Lösenordet till administratörkonton funkar inte!

Permalänk
Medlem

Lösenordet till administratörkonton funkar inte!

Behöver hjälp att kunna logga in på administratör-konto på min PC(acer aspire) här hemma. Lösenordet funkar inte plötsligt, haft samma lösenordet i tre år. Går att logga in på gästkonto utan problem. Jag har ingen backup!

Kan man nollställa lösenordet på nåt sätt? Kan man verifiera sig på nåt annat sätt?

Tacksam för hjälp!

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Är adminkontot lokalt eller ditt microsoftkonto?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att skriva in lösenordet i klartext?
För att kolla att någon tangent inte slutat fungera alltså.

Det däe har nämligen hänt mig. @ slutade fungera vilket ställde till det med inloggningen.ä en gång i tiden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lego Master

Kan också vara att tangentbordsspråket ändrats av nån anledning. Det kan göra att specialtangenter flyttar runt lite slumpmässigt. Om gästlösenordet är "enklare" och bara använder bokstäver och siffror kan det lika gärna fungera ändå, men ett lite mer säkert adminlösenord kan få sina tecken helt skyfflade.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

caps-lock på är en klassiker, men det har du väl redan kontrollerat - det där att prova att skriva med utskriven klartext med tex. anteckningar är väldigt bra om laptopens tangentbord börja bli svårtryckt och missar tecken vid normal fingerknapparkraft...

har en laptop som är sådan...

undvik passord med specialtecken av just anledningen att tangentbordslayouten kan ändras och kör istället med passfras på 5-6 helst slumpade ord och skiljetecken mellan dem - dock inte blanktecken av flera skäl.

Permalänk
Medlem

- Det är ett lokalt adminkonto.

- ska testa att skriva med klartext.

- hur skriver man kommenterar till varje svar..?

Kan jag ändra eller fixa nåt via gästkonton?

Permalänk
Medlem

Om gästkontot har administrativa rättigheter (dvs, har samma rättigheter som administratör) så kan den ändra passord även för administratör - annars inte.

du kan ofta i skapande av konto välja om den nya kontot skall vara 'gäst' eller har full admin-rättighet, du måste förstås ha admin-rättigheter i det läget

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Robyn:

- hur skriver man kommenterar till varje svar..?

Använd knappen "Citera flera" på inläggen du vill kommentera och sedan "Besvara valda".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att Windows 10 och Microsoft fått för sig att du nu ska logga in med PIN istället för lösenord? Det gjorde våra datorer här hemma efter någon uppdatering, och det tog ett tag innan jag såg att jag knappade in lösenordet i rutan för PIN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblaff:

Det är inte så att Windows 10 och Microsoft fått för sig att du nu ska logga in med PIN istället för lösenord? Det gjorde våra datorer här hemma efter någon uppdatering, och det tog ett tag innan jag såg att jag knappade in lösenordet i rutan för PIN.

Det ser ut som vanligt vid inloggning, dvs bara möjligt att skriva lösenord.

Permalänk
Medlem

Om du inte får till det kan du återställa lokala kontons lösenord (så länge du inte använder Bitlocker) med Hiren's BootCD

https://www.hirensbootcd.org/usb-booting/

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robyn:

Det ser ut som vanligt vid inloggning, dvs bara möjligt att skriva lösenord.

Skrivet av johanruda:

Om du inte får till det kan du återställa lokala kontons lösenord (så länge du inte använder Bitlocker) med Hiren's BootCD

https://www.hirensbootcd.org/usb-booting/

Tror https://www.prajwaldesai.com/reset-windows-password-with-usb/ kan vara ett alternativ, Hiren tror jag är rätt rörig om man inte är kunnig.
Fast nu när jag söker i skrivande stund verkar dom ha uppdaterat den rätt så bra, direkt guide med installation & lösenordsbyte med HirensBootCD:
https://www.youtube.com/watch?v=Ql267rSiSgU

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Om du inte får till det kan du återställa lokala kontons lösenord (så länge du inte använder Bitlocker) med Hiren's BootCD

https://www.hirensbootcd.org/usb-booting/

Förstår inte hur du tänker, när jag läser så står det att jag behöver adm-behörigheter + att alla filer kopieras till CD/USB innan jag börjar, hur ska jag kunna göra det när jag inte kommer in i datorn..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Tror https://www.prajwaldesai.com/reset-windows-password-with-usb/ kan vara ett alternativ, Hiren tror jag är rätt rörig om man inte är kunnig.
Fast nu när jag söker i skrivande stund verkar dom ha uppdaterat den rätt så bra, direkt guide med installation & lösenordsbyte med HirensBootCD:
https://www.youtube.com/watch?v=Ql267rSiSgU

Hej,
Låter som bra förslag, vet du om det finns risk att bli av med innehållet på hårddisken..?

Permalänk
Skrivet av Robyn:

Förstår inte hur du tänker, när jag läser så står det att jag behöver adm-behörigheter + att alla filer kopieras till CD/USB innan jag börjar, hur ska jag kunna göra det när jag inte kommer in i datorn..?

