Någon som vet vad det här är för prylar? 80-tals grejer! (Bilder uppladdade!)

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det här är för prylar? 80-tals grejer! (Bilder uppladdade!)

Jag postar under retro då det verkar vara gamla prylar.
Tyvärr inget komplett bygge så förlåt för alla som blev ledsna😋

Däremot komponenter av okänd art, eventuellt med svensk bakgrund då ett av korten är stämplat Torsten Lantz data -86!
- Är det någon härinne som har koll eller vilda gissningar så är allt välkommet.🙄

Tänker mig att när mystiken skingras att jag skänker bort det till någon som har nytta av det och eventuellt kan visa upp vart komponenter gick till.

Då menar jag allt från lösa IC'n till del av PCB för ghetto fläkt konsoll 😀😀😀

Ha en go sommar/semester allihop!

Missade Bilder

Rubrik
Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Kefil:

Jag postar under retro då det verkar vara gamla prylar.
Tyvärr inget komplett bygge så förlåt för alla som blev ledsna😋

Däremot komponenter av okänd art, eventuellt med svensk bakgrund då ett av korten är stämplat Torsten Lantz data -86!
- Är det någon härinne som har koll eller vilda gissningar så är allt välkommet.🙄

Tänker mig att när mystiken skingras att jag skänker bort det till någon som har nytta av det och eventuellt kan visa upp vart komponenter gick till.

Då menar jag allt från lösa IC'n till del av PCB för ghetto fläkt konsoll 😀😀😀

Ha en go sommar/semester allihop!

Hade du en bild på grejerna? Ser inte att det finns en inlagd här.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hade du en bild på grejerna? Ser inte att det finns en inlagd här.

Sorry de kom ej med!
Fixar det 😋

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kefil:

Sorry de kom ej med!
Fixar det 😋

Torsten Lantz data i Lansdskrona vet nog, prova att ta kontakt och fråga dem direkt vad det är för något för det är några "specialkort"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag ser iaf ett moderkort (ISA-platser, en 8088/8086) och en RLL-kontroller för hårddisk (CRD18A-kortet). Det stora kortet med batteriet i botten vet jag inte riktigt vad det är.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kefil:

Jag postar under retro då det verkar vara gamla prylar.
Tyvärr inget komplett bygge så förlåt för alla som blev ledsna😋

Däremot komponenter av okänd art, eventuellt med svensk bakgrund då ett av korten är stämplat Torsten Lantz data -86!
- Är det någon härinne som har koll eller vilda gissningar så är allt välkommet.🙄

Tänker mig att när mystiken skingras att jag skänker bort det till någon som har nytta av det och eventuellt kan visa upp vart komponenter gick till.

Då menar jag allt från lösa IC'n till del av PCB för ghetto fläkt konsoll 😀😀😀

Ha en go sommar/semester allihop!

Missade Bilder

https://i.imgur.com/QZ73LcC.jpg

https://i.imgur.com/wk3OK8N.jpg

https://i.imgur.com/IOqks1A.jpg

https://i.imgur.com/piwTQsM.jpg

https://i.imgur.com/Z1YKzbb.jpg

På moderkortet sitter en Fujitsju 8086:
https://www.cpu-world.com/CPUs/8086/Fujitsu-MBL8086-2.html

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det stora kortet, moderkort med en Intel 8086:a, ser också en tom DIL-sockel för en matteprocessor (märkt 8087)
CRD18A, kontrollerkort för hdd.

Gissningar:
Det långsmala kortet, jag tänker tidigt grafikkort eller seriellt kort, hur ser D-sub kontakten ut?
Slutligen, det lilla kortet, printer/parallellport tänker jag när jag ser den långa kontakten.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Det långsmala kortet kan vara ett tidigt Ethernet-kort. Det ser ut att vara en 15-pin D-sub som ofta användes som nätverkskontakt före sekelskiftet.

Annan onödig info: Beteckningen GS som står överallt är Goldstar som sedan bytte namn till Lucky Goldstar innan de kom på hur fånigt det lät och kortade ner det till LG.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Annan onödig info: Beteckningen GS som står överallt är Goldstar som sedan bytte namn till Lucky Goldstar innan de kom på hur fånigt det lät och kortade ner det till LG.

Nja det var väl så att Goldstar och Lucky var två helt fristående företag som gick ihop på 80-talet och då tog namnet Lucky Goldstar Senare LG-Group förkortat bara LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Det stora kortet, moderkort med en Intel 8086:a, ser också en tom DIL-sockel för en matteprocessor (märkt 8087)
CRD18A, kontrollerkort för hdd.

Gissningar:
Det långsmala kortet, jag tänker tidigt grafikkort eller seriellt kort, hur ser D-sub kontakten ut?
Slutligen, det lilla kortet, printer/parallellport tänker jag när jag ser den långa kontakten.

Vänstra delen av det långsmala kortet innehåller en realtidsklocka så man slipper ställa datum o tid varje gång man startar datorn. Fanns inte som standard på PC i början.

Går det se vad det står på den stora 40pins kretsen? Det kan ge lite ledtrådar. Stora kretsarna bredvid är en räknar-krets och ett ram-minne.

Permalänk
Medlem

hmm ser nu med bättre skärm att det lilla kortet med vita kablarna har MC1489 och MC1488 på sig, RS-232 chip.

40-pins ser ut som ett EPROM-chip märkt L9100127 stora I:et att det är designat av Intel men jag kan inte hitta något om det.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Lägger in fler bilder där man ser på närmare håll...

Det blir väldigt snålt med bildtexter från min sida, tänk er något likt Älgvandringen fast för datornördar.

Kvällslektyr för nattugglorna:

Och nu kommer den långa alla väntat på

Med Televerkets tillåtelse kunde allt hända...

För er med särintresse för kontakter

Lite fler närbilder över chippen

Nu är det slut på tortyren och stunden är kommen till Modermodemet.
Det blir färre bilder för jag lär ju bli belagd med bild-ban efter denna post

Någon form av turbo-knapp har letat sig in...)

Och så avslutningvis, vad är en bildserie utan ett par foton som visar baksidan!!

Det var det det.

Aldrig att någon kommer fråga mig om några bilder, någonsin hehe!

Go natt ni som jobbar, jag som har semester ska kolla på "A scanner darkly"!

Permalänk
Medlem

Från vänster upp till höger ner, ser ut som svenska kortet är ett VGA kort (15 pin) , ett IDE interface, moderkort som ovan nämns, sista är lite svårare när man inte ser porten men kan vara en parallellportskort.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Från vänster upp till höger ner, ser ut som svenska kortet är ett VGA kort (15 pin) , ett IDE interface, moderkort som ovan nämns, sista är lite svårare när man inte ser porten men kan vara en parallellportskort.

Uppdaterat med mängder av närgångna bilder, kanske får du en skymt av vad du sökte.

Permalänk
Inaktiv

Kortet med kretsen CRD18A är ett MFM hårddisk kontrollerkort... exempel på tekniken https://en.wikipedia.org/wiki/ST506/ST412

Det avlånga kortet står det Televerket på.. så där är jag lite kluven om det är ett token ring kort/intranet kort över tele eller om det är ett modemkort till en box ansluten till telefon. Men kommunikation/nätverk då televerket varit fram,me o hamrat dit sin lilla lapp o logga.

Det stora kortet var som tidigare antydde en intel 8086 cpu på och det kan vara ett terminal modekort..

Lilla kortet som ansluts till modekortet via vita kontakten.. den gör mig förbryllad på grund av de två batterierna.. Det ser ut som en 25polig serieport.. men jag har inte sett serieportar som har backupbatterier..... om det kanske inte är för att aktivera on wake-up eller liknande
Det skulle vara intressant med serienumret på det kortet som hela tiden gömmer sig bakom batterierna och är för suddigt på första korten i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Lilla kortet som ansluts till modekortet via vita kontakten.. den gör mig förbryllad på grund av de två batterierna.. Det ser ut som en 25polig serieport.. men jag har inte sett serieportar som har backupbatterier..... om det kanske inte är för att aktivera on wake-up eller liknande
Det skulle vara intressant med serienumret på det kortet som hela tiden gömmer sig bakom batterierna och är för suddigt på första korten i tråden

Denna?, ja inget jag sett förut..

Permalänk
Medlem

Ah långa kortet ett modem.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kefil:

Denna?, ja inget jag sett förut..

https://i.imgur.com/Q5qHZr8.jpg

Jag går nog bet på den... Men jag tror det är 25polig serie/com port.. dock det med batterierna har jag inte stött på.. Sedan den typen av batterier i förhållande till att detta är mitten av 80talet..
Men något nytt ska man ju se i livet oxå ... hmm.. ordet gammalt kanske ska användas istället för "nytt" i livet. hihi
Min första PC var en Commodore PC10-II det var en intel 8088 cpu, så det är samma tidsera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag går nog bet på den... Men jag tror det är 25polig serie/com port.. dock det med batterierna har jag inte stött på.. Sedan den typen av batterier i förhållande till att detta är mitten av 80talet..
Men något nytt ska man ju se i livet oxå ... hmm.. ordet gammalt kanske ska användas istället för "nytt" i livet. hihi
Min första PC var en Commodore PC10-II det var en intel 8088 cpu, så det är samma tidsera.

Fantastiskt 😀
Kul att nån började tänka.
Det gillar jag 🙂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kefil:

Fantastiskt 😀
Kul att nån började tänka.
Det gillar jag 🙂

Jag har ett gäng retrodatorer ståendes, från 80tal fram till nutid.. så jag har ju liiite fusk genom att jag kan kika på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Ah långa kortet ett modem.

Ja, långa kortet är en realtidsklocka samt måste vara del av ett modem, den stora 40pin i8274 är en multi-protokoll serie kontroller:

Dock saknas linje-relä och analogdelen för att ansluta till en telefon-linje så måste finnas en burk till som man ska ansluta till.

IC6 MM58274CN är realtidsklockan. Den har en egen 32.768 KHz kristall (X1) o en trim-kondensator (VC15) så man kan ställa den så den går rätt. För att den ska funka även när datorn är avstängd finns varta-batteriet.

Permalänk
Medlem

Ah, Torsten Lantz väcker en massa minnen. Har för mig att jag tom träffade honom 95 nångång. Det jag inte jag som skrev programmet, men jag har för mig vi använde hans kommunikationskort för att prata 3270 med någon sorts stordator. Kortet på bild ska antagligen kopplas till ett modem som Televerket levererade när man köpte en fast förbindelse.
Ok, letade i arkivet och hittade drivare samt brev från Torsten. Våra kort ser ut att ha varit halvlängds så alltså inte samma som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefil:

Denna?, ja inget jag sett förut..

https://i.imgur.com/Q5qHZr8.jpg

Du bör plocka bort batterierna från korten ASAP. Det fyrkantiga Varta-batteriet får du löda loss. Bara en tidsfråga innan de börjar läcka och förstöra korten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Du bör plocka bort batterierna från korten ASAP. Det fyrkantiga Varta-batteriet får du löda loss. Bara en tidsfråga innan de börjar läcka och förstöra korten!

Tackar för rådet, skall plockas bort.

Vidare tackar jag för allt intresse, det har varit kul att bena ut vad det var för komponenter

Avslutningsvis är detta något som bortskänkes, om nu någon känner att de har nytta av prylarna till projekt eller vad som helst...

Hör av er eller jag borde skapa en bortskänkes-annons!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att där sitter en 8086-cpu på modermodemet, tillsammans med en massa komponenter från 89, så skulle jag gissa på att det kan handla om någon form av inbyggt system.
Kan vara så att det handlar om en skrivarserver som satt i en kontorsskrivare eller dylikt, skulle förklara AUI-interfacet på nätverkskortet.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk

Hej, jag jobbade 1986 ihop med Torsten Lantz inom retail förJärn och Färghandel. Denna tid fanns det bara fasta linjer och sdlc modem för att koppla upp dumma terminaler. Dvs för varje leverantör köpte man en fast koppling av telia. De Järnhandlare som hade råd hade upp till 10-15 modem med terminaler. 84 hade telia ihop med ericsson tagit fram en switchad modem som kunde koppla upp två punkter på ca en sekund. Det kallades Datex och hade hastigheter 1200,4800,9600,19200 baud. Torsten hade 1984 skrivit Uts20 och 3270 emulatorer för japanska Sord, en unix lösning med 5 skärmar. På systemet fanns också ett första steg till Pengvin, order lager faktureringssystem. Sord blev senare köpt, omdöpt till Toshiba.
86 hade jag precis efter min examen el/tele ingenjör från Lith Linköping fått anställning på Infolink, Järnis/Lunas externa databolag för att hjälpa återförsäljare daroriseras.
Mitt första uppdrag var att se om vi kunde använda PC, 10-net och datex för både terminal emulering och order lager fakturering.

Det fanns redan anpassade amerikanska kort för datex varför vi testade dessa. Men det visade sig vara brister i HW och ingen hantering av våra nordiska tecken. Eftersom vi redan hade gjort det för Sord så föreslog Torsten och Jag att vi tar fram ett kort och mjukvara för PC. Det beslutades att så skulle ske och all utrustning som skulle kopplas in måste certifieras. Så det långa kortet är de första versionen med telia märkningen.
Vi kallade kortet ”Bluelink” eftersom de första korten togs fram med blå skyddsfärg. Senare blev de gröna som alla andra.

Torsten skrev alltid i assembler och förfasades av språk som C, Pascal som varr alldeles för innefektiva enligt Torsten.

86 blev det för single pc, 3270, 5250 och UTS20. 87 skrevs det om för nätverk över netbios. Även 2780 för filöverföring lades till. Början 90-tal kom ISDN och vi moddade om kort. 93 införde vi Cisco routrar med trafik över TCO/IP. 95 kom Internet och vi lade till emulering i Windows.

För affärssystemet satsade vi på Novell som hade en tidig SQL man körde på filserver ovanpå btrieve. 89 lade vi till routing på netbios för att kunna ställa SQL frågor mellan filialer. Användes tex av Lantmännen Gotland. Jag försökte få med Torsten att lansera detta som en separat produkt men han trodde inte på iden och sedan kom Cisco 1991 och då blev det kört.

Det blev för mig tidiga certifieringar hos Telia Datex och Isdn, Novell CNE och Cisco

Kul detalj var att vi fick andra uppdrag att införa kortet i andra lösningar, tex SCO unix varför vi kontaktade en insatt ung herre på universitetet i Helsingfors, Linus Torvalds som guidade oss i hur designa drivrutiner för kort.

Jag lämnade 2000 men vet att det användes fortsatt då även om de flesta leverantörer i branchen gick över till Web lösningar.

Torsten fick en aggresiv sjukdom och lämnades oss 2016(om jag minns rätt).

Jag har av kuriosa sparat lite minnen som jag lägger upp. Har själv inget kort kvar.
Såklart nyfiken på var detta kort suttit/kommit ifrån.

/Johan

Bilder

Permalänk
Medlem

Wow, riktigt kul med lite detaljerad bakgrundinfo om de här prylarna!
Internet är bra litet ibland

Vila i frid Torsten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.