Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har 3 datorer som är över 5 år gamla,

Jag har ≠ alla PC-användare har.

Skrivet av Sorten:

Visst det kommer vara många som väntar tills de köper ny dator absolut bara de har köpt den innan Oktober 2025

2025 så snackar vi om problem för folk med typ tio år gamla datorer.

Det är inte synd om någon som haft fyra år på sig att uppgradera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Det är synd för de som är fattigpensionärer, sjukpensionärer, långtidssjukskrivna... De som lever i fattigdom så att säga.
Med tanke på hur kraftfull en dator är idag om man bara använder den för surf och kontors grejer, så fungerar garanterat en 10-15år gammal dator alldeles utmärkt.
Mina tvä äldsta datorer jag faktiskt använder dagligen är 2:a gen i3a och 1gen i5:a och de suckar inte det minsta lilla eller laggar och kommer troligtvis fungera flera år till..
Min nyaste här nu nämnd i en annan tråd modekort från 2019 och i3:a 9:e gen stödjer inte TPM 2.0 och om den inte pajar fysiskt så kommer den garanterat vara i bruk 2025

Så var gärna liiite ödmjuk mot de som inte har det lika bra ställt som medel/höginkomsttagaren

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik.:

Det här kan vara ett sätt att kontrollera om din dator har TPM överhuvudtaget.

Skriv i sök: PowerShell
Kör som administratör
Skriv: get-tpm

Hittade detta på den här webbsidan:
Har du TPM på burken?

Rätta mig om jag har fel, tack.

Verkar funka bra, men det visar om det är aktiverat, inte om datorn har möjligheten utan att köpa till grejer.
Fick false på allt förut, men efter att ha ändrat fTPM från Discrete till Firmware i BIOS/UEFI så får jag true på allt (första 5 raderna).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Min nyaste här nu nämnd i en annan tråd modekort från 2019 och i3:a 9:e gen stödjer inte TPM 2.0 och om den inte pajar fysiskt så kommer den garanterat vara i bruk 2025

Det är faktiskt helt irrelevant att ett sånt moderkort är från 2019. Flera stora YT-kanaler har gått igenom vad den sortens kinaprylar håller för undermålig nivå, och det är knappast något vanligt förekommande här heller.

Skrivet av anon309108:

Så var gärna liiite ödmjuk mot de som inte har det lika bra ställt som medel/höginkomsttagaren

Jag har gett support, aktuella datorkomponenter och hela datorer till behövande i närmare 20 år, så jag känner inte att jag behöver ha dåligt samvete när jag kritiserar bakåtsträvare för att sitta på decenniegammal datorskrot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har gett support, aktuella datorkomponenter och hela datorer till behövande i närmare 20 år, så jag känner inte att jag behöver ha dåligt samvete när jag kritiserar bakåtsträvare för att sitta på decenniegammal datorskrot.

eeh va????
Bakåtsträvare... vad har det med ekonomi att inte ha råd att köpa en dator för flera tusen?
När jag hade 75K i månaden så sket jag i vad saker kosta oxå... nu efter att ha varit långtidssjukskriven så har pengar fått ett annat värde och jag förstår vad folk menar när de säger att de inte har råd att köpa en dator.
Sedan är inte jag bakåtsträvare, jag övergav winskrot 2019 för att windows bara är skräp sedan 10an kom ut.. att jag hade förhoppning att 11an skulle bli ett bättre os än 10an.. det var ju bara en dröm jag hade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag kan ej ha Windows 11 fast jag gjort det som krävs

Länk till bild

Har exakt samma problem. TPM 2.0 aktiverat men nope, den vägrar.

EDIT/ I övrigt uppfyller min laptop de rekommenderade kraven med råge, 8th gen quad core CPU och 16 GB RAM med 512 GB m2 disk och dx12 på båda graffekretsarna så det är knappast problemet.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, däremot tror jag det är fler än man tror

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

2025 så snackar vi om problem för folk med typ tio år gamla datorer.

Skrivet av anon309108:

Det är synd för de som är fattigpensionärer, sjukpensionärer, långtidssjukskrivna... De som lever i fattigdom så att säga.
Med tanke på hur kraftfull en dator är idag om man bara använder den för surf och kontors grejer, så fungerar garanterat en 10-15år gammal dator alldeles utmärkt.
Mina tvä äldsta datorer jag faktiskt använder dagligen är 2:a gen i3a och 1gen i5:a och de suckar inte det minsta lilla eller laggar och kommer troligtvis fungera flera år till..

Det kommer absolut bli som så att de med låg inkomst givetvis har svårast möjligheter att uppgradera och så blir det alltid när det tas ett kliv som det Microsoft genomför nu och som gör att många datorer inte kommer kunna uppdatera och detta är givetvis något som verkligen måste göras tydligt så att alla med Windows 10 i god tid efter släppet av Windows 11 får veta när Windows 10 slutar supporteras och kan planera för det här med regelbundna påminnelser säg två gånger om året de första två åren och sen kanske fyra gånger om året de sista åren. Det får ju inte komma som en överraskning 2025 och att det då blir panik med att uppgradera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sorten:

Det kommer absolut bli som så att de med låg inkomst givetvis har svårast möjligheter att uppgradera och så blir det alltid när det tas ett kliv som det Microsoft genomför nu och som gör att många datorer inte kommer kunna uppdatera och detta är givetvis något som verkligen måste göras tydligt så att alla med Windows 10 i god tid efter släppet av Windows 11 får veta när Windows 10 slutar supporteras och kan planera för det här med regelbundna påminnelser säg två gånger om året de första två åren och sen kanske fyra gånger om året de sista åren. Det får ju inte komma som en överraskning 2025 och att det då blir panik med att uppgradera.

Jag håller med fullständigt på det om att försöka gå ut med det.. Det svåra blir att nå de utan dataintresse, de kikar inte på sådana här sidor eller läser it-nyheter ens om det kommer upp på aftonbladet.. då bläddrar de bara förbi..
Alternativet M$ har är ju att lätta på TPM kravet i början vid OS-uppgradering likt den man fick via win7 och win8.. så vid en sådan uppgraderig genom OSet så kan TPM kravet vara löst, men med en liten text i högra hörnet likt vattenstämpeln där de uppmanas att gradera upp datorn... irriterande vattenstämplar är alltid smidig väg att nå ut till även okunniga
Men om man gör en clean install så kan kravet om TPM kvarstå, då det inte finns några okunniga som gör en ren installation på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, däremot tror jag det är fler än man tror

Jag tror inget annat än att många sitter på gamla maskiner som är långt förbi sina bäst-före, men det saknar ändå relevans för vad ett nytt operativsystem hösten 2021 ska gå att köra på, särskilt när Windows 10 får fortsatt support till minst 2025. Ett stort antal har dessutom fått Windows 10 kostnadsfritt.

När det gäller grafikkort så tycks många kunna acceptera att man behöver uppgradera om man vill kunna använda viss nyare teknologi, men med datorer verkar det vara väldigt svårt att förstå att samma sak gäller där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag håller med fullständigt på det om att försöka gå ut med det.. Det svåra blir att nå de utan dataintresse, de kikar inte på sådana här sidor eller läser it-nyheter ens om det kommer upp på aftonbladet.. då bläddrar de bara förbi..
Alternativet M$ har är ju att lätta på TPM kravet i början vid OS-uppgradering likt den man fick via win7 och win8.. så vid en sådan uppgraderig genom OSet så kan TPM kravet vara löst, men med en liten text i högra hörnet likt vattenstämpeln där de uppmanas att gradera upp datorn... irriterande vattenstämplar är alltid smidig väg att nå ut till även okunniga
Men om man gör en clean install så kan kravet om TPM kvarstå, då det inte finns några okunniga som gör en ren installation på egen hand.

Jag tänkte mig mer en stor ruta som dyker upp när man startar datorn en gång i halvåret och om två år en gång i kvartalet som ger exakt den här informationen då når man ut till alla användare med Windows 10 tänker jag och kan förbereda dem på vad som krävs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Sedan är inte jag bakåtsträvare, jag övergav winskrot 2019 för att windows bara är skräp sedan 10an kom ut.

Ok, bara den meningen ger ett helt annat intryck samt ett stort antal av dina andra inlägg på forumet.

Var skulle du placera dig själv på den här skalan beträffande ny teknologi?

Personligen har jag aldrig haft så mycket tid över som efter att Windows 10 kom ut bara p.g.a. hur lite supportärenden jag behövt lägga tid på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du någon data på hur lång livscykel en PC har per användare i snitt, eller hur vet du att "många" sitter med mer än 5 år gamla datorer?

Har absolut ingen data på det, men jag behöver inte gå längre än till bekantskapskretsen för att inse att det troligen är vanligare än vad mång här inne tror.
Många använder sina datorer för lite surf, bankärenden, office och kanske lite film och så länge det funkar köps ingen ny dator.
Hårdvaran håller längre och längre för basic uppgifter och därför tror jag det blir ännu vanligare med äldre datorer bland flerparten av familjer.

Skrivet av Sorten:

Att de höjer säkerhetskraven med TPM är väldigt positivt och det kommer givetvis bli en kostnad för företagen och privatpersoner att köpa in TPM moduler alternativet vänta till man köper in nästa hårdvarucykel med kravet på TPM kommer ju nästa generation Ryzen och AMD levereras med det aktiverat likadant moderkort. Visst det kommer vara många som väntar tills de köper ny dator absolut bara de har köpt den innan Oktober 2025 dock men det kommer finnas en hel del som inte kan uppdatera i början absolut men i längden kommer det här höja säkerheten vilket är väldigt positivt enligt mig! Hur tänker du kring att de skulle bita sig själv i tummen när Windows 10 först behöver fasas ut 2025 vilket ger folk ett antal år att köpa nya datorer?

När dom släpper ett nytt OS vill dom så klart ha över så många som möjligt så fort som möjligt och merparten av datorägare är inte insatta i detta och vet hur dom skall göra för att aktivera något i bios, dom vet troligen knappt vad bios är, jämför inte den stora massan av datorägare med folk som hänger på forum som detta.
Så datorer utan stöd (aktiverat eller helt saknat) tror jag kommer vara en betydligt stor andel av den totala skaran och folk som har en dator som funkar för deras ändamål köper ingen ny för att kunna uppgradera windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har absolut ingen data på det, men jag behöver inte gå längre än till bekantskapskretsen för att inse att det troligen är vanligare än vad mång här inne tror.
Många använder sina datorer för lite surf, bankärenden, office och kanske lite film och så länge det funkar köps ingen ny dator.
Hårdvaran håller längre och längre för basic uppgifter och därför tror jag det blir ännu vanligare med äldre datorer bland flerparten av familjer.

Så varför behöver dessa användare uppdatera till Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

När dom släpper ett nytt OS vill dom så klart ha över så många som möjligt så fort som möjligt och merparten av datorägare är inte insatta i detta och vet hur dom skall göra för att aktivera något i bios, dom vet troligen knappt vad bios är, jämför inte den stora massan av datorägare med folk som hänger på forum som detta.
Så datorer utan stöd (aktiverat eller helt saknat) tror jag kommer vara en betydligt stor andel av den totala skaran och folk som har en dator som funkar för deras ändamål köper ingen ny för att kunna uppgradera windows.

Givetvis vet inte majoriteten av datorägare hur man ska aktivera något i BIOS utan att det får givetvis bekantskapskretsen hjälpa dem med jag drar absolut inte alla över en kant utan det är givetvis som så att folk behöver hjälp med detta. Det är givetvis som så att de vill ha över så många som möjligt men utan tekniska möjligheter går det inte och därför kommer väldigt många behöva köpa nya datorer under de närmaste åren eller vänta tills 2025 på att köpa en dator med Windows 11. De med fungerande Windows 10 datorer som inte kommer kunna uppdatera kommer givetvis inte allihopa springa och köpa nya datorer utan vänta tills att vi närmar oss mer tänker jag. De som har möjlighet att uppgradera men med TMP avstängt får givetvis ha hjälp att ha detta undersökt! En hel del kommer nog absolut inte se någon poäng med att köpa ny dator tills att de får förklarat för sig vad det innebär att sitta på ett operativsystem som inte längre är supporterat då tror jag att en hel del kommer ta klivet till Windows 11 men det gäller verkligen att Microsoft är tydliga med guider och att de som inte kan frågar och att vi som kan också erbjuder hjälp givetvis.

Permalänk
Medlem

GIGABYTE G1.SNIPER B7 F21 - uppfyller kraven men går inte att uppgradera till W 11?

