Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur reparera/testa/formatera hårddisk? Eller bara att slänga?

Permalänk
Medlem

Hur reparera/testa/formatera hårddisk? Eller bara att slänga?

Lyckats återskapa data på en hårddisk (Western Digital SATA Hard Drive WD5000AAKS) som säkert är 10 år gammal efter att den visat fel på att läsa och skriva. Jag vet inte om det är ett hårdvarufel eller vad det är. Är den bara att slänga eller kan jag formatera den, köra testprogram för att se om den fortfarande går att använda?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mja ett bättre alternativ är att köra crystalmark diskinfo och se om den har några ommappade sektorer och därefter ta ett beslut.
https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
Personligen kastar jag diskar som har 1+ trasiga sektorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Lyckats återskapa data på en hårddisk (Western Digital SATA Hard Drive WD5000AAKS) som säkert är 10 år gammal efter att den visat fel på att läsa och skriva. Jag vet inte om det är ett hårdvarufel eller vad det är. Är den bara att slänga eller kan jag formatera den, köra testprogram för att se om den fortfarande går att använda?

Skriv över hela disken med data, i linux kan man använda tex dd, i win så finns flera tex wipedisk. Den operationen gör att disken kan mappa bort dåliga sektorer.

Sen kör tex SMART lång test och se om det rapporteras några fel.
Ett fåtal reallokerade sektorer är OK, det viktiga är att det inte blir fler med tiden.
Hade en SAS disk som blev dålig. (SAS diskar kör självtest med jämna intervall för att kolla hur de mår). Det behövdes över 2000 reallokerade sektorer innan den larmade för att den snart skulle gå sönder. (Inga läsfel innan dess heller)

Värt att notera är att det behöver inte vara nåt fel på disken för att den får läs/skrivfel, det kan även vara ett marginellt kraftaggregat som är boven. Ovanstående operation kan då få disken OK igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Mja ett bättre alternativ är att köra crystalmark diskinfo och se om den har några ommappade sektorer och därefter ta ett beslut.
https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
Personligen kastar jag diskar som har 1+ trasiga sektorer.

Här kommer info från Cristal Disk info. 172 ommappade som jag tolkar det.

Permalänk
Medlem

220 reallokerade (05) sektorer och en kö av 441 sektorer i vänta på att kontrolleras med omskrivning (C5) och C4 körd i botten (aktuellt och sämst med värde 1) med antalet reallokeringar tyder på att alla fel har kommit nu på kort tid.

C4 ger lite hint om reallokering sker bara då och då (aktuellt har värde betydligt högre än 1) eller väldigt ofta då man räknar reallokeringar på antal tusen GB skrivet/läst - en slags BER om man vill. Ett högt värde på aktuellt men lägre värde på 'sämst' betyder att det har varit problem tidigare men inga nya inträffat på lång tid - men är det '1' på båda som här så säger det att det håller på att rasa NU!

Aktuellt och sämst på '05' är mer hur mycket reservsektorer det finns kvar och är värdet under tröskelvärde så ger det SMART-varning även redan på BIOS-nivå och OS-nivå.

man ser också att disken har startats och stoppats 19334 gånger vilket är lite väl mycket och C1 (parkeringar av läshuvuden) har inte så mycket högre värden och C0 säger också att de flesta parkeringarna forcerats i samband att disken stängts av på ström

Kort sagt utrustningen som haft disken har inte varit snäll och med dom felen den uppvisar nu förmodligen härrör från behandlingen och idag är det inte lönt att försöka rädda den utan låt den gå till återvinningen eller ha det som slaskdisk där allt man lägger på disken tål att förloras.

Permalänk
Medlem

Hade kastat hårt och långt efter att ha kollat alla sorts garantier