Microsoft kan sänka processorkrav för Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Microsoft kan sänka processorkrav för Windows 11

Mjukvarujätten backar inte från kravet på en modern processor, men undersöker möjligheten att backa en generation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns nästan som Microsoft inte vill att alla byter till Windows 11. Som kontrast mot de tvingade uppdateringarna från 7 till 10

Permalänk
Musikälskare

Känns som en skakig lansering, om man inte är tekniskt kunnig kommer det kanske att skapa en del frustration. Men å andra sidan så är det nog positivt att MS pushar för lite mer modern hårdvara.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tror det handlar om att MS vill försäkra sig om att alla har köpt Windows och inte sitter kvar med vattenstämpeln.
Sedan vore det kanske inte dumt om man kunde flytta TPM-chippet till ett nytt moderkort istället för att behöva fippla online med en inloggning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tycker nog att MS bör släppa kravet på TPM helt, men dock stödja det.
Om 3-4 år kan det vara att läge att kräva TPM, men att ställa till det för enormt många användare som sitter på hyffsat modern hårdvara verkar inte vettigt med tanke på att TPM moduler kommer nog inte finnas att uppbringa eller kosta skjortan..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om 3-4 år

Så stöds och uppdateras fortfarande Windows 10, så det är ingen ko på isen med att folk så sakteliga uppgraderar eller köper dagens begagnade maskiner, t.ex. min med 8:e generationens Intel Core som är hög tid för mig att byta ut.

Det hela är inte konstigare än att någon med en iPhone 4 inte längre kan få den senaste iOS-versionen. Någonstans behövs en cut-off point om man inte ska fastna i bakåtkompatibilitet in absurdum.

Permalänk
Medlem

Är det ens någon praktiskt skillnad mellan 6:e och 7:e generationens Intel Core gällande dessa punkter?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Det är lite detta som utvecklingen går sakta på windows. Att de har en massa äldre system som också måste fungera.

Nå Core 6000-serien och Ryzen 1000-serien är ändå hyfsat nya system, med prestanda fullt dugligt för att surfa med och liknande saker. Det känns för tidigt att utesluta dessa från nya windows. Sedan kan man argumentera ännu äldre datorer, men det känns då lite som att om Windows 10 fortfarande går att använda på dem så gör det inte så mycket.

Ser man historisk så har nya windows ofta gjort att gamla datorer ej har fungerat, men det har då handlat om att de inte har prestanda som det räcker. Windwos Vista med aero, där få laptops hade ramminne och grafikkort mängden är ett bra exempel.
Men nu finns det datorer som med råge utklassar systemkraven som ej kan köra.
T.ex:
Cpu över 4GHz i 4 core emot 1GHz 2 core som var kravet.
Ram 64GB emot 4GB som var kravet.
SSD många TB emot fjuttiga 64GB som var kravet..
Och detta är att datorer som fullkomligt utklassar systemkravet prestationsmässigt kanske ändå ej kan köra nästa windows.

Det känns lite som att de kan skippa allt förutom TPM 2.0 som systemkrav, då det är svårt att köpa en dator med TPM 2.0 som ej uppfyller kravet.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt logiken i kravet? OK att blir det blir säkrare - men de gamla datorerna blir ju inte säkrare för att de ligger kvar på Windows 10, än om de uppdaterats till 11. Min gamla häck med Z77-chipset är fortfarande en fullt duglig dator. Kan kanske inte köra moderna AAA-spel på Ultra, men ändå. I dagsläget är det alldeles för dyrt att uppgradera dessutom.

Känns mest som grej för att kunna skryta om Windows 11's säkerhetsstatistik i ett framtida skede.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Om man fortfarande sitter på 2600k osv så är väl inte Windows 11 viktig för en? Att optimera för gammal hårdvara cripplar utvecklingen generellt

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

Förstår inte riktigt logiken i kravet? OK att blir det blir säkrare - men de gamla datorerna blir ju inte säkrare för att de ligger kvar på Windows 10, än om de uppdaterats till 11. Min gamla häck med Z77-chipset är fortfarande en fullt duglig dator. Kan kanske inte köra moderna AAA-spel på Ultra, men ändå. I dagsläget är det alldeles för dyrt att uppgradera dessutom.

Känns mest som grej för att kunna skryta om Windows 11's säkerhetsstatistik i ett framtida skede.

Jag tycker inte Microsoft ska utesluta core 6000 serien etc.
Men argument för.

Att bygga hela windows för TPM 2.0 innebär att det kan gå all in för detta och verkligen optimera säkerheten för detta. Att också tillåta datorer utan kräver merarbete och koden blir inte lika optimerad. Se det lite som Att Apple kan så bra optimera sin mjukvara när det är så extremt begränsad vilken hårdvara de går att använda på.
Att inte tillåta äldre datorer uppdatera till nya windows innebär att de snabbare kommer att kasseras, det blir ett argument till för att byta dator. Och de som vinner på detta är de som sysslar med återvinningen och klagar på att det kommer för lite e-waste.

Permalänk
Hjälpsam

Verkar som att de skippar stöd för 32 bitars CPUr, bra i så fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Kanske kan vara läge att uppgradera till hösten men som priserna är nu kostar en riktigt bra dator närmare 25.000 och enbart grafikkort 10.000, om man får tag i något.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Om man fortfarande sitter på 2600k osv så är väl inte Windows 11 viktig för en? Att optimera för gammal hårdvara cripplar utvecklingen generellt

Vi talar inte om att optimera för HW äldre än 4-5 år, vi pratar om att den inte stöds alls.
Jag kallar detta planerat åldrande och tycker det går stick i stäv med de globala kraven att man skall kunna använda sina saker i mer än ett par år.

Permalänk
Medlem

Ta bort kravet på TPM och secure boot istället. Windows 11 kommer redan ha en hög tröskel som det är. Men att tvinga folk att köra i UEFI-mode är larvigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Någonstans behövs en cut-off point om man inte ska fastna i bakåtkompatibilitet in absurdum.

Och det skiter ju MS totalt i vad gäller mjukvara för de tillåter fortfarande 32 bitars mjukvara och så har de inget hårdvarustöd för arm vilket vore det logiska stället att ge sig på hårdvaran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det är helt rätt, låt Windows 10 vara det gamla och Windows 11 representera det nya. Den övergångsperiod på fyra år som uppstår bör vara tillräcklig för en majoritet att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Jag som sitter på en 2500k men också bryr mig om e-waste/miljövänlighet anser att det inte finns någon framtid i att stödja hårdvara särskilt långt bakåt. Min 2500k utvecklades för win 7 eran och levde genom 8, 8.1 och 10. Har ingen förhoppningen om att den ska leva ytterligare en version av windows. Har inte heller någon förhopåning om att microsoft ska lägga till fler funktioner till windows 10. Däremot kan jag önska att windows 10 uppdateras med säkerhetsuppdateringar.

Edit:
Själv använder jag linux (POP OS) och kan ju meddela att linux har ett utmärkt stöd för äldre hårdvara och andra ISA än x86 tex ARM.
Ni som vill ha ett modernt OS på äldre hårdvara kolla ut någon lämplig linux distro.

Tillägg
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror det handlar om att MS vill försäkra sig om att alla har köpt Windows och inte sitter kvar med vattenstämpeln.

Hur menar du? Är det lättare att pirata W10 på äldre processorer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssfemma:

Om man fortfarande sitter på 2600k osv så är väl inte Windows 11 viktig för en? Att optimera för gammal hårdvara cripplar utvecklingen generellt

Fast grejen är ju att Sandy/Ivy Bridge fortfarande duger utmärkt för mycket. Jag har en sån laptop och föräldrarna har en Dell SFF-maskin och de fungerar ypperligt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlackBird:

Känns mest som grej för att kunna skryta om Windows 11's säkerhetsstatistik i ett framtida skede.

Det är väl inte alls uteslutet att det är just det som är tanken? Tänk om man sedan kan visa att datorer med Windows 11 har kraftigt reducerade antal fall av något dåligt jämfört med Windows 10 (utan att behöva gräva ned sig i att man bara räknar datorer som kör på viss hårdvara). Kanske kan man också locka några att skaffa ny dator.

Permalänk
Viking

Hade varit enkelt om de satte gränsen vid DDR4. Alltså att alla processorer med DDR4 stöds, men inte DDR3 eller äldre.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Så stöds och uppdateras fortfarande Windows 10, så det är ingen ko på isen med att folk så sakteliga uppgraderar eller köper dagens begagnade maskiner, t.ex. min med 8:e generationens Intel Core som är hög tid för mig att byta ut.

Det hela är inte konstigare än att någon med en iPhone 4 inte längre kan få den senaste iOS-versionen. Någonstans behövs en cut-off point om man inte ska fastna i bakåtkompatibilitet in absurdum.

I sak håller jag med, man bör hela tiden fundera på hur pass mycket man får offra med att behålla bakåtkompatibilitet.

Sen kanske man inte just ska använda iOS som måttstock då senaste versionen faktiskt stödjer allt från Iphone 6S och framåt, vilket är ~6 år gamla telefoner. Tidigare fanns en hård cut-off vid 5S, den var först att stödja 64 bit. Att man stannar på 6S lär rätt mycket bero på att det är sista riktigt stora klivet, CPU kraft ökade ~70 % medan GPU-kraft och RAM-mängd ökade ~100 %.

På PC sidan tar det numera 5-10 år att nå det lyft Apple gjorde mellan 6 och 6S. När sådana språng sker måste man absolut fundera där det är dags att pensionera allt innan språnget!

I Windows 11 fallet är det just stort frågetecken varför man drar strecket där man nu funderar på. Finns ingen relevant skillnad mellan Intel 6:e generation fram till 10:e generationen, alla är Skylake och är bara minimala förändringar i GPU-delen mellan 6:e och 7:e generationen (har för mig det är något med videoavkodning). Och väldigt märkligt att dra gränsen mellan 1:a och 2:a generationen Ryzen, där var ju skillnaden väldigt liten (så att dra gränsen endera innan 1:a alt. 3:e hade varit mer logiskt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kanske är dags att Swec skriver en liten artikel/guide där man benar ut alla begreppen, som nämnts i en tidigare tråd.
Som exempel så har w10 inte officiellt stöd för processorer äldre än 5th gen intel.
Men äldre fungerar alldeles utmärkt ändå. Och högst troligtivs kommer detta fortsätta även med w11, då det verkar vara mer eller mindre en feature update av w10.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Och väldigt märkligt att dra gränsen mellan 1:a och 2:a generationen Ryzen, där var ju skillnaden väldigt liten (så att dra gränsen endera innan 1:a alt. 3:e hade varit mer logiskt).

I en tidigare version av dokumentet skrev Microsoft

Citat:

Using the principles above, we are confident that devices running on Intel 8th generation processors and AMD Zen 2 as well as Qualcomm 7 and 8 Series will meet our principles around security and reliability and minimum system requirements for Windows 11. We also know that devices running on Intel 6th generation and AMD pre-Zen will not.

Men den sista meningen är borta nu. Antingen svamlade de bara, eller också har de något okänt test.

Permalänk
Medlem

Handlar ju främst om business segmentet...
TPM har ju allafall funnits i 15år och varit standard där i minst 10, så fullt logiskt att man nu plockar in det.
Ni som vill uppa och sitter på gammal skit... köp nytt
Ni som vill uppa men absolut inte vill köpa ny burk... osis

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Inte läge att köpa en ny laptop nu känns det som, säkrast att vänta tills windows 11 kommer förinstallerat. 😃

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om man inte kan byta till Windows 11? Det är inte som Windows 10 där det blev systemkrav för spel och krävdes för DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kan tycka att det är helt rätt, låt Windows 10 vara det gamla och Windows 11 representera det nya. Den övergångsperiod på fyra år som uppstår bör vara tillräcklig för en majoritet att uppgradera.

Skrivet av _niko_:

Handlar ju främst om business segmentet...
TPM har ju allafall funnits i 15år och varit standard där i minst 10, så fullt logiskt att man nu plockar in det.
Ni som vill uppa och sitter på gammal skit... köp nytt
Ni som vill uppa men absolut inte vill köpa ny burk... osis

Citerar mig själv här också. Har själv en Surface Book 2, instegsmodell, som inte är Windows 11 kompatibel. Tycker att det är lite surt då den funkar helt ok fortfarande men det känns verkligen som att precis där drog också Microsoft gränsen mellan gammalt skit och nytt skit

Permalänk
Medlem

Har redan uppgraderat. Till en helt ny dator. Men det hjälper ju inte den gamla... Om den överlever tilld dess får den väl köra oupdaterat och osäkert Windows 10 🤔

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]