Hej, har kort enl ovan där jag aktiverat "TPM 2.0" och "Tillstånd för säker start" i BIOS. System info enl screenshot nedan. Är det någon som har tips om vad man mer skall kontrollera?

Permalänk
Medlem

Windows PowerShell
Copyright (C) Microsoft Corporation. All rights reserved.

Try the new cross-platform PowerShell https://aka.ms/pscore6

PS C:\Windows\system32> get-tpm

TpmPresent : False
TpmReady : False
TpmEnabled : False
TpmActivated : False
TpmOwned : False
RestartPending : False
ManufacturerId : 0
ManufacturerIdTxt :
ManufacturerVersion :
ManufacturerVersionFull20 :
ManagedAuthLevel : Full
OwnerAuth :
OwnerClearDisabled : True
AutoProvisioning : NotDefined
LockedOut : False
LockoutHealTime :
LockoutCount :
LockoutMax :
SelfTest :

PS C:\Windows\system32>

Fick detta när jag skrev i Powershell. Min dator är från 2012 så det är väl ingen risk att jag har det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Windows PowerShell

ManufacturerIdTxt :
ManufacturerVersion :
OwnerAuth :
LockoutHealTime :
LockoutCount :
LockoutMax :
SelfTest :

Fick detta när jag skrev i Powershell. Min dator är från 2012 så det är väl ingen risk att jag har det

Står exakt likadant för mig (har en 10600K med Gigabyte Z490 Aorus Pro Ax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Windows PowerShell

ManufacturerIdTxt :
ManufacturerVersion :
OwnerAuth :
LockoutHealTime :
LockoutCount :
LockoutMax :
SelfTest :

Står samma här, titta även lite snabbt i bios men kunne inte hitta PTT, vet jag har plats för modul på mb.

Installerade win11 iso'n på min server det gick utan problem, men det kanske inte är aktiverad krav om tpm?!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Om du försökt gå med i Windows 11 insider programmet på din stationära PC så kanske du fått medellandet att den inte uppfyller hårdvaru-kraven. Nej, din 12/24 kärniga AMD Ryzen 9 5900X är inte för klen för att köra Windows 11

Windows 11 preview kräver TPM (behövs för BitLocker) och både Intel och AMD har redan stöd för detta, men du måste aktivera det i BIOS. I de flesta fall får jag kansket tillägga, när jag surfade runt lite och läste manualer så saknades stöd för att aktivera det på vissa moderkort.

För Intel så heter teknologin Intel Platform Trust Technology (PTT) och jag hittade det under "Advanced" på mitt Asus Mini ITX kort.

För AMD så heter teknologin firmware-based Trusted Platform Module (fTPM) och på Asus moderkort aktiverar du det återigen under "Advanced" menyn.

Ni som har annat än Asus kanske kan dela var ni hittar inställningen? Lycka till!

Hur ska man svara då det inte är moder kortet som i mitt fall stöder fTPM utan AMD CPUn. Men om inte moderkortet pratar med den så blir det noll. Men moderkortet i sig stöder det inte. För femti elfte gången slå på funktionen på alla tre ställen Trusted plattform. Secureboot och CPU inställningen.

Edit:
Tvivlar på att min 3600x är det då den kör en i bakgrunden. TPM 2.0 är på via hyper-v även om jag stänger av det i UEFI.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Hej, har kort enl ovan där jag aktiverat "TPM 2.0" och "Tillstånd för säker start" i BIOS. System info enl screenshot nedan. Är det någon som har tips om vad man mer skall kontrollera?
https://www.chevere.ec/web_storage/sysinfo.PNG

Du får inte W11 bara för att du uppfyller kraven. Du kan då den i dev(fast ring) eller slow ring men det är inte pga automagi du får den nu.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, bara den meningen ger ett helt annat intryck samt ett stort antal av dina andra inlägg på forumet.

https://i.imgur.com/hPp5CxE.png

Personligen har jag aldrig haft så mycket tid över som efter att Windows 10 kom ut bara p.g.a. hur lite supportärenden jag behövt lägga tid på.

