Veckans fråga: Använder du en NAS-enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag har "byggt" en NAS kring en HP Microserver Gen 8 och FreeNAS. Kanske börjar bli dags att uppgradera till TrueNAS...

+1 på den. Har själv också en HP Microserver Gen 8 fast med UnRaid. Med uppgraderad CPU så klarar den bra av att köra en hel del dockers också, bl.a: Webserver, Jellyfin media server, spelservrar etc.

Permalänk
Medlem

Själv kör man flertalet NAS-enheter:

4x 5-disk QNAP
1x 6-disk QNAP
2x 16-disk QNAP (rackmonterade)
2x 6-disk Synology
2x HP Microserver med "XPEnology" (moddad Synology OS)

Allt förutom Synology-enheterna delar ut arrayer via iSCSI till mitt ESX-kluster, Synology-enheterna kör standalone som backupnoder (speglade mot varandra).

Skrivet av CymbalCrasher:

TrueNAS är väl bara en ompacketering av FreeNAS, eller vill du ha bättre support?

TrueNAS är Enterprise-versionen av FreeNAS, så ingen "ompaketering". Nu mera heter ju FreeNAS "TrueNAS Core".

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

Inga problem att göra i dom flesta färdigbyggda och inga problem i t.ex. unraid, freeNAS, TrueNAS eller linux.

Gäller bara att tänka på det vid installation.
Men i många fall måste man öka med en förbestämd mängd utrymme/diskar. Detta beror på hur man satt upp det från början.

För truNAS och unraid får man läsa lite kring zfspool om jag inte minns fel.
På t.ex. Synology är det bara att lägga till vad du vill i vilken storlek du vill om du kör med deras hybrid raid.

Så länge man kör med mjukvaruraid och med volymgrupper som i sin tur har olika partitioner på sig kan man flytta om lite som man vill

Du minns lite fel kring Unraid. Unraid gör det busenkelt att expandera arrayen med fler/större diskar. Det enda är att paritetsdisken är den disken som måste vara lika stor eller större än datadiskarna. Jag bytte från freenas till unraid av denna anledning. Samt att deras stöd för docker fungerar grymt bra

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

NAS/Filerserver

Byggde min nuvarande huvud-nas/filerserver runt 2010, 4 x 2TB i raid 5, Athlon(tm) II X4 600e, 4 GB ECC, NFS och samba.
En egenbyggd backupserver med 8 x 3TB i raid 6, AMD FX-8350, 8 GB ECC, ingen fil-export från denna bara access via ssh, så eg inte en NAS.
Dessutom en DELL R320 med 4 x 6TB i raid 5, Xeon E5-2420, 24GB ECC, NFS. Denna kör diverse saker förutom backup.
Kör med Linux mdadm och numera ext4. Detta då det har funkat bra så inte sett nån anledning att byta. Sen finns lite annat som inte körs längre eller bara i bland.

Började experimentera med filserver runt 1993-94. Med Linux på en 386:a klarade man bara 20-25 KB/sekund, med NetBSD gick det runt 100-150 KB/sekund så inte användbart. Efter uppgradering till en 486-DX4 så blev det användbart men maxade ändå inte en 10 Mbit/s lina.

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu Server 18.04 LTS på min gamla i5 4670K. ZFS, raidz, på fyra stycken shuckade 2.5" 5TB diskar. Diskarna är knäpptysta vilket är nice. Jag väntar på att stora SSDs ska komma ner i pris, sen blir det nybygge med FreeBSD.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Körde 2x 5bay Drobo över Thunderbolt på en Mac Mini med OSX server. Sen blev OSX server helt hopplöst. Provade Ubuntu, men orkade inte riktigt… Jag gillar Unix /Linux men är inte geek nog att bemästra ordentligt. Nu är det en Synology DS1821+ med 10gbe mot workstations och 4x1gbe bonded mot render farmen. Och en DS918+ med expansion for för lokal backup och digitalt källar förråd. Jobbar med 3D och Video från gårdshus kontoret. 10gbe över 8 diskar är lite coolt. Kan klippa 4k video i realtid i Resolve.

Visa signatur

Pixel Pusher

Permalänk
Medlem

kört en nas med 7 diskar, thecus 7700pro som sedan smidigt gick att uppgradera till 7700pro v2
på denna körs wingftp Enterprise.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har en Pc kopplad till tv’n som som utöver media konsumption används för arkivering och nätverkslagring. Använder snapraid, en mjukvarulösning som skyddar mot dataförlust genom att skapa en snapshot med paritetsdata. Klarar ett hårddisk haveri med 5tb användbart utrymme.

Simpel lösning där jag för över filer med sftp men det duger för tillfället. Går förstås att göra mer nas likt men tycker ändå det räknas.

Specs:
Intel i5 2500k@stock
Radeon 280x,
8gb ddr3,
128gb ssd (os)
1tb western digital hdd
4tb western digital red hdd, (nas disk eftersom jag först tänkt köra raid)
4tb seagate green (?) hdd
Trådad gigabit ethernet (lan)
Os: linux, arch, lts kernel.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Synology är bra, men de tar tyvärr lite för mycket betalt för deras produkter. Tittar man på hårdvaran brukar det inte vara särskilt kraftiga grejer för väldigt mycket pengar. Jag byggde därför min egna lösning som fungerar ypperligt.

Synology säljer ju inte hårdvara. Jag fattar att det här är ett nördforum (no offense) men jag har aldrig förstått det där att alla ska ha en Xeon och (minst) 32gb ram i sin NAS.

Visst, kör man hårdvaru-transcoding av 4k material, men vem gör ens det?
Det gör man ju om man fultankar filmer, och då är det väl bättre att man fultankar fil(m)er som fungerar direkt, och ser till att köpa en spelare som klarar att spela upp dom filerna direkt.

Så, till Synology. Jag ska erkänna att jag är ett hardcore Synology-fan.

Ska man ha en nätverksmonterad HDD så är möjligtvis Synology inte ett så självklart val, men även för den kundkretsen, som kanske inte alltid är så tekniskt bevandrade, så är ju DSM fantastiskt lättarbetat.

Men, Synology är ju NAS-världens Apple/macOS. Dom säljer egentligen mjukvara.
Dom har ju en mjukvaruplattform som konkurrerar med Slack och Google Docs.

Jag förstår människor som säger "behovet finns inte när det finns cloud-tjänster", men..

Jag jobbar själv på ett företag som använder WhatsApp som verktyg för intern kommunikation. Visst, det funkar, men användarvillkoren är ju egentligen helt oacceptabla för det ändamålet.

Och let's face it, verktyg som Google Foto men även mer företagsinriktade tjänster som Slack går åt fel hål, dom kommer bara bli dyrare och sämre (för gratis versionerna)

Sen att jag personligen tycker det är en extremt lättarbetad webbserver, att jag sa upp min Spotify-prenumeration eftersom jag nästan aldrig använde den och all musik jag faktiskt lyssnade på där har jag ändå i DS Audio, och jag i princip dagligen laddar hem något "på mobilen" på vagnen hem som är färdignedladdat när jag kommer hem, ja..det är ju bara personliga preferenser.

Permalänk
Medlem

Inget av alternativen då min Server även får agera filserver.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har funderat på NAS väldigt länge men har tyckt att priset inte motiverat ett köp då jag enbart är ute efter backup lagring. Dvs gamla foton, dokument etc. Just nu ligger de på en extern usb-hårddisk. Har funderat på cloud-lösning också (Google Drive, OneDrive, etc...) men bailat pga integriteten och säkerheten. Kan någon snacka mig rätt? Var bör man lång-lagra sina gamla minnen och dokument?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Inget av alternativen då min Server även får agera filserver.

Samma för mig.

Permalänk
Medlem

ASUSTOR AS-606T med 6 diskar som tuffat på i 6-7 år nu. Bytt diskar i tre omgångar, ligger nu på 12TB. Funkar fortfarande klockrent, men använder den endast till filbackup, ingenting annat.

https://www.asustor.com/product?p_id=3

Inga planer på byte-uppgradering.

Aldrig Cloud.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Synology säljer ju inte hårdvara. Jag fattar att det här är ett nördforum (no offense) men jag har aldrig förstått det där att alla ska ha en Xeon och (minst) 32gb ram i sin NAS.

Visst, kör man hårdvaru-transcoding av 4k material, men vem gör ens det?
Det gör man ju om man fultankar filmer, och då är det väl bättre att man fultankar fil(m)er som fungerar direkt, och ser till att köpa en spelare som klarar att spela upp dom filerna direkt.

Så, till Synology. Jag ska erkänna att jag är ett hardcore Synology-fan.

Ska man ha en nätverksmonterad HDD så är möjligtvis Synology inte ett så självklart val, men även för den kundkretsen, som kanske inte alltid är så tekniskt bevandrade, så är ju DSM fantastiskt lättarbetat.

Men, Synology är ju NAS-världens Apple/macOS. Dom säljer egentligen mjukvara.
Dom har ju en mjukvaruplattform som konkurrerar med Slack och Google Docs.

Jag förstår människor som säger "behovet finns inte när det finns cloud-tjänster", men..

Jag jobbar själv på ett företag som använder WhatsApp som verktyg för intern kommunikation. Visst, det funkar, men användarvillkoren är ju egentligen helt oacceptabla för det ändamålet.

Och let's face it, verktyg som Google Foto men även mer företagsinriktade tjänster som Slack går åt fel hål, dom kommer bara bli dyrare och sämre (för gratis versionerna)

Sen att jag personligen tycker det är en extremt lättarbetad webbserver, att jag sa upp min Spotify-prenumeration eftersom jag nästan aldrig använde den och all musik jag faktiskt lyssnade på där har jag ändå i DS Audio, och jag i princip dagligen laddar hem något "på mobilen" på vagnen hem som är färdignedladdat när jag kommer hem, ja..det är ju bara personliga preferenser.

WhatsApp i företagsmiljö låter väldigt konstigt. Vi är helt inne i MS miljö med Azure AD och Teams och så, funkar rätt bra även om de har en tendens att förändra funktionalitet ganska plötsligt. Vi körde tidigare Slack utan att IT var inblandade och det funkade också helt ok, men integrationen mot andra saker var ju ganska basic jämfört med Teams. Ska man betala för Slack så kostar det mer per användare än hela MS-paketet (utom Office) med AD Exchange-mail och så vidare. Det jobbiga var när folk slutade och plötsligt hade vi ingen som var admin för vår Slack längre, och samma hände på mitt förra jobb också efter att jag och övriga administratörer sa upp oss inom ett par månader. Kanske inget bra tecken att de som är pådrivande för nya innovativa mjukvaror lämnar företagen.

Men jag vet inte om det är så smidigt att sätta igång en nedladdning på telefonen egentligen. Jag menar, för tio år sedan tyckte jag det var helt grymt, men idag behöver jag inte tänka på vad jag ska konsumera för innehåll förrän jag faktiskt ska konsumera det vilket för mig innebär en ganska stor frihet. (Sen känns det bättre att jag faktiskt betalar för mig, men det är ju en annan sak)

Permalänk

Proxmox + Synology

Kör Proxmox med flera virtuella servrar på en enkel PC.
Proxmox har koppling mot Synology via NFS så all data (virtuella servrar) ligger på Synologyn.
Datorer i huset kör sin backup till share direkt på Synologyn.
Backup på alla foton från familjens alla telefoner, sköts via Nextcloud som är en av de virtuella servrarna.
För att övervaka hemmet kör jag också en Firstwarning.net virtuell server samt en zoneminder virtuell server för kameraövervakning.

Permalänk
Medlem

Tänkt skaffa en varje år sen 8 år tillbaka, för att slippa höra den mekaniska disken...
Störde mig inte tillräckligt på det för att orka ta tag i det.
Nya datorn fick stor ssd, har fortfarande plats kvar på den och mina bilder lagras i molnet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en Synology som jag haft i ca 2 år. Kommer ej ihåg modell, men en enkel med två st HDD á 2TB.

Använder den till att lagra filmer, foton och musik. Vissa viktiga dokument också. Har en extern HDD som extra backup.

Som lite av en filmnörd är det svårt med streamingtjänster, då de enbart har sina egna filmer "för evigt". Övriga har de tills avtalen löper ut och de inte längre är intressanta nog. Dessutom är utbudet av lite mindre kända filmer ofta rätt usel. Så jag köper en del och rippar till NAS:en.

Musik finns 95% av det jag lyssnar på på Spotify, och jag har mest tid att lyssna när jag är på språng. Så där är det värt att streama.

Permalänk
Lego Master

Har en äldre Netgear-NAS stående som inte används just nu.
Kör generellt Dropbox Premium för alla bilder jag tar med mobilen, och andra viktiga grejjor. Jag har en disk på speldatorn som innehåller en lokal kopia som uppdateras konstant och laddar även upp en del viktiga grejjor jag har inkluderat.

Visst hade det varit bra att ha en egen NAS stående med en klon nånstans men jag ser verkligen inte mening med att lägga pengar på det just nu. It just works som det är.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Föredetting

Kör en QNAP med Plex och Pihole. Ska knöla in Wireguard på den också inom kort är det tänkt.

Lustigt för övrigt att Plex är en bättre Tidal-klient än Tidals egna missfoster till LG:s WebOS.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

HP Microserver Gen 8 + Xpenology

Fråga till Synology (om dom finns här i tråden); Vad är deras syn på Xpenology?
Hade gärna betalat för Synologys operativsystem, men inte intresserad av deras hårdvara...

Kör: Docker, Plex, Synology Audio Station, Cloud Sync, Hyper Backup, Download Station

Använder även certs från Let's Encrypt med hjälp av Synology's certifikat-hantering.

Använder NAS'en som brandvägg och webbserver.

I Docker kör jag lite blandat; valheim server, mongodb, mssqlserver, postgres, docker registry, hasura och lite egenutvecklade prylar i c# och node.

Använder den inbyggda reverse proxyn för vissa av dessa.

Permalänk

Kör Windows Server 2019 på,
i7-4490K
16GB RAM
Nvidia 1050
2x8TB HDD
2x1TB SSD
2x256 SSD (Backup)
1x256 SSD OS

Plex server
Filserver
Hostar diverse spel ibland
Ett par VM för att labba lite med

Drar ca 70-80W

Visa signatur

RAAP!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeonist:

Synology säljer ju inte hårdvara. Jag fattar att det här är ett nördforum (no offense) men jag har aldrig förstått det där att alla ska ha en Xeon och (minst) 32gb ram i sin NAS.
....

När man bygger en dator som ska stå på 24/7 och hantera viktiga filer så vill man ha ecc-stöd

Förr kunde man få ecc stöd på intels billigare processorer. Men nu är det bara med xeons som intel tillåter ecc stöd och då vill alla ha en xeon i sin server.
: /

Permalänk
Medlem

Unraid & Synology

Håller på bygga mig en unraid server/nas!
Kör en ds218play sen ett tag tillbaka, men tycker den är för klen för min användning, så var tvungen köra en separat PMS server.
Har nu med unraid tänkt kombinera 3 maskiner, nas, PMS, och en VM i en å samma burk, med en 11600k 32gb ram 3st 6tb ironwolf samt 2 3tb ironwolf, en Kingston 500gb nvme som cache, och ett 1660ti till vm:n, samt varsitt 1gbit nic till PMS och vm, så 1st 2.5gbit nic till Nasen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Skaffade en billig NAS, Zyxxel nånting mest för att tvinga mig själv att sätta mig in i NAS-konceptet.
Planen är att bygga en egen lösning runt något OS som har stöd för ZFS. Kanske FreeNAS eller NAS4Free.

En basal brist i alla NASar är deras avsaknad i att enkelt kunna lägga till diskar.
Får några år sedan has Microsoft en intressant funktion i sin WHS 1.0, där WHS höll koll på exakt var en fil låg, om den var speglad etc. Jag tycker det är lustigt att ingen nappade på det konceptet. Om jag bygger en 10TB NAS nu och 3-4 år fram i tiden vill lägga till 10-20TB till kommer det inte att gå utan omfattande omstrukturering. Så vitt jag vet.

Unraid. Kostar dock någon hundralapp.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kört Synology länge, men det är lite fattigt att den DS409 jag länge körde finns kvar i sortimentet idag i nästan oförändrad i termer av pris, features, prestanda och design. Och är fortfarande en av deras vettigaste privat/small office produkter. Om de åtminstone klämt dit en 5 eller 10Gbe anslutning, men nej.
Gillar fortfarande deras mjukvara men deras produktstrategi i det segmentet är inte så aggressiv, milt uttryckt. Har en teoretiskt bättre 1512+ som nu står avställd för att den låter för mycket i hemmiljö.

För att vara rättvis har hela NAS-segmentet stagnerat betänkligt, men konkurrenterna har i alla fall rört på sig. Lite.

Nästa hemmaburk kommer att ha 10Gbe, så vi får se hur marknaden ser ut då för tysta hemma-NASar.

DS409 är från 2009 och Synology slutade sälja den för många år sedan. Motsvarande uppdaterade produkt är DS418 från 2018, men det är deras Value-serie vi pratar om, instegsmodeller, och där är det svårt att se varför dom skulle ha 10GbE-anslutningar.
Och nej. Det är absolut inte deras vettigaste produkter för privat bruk eller small office, det är deras Plus-serie. DS1621+ och DS1821+ är riktigt trevliga och kan enkelt kompletteras med 10GbE om man nu efterfrågar det.

Synologys akilleshäl har alltid varit hårdvaran jämfört med tex Qnap, men dom kompenserar med riktigt vass mjukvara som utnyttjar hårdvaran maximalt. Men visst, att inte ha 10GbE i nyare produkter år 2021 känns dumt.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Har en Synology DS213j med två inbyggda hårddiskar och två tillkopplade USB-hårddiskar. Den ena av dessa är formaterad som EX-FAT så den också fungerar direkt inkopplad i en Mac eller Windows dator.

Denna utgångna Synology-modell är billig, enkel, tyst och strömsnål. Den har en enkärnig processor på 1.2GHz och har 512MB minne. Gränssnittet är väldigt långsamt att starta annars är det bra och det finns många appar. Motsvarande nyare modell är DS220j som har 4 kärnor på 1.4GHz och samma 512MB minne.

Kör Synology Drive appen på NAS, Mac, Iphone, PC. Det fungerar då som Dropbox eller motsvarande med skillnaden att man slipper betala för tjänsten.

Provade att använda anti-virus appen men den är ett stort skämt (oändligt långsam).

Permalänk
Medlem

Kör en Opensuse Server på följande hårdvara
-Asrock Rack X570D4U
-Broadcom SAS 9305-16i med ca. 16 TB HDD utrymme på olika stora hårdiskar som är formaterdae med BTRFS
-AMD Ryzen 7 3700X
-64 GB ECC Ram överklockat till 3200 MHz
-OS på Samsung SSD 970 EVO 250GB
-Mellanox ConnectX-3 10GbE nätverkskort
-i 4U chassi

sen i sommarstället finns en backup med
-Asrock Rack X40D4U
-AMD Ryzen 5 2600
-16GB ECC Ram
-i 1U chassi

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nej. Aldrig haft.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Har en Synology DS415+ Som dog i vintras, men lyckades rädda den genom att löda dit ett extra motstånd på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Nej men vill ha. 😆