Permalänk
Medlem

Två datorer en loop

Hej!
Jag tänkte bygga en server och en vanlig PC in i ett skrivbord och kommer redan använda vattenkylning på den "vanliga" PC:n. Ett problem som uppstod då var att jag kommer behöva ett separat kylningssystem för servern, i form av antingen en luftkylare eller AIO. Det skulle antagligen gå att lösa, och hade väl fungerat bra också. Men jag tror att en roligare lösning hade varit att integrera servern i loopen.

Ett par problem som uppstår är då: fläktstyrning, hur sköts det? Startup, när sker det? El, vartifrån kommer det?

Fläktstyrning har jag tänkt köra på en: https://noctua.at/en/na-fc1
Det ger egentligen en fixerad fläkthastighet, vilket nog inte blir något problem då jag har 6st fina noctuafläktar som trycker mycket luft ljudlöst, så det bör fungera fint även utan att trycka upp varvtalet vid load. Eventuellt att det går att överskrida inputen när man får info från moderkortet på det vanliga systemet. Förslag på något annat här?

Startup och el är ju ungefär samma problem. Pumpen och fläktarna startar när de får el. Det är en D5 pump som jag inte har vid mig just nu, genom att kolla på andra liknande hittar jag att det kan vara antingen Molex eller SATA-ström. Båda kan ta emot 12V och 5V ifall man vill sätta en separat strömkälla som inte är på något av nätaggregaten.

En optimal lösning hade väl enligt mig varit att man tar en 2-till-1 SATA från båda PSU:erna till pumpen. Men jag vet inte om detta fungerar. Jag vet att det existerar för att dela upp 1st SATA till 2st portar, men fungerar det verkligen på detta sätt? Skulle det innebära att den bara tar så mycket ström den behöver när den får det, och inte spränger något när båda PSU:erna är igång?

En sub-optimal lösning som fortfarande fungerar, tror jag, är att man har en separat strömkälla som man får koppla till respektive input, men det låter lite knepigt kanske när det kommer till SATA-ström. Eventuellt att man tar en PSU-sladd och kikar lite på pinlayout och bara kopplar de pins man behöver. För denna lösning är startup separat, som då kanske kräver att man köper en strömbrytare, vilket inte är en deal-breaker.

Förslag och hjälp mottages tacksamt!

Permalänk
Avstängd

Du kan inte koppla ihop 2 PSU'er så, den som är igång kommer mata allt anslutet till den avstängda bakvägen, du får isf sätta dioder emellan

Varför kopplar du inte bara pumpen till serverns PSU? Den kommer väl ändå vara igång 24/7 om det nu är en server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Du kan inte koppla ihop 2 PSU'er så, den som är igång kommer mata allt anslutet till den avstängda bakvägen, du får isf sätta dioder emellan

Varför kopplar du inte bara pumpen till serverns PSU? Den kommer väl ändå vara igång 24/7 om det nu är en server

"mata allt anslutet till den avstängda bakvägen" Förstår inte vad det betyder!

Hur menar du med dioder emellan?

Jo den kommer ju vara igång för det mesta men tänkte egentligen mest ha den som spelserver och ha igång den i perioder när det är någon sådan server som ska hållas igång. Men jag har hittat lite andra roliga användningsområden, typ som mediaserver och då kanske man vill ha igång den 24/7 ändå. Om det inte finns någon väldigt smidig lösning för att köra från vilket som helst av PSU:erna blir det nog att köra på det så får jag bara vara lite aktsam med att stänga av servern

Permalänk
Avstängd

Om vi för enkelhets skull tänker att du har en +5V rail och en +12V rail i varje PSU (vilket nu för tiden är det vanligaste) så är ju allt som går på +5V eller +12V anslutet till denna, sen har du en förgrening med massa kablar ut till olika saker (hdd/ssd/graffe etc etc) men alla kommer ju från samma rail.

Tar du sen och kopplar ihop +5V och +12V på 2 PSU'er via molex-splitter, så kommer ju den PSU'n som är aktiv mata +12V och +5V rail'en på den avstängda PSU'n, och allt som då är anslutet till denna kommer också bli matat av den PSU som är igång.

Dioder fungerar som elektriska backventiler, och kan hindra ström från att flöda i ena riktningen. Dock har de ett spänningsfall på vanligtvis 0,55V vilket i fallet av en pump inte borde ha någon större betydelse.

Permalänk
Medlem

Låt servern styra alla fläktar och reglerar efter vattentemperaturen kanske fungerar för regleringen