Då kan du inte vara med på grafen. Den har inget nöjd kund index +- derivata.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag och TPM är inte kompisar. Vet inte hur många bios uppdate's jag får på NUC:en. Det vet jag 2-3 senaste två månaderna.
Den ska inte ens titta på windows 10x så....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Står exakt likadant för mig (har en 10600K med Gigabyte Z490 Aorus Pro Ax.

Jag tror det är en dålig metod att checka. Är det inte påslaget i BIOS får du diagnosen att det inte finns sen i Windows. Enda sättet att veta är att läsa ens moderkortsmanual och kika efter termer som TPM fast kanske främst Intel PTT alternativt AMD PSP fTPM.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Ingen chans för min dator att köra Win 11 om de inte kommer ut med en version som är TPM-befriad.

Eller att någon släpper en hackad version.

Sitter med en Core i7-2600 på ett Sabertooth P67 moderkort.

Permalänk
Medlem

Welp, jag kan köpa en modul, men hittar inte vart jag kan aktivera tpm i mitt moderkort som är ett Asus Maximus z370..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Hur ska man svara då det inte är moder kortet som i mitt fall stöder fTPM utan AMD CPUn. Men om inte moderkortet pratar med den så blir det noll. Men moderkortet i sig stöder det inte. För femti elfte gången slå på funktionen på alla tre ställen Trusted plattform. Secureboot och CPU inställningen.

Edit:
Tvivlar på att min 3600x är det då den kör en i bakgrunden. TPM 2.0 är på via hyper-v även om jag stänger av det i UEFI.

Prova att stäng av hyper-v tillfälligt och se om Windows 11 kompabilitestsprogrammet plockar upp dina inställningar från BIOS/UEFI. Hyper-V klarar att virtualisera TPM (vTPM) och det är säkert det du har påslagit. Det ska också gå att köra vTPM i pass-through mode, men gissningsvis är det inte default av kompabilitetsskäl.

Skrivet av ehsnils:

Ingen chans för min dator att köra Win 11 om de inte kommer ut med en version som är TPM-befriad.

Eller att någon släpper en hackad version.

Sitter med en Core i7-2600 på ett Sabertooth P67 moderkort.

Ser mörkt ut för din del

Skrivet av Awsmkiid:

Welp, jag kan köpa en modul, men hittar inte vart jag kan aktivera tpm i mitt moderkort som är ett Asus Maximus z370..

Ligger under "Advanced->PCH-FW Configuration" på ditt moderkort ser det ut som.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så varför behöver dessa användare uppdatera till Windows 11?

Dom behöver inte och kommer inte, det är ju det jag säger, tror du missade poängen med min första post.

Permalänk
Medlem

Ingen har ju ett TPM chip i lager. Svårt att få tag i

Jag tycker det är roligt med nytt Windows och jag vill testa det snabbt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

https://i.imgur.com/hPp5CxE.png

Jag köper ny teknologi när jag är i riktigt behov av ny teknologi
Det sista var en OBDII läsare med bluetooth.. Det innan det var nya hårddiskar till servern. Det innan det var en ny mikrovågsugn då min gamla mikro gick sönder... det innan det var en custombyggd laddtryck o bränsleinsprutningssyrning till min sommarbil.
När det gäller programvara installerade jag Linux Debian på en av mina datorer för en månad sedan då jag växlar bort från Linux LMDE på en dator i taget.
Edit: Jajust det, jag glömde skriva att jag köpte en AC förra sommaren, då jag tyckte värmen var liite för hög under för många dagar
Är det svar på frågan?

Jag tillhör inte er prylnördar som köper teknikprylar för att det är nya saker på marknaden.. Många här inne har köphysteri och köper saker även att de egentligen inte har användning för det.
Klagar jag på er?? nopp det gör jag inte, för om ni vill handla saker i onödan så är det okej..
Så varför ska du klaga på de som inte går o köper nytt, om de inte är i reellt behov behov av det? Bara för att man inte överköper o inte köper nya prylar utan att vara i riktigt behov utav det så är man inte bakåtsträvare... Det kallas att vara ekonomisk.

Jag har bättre saker att lägga pengar på.. Mina datorer uppfyller mina behov och mina krav ett tag till.. så varför ska man köpa nyare saker då för?
Om du har en 2år gammal bil.. går du och köper en ny bil bara för att den senaste modellen har en ny o-betydande funktion?

La till en edit