An operating system wasent found.... (PROBLEM LÖST)

Permalänk
Medlem

An operating system wasent found.... (PROBLEM LÖST)

Hej, jag byggde ihop min dator i ett nytt chassi. När jag skulle starta fick jag detta meddelande:

"An operating system wasent found. Try disconnecting any other drives that dont containt an operating system. Press cntrl+alt+del to restart."

Hittar massa tips av att googla, men de handlar om att jag ska installera om windows....jag har windows på en av mina diskar....fan heller om jag måste installera om

Tack på förhand. Mvh m00rtin

Permalänk
Medlem

Vad tjänar du på att behålla din gamla windowsinstallation?

Permalänk

Vet du vilken enhet som du har Windows på?
Om du endast har den inkopplad så går det förhoppningsvis av sig själv. Ha inte heller något USB-minne eller liknande inkopplat, eller en CD/DVD-läsare för den delen.
Om du inte vet vilken enhet du har Windows på kan du testa en av dem i taget.

Annars kan du gå in i bootloadern (eller vad sjutton det heter) i ditt BIOS. Normalt sett kommer du in i BIOS genom att du trycker DELETE när du startar upp, eller så brukar det vara F12 tror jag för att komma direkt in i bootloadern.
Därifrån kan du välja vilken lagringsenhet den ska försöka boota från i första hand.

Du får kolla upp manualen för ditt moderkort för mer detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Vad tjänar du på att behålla din gamla windowsinstallation?

Mina sparade program å spel kanske....

Visst, jag överlever men drygt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Vet du vilken enhet som du har Windows på?
Om du endast har den inkopplad så går det förhoppningsvis av sig själv. Ha inte heller något USB-minne eller liknande inkopplat, eller en CD/DVD-läsare för den delen.
Om du inte vet vilken enhet du har Windows på kan du testa en av dem i taget.

Annars kan du gå in i bootloadern (eller vad sjutton det heter) i ditt BIOS. Normalt sett kommer du in i BIOS genom att du trycker DELETE när du startar upp, eller så brukar det vara F12 tror jag för att komma direkt in i bootloadern.
Därifrån kan du välja vilken lagringsenhet den ska försöka boota från i första hand.

Du får kolla upp manualen för ditt moderkort för mer detaljer.

Ja, jag vet vilken disk som har windows. Jag har testat att boota disken utifrån bios men det funkar inte...jag ska testa att koppla bort alla andra diskar å förska igen.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19190557" userid="272695" name="M00rtin"]
Ja, jag vet vilken disk som har windows. Jag har testat att boota disken utifrån bios men det funkar inte...jag ska testa att koppla bort alla andra diskar å förska igen.

testade att ta bort alla diskar nu och bara köra den med windows på....men funkar ändå inte.....

well well.....

Permalänk
Medlem

problem löst. laddade ner windows på sticka via min laptop och följde guide på wintips.org.

nu funkar allt som de ska med datorn i nya chassit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har bara bytt chassi alltså? Av nån anledning har bootloadern försvunnit och man borde kunna skriva ny.