Du behöver använda ett admin-konto när du installerar det på ett usb-minne, när du sen bootar från det är det bara att köra på (är jag 99% säker på). Du behöver förstås en annan dator för att få till usb-minnet.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robyn:

Förstår inte hur du tänker, när jag läser så står det att jag behöver adm-behörigheter + att alla filer kopieras till CD/USB innan jag börjar, hur ska jag kunna göra det när jag inte kommer in i datorn..?

Det finns ju fler datorer här i världen.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robyn:

Hej,
Låter som bra förslag, vet du om det finns risk att bli av med innehållet på hårddisken..?

Nej du förlorar inget, däremot måste man ha två datorer för fixa en trasig om man inte haft allt klart hemma tyvärr :/
Grannens eller någon bekanta, förbereda usb sticka inget mer.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Går det att ändra lösenordet till datorn..?

Lösenordet(lokalt) till datorn slutade funka å jag kommer inte i datorn trots massa försök med att fixa lösenordet. Nu undrar jag om det går att ändra lösenordet( till admkonto)om man kommer åt innehållet på hårddisken? Vilken MAP ska jag leta isf..? Jag kommer åt hårddisken innehållet via annan dator nu.
Tacksam för hjälp!

Tråd flyttad till supportdel /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Robyn:

Lösenordet(lokalt) till datorn slutade funka å jag kommer inte i datorn trots massa försök med att fixa lösenordet. Nu undrar jag om det går att ändra lösenordet( till admkonto)om man kommer åt innehållet på hårddisken? Vilken MAP ska jag leta isf..? Jag kommer åt hårddisken innehållet via annan dator nu.
Tacksam för hjälp!

Vad är det för OS (Windows / MacOS / Linux)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vad är det för OS (Windows / MacOS / Linux)?

Windows !

Permalänk
Medlem

Om det är windows 10 så har du möjlighet att ange ett nytt lösenord om angivit säkerhetsfrågor med svar. Annars har du bara en möjlighet och det är att kopiera alla data du behöver från hårddisken till datorn du använder för att komma åt filerna och sedan installera om Windows. Det är enda möjligheterna jag känner till. Jag förutsätter att du inte har något MS-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Om det är windows 10 så har du möjlighet att ange ett nytt lösenord om angivit säkerhetsfrågor med svar. Annars har du bara en möjlighet och det är att kopiera alla data du behöver från hårddisken till datorn du använder för att komma åt filerna och sedan installera om Windows. Det är enda möjligheterna jag känner till. Jag förutsätter att du inte har något MS-konto.

Man kan ju återställa datorn men då tas alla personliga filer bort innan så kopiering av data måste ske först.

Permalänk
Medlem

Hirens Boot CD till undsättning skapar en PE med massa användbara verktyg, däribland verktyg för återställning av lokala konton.

Permalänk
Medlem

"Lösenordet slutade funka". Vilket kreativt sätt att säga "Jag har glömt lösenordet". Lösenord slutar inte funka

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av drefk2000:

"Lösenordet slutade funka". Vilket kreativt sätt att säga "Jag har glömt lösenordet". Lösenord slutar inte funka

Jo, om det är en begränsning för hur gammalt det får bli. Typ i ett AD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drefk2000:

"Lösenordet slutade funka". Vilket kreativt sätt att säga "Jag har glömt lösenordet". Lösenord slutar inte funka

Det är även ett kreativt sätt att säga att man vill knäcka lösenordet på en dator som inte är ens egna.

Tyvärr är det så på alla dataforum att folk vill hacka lösenord av olika anledningar.
* Ärliga sorten som faktiskt har glömt lösenord av att de inte använt datorn på åratal eller att de nyligen ändrat lösenord och glömde vad de skrev in
* Sedan svartsjuka där de vill komma in i sin sambos/särbos dator
* Datorer/hårddiskar från el-återvinningen där de är nyfikna på innehåll
* och sist men inte minst, den oärliga sorten där de stulit en dator och vill hacka den för att komma åt allt.

Så många forum har en forums regel att det är förbjudet att hjälpa till att hacka lösenord... tyvärr blir alla ärliga drabbade för att de oärliga nyttjar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo, om det är en begränsning för hur gammalt det får bli. Typ i ett AD.

Brukar man inte få lägga in ett nytt lösenord då? Eller kan man ha det så att man måste byta inom tiden och sedan behöver man gå via admin eller liknande? Intressant.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Trådar sammanfogade*
@Robyn: Ett ämne -> En tråd
/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Brukar man inte få lägga in ett nytt lösenord då? Eller kan man ha det så att man måste byta inom tiden och sedan behöver man gå via admin eller liknande? Intressant.

Japp. AD-konton med krav på lösenordsbyte kommer begära att användare anger ett nytt för att få logga in när lösenordet gått ut. Detta fungerar dock inte för användare som ansluter via Fjärrskrivbord (VDA/VDI). Lokala användarkonton och administrativa systemkonton inaktiveras däremot aldrig. Man får i stället ett meddelande i aktivitetslistan att byta lösenordet om det har varit samma för länge.

OnTopic

Denna metod använder jag: http://mo-servers.blogspot.com/p/how-to-reset-windows-server-...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net