Permalänk
Medlem

Covid-projekt; Metallbearbetning

Långt innan covid skaffade jag mig en TIG-svets för att kunna svetsa lite finlir med alu till datorchassibyggen etc, men hade aldrig någon riktigt bra plats att svetsa på.

Har svetsar på min cnc-fräs offerskiva med jordklämman direkt ansluten till biten, funkade väl sisådär med lite halv-ok resultat och en del mindre fokuserade bränder i skivan som dock släcktes med lite kvävning

Dock ville jag nu under covid försöka orda till en bättre plats att svetsa runt på.

Efter många om och men att leta bord gav jag upp att köpa ett färdigt, de är ju svindyra.
Så började undersöka möjligheterna att bygga eget och det var då jag hittade det:

https://www.instructables.com/DIY-Professional-Grade-Welding-...

En grym opensource design baserat på ett certiflat-bord.

Då kom nästa problem, hitta något som ville skära ut allt med laser åt mig och kollegan som också börjat svetsa som blev väldigt sugen på detta bygge.

Efter många roliga och mindre roliga offerter hittade vi hovleverantör och beställde.

Kommande bilder är allt ifrån upphämtning av delar, byggets gång, och första projektet som bordet används till, en ny svetsvagn till min TIG och MIG svets.

Skruvtvingarna är till för att bygga egen fastsättning mha av en M16 mutter som en slaktar tving svetsas fast på. Samma gäller med pinnarna, mutter + rör.

Besök galleriet här

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Snyggt!
har själv svetsat lite genom åren, mest bilar åt polare men även byggt mig en egen datorlåda.

Det är sjukt kul med plåtarbete, den där bänken ser SJUKT grym ut, extremt proffsigt blir det ju när allt är laserskuret.

Permalänk
Medlem

Ja metallarbete är sjukt kul, även om jag precis gett mig in i det är jag totalt biten nu

Nu ska jag bara våga kapa ner min fräs lite för att ordna med mer utrymme till mer leksaker, använder ca 1/3 av min 3x2 m maskin så tänkte kapa ner till lite över metern på längder. Det som krävs är att kapa upp den, stötta upp, kapa loss benen i änden jag kapat bort sen är det "bara att svetsa fast igen! Lätt i teorin

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz