Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Svensk kryptobedragare döms till 15 års fängelse i USA

Permalänk
Melding Plague

Svensk kryptobedragare döms till 15 års fängelse i USA

Mannen döms för penningtvätt och bedrägeri efter att ha lurat över 3 500 personer på kryptovalutor till ett värde över 16 miljoner USD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Antagligen bättre att åka in för bedrägeri i USA än narkotikabrott i Thailand...

https://www.thephuketnews.com/swede-caught-over-bitcoin-inves...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Väntar på alla kommentarer att det är kryptovalutans fel att dessa brott begicks...

Permalänk
Medlem

intressant, massa hjärndöda influencers som håller på med detta också, förstår inte riktigt hur de tänker, nån konsekvens borde det väll bli tillslut? tänker på faze clan osv som är i blåsvädret just nu: https://www.youtube.com/watch?v=Kv6ne6VQCZI

samma folk som scammade kids med csgo gamlbing sites som de själva var ägare av, riktigt sunkiga individer.

Permalänk
Medlem

Brott skall aldrig löna sig
Straffet skall vara sådant att det skall få andra att fundera en andra gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Väntar på alla kommentarer att det är kryptovalutans fel att dessa brott begicks...

Nä precis, det är ju aldrig mordvapnets fel att offret dog.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Brott skall aldrig löna sig
Straffet skall vara sådant att det skall få andra att fundera en andra gång

I Sverige uppmuntras det nästan

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Keeper of the Bamse

Shit vilken otur att det bara finns en enda person i sverige med just hans namn, och att dom amerikanska artiklarna ger hela namnet inkl. mellannamn.

Synd att så många går på såna här saker. Det borde fan ingå i grundskolan att upprepa "om det är för bra för att vara sant så är det inte sant" varje morgon.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

I Sverige uppmuntras det nästan

Ja alla skatteflyktingar hotar ju att flytta verksamheten utomlands annars....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

intressant, massa hjärndöda influencers som håller på med detta också, förstår inte riktigt hur de tänker, nån konsekvens borde det väll bli tillslut? tänker på faze clan osv som är i blåsvädret just nu: https://www.youtube.com/watch?v=Kv6ne6VQCZI

samma folk som scammade kids med csgo gamlbing sites som de själva var ägare av, riktigt sunkiga individer.

Fick de någon riktig konsekvens för gambling grejen? Backlash räknas inte, jag menar konsekvenser från myndigheter. Jag kan i alla fall inte minnas något (men följde det inte riktigt) Är svaret nej så är det ju ganska enkelt: De tjänar massa pengar på det utan konsekvenser. Arga email och "svarsvideos" går ju att undvika eller stå ut med för massa lätta pengar. Det måste väldigt enkelt att leva med trasig moralisk kompass...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Väntar på alla kommentarer att det är kryptovalutans fel att dessa brott begicks...

Vad annars? Insinuerar du att det var tävlingshästens fel?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Man får vara realistisk. Hade det inte varit kryptovalutor så hade det ju varit något annat. Men det är klart att det underlättar när det är svårare att spåra avsändare och mottagare. Är väl därför kriminella alltid haft en förkärlek för kontanter och nu krypto. Personligen ser jag gärna att både kontanter och kryptovalutor försvinner. Det skulle göra det lättare att spåra transaktioner som äger rum och få fast bedragare och skumrask.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Nä precis, det är ju aldrig mordvapnets fel att offret dog.

Men det kan underlätta akten. Precis som bitcoin kan underlätta bedrägeriet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Brott skall aldrig löna sig
Straffet skall vara sådant att det skall få andra att fundera en andra gång

Det vet alla som är lite insatta i kriminologisk forskning, att det inte stämmer!
I USA tex finnes dödsstraff (vissa stater) men ändå är det det landet som har den största andelen av befolkningen i fängelse, så straffprevention fungerar bara hos populister.
Återfallsprocenten i USA är 75 procent, i Sverige omkring 30 procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Det vet alla som är lite insatta i kriminologisk forskning, att det inte stämmer!
I USA tex finnes dödsstraff (vissa stater) men ändå är det det landet som har den största andelen av befolkningen i fängelse, så straffprevention fungerar bara hos populister.
Återfallsprocenten i USA är 75 procent, i Sverige omkring 30 procent.

Väligt OT, men just dödsstraff är fullständigt idiotiskt. Är det så långt gånget att man tycker att det är likgiltigt att skjuta mågon, och att man kommer dömas till döden som straff, så är det rätt logiskt i det tillståndet att man lika gärna kan ha ihjäl några hundra till, för att sedan avsluta sitt eget liv. Sådant händer väldigt ofta per capita i USA jänfört med länder som inte har dödsstraff, så det är överhuvudtaget inget som avskräcker med det om man har att göra med personer som inte värderar sitt eget liv särskilt högt till att börja med, så jag håller med dig.

Man kan liksom inte utforma straffskalan utefter vad en icke-kriminell människa som är frisk i huvudet skulle tycka är ett hårt straff, men det är så det ser ut i USA och många andra länder tyvärr.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har inget att säga om att denna personen fick 15 år.

Jag har däremot jävligt mycket mycket att säga om straffen som delas ut som INTE gäller ekonomisk brottslighet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dakke:

intressant, massa hjärndöda influencers som håller på med detta också, förstår inte riktigt hur de tänker, nån konsekvens borde det väll bli tillslut? tänker på faze clan osv som är i blåsvädret just nu: https://www.youtube.com/watch?v=Kv6ne6VQCZI

samma folk som scammade kids med csgo gamlbing sites som de själva var ägare av, riktigt sunkiga individer.

Jag håller starkt med.

I samma veva tycker jag samtidigt att fler, särskilt yngre, borde ha vuxit upp med mer "sunt internetförnuft" och om hur internet faktiskt ÄR lite av "Vilda västern" och rena "bedrägeridjungeln" om man inte lär sig grundläggande kritiskt tänkande såsom, "Är det för bra/för lätt för att vara sant så är det troligen inte sant."

Jag drar jämförelsen att om du är uppfödd i Australien nära djurlivet så är du fullt medveten och troligen erfaren om sannolika faror som lurar på daglig basis medan du som turist skulle vara helt på ruta ett som besökare i landet kring farorna.

Unga idag har ju "vuxit upp" med internet i den "Vilda västern"-stilen som den är nu med ransomware, virus, internetradikalisering, penga- och identitetsbedrägerier, internetgrooming, med mera. Om jag inte minns fel så verkar det ändå som om unga och mycket gamla som fortfarande är de största/vanligaste offren för internets största bedrägerier.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

intressant, massa hjärndöda influencers som håller på med detta också, förstår inte riktigt hur de tänker, nån konsekvens borde det väll bli tillslut? tänker på faze clan osv som är i blåsvädret just nu: https://www.youtube.com/watch?v=Kv6ne6VQCZI

samma folk som scammade kids med csgo gamlbing sites som de själva var ägare av, riktigt sunkiga individer.

Kan inte annat än hålla med. Riktiga jäkla avskum, fy fan.
Tror dom kommer undan med det, eller som du säger så jäkla naiva man kan vara. Usch..

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Det vet alla som är lite insatta i kriminologisk forskning, att det inte stämmer!
I USA tex finnes dödsstraff (vissa stater) men ändå är det det landet som har den största andelen av befolkningen i fängelse, så straffprevention fungerar bara hos populister.
Återfallsprocenten i USA är 75 procent, i Sverige omkring 30 procent.

Ja alltså, längre straff innebär ju att folk sitter mer i fängelse. Sen har väl Sverige rätt mycket högre brottslighet per capita än USA och det är väl den man vill få ned med längre straff, snarare än återfallsprocenten? Jag skiter ju egentligen i om Börje återfaller i brottslighet eller inte, så länge jag och mina laglydiga medmänniskor slipper utsättas för hans brottslighet.

Permalänk
Medlem

Vilken jävla åsna. Tack snälla USA som betalar att den galningen blir frihetsberövad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Det vet alla som är lite insatta i kriminologisk forskning, att det inte stämmer!
I USA tex finnes dödsstraff (vissa stater) men ändå är det det landet som har den största andelen av befolkningen i fängelse, så straffprevention fungerar bara hos populister.
Återfallsprocenten i USA är 75 procent, i Sverige omkring 30 procent.

Du antar nu att Sverige == USA med en enda faktor som skiljer och att det skulle vara längden på straffet.

Det finns vissa andra skillnader.

Permalänk
Inaktiv

Jättebra bort med skiten pengar finns redan varför uppfinna hjulet igen om det inte är för att lura folk. Till och med min mor på 88 år ger dom sig på och försöker lura upp dom jävlarna. Spådamer är ett annat sätt sätt lura våra gamla på pengar i livets slutskede. Det mesta bra som fanns möjlighet till när internet kom har man skitit i totalt så nu har vi världens genom tiderna bästa kassako för bedrägerier istället.

Helt plötsligt fanns det ett nytt sätt att kommunicera så man kunde skymta och drömma om så små saker som fred på jorden i förlängningen men tji vi fick datorspelande, facebook, darknet, vissa bransher nästan helt utplånade, ungar som letar efter startknappen på ett kassetband och trots att vi kan se live att coronavirusets enda positiva effekt är att miljön verkar må bra av mindre mänsklig altivitet så vill man att folk ska ut och flyga igen fortast möjligt och därmed fortsätta sprida skiten etc etc istället.

Nej jag gillar inte bitcoin

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Ja alltså, längre straff innebär ju att folk sitter mer i fängelse. Sen har väl Sverige rätt mycket högre brottslighet per capita än USA och det är väl den man vill få ned med längre straff, snarare än återfallsprocenten? Jag skiter ju egentligen i om Börje återfaller i brottslighet eller inte, så länge jag och mina laglydiga medmänniskor slipper utsättas för hans brottslighet.

https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp

Men jämföra länder i crimes per capita är svårt eftersom så olika saker klassas som brott. Se t.ex. på våra sexualbrottslagar som är mer omfattande än de flesta länders.

(Parantes, jämföra med usa är så galet då det mer eller mindre är 50 länder om man ser till lagar osv, dom har ju inte ens gemensama lagar angående röstning till president)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Det vet alla som är lite insatta i kriminologisk forskning, att det inte stämmer!
I USA tex finnes dödsstraff (vissa stater) men ändå är det det landet som har den största andelen av befolkningen i fängelse, så straffprevention fungerar bara hos populister.
Återfallsprocenten i USA är 75 procent, i Sverige omkring 30 procent.

Så om man tar bort straffen så minskar brottsligheten?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Man får vara realistisk. Hade det inte varit kryptovalutor så hade det ju varit något annat. Men det är klart att det underlättar när det är svårare att spåra avsändare och mottagare. Är väl därför kriminella alltid haft en förkärlek för kontanter och nu krypto. Personligen ser jag gärna att både kontanter och kryptovalutor försvinner. Det skulle göra det lättare att spåra transaktioner som äger rum och få fast bedragare och skumrask.

Tills staten tycker att ditt mjöl inte är rent, har fel åsikter. För staten är ju en stat. Just det, staten består av människor med åsikter. Just därför måste man alltid ha möjlighet att vara anonym med sina betalningar. Icke spårbart betyder inte brottsligt. Så att ge upp våra friheter ihop om att brottsligheten ska minska. Nä, tyvärr. Det funkar inte så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Väligt OT, men just dödsstraff är fullständigt idiotiskt. Är det så långt gånget att man tycker att det är likgiltigt att skjuta mågon, och att man kommer dömas till döden som straff, så är det rätt logiskt i det tillståndet att man lika gärna kan ha ihjäl några hundra till, för att sedan avsluta sitt eget liv. Sådant händer väldigt ofta per capita i USA jänfört med länder som inte har dödsstraff, så det är överhuvudtaget inget som avskräcker med det om man har att göra med personer som inte värderar sitt eget liv särskilt högt till att börja med, så jag håller med dig.

Man kan liksom inte utforma straffskalan utefter vad en icke-kriminell människa som är frisk i huvudet skulle tycka är ett hårt straff, men det är så det ser ut i USA och många andra länder tyvärr.

Dödsstraff är ju dåligt tills nån jävel våldtar din dotter, slaktar henne. Filmar allt och sprider det på internet. Obs, jag är inte för dödsstraff, det är för lindrigt för personen att komma undan med döden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Det vet alla som är lite insatta i kriminologisk forskning, att det inte stämmer!
I USA tex finnes dödsstraff (vissa stater) men ändå är det det landet som har den största andelen av befolkningen i fängelse, så straffprevention fungerar bara hos populister.
Återfallsprocenten i USA är 75 procent, i Sverige omkring 30 procent.

Nu betraktar jag inte att döda någon för ett brott för ett straff.
Man kan ju inte påstå att den straffade har lärt sig något
Håller helt med, dödsstraff funkar inte, snarare tvärtom.
Jag tror att alla vanvetts-dödsskjutningar i Amerika är en följd av dödsstraffet.
Brottslingen vet att det blir dödsstraff så varför inte själv påverka när det verkställs?

Jag menade lite mer att jag tycker att Sveriges straffsystem ibland känns som lite "klent" eller otillräckligt.
Jag kan inte påstå att man ser på någon som suttit av sitt straff som "han är pålitlig, han har fullgjort sitt straff"
Snarare ser man på den personen som någon som kommer begå ett brott så fort man vänder ryggen till

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp

Men jämföra länder i crimes per capita är svårt eftersom så olika saker klassas som brott. Se t.ex. på våra sexualbrottslagar som är mer omfattande än de flesta länders.

(Parantes, jämföra med usa är så galet då det mer eller mindre är 50 länder om man ser till lagar osv, dom har ju inte ens gemensama lagar angående röstning till president)

Visst men det var inte jag som valde USA utan personen jag svarade. Mildare straffskala ger inte automatiskt mindre brottslighet, ens om återfallsfrekvensen minskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Så om man tar bort straffen så minskar brottsligheten?

När påstods detta?

Permalänk
Medlem

Straffet är inte till för den straffade, straffet är till för pöbeln som tycker att förövaren ska få vad den förtjänar. Straffet är den laglydiges vinst.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077