg varför jag slutade ha en dator igång hela tiden, nämligen att den inte användes.

Lite så tänker jag också.

Det är roligt att ha diverse servarar och nasar, hade det förr för lagring och diverse tjänsterr, men finns inte behovet så blir det svårt att motivera.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Inaktiv

Skulle gärna skaffat NAS, men då jag inte hittat någon passande har det fått vara.

Vill ha en med 10Gbit ethernet, intern nätdel och ingen överdyr men ändå sleten gammal Intel-processor full av säkerhetsluckor i den heller.

Av någon anledning har i princip allt i NAS-väg för konsumenter alltid extern nätdel, jag tål inte sånt. Värsta skräp jag vet, så trött på det bara. Riktig jordad stickpropp ska det vara.

Permalänk
Snusfri

Har flera NAS'ar, saknar det alternativet.
De skall dock slås ihop till en.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har en köpt, två jag byggt själv samt lite backup i molnet.
Truenas core + scale som OS, mestadels mediafiler som tar plats.

Permalänk
Medlem

Nix, men har en 24/7 burk som agerar HTPC/Plex-server/filserver/torrentklient. Det viktigaste lagras i OneDrive.

Permalänk
Avstängd

Har en Supermicro med Solaris 11 på med 12x10TB diskar i och ett Intel 10Gb som "NAS" gör dock mycket annat också, installationen är nog närmare 10 år snart.. hoppas på 10 till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Av någon anledning har i princip allt i NAS-väg för konsumenter alltid extern nätdel, jag tål inte sånt. Värsta skräp jag vet, så trött på det bara. Riktig jordad stickpropp ska det vara.

Alla Synology har intern nätdel vad jag vet, iaf de jag sprungit på (och det är ett gäng).
Såhär ser min ut som exempel:

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag hade en Synology som jag var väldigt nöjd med, men sen började den resetta sig, vilket visade sig vara ett känt problem på den modellen. Men inte gick det något att göra åt det då, så den kastades och efter det har jag inte köpt någon ny.
Synology är bra, men de tar tyvärr lite för mycket betalt för deras produkter. Tittar man på hårdvaran brukar det inte vara särskilt kraftiga grejer för väldigt mycket pengar. Jag byggde därför min egna lösning som fungerar ypperligt.

Hade Synology haft lite lägre priser på sina produkter hade jag gärna köpt en sådan. Så Synology, ni läser säkert här så gör verklighet av det.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har en jag byggt ihop av gamla datordelar, AMD athlon x2 4200+, 3gb ram, 6tb lagring använder Unraid. Fungerar helt okej.

Permalänk
Medlem

Har en burk för filer/streaming till övrigt nätverk. Den burken tog även emot satellit signaler och skickade sen ut dom i nätverket.

Sen har jag en Nuc som agerar backup för viktiga saker och familjens mobiler laddar dagligen automatiskt upp alla nya bilder till den.
Har också en raspberry som dagligen gör backup på nucen, men den står såklart på annan plats.

Lite överdrivet, men är alltid kul att försöka få ett nytt system att lira med hård och mjukvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Skaffade en billig NAS, Zyxxel nånting mest för att tvinga mig själv att sätta mig in i NAS-konceptet.
Planen är att bygga en egen lösning runt något OS som har stöd för ZFS. Kanske FreeNAS eller NAS4Free.

En basal brist i alla NASar är deras avsaknad i att enkelt kunna lägga till diskar.
Får några år sedan has Microsoft en intressant funktion i sin WHS 1.0, där WHS höll koll på exakt var en fil låg, om den var speglad etc. Jag tycker det är lustigt att ingen nappade på det konceptet. Om jag bygger en 10TB NAS nu och 3-4 år fram i tiden vill lägga till 10-20TB till kommer det inte att gå utan omfattande omstrukturering. Så vitt jag vet.

Inga problem att göra i dom flesta färdigbyggda och inga problem i t.ex. unraid, freeNAS, TrueNAS eller linux.

Gäller bara att tänka på det vid installation.
Men i många fall måste man öka med en förbestämd mängd utrymme/diskar. Detta beror på hur man satt upp det från början.

För truNAS och unraid får man läsa lite kring zfspool om jag inte minns fel.
På t.ex. Synology är det bara att lägga till vad du vill i vilken storlek du vill om du kör med deras hybrid raid.

Så länge man kör med mjukvaruraid och med volymgrupper som i sin tur har olika partitioner på sig kan man flytta om lite som man vill

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Har en färdigbyggd NAS från Synology, DS1812+ Med ~5TB
Alla bilder ligger där med backup på Amazon.
Använder den istället för dropbox, onedrive m.m.
Gör även klientbakup från nära å käras datorer då jag på tok för ofta fått rädda diskar/filer och annat från mindre kunniga.

Den börjar bli riktigt trött nu dock.
Så det är snart dags att uppgradera eller bygga eget.

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Inaktiv

Har ett par olika lösningar
1. Buffalo Linkstation 220 2x4TB
-Omladdad med debian istf det inbyggda GUI, fullt linux system med stöd för SMB samt Apple Timemachine.
2. Netgear Ready NAS 102.
Uppdaterad med två Toshiba N300 NAS 8TB 256MB i RAID 0, Otrolig högljudda diskar.
3. En urgammal ReadyNAS Duo 2x1TB WD i RAID 0 som jag håller liv i för att se hur länge diskarna lever:
Just nu driftstid på 59687 timmar = 6,81 år driftstid !
4. Diverse VMWARE volymer utdelad via virtuell WIN2016 server

Permalänk
Medlem

Jag har kört NAS sen 2014. Då byggde jag en FreeNAS burk. Valde FreeNas mycket p.g.a möjligheten med jails. FreeBSD's lite version av virtuella maskiner.
Den har rullat utmärkt sedan dess. Bytte en disk för att den varnade om att det var några sectorer som var fel, men först efter ha kört dom någon månad ändå.
Nu har jag skaffat en ny. Fortfarande FreeNAS/TrueNAS. Mycket för att det finns många bra funktioner i det och är väldigt stabilt.
Bytte för att jag ville ha mer utrymme, och plattformen jag hade var inte skalad för det utrymme jag ville ha.
Sen var FreeNAS mitt första riktiga steg in i *nix system.
Vilket jag nu kör på alla mina maskiner.

Permalänk
Medlem

Njae. Har aldrig haft filmserver eller liknande, provade lite kring 2010 men det var inte värt besväret. Har dock en Timemachine-disk inkopplad på min router Ac86u för ett par Macbookar som extra backup. I övrigt 5-6 usb3-diskar kopplade till min dator, 2 ssd och 2 sshd internt, jag skulle säkert kunna ha nytta av en rejäl NAS för att strukturera upp det hela.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Filserver samt Qnap för lagring respektive backup via iscsi.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

En Netgear ReadyNAS och en hembyggd med OMV5 plus några hundra TB i div externa kabinett (bla 2x8x4TB WD Red).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jo just det, kom på en sak till. Kör 10gbps-lina hemma och hitta en sådan NAS som inte är egenbyggd till rimlig peng är nästintill omöjligt. Ska jag lagra data på en central enhet måste kopplingen mellan den och datorerna vara snabb och inte världens flaskhals..
1gbps räcker inte långt idag.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag har "byggt" en NAS kring en HP Microserver Gen 8 och FreeNAS. Kanske börjar bli dags att uppgradera till TrueNAS...

TrueNAS är väl bara en ompacketering av FreeNAS, eller vill du ha bättre support?