Lampor som går att styra på endast lokalt nätverk?

Permalänk
Medlem

Lampor som går att styra på endast lokalt nätverk?

Finns det? Jag ser ingen som helst mening med att mina taklampor ska vara uppkopplade mot cyberspejs. Har i dagsläget 3st smarta lampor från deltaco som jag helst skulle vilja kunna styra endast från lokalt nätverk:
https://www.inet.se/produkt/3301380/deltaco-led-lampa-e14-wif...

Permalänk
Medlem

Dom flesta går nog att styra utan att kräva cloud-koppling. Philips Hue är ju himla vanliga när det gäller "smarta" lampor och där är det valfritt om du ska kunna styra över nätet eller enbart lokalt.

I princip alla lampor som du kopplar till Home Assistant körs ju lokalt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Wifi-lampor generellt kopplas mot en server på nätet för att en app eller google/apple ska kunna styra dem, många märken bygger på Tuya.
Visst finns det varianter där man kan knäcka den första handskakningen och ta kontroll över dom lokalt, men jag vet inte om det är den sortens 'säkerhet' du är ute efter.

Ikea Trådfri och Hue är ju Zigbee så de kopplas ju bara upp på nätet via basstationen, de fungerar nog bra utan nät men har också externa servrar för att kunna prata med google t.ex.

Den enklaste lösningen är nog en hue basstation som har ett lokalt API som stöds av många, men du kan ju gå ett steg längre och använda en egen zipgbee-sticka till en dator eller homeassistant. Det viktigaste är nog att förlika sig med att assistenter från google/apple/amazon ligger i molnet och vill man inte ha den kopplingen så får man börja med att skaffa en egen smart lösning och köpa lampor som är kompatibla med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Finns det? Jag ser ingen som helst mening med att mina taklampor ska vara uppkopplade mot cyberspejs. Har i dagsläget 3st smarta lampor från deltaco som jag helst skulle vilja kunna styra endast från lokalt nätverk:
https://www.inet.se/produkt/3301380/deltaco-led-lampa-e14-wif...

finns en hel del, billigast är 433mhz (tex nexa) dessa styr du med tex rfxtrx modul. nackdelen är att andra med en likadan modul kan styra dom.

zigbee och z-wave, som du tex styr med fibaro,vera,ha osv kör sakerna helt off-line om man vill, det finns även Blåtandslösningar.

Du kan troligen flasha om dina befintliga deltaco lampor som troligen är tuya,
koll på tasmota.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Och så ska självklart alla IoT prylar och deras controllers ligga på ett eget vlan med hård kontroll på vad detta kommer åt på övriga vlan och internet. Men det är ju en självklarhet för alla säkerhetsmedvetna it-entusiaster på detta forum

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore