Miners i Kina säljer av grafikkort till förlust

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Och valfritt kreditkort fungerar inte? Paypal? Valfri betaltjänst? Ta ut pengar från vilken automat som helst osv osv, måste vara det sämsta argumentet för kryptovaluta.

De tjänsterna är ju knappast gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Är du vinnare bara för att miners blir förlorare? Vinnaren är ju Nvidia och jag kan inte förstå varför du vill betala mer för att såra den andra sidan. Miners har ju tjänat så jävla mycket pengar att det är dags att sälja av. När alla vill hoppa av så blir trångt. Momentant jävla massa grafikkort. Du tror väl inte ÅF kör 9K på 3070 när miners säljer för 3,5K. Även om du inte köper så kommer ÅF tvingas sänka priserna. Därför har du nytta att CMP inte kommer upp.

Nvidia segrar för att jag köper ett kort för 25K. Det har de inte gjort på dig. Du kör ju vidare på ditt 1070ti och gnäller på miners. Konstruktivt.

Återigen så missar du att många inte vill ha grafikkort som Miners har använt. Att vissa stackare köper ändå ser jag inte som positivt eftersom det faktiskt drabbar de jag bryr mig om. Jag vill inte ha sådana kort på marknaden alla då det drabbar både mig och andra. Det står ju till och med i artikeln att många inte vill ha dem för att komponenterna fått gå hårdare än för de som har det till spel.

Visst, det finns säkert de dom vårdar sina kort jättebra och tar hand om dem så att de håller längre och livslängden påverkas då inte. Men tror du det är regel eller undantag? Varje sekund du spenderar på att blåsa rent kortet från damn, byta den lökiga kylpastan mot Kryonsut, tweaka VD kurvor och allt vad det nu kan vara är ju tid då du skulle kunnat mina med kortet, men nu alltså inte får in några pengar alls. Hur lockande blir det då? Det primära syftet för en miner verkar ju vara att tjäna pengar. Inte stt nästa ägare ska få ett kort i så bra skick som möjligt.

Så nej, jag ser inte att en begagnatmaemrknad som överöses av kort som egentligen är slut kommer ha någon positiv effekt för någon. Inte nu. När folk börjar sälja sina LHR-kort däremot Då blir det intressant. För mig är LHR korten värda mer då jag kan vara säker på att korten aldrig utsatta för mining. Men det finns tydligen de som tycker att de är värda mindre för att man inte kan ha dem till mining. Så då kan man se fram emot kort som både är billigare och bara har använts till gaming det längtar jag efter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag tycker att det är synd faktiskt då detta bara är ytterligare ett sätt för kinesiska staten att utöka kontrollen av deras medborgare.

Kinesiska staten är fan riktigt jävla skrämmande. Har varit i Kina och de vanliga människorna är super men den kinesiska staten är ju rakt av sjuk i huvudet på så många sätt. Förbudet eller avsikterna för att förbjuda kryptomining är också skrämmande även i Europa och USA.

Tråkigt.

Hela världen går i samma riktning, det är bara det att Kina ligger före.

Permalänk
Avstängd

Ozzed Ozzed Ozzed.

Maken till intollerans inför andras tankar och värderingar är sällan skådad såsom den är i denna tråd.

Spelberoende tvspelares tankar om sina egna behov, självpåtagna moraliska översittarfasoner och deras övertygelse om att de vet bättre än alla oliktänkande och skyhög.

Att sen stympade kort som man inte kan göra vad man vill med ska vara billigare är en självklarhet. Tas funktionalitet bort så ska priset sänkas i motsvarande grad.
Inte betalar du samma pris för en burk med kalciumtillskott som bara har 60 tabeletter jämfört med en som har 120? Eller gör du det bara för att JAG tycker att det är moraliskt riktigt att det skulle vara så?

Sen är det ju bara en tidsfråga innan det kommer 4080ti där du inte kan ha vit bakgrund på dina word och excel filer. Bakgrunden kanske kommer att vara ljusblå med en vattenstämpel som säger "Detta dokument är skapat med ett kort som vissa fundamentalister anser enbart ska spelas på".
Eller så läggs stavfel in automatiskt.

Alternativet är att köpa ett 4080ti MSWE edition om man vill kunna jobba med sitt kort (MicroSoft Word och Excel).

Permalänk
Medlem

Jaha, jag har då sålt varenda grafikkort jag ägt med förlust, egentligen har jag sålt nästan alla fysiska saker jag ägt med förlust... är väl bara ett teken på att marknaden börjar bli normal igen.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Återigen så missar du att många inte vill ha grafikkort som Miners har använt. Att vissa stackare köper ändå ser jag inte som positivt eftersom det faktiskt drabbar de jag bryr mig om. Jag vill inte ha sådana kort på marknaden alla då det drabbar både mig och andra. Det står ju till och med i artikeln att många inte vill ha dem för att komponenterna fått gå hårdare än för de som har det till spel.

Visst, det finns säkert de dom vårdar sina kort jättebra och tar hand om dem så att de håller längre och livslängden påverkas då inte. Men tror du det är regel eller undantag? Varje sekund du spenderar på att blåsa rent kortet från damn, byta den lökiga kylpastan mot Kryonsut, tweaka VD kurvor och allt vad det nu kan vara är ju tid då du skulle kunnat mina med kortet, men nu alltså inte får in några pengar alls. Hur lockande blir det då? Det primära syftet för en miner verkar ju vara att tjäna pengar. Inte stt nästa ägare ska få ett kort i så bra skick som möjligt.

Så nej, jag ser inte att en begagnatmaemrknad som överöses av kort som egentligen är slut kommer ha någon positiv effekt för någon. Inte nu. När folk börjar sälja sina LHR-kort däremot Då blir det intressant. För mig är LHR korten värda mer då jag kan vara säker på att korten aldrig utsatta för mining. Men det finns tydligen de som tycker att de är värda mindre för att man inte kan ha dem till mining. Så då kan man se fram emot kort som både är billigare och bara har använts till gaming det längtar jag efter.

Jag skulle köpa ett billigt 3080 alla dagar i veckan. Skulle fläktarna börja ge ifrån sig ljud byter jag ut dom. Om temperaturen är hög byter jag ut kylpastan.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Ozzed Ozzed Ozzed.

Maken till intollerans inför andras tankar och värderingar är sällan skådad såsom den är i denna tråd.

Spelberoende tvspelares tankar om sina egna behov, självpåtagna moraliska översittarfasoner och deras övertygelse om att de vet bättre än alla oliktänkande och skyhög.

Att sen stympade kort som man inte kan göra vad man vill med ska vara billigare är en självklarhet. Tas funktionalitet bort så ska priset sänkas i motsvarande grad.
Inte betalar du samma pris för en burk med kalciumtillskott som bara har 60 tabeletter jämfört med en som har 120? Eller gör du det bara för att JAG tycker att det är moraliskt riktigt att det skulle vara så?

Sen är det ju bara en tidsfråga innan det kommer 4080ti där du inte kan ha vit bakgrund på dina word och excel filer. Bakgrunden kanske kommer att vara ljusblå med en vattenstämpel som säger "Detta dokument är skapat med ett kort som vissa fundamentalister anser enbart ska spelas på".
Eller så läggs stavfel in automatiskt.

Alternativet är att köpa ett 4080ti MSWE edition om man vill kunna jobba med sitt kort (MicroSoft Word och Excel).

Det är ju bra att citera om man vill ha svar Ksn ju också vara så att du vill sprifa dynga och hoppas stå oemotsagd, men så kul ska vi inte ha.

Att man har en hobby man brinner för betyder inte att man är "beroende". Redan där tar du saker till en nivå som borde ligga långt under din heder och värdighet. Bra jobbat. Att sedan fortsätta med att skrämmas med rena orimligheter gör det inte bättre. Men du är kanske medveten om att ditt inlägg är fullkomligt nedlusat med syllogistiska fel och halmgubbar och hoppas bara att ingen ska märka det? Ovärdigt i så fall.

Att ett grafikkort skulle bli en brisvara pga word eller något annat är bara dumt. Begränsningarna som nu läggs in resulterar i att gamers och kreatörer blir ensamma spekulanter på Geforce, så som det var meningen från början.

Du har rätt i att jag gärna ser fler begränsningar. De får gärna strypa alla kryptovalutor, och "lite hash rate" hade gärna fått vara "zero hash rate" för min del. Om du tror att det kommer leda till att det införs vattenstämplar eller annat så ser jag fram emot att "trycka till dig" när den dagen aldrig kommer.

Geforce är till för Gamers och kreatörer, som sagt. Nu har ju dessutom gjort det ännu tydligare i och med LHR och CMP-korten. Det finns inget att bråka om. Att man tekniskt sätt kunde göra något i ett tidigare skede betyder inte automatiskt att det var moraliskt riktigt.

Och det är inte direkt så att jag är udda i mina åsikter. Gamers världen över har varit rasande och delar mina åsikter, och det är fler än jag, bara i den här tråden, som uttrycker skadeglädje över att läsa ännu en nyhet om att det går dåligt för miners. Alla älskar inte en fri och oreglerad marknad, och när nogon klafsar in med leriga stövlar och berövar en möjligheten att köpa det man moraliskt har företräde till är det klart att man blir glad när tillverkaren smäller igen dörren för folk man tycker inte har där att göra.

Hade vi haft en global svält och miningboom som gick ut på att mina med mat kan jag ge mig fan på att miners lika envist hade hävdat att "alla har lika mycket rätt till alla produkter och man får göra vad man vill med en produkt man köpt".

Det är så det är nu, fast med grafikkort. Folk som vill ha nytt grafikkort står utan för att andra som inte ska spela på dem har köpt dem istället. De skiter i framer, ray tracing, upplösning... De vill bara extrahera värde och sedan är det adjö. Det finns ju massor av sätt att tjäna pengar i världen utan att förstöra för andra människor. Så varför man nu anser sig ha rätt att tjäna pengar genom att beröva andra sin glädje är svårt för mig att förstå, och svårt för mig att sympatisera med människor med sådan mentalitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jag skulle köpa ett billigt 3080 alla dagar i veckan. Skulle fläktarna börja ge ifrån sig ljud byter jag ut dom. Om temperaturen är hög byter jag ut kylpastan.

Och om VRM eller kondensatorer ger upp så.....?

Vad bra att du skulle köpa ett billigt 3080. LHR-korten blir ju tydligen snorbilliga begagnat för att man inte kan mina med dem.

För mig är det lika dumt som om en spade är billigare för att man inte kan knyppla med den.

OK, jag kan acceptera det. Jag hade liksom aldrig någonsin ens kommit på tanken att försöka knyppla med den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och om VRM eller kondensatorer ger upp så.....?

Vad bra att du skulle köpa ett billigt 3080. LHR-korten blir ju tydligen snorbilliga begagnat för att man inte kan mina med dem.

För mig är det lika dumt som om en spade är billigare för att man inte kan knyppla med den.

OK, jag kan acceptera det. Jag hade liksom aldrig någonsin ens kommit på tanken att försöka knyppla med den.

Om dom går sönder har jag förlorat alla pengar jag la på det, förutsatt att det händer inom kort tid. En risk jag kan ta mot ett billigt kort. Har inte stött på det tidigare och hoppas det inte händer senare heller.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och om VRM eller kondensatorer ger upp så.....?

Vad bra att du skulle köpa ett billigt 3080. LHR-korten blir ju tydligen snorbilliga begagnat för att man inte kan mina med dem.

För mig är det lika dumt som om en spade är billigare för att man inte kan knyppla med den.

OK, jag kan acceptera det. Jag hade liksom aldrig någonsin ens kommit på tanken att försöka knyppla med den.

Var hittar jag alla de här trasiga miningkorten? Kom med lite källor istället för att sprida samma dynga hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Var hittar jag alla de här trasiga miningkorten? Kom med lite källor istället för att sprida samma dynga hela tiden.

Åh nej, min "dynga" jag sprider har visst skvätt på själva artikeln det här är kommentarer till.

Från artikeln "...de komponenter som säljs har belastats hårt när de använts för att bryta kryptovalutor. Trots låga priser är de inte nödvändigtvis attraktiva att använda i sin nya speldator exempelvis."

Behöver du bevis för att en komponent går sönder fortare ju hårdare den belastas så känner jag att vi är inne på så grundläggande självklarheter att det blir svårt och tungrott att föra diskussionen vidare. Så nej tack. Den stigen vill jag inte beträda.

Herregud. Folk försöker "trycka till mig" med att en snubbe i tråden minsann har haft 2000 begagnade grafikkort och inget har någonsin gått sönder, och så väntar man sig att diskussionen ska hålla kvalitet.

Om jag då säger att jag har en polare som köpt 4 miljoner begagnade kort av miners och alla gick sönder, räcker det?

Givetvis inte. I båda fallen hamnar man i en "jag sa att han sa att hon sa att hen har hört att"... etc. Vad är meningen? Inget. Det finns ingen mening och jag känner inte att det här är rätt plats för att jag ska behöva utbilda folk i grundläggande fysik.

Låt säga att jag faktiskt tar fram bevis av samma låga kvalitet som folk försökt använda för att "trycka till" mig. Typ att jag spenderar 2-3 minuter på att googla fram lite foruminlägg från folk som köpt begagnade kort av miners som är i dåligt skick för att de belastats hårt, ja det har jag inget för, för han man bestämt sig för att grafikkort som minats med får ett undantag från vanlig enkel fysik, så kommer man börja gapa om att "nääää, kortet gick säkert sönder av någon annan anledning", etc, precis som jag skulle kunna söga att han som haft ett 30-tal grafikkort begagnade som funkade finte drar saker ur hatten, och ingen av er skulle kunna faktiskt bevisa vem av oss som hade rätt. Det blir ord mot ord, och sådant leder ingen vart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åh nej, min "dynga" jag sprider har visst skvätt på själva artikeln det här är kommentarer till.

Från artikeln "...de komponenter som säljs har belastats hårt när de använts för att bryta kryptovalutor. Trots låga priser är de inte nödvändigtvis attraktiva att använda i sin nya speldator exempelvis."

Behöver du bevis för att en komponent går sönder fortare ju hårdare den belastas så känner jag att vi är inne på så grundläggande självklarheter att det blir svårt och tungrott att föra diskussionen vidare. Så nej tack. Den stigen vill jag inte beträda.

Att de har belastats hårt innebär inte trasiga eller sämre presterande grafikkort, det vill jag gärna se bevis på för du påstår det i varje tråd. Vi vet redan vad du tycker, nu vill vi veta hur verkligheten ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Att de har belastats hårt innebär inte trasiga eller sämre presterande grafikkort, det vill jag gärna se bevis på för du påstår det i varje tråd. Vi vet redan vad du tycker, nu vill vi veta hur verkligheten ser ut

Trams. Varför skulle annars korten vara mindre eftertraktade? Om hård belastning under lång tid inte innebär att korten går sönder fortare eller presterar sämre (GPU-boost är väldigt dynamisk numera) så skulle ju ingen bry sig. Det är ni som kommer med påståenden som kräver bevis, inte jag, och då räknar jag inte "någon här på forumet har sagt att..." som bevis.

Som sagt. I båda fakken är det ord mot ord och vilka bevis den ena parten än lägger fram kan den andra parten hävda att det inte duger. Jag ger mig inte in i sådant. Vill du köpa ett begagnat kort som någon minat med så gör det. Men respektera också att många inte vill det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en video där dom testade ett kort: https://youtu.be/ZKk2dDMN1Xs?t=159

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trams. Varför skulle annars korten vara mindre eftertraktade? Om hård belastning under lång tid inte innebär att korten går sönder fortare eller presterar sämre (GPU-boost är väldigt dynamisk numera) så skulle ju ingen bry sig. Det är ni som kommer med påståenden som kräver bevis, inte jag, och då räknar jag inte "någon här på forumet har sagt att..." som bevis.

Som sagt. I båda fakken är det ord mot ord och vilka bevis den ena parten än lägger fram kan den andra parten hävda att det inte duger. Jag ger mig inte in i sådant. Vill du köpa ett begagnat kort som någon minat med så gör det. Men respektera också att många inte vill det.

Att korten skulle vara mindre eftertraktade är inte så förvånande om folk på techforum påstår det utan att det backas upp av data. Bara för att det låter rimligt betyder inte att det är så det är.
Det är ju du som påstår att de är i sämre skick, rimligtvis är det du som lägger fram bevis för att styrka ditt påstående.
Vad jag är ute efter är något i stil med 1000+ kort, helst från samma miner för att kunna ha ett någorlunda kontrollerat experiment, som är uttjänta (vi säger 3 år av 24/7 mining?). Hur påverkar det gamingprestandan? Hur lång tid tar det innan kortet lägger av helt? Backblaze fast för grafikkort Nu blir det bara ord mot ord som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jag hittade en video där dom testade ett kort: https://youtu.be/ZKk2dDMN1Xs?t=159

Hade varit intressant att se hur korten klockar. Viss säkerhetsmarginal finns ju på alla komponenter (det är därför överklockning är möjlig) Kör man stock så utnyttjar man inte komponenterna till fullo.

Men fair enough. Om man tänker köra sitt kort bone stock så spelar det kanske mindre roll. Men ja, det är svårt att säga med ett urval på ett enda kort.

Skrivet av pine-orange:

Att korten skulle vara mindre eftertraktade är inte så förvånande om folk på techforum påstår det utan att det backas upp av data. Bara för att det låter rimligt betyder inte att det är så det är.
Det är ju du som påstår att de är i sämre skick, rimligtvis är det du som lägger fram bevis för att styrka ditt påstående.
Vad jag är ute efter är något i stil med 1000+ kort, helst från samma miner för att kunna ha ett någorlunda kontrollerat experiment, som är uttjänta (vi säger 3 år av 24/7 mining?). Hur påverkar det gamingprestandan? Hur lång tid tar det innan kortet lägger av helt? Backblaze fast för grafikkort Nu blir det bara ord mot ord som du säger.

Se ovan, samt... Alltså grejen är att jag inte tycker att man ska behöva bevisa något om man påtalar att grundläggande principer för fysik och elektronik även gäller grafikkort. Då är det snarare de som hävdar att grafikkort som minats med får något slags magiskt undantag som har något att bevisa. Det ör inget konstigt och gällde det vilken annan fråga som helst så hade alla varit överens om att det är så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Se ovan, samt... Alltså grejen är att jag inte tycker att man ska behöva bevisa något om man påtalar att grundläggande principer för fysik och elektronik även gäller grafikkort. Då är det snarare de som hävdar att grafikkort som minats med får något slags magiskt undantag som har något att bevisa. Det ör inget konstigt och gällde det vilken annan fråga som helst så hade alla varit överens om att det är så.

Jag tror inte det är någon här som påstår att miningkort är undantagna från fysikens lagar, men så vitt jag förstår är det upphettnings- och nedkylningscykeln som främst dödar elektronik och inte värmen i sig. Om du kör dina kort inom det tillåtna temperaturintervallet. Stämmer det inte? I så fall, vad är den främsta faktorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Sådär. Då har jag citerat dig. Blev inte så mycket kvar med substans när jag tagit bort det oväsentliga

Om jag inte missade det så kommenterade du aldrig mitt påstående om avsaknaden av tolerans inför andras viljor, värderingar och intressen?
Kan du verkligen bara ser din egen samt Mållgan & Co önskan som den allenahärskande och rätta?

Kreatörer använder för övrigt Quadrokorten.

Glömde
Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Beror helt på vad det är för kort vad rätt pris är.

Begagnade kort. Betala inte mer än 500

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Hur mycket mer energi skulle Bitcoin använda om alla världens transaktioner skulle gå över en lager-2-lösning? (Som VISA/Swish är) El Salvador kör Lightning - en sådan lösning för Bitcoin.

Svar: obetydligt mer. Men staten skulle inte längre kunna fiffla bort den absurda i inflationen. Om du tror att skatten är hög i lagen, räkna in inflationen.

Hela generationer kommer inte kunna köpa villor. Inflation på 20%/år, löneökning på 1-2% per år.

Kostnadsökning av bostäder är inte samma sak som inflation.
Priset på bostäder står i nästan direkt förhållande till hur mycket folk kan låna.
Och det styrs av räntorna.
Nu har vi haft 0% i styrränta väldigt länga, och bankerna jublar såklart.
Ökad styrränta, höjda räntor och bostadspriserna kommer att normaliseras igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tror inte det är någon här som påstår att miningkort är undantagna från fysikens lagar, men så vitt jag förstår är det upphettnings- och nedkylningscykeln som främst dödar elektronik och inte värmen i sig. Om du kör dina kort inom det tillåtna temperaturintervallet. Stämmer det inte? I så fall, vad är den främsta faktorn?

Upphettnings- och nedkylningscykler stressar lödningar, chipkapsel mm. Men om man kan hålla GPU chippet 100C eller lägre där det är som varmast på chippet så är föråldringen extremt långsam. Frågan är, om en GPU rapporterar 90C, hur varmt är det där det är som varmast? För närmar man sig 120C börjar det bli jobbigt, och det går fort utför.

Sen har vissa typer av komponenter såsom vissa typer av kondensatorer begränsad livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Upphettnings- och nedkylningscykler stressar lödningar, chipkapsel mm. Men om man kan hålla GPU chippet 100C eller lägre där det är som varmast på chippet så är föråldringen extremt långsam. Frågan är, om en GPU rapporterar 90C, hur varmt är det där det är som varmast? För närmar man sig 120C börjar det bli jobbigt, och det går fort utför.

Sen har vissa typer av komponenter såsom vissa typer av kondensatorer begränsad livslängd.

Kondingar och framförallt MOS-FET, det som driver både chip och minne. Relativt vanligt att MOS-FET lägger av, även på moderkort.
Själv tog jag kål på mitt 1080Ti pga folding, aldrig över 80C och vattenkylt, men det klarade bara 3 månader folding. Inte säker på vad som gick sönder men sätter man det i en dator kortsluter det hela datorn, händer ingenting när man trycker på power. Provat på två olika datorer som båda fungerar klanderfritt med andra grafikkort.

Att tillverkarna inte vill ge full garanti på dedikerade miningkort säger annars allt, dom vet hur deras egna prylar fungerar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

@Undac dags för en poll. Skulle du köpa ett begagnat kort som använts för mining? Säg 3070 för 3500kr istället för ett nytt för 9000kr. Man vill ju se om @Ozzed anekdotiska bevis har något som helst sanning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Kostnadsökning av bostäder är inte samma sak som inflation.
Priset på bostäder står i nästan direkt förhållande till hur mycket folk kan låna.
Och det styrs av räntorna.
Nu har vi haft 0% i styrränta väldigt länga, och bankerna jublar såklart.
Ökad styrränta, höjda räntor och bostadspriserna kommer att normaliseras igen.

Hela ekonomin är ju räntedopad. Skulle Riksbanken höja räntan till 2% får en hel drös människor gå från hus och hem. Det skulle alla hyresrättstorskar vilja. Fast det folk glömmer är ju att deras hyra skulle öka motsvarande. Hela ekonomin skulle tvärstanna då folk skulle sluta handla icke nödvändiga saker för att behålla boendet. En som vuxit upp under 90-talet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Hade varit intressant att se hur korten klockar. Viss säkerhetsmarginal finns ju på alla komponenter (det är därför överklockning är möjlig) Kör man stock så utnyttjar man inte komponenterna till fullo.

Men fair enough. Om man tänker köra sitt kort bone stock så spelar det kanske mindre roll. Men ja, det är svårt att säga med ett urval på ett enda kort.

Se ovan, samt... Alltså grejen är att jag inte tycker att man ska behöva bevisa något om man påtalar att grundläggande principer för fysik och elektronik även gäller grafikkort. Då är det snarare de som hävdar att grafikkort som minats med får något slags magiskt undantag som har något att bevisa. Det ör inget konstigt och gällde det vilken annan fråga som helst så hade alla varit överens om att det är så.

