Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Inaktiv

Grrr!

Finns det nåt annat sätt att få in det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du verkar helt bortse från att olika användare har olika önskemål och behov, och att PC-användare inte är en stor homogen massa. Det är helt ok att sitta och vara nöjd med sin gamla Sandy Bridge, men det kanske samtidigt är ett tecken på att man inte tillhör kundgruppen som först kommer attraheras till nya grejer?

Mja, jag attraheras av ny mjukvara mer än hårdvara numera tycks jag. Det är inte helt ovanligt, ser man på Apple-användarna vill de flesta köra senaste OSet trots att skillnaderna ofta är små jämfört med föregående. Lite annan uppdateringsmodell än Windows, visst. På just MacOS kör jag gärna 1-2 år gammalt OS (men säkerhetsuppdaterat), jag är väl en udda fågel. En av Windows tidigare styrkor har annars varit att man kunnat köra Windows på både väldigt gamla, och nya, burkar (även om det förr ofta var rena döden att sitta med inaktuell hårdvara).

Skrivet av Thomas:

Windows 10 fortsätter ju stödjas i minst 4 år till oavsett, så de behöver ju knappast skrotas på direkten. Är de 10 år gamla nu så kanske de inte är så pigga om 4 år till heller. Av de sakerna som verkar vara exklusiva för W11 så är väl rätt få intressanta för de med äldre datorer ändå, som t ex DirectStorage.

Sedan varför MS envisas med TPM som krav kan jag inte riktigt förstå, och jag kan inte heller påstå att jag tycker det är positivt. Gör det något nytta om man inte använder full-disk encryption eller liknande?

Det finns säkert goda skäl att kräva TPM och secure boot etc, det är väl ökande problem med ransomware + att MS säkert vill få fler in i sin Store och plattor/mobiler. Men jag skulle inte bli förvånad om det går att stänga av/patcha bort vid installation och att man sedan kan köra Windows 11 på icke-supportad hårdvara.
Ungefär som att man på MacOS kan skippa SIP (System Integrity Protection) om man vill, men då få lägre säkerhet men fler möjligheter att modifiera operativsystemet (om man kör MacOS på PC etc).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Grrr!
https://i.imgur.com/I3QcAhs.png

Japp det går att skapa ISO

https://uupdump.net/selectlang.php?id=e012464d-2c1e-4c36-9051...

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Inaktiv

Åh, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

För min del är det inga problem men jag kommer behöva hitta en lösning till min bror. Han har en 4670k och ett Z87-S02, så PTT/trusted execution technology saknas och MSI säljer inte längre en passande tpm-modul =\

Jag har också en veteranburk med MSI och 4670K@4GHz. Skruvade ihop den cirka 2014. Den snurrar fortfarande på bra!

Men år 2025 är den rätt gammal. Kanske inte "LGR-gammal" eller "8-bit-guy-gammal", men ändå gammal.
Elva år är hyfsat bra "bang för bucken". Får väl köra LTT, alltså Linus på den efteråt..

Permalänk

såååååå trött på all security.... hemma skiter jag i sånt... gör nån inbrott o snor skiten får jag väl leva med det då

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Mja, jag attraheras av ny mjukvara mer än hårdvara numera tycks jag. Det är inte helt ovanligt, ser man på Apple-användarna vill de flesta köra senaste OSet trots att skillnaderna ofta är små jämfört med föregående. Lite annan uppdateringsmodell än Windows, visst. På just MacOS kör jag gärna 1-2 år gammalt OS (men säkerhetsuppdaterat), jag är väl en udda fågel. En av Windows tidigare styrkor har annars varit att man kunnat köra Windows på både väldigt gamla, och nya, burkar (även om det förr ofta var rena döden att sitta med inaktuell hårdvara).

Det finns säkert goda skäl att kräva TPM och secure boot etc, det är väl ökande problem med ransomware + att MS säkert vill få fler in i sin Store och plattor/mobiler. Men jag skulle inte bli förvånad om det går att stänga av/patcha bort vid installation och att man sedan kan köra Windows 11 på icke-supportad hårdvara.
Ungefär som att man på MacOS kan skippa SIP (System Integrity Protection) om man vill, men då få lägre säkerhet men fler möjligheter att modifiera operativsystemet (om man kör MacOS på PC etc).

