En tv på 85" för gaming | Runt 15 000 kr

Permalänk

En tv på 85" för gaming | Runt 15 000 kr

Tjena.

Jag är ute efter en 85"-apparat med låg responstid, som passar för spel. Är inte kräsen vg. bild och avancerade funktioner.

Räknar kallt med att dessa trillar under 15tkr snart.

Sony Bravia KE-85XH8096 (KD-85XH8096)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5287096

Samsung QLED QE85Q60T
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5295702

Vilken skulle du ha valt - eller har du något annat tips?

Permalänk
Bildexpert 📺

Ingen av dessa har något särskilt i fråga om gaming-funktioner utan är reguljära 85-tummare. De har (så klart) Game Mode som ger lägre latens men det är ju standard idag.

Ifall du är ute efter moderna funktioner för gaming – alla menar lite olika saker när de talar om "gaming" – likt 4K/120 och VRR samt generellt rappare paneler, bättre bild, mycket bättre HDR etc. så behöver du titta på bättre modeller. Närmast till hands är Samsung Q80T och Sony XH90-modellerna.

Permalänk
Medlem

Inte 85" men kan rekommendera denna. Riktigt grym tv för spel och film. Är jätte nöjd med min

https://www.webhallen.com/se/product/317113-Sony-2020-75-KD75...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Närmast till hands är Samsung Q80T och Sony XH90-modellerna.

Q70T duger också, iaf 85" (vet inte hur det är med vissa mindre modeller). Har en själv och den klarar både 120/4k RGB samt VRR

Permalänk

Tack för alla svar. Det jag menar med "gaming" är enbart låg latens på spelläget, allt annat är bara en bonus för min del. Sen är det ju alltid en svår avvägning gällande om man ska gå ner 10" för att få en tv med bättre funktioner och egenskaper.

Haha det här är lite som att gå in på ett Ferrari-forum och säga att de där nya Skoda Felicia-modellerna nog inte är så dumma trots allt;)

Lägger upp de lite mer kostsamma alternativen för alla andra som läser och har nytta av tråden.

Samsung QLED QE85Q80T (idag ca. 30k)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5277513

Sony Bravia KE-85XH9096 (idag ca. 25k)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5287111

Nåväl, en gräns på 15k gäller för mig tyvärr, så om nu var tvungna att bite the bullet och köpa någon av apparaterna i förstaposten, vilken skulle det bli?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KarlieWharlie:

Nåväl, en gräns på 15k gäller för mig tyvärr, så om nu var tvungna att bite the bullet och köpa någon av apparaterna i förstaposten, vilken skulle det bli?

Det är nog som att steka eller grilla varmkorven. Med Q60T vet man lite mer vad man får, likt att det är Samsung VA-paneler där belysningen är PWM-reglerad. Sony XH80 är inte lika tydligt exakt vilket innehåll det är, till exempel om det är IPS eller VA-panel. Men Sony brukar inte PWM-reglera belysningen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KalBumling:

Q70T duger också, iaf 85" (vet inte hur det är med vissa mindre modeller). Har en själv och den klarar både 120/4k RGB samt VRR

VRR ska den har, men det har inte varit glasklart vilken nivå av 4K/120 den klarar, ifall det är 40 Gbps FRL och 4K/120 med 10 bitars RGB/4:4:4 eller om det 4K/120, 8-bit med 4:2:0 som får plats inom gamla 18 Gbps-gränsen. Har bett alla som säger att Q70T klarar 4K/120 bekräfta vilken nivå av 4K/120 det handlar om. Har varit dålig med uppföljning på den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

VRR ska den har, men det har inte varit glasklart vilken nivå av 4K/120 den klarar, ifall det är 40 Gbps FRL och 4K/120 med 10 bitars RGB/4:4:4 eller om det 4K/120, 8-bit med 4:2:0 som får plats inom gamla 18 Gbps-gränsen. Har bett alla som säger att Q70T klarar 4K/120 bekräfta vilken nivå av 4K/120 det handlar om. Har varit dålig med uppföljning på den frågan.

120/4k 4:4:4/RGB och 8 bit går iaf att köra på min 85" som sagt via den enda 2.1 porten. Sedan la även Samsung till stöd för 4:2:0 4K/120 via 2.0 portarna i en firmware uppdatering (därav att folk är förvirrade kanske).

Det viktiga är att om man ska ha igång högre bandbredd är att man sätter output device till PC först manuellt, innan man drar igång game mode/UHD color. RTING påpekade detta när dom testade firmware uppdateringen som la till stöd. Gör man inte detta så kan TVn fastna i nån "detecting device/sync" loop och ibland rent av hänger sig hela OS på TVn, ytterligare en av anledningarna till att många tror att det helt enkelt inte fungerar antar jag. Det kan fortfarande gå att få igång 120/4K 4:4:4/RGB 8 bit utan att göra detta (ibland), men då riskerar du att fastna i den loopen så fort du ändrar upplösning/startar om osv (situationen jag själv va i innan jag hittade RTINGs kommentar).

Som sagt, de må vara ett buggigt stöd men det finns iaf där. Förhoppningsvis släpper Samsung ytterligare nån firmware med en fix, men jag håller inte andan. Har hört att Q80T hade/har liknande problem med 2.1 när stöd kom, men Samsung kanske har varit mer måna om att fixa mjukvaran på dyrare modeller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KalBumling:

Som sagt, de må vara ett buggigt stöd men det finns iaf där.

Alright – bra att veta! Typiskt en sådan där funktion som antagligen inte fanns från början och därför exkluderades från all officiell produktinfo. Sedan lades funktionen till i efterhand och det skedde ganska mycket under radarn. Förmodligen för att det heller inte fungerar till 100% tillförlitlighet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är nog som att steka eller grilla varmkorven. Med Q60T vet man lite mer vad man får, likt att det är Samsung VA-paneler där belysningen är PWM-reglerad. Sony XH80 är inte lika tydligt exakt vilket innehåll det är, till exempel om det är IPS eller VA-panel. Men Sony brukar inte PWM-reglera belysningen.

Det får bli Samsung-burken, tack för hjälpen:)