Tjena. Du undergräver hela det vetenskapliga samhället. Skit i bevis. Det är ju självklart. Sluta…. Det här är på otrolig låg nivå. Jag tycker, alltså är det sanning. Hur många HP har du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Kondingar och framförallt MOS-FET, det som driver både chip och minne. Relativt vanligt att MOS-FET lägger av, även på moderkort.
Själv tog jag kål på mitt 1080Ti pga folding, aldrig över 80C och vattenkylt, men det klarade bara 3 månader folding. Inte säker på vad som gick sönder men sätter man det i en dator kortsluter det hela datorn, händer ingenting när man trycker på power. Provat på två olika datorer som båda fungerar klanderfritt med andra grafikkort.

Att tillverkarna inte vill ge full garanti på dedikerade miningkort säger annars allt, dom vet hur deras egna prylar fungerar.

Tänk att du inte höll på med mining. Ändå gick kortet sönder? Vad tror du @Ozzed? Han gjorde en god gärning. Ska han till h*lvetet iaf? Tillsammans med alla miners

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Upphettnings- och nedkylningscykler stressar lödningar, chipkapsel mm. Men om man kan hålla GPU chippet 100C eller lägre där det är som varmast på chippet så är föråldringen extremt långsam. Frågan är, om en GPU rapporterar 90C, hur varmt är det där det är som varmast? För närmar man sig 120C börjar det bli jobbigt, och det går fort utför.

Sen har vissa typer av komponenter såsom vissa typer av kondensatorer begränsad livslängd.

Det är inte chippet som blir varmt vid mining, det är minnet. I alla fall om du minar de vanligaste kryptovalutorna. Om du har ett 3080 eller ett 3090 är det lättare att förutspå hur varmt minnet blir eftersom de har fler sensorer.
Elektrolytiska kondensatorer var problematiska förr men nu använder de polymerer istället för elektrolyter och de håller betydligt längre har jag för mig. Temperatur är en viktig faktor här.

Skrivet av the squonk:

Kondingar och framförallt MOS-FET, det som driver både chip och minne. Relativt vanligt att MOS-FET lägger av, även på moderkort.
Själv tog jag kål på mitt 1080Ti pga folding, aldrig över 80C och vattenkylt, men det klarade bara 3 månader folding. Inte säker på vad som gick sönder men sätter man det i en dator kortsluter det hela datorn, händer ingenting när man trycker på power. Provat på två olika datorer som båda fungerar klanderfritt med andra grafikkort.

Att tillverkarna inte vill ge full garanti på dedikerade miningkort säger annars allt, dom vet hur deras egna prylar fungerar.

Det låter som att du fick ett trasigt kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TechGuru:

Det blir säkert bra när sossarna vinner nästa val och själva får styra över inflationsmålet, kniper absolut makt över allas ekonomi från Riksbanken. En miljon till dig. En miljon till dig. En miljon till dig! Gulligt. Åh en miljard till dig.

Politiker ska icke lägga sig i varken religion eller pengar. Hoppas din önskan aldrig slår in.

Ja, det lär ju sääääkert ske..
Hur är det med att pengarna involverar sig in i politiken då? Är det OK?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte chippet som blir varmt vid mining, det är minnet. I alla fall om du minar de vanligaste kryptovalutorna. Om du har ett 3080 eller ett 3090 är det lättare att förutspå hur varmt minnet blir eftersom de har fler sensorer.
Elektrolytiska kondensatorer var problematiska förr men nu använder de polymerer istället för elektrolyter och de håller betydligt längre har jag för mig. Temperatur är en viktig faktor här.

Ok, same same, temperatur på chip är kritiskt oavsett om det handlar om minne eller GPU. Men man funderar ju då på om mining är så farligt egentligen. Minnen går varma men hettas inte upp lika mycket pga omgivande temperaturökning från GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ok, same same, temperatur på chip är kritiskt oavsett om det handlar om minne eller GPU. Men man funderar ju då på om mining är så farligt egentligen. Minnen går varma men hettas inte upp lika mycket pga omgivande temperaturökning från GPU.

För att upprepa mig, minnena blir jättevarma men det blir också MOS-FET som driver minnena till denna värme vilket alla verkar glömma. Dom flesta kort saknar dessutom sensorer för MOS-FET, EVGA är ett undantag.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||