Enligt GN så kan man tydligen inte ha win11 utan att ha ett microsoftkonto. Känns som övervakning tyvärr.
Appleanvändare idag kanske är vana? Adrians digital basement kör mycket mac, fast mest pre-OSX. Kan vara sevärt om man är nostalgisk. Fast jag skriver detta mest på skoj.. Tyvärr ser det ut som om "Bill Gates" med flera tvingar oss till Linus Thorvalds. (Jag hatar tyvärr "sudo"!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

såååååå trött på all security.... hemma skiter jag i sånt... gör nån inbrott o snor skiten får jag väl leva med det då

Samma här. Blir bara av med hårdvaran i värsta fall. Mjukvaran/hårddiskarna är krypterade så det spelar ingen roll. Tror att det mest handlar om "utlandet" där man tydligen loggar in "på banken" på liknande sätt man loggar in på Sweclockers. Tycker inte det är ett OS-problem egentligen. TMP2 tror jag inte hjälper för fem öre.

Permalänk
Medlem

Jag ser att mitt moderkort har TPM ingång men är mitt totalt körd att kunna stödja en modul?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag ser att mitt moderkort har TPM ingång men är mitt totalt körd att kunna stödja en modul?

GamersNexus menar att "all hårdvara" före 2017 är "körd" för win11. Man behöver TPM2. Bara TPM räcker tydligen inte.
Har för mig att Steve sa att äldre CPU än intel generation 7 är körda. Antar att han menade att exempelvis 7700K funkar, men inte 6700K och äldre.

Minns från 2000-talets början att "man" ville införa en krets på moderkorten som kallades för "Schultz", tydligen efter Luftwaffe-sergeanten "Schultz" i Hogans heroes. Tog hus i helvete generellt för en "Schultz" skulle vara integritetskränkande. Verkar som om man bytt namn på Schultz till TPM/TPM2. Och då är det okej tydligen..
"Schultz"-kretsen skulle koppla ihop användaren med det användaren gjorde på datorn. Samt se till att DRM följdes.
Digitalt fingeravtryck alltså med andra ord.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv

Antar att android-stödet inte finns i denna build ännu.

Permalänk
Medlem

https://support.microsoft.com/en-us/topic/bitlocker-mitigatio...

Angående TPM 1.2 och bitlocker tex,

"A security vulnerability exists in certain Trusted Platform Module (TPM) chipsets. The vulnerability weakens key strength."

"BitLocker uses the TPM seal and unseal operations together with the storage root key to protect BitLocker secrets on the operating system volume. The vulnerability affects the seal and unseal operations on TPM 1.2, but it does not affect the operations on TPM 2.0.

When TPM-based protector is used to protect the operating system volume, the security of the BitLocker protection is affected only if the TPM firmware version is 1.2."

Lite pinsamt när ett chip som sägs vara för säkerhet gör saker sämre skyddade

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har inget TPM på mitt z170 serie.
Men har TPM kontakt så kan sätta dit sådant chip om det är lönt när det släpps i skarp version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Enligt GN så kan man tydligen inte ha win11 utan att ha ett microsoftkonto. Känns som övervakning tyvärr.
Appleanvändare idag kanske är vana? Adrians digital basement kör mycket mac, fast mest pre-OSX. Kan vara sevärt om man är nostalgisk. Fast jag skriver detta mest på skoj.. Tyvärr ser det ut som om "Bill Gates" med flera tvingar oss till Linus Thorvalds. (Jag hatar tyvärr "sudo"!)

Det gäller bara Windows 11 Home versionen, inte pro versionen. Och du kan efter första startup guiden logga ut från MS konto och använda lokalt konto i Windows 11 Home också

Skrivet av anon42512:

Det där gäller inte längre. Det fanns där när MS hade hard och soft floor, vilket inte finns längre under systemkrav

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Det där gäller inte längre. Det fanns där när MS hade hard och soft floor, vilket inte finns längre under systemkrav

Du är medveten om att det inte är nån random som säger det där?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Det var ju dock några dagar sedan och han har twittrat annat också sedan dess. Troligen räcker 1.2 för det som används, men kravet har nog blivit 2.0 ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, det är jag. Det var den 25 juni som det där skrevs och på morgonen, men på eftermiddagen den dagen ändrades systemkraven. Nu står det följande krav "System firmware: Trusted Platform Module (TPM) version 2.0" Källa: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/compatibility/window... Det var här det också stod förut hard och soft floor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Det är ganska tydligt om man läser blogginläggen vad som gäller.

Här står det exempelvis att kravet är TPM 2.0 men att de släpper på det för "insiders" nu, så länge man möter "minimum requirements for insider program" vad de nu är (jag gissar samma som för W11 förutom TPM 2.0, sannolikt är kravet TPM 1.2 eller så kan man klara sig utan TPM). De är också tydliga med att det är en engångsgrej, om man går tillbaka till W10 kan man inte gå upp till elvan igen.

Förklaring, om än inte så omfattande, finns här.

Men, det är ju inte säkert att dessa krav kommer att hålla hela vägen. De har ju gått tillbaka på liknande saker förr så de kanske gör det nu också när releasen väl kommer.

Dock kan det ju vara så att ändringarna "under skalet" är större än vad vi riktigt förstår nu, att saker körs i egna hypervisors typ som på XB exempelvis, och då blir förstås en del av kraven mer logiska. Å andra sidan är ju inte kraven för att köra HyperV så stora, mer än att man har stöd för virtualisering förstås.

Permalänk

Får nog beställa en sådan modul.
Mitt moderkort: Asus Prime A520M-K, har en port på moderkortet för denna modul..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterSaiZo:

Får nog beställa en sådan modul.
Mitt moderkort: Asus Prime A520M-K, har en port på moderkortet för denna modul..

Kollade med Inet de svarade att de visste inte när de får hem sån modul men kolla med andra kanske.

Permalänk
Medlem

Någon som hunnit och prova lite spelprestanda än? Eller är det för tidigt?

Permalänk
Medlem

Har det kommit någon information om vad exakt TPM kommer användas till?

För det är ju det där med UEFI uppdateringar. Kan det bli strul även om man inte använder Bitlocker...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

fTPM räcker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eniac64:

fTPM räcker?

Ja, om du har en processor som är med i listan över stödda processorer, och når upp till övriga krav men det borde inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Grrr!
https://i.imgur.com/I3QcAhs.png

Kolla din internet anslutning så du inte har problem det var min dator som tappat internet när jag fått det meddelandet men det har du kanske redan kollat!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sorten:

Kolla din internet anslutning så du inte har problem det var min dator som tappat internet när jag fått det meddelandet men det har du kanske redan kollat!

Inga andra problem, så.
Men fixade det från länken jag fick och nu rullar det på bra.

Permalänk
Inaktiv

Gamla kontrollpanelen finns kvar att använda om man vill, men det verkar som att de flesta inställningarna finns i det nya UI:et nu.
Bortsett från t ex om man ska ändra Windows-ljuden eller vissa muspekarinställningar, då kommer den gamla gamla rutan upp.

Permalänk
Medlem

Gick med i Insider Program på min Surface Pro 7. Trodde det skulle köra en clean install n'r jag uppdaterade via WIndows Update, men allt är ju kvar...
Får väl köra en reset...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

För info för dom som har problem med MSI Z370-A PRO.
Gick in i BIOS och aktiverade "Security Device Support".
"TPM Device Selection" var redan satt till "PTT".
Efter omstart visades meddelandet "Preparing Automatic Repair" och hojjen startade om hela tiden.
Efter uppdatering till BIOS-version 2.CO från 2.30 så fungerade det
Nu är min hoj redo för Win 11

I en tidigare version fanns den här kommentaren: "- Improved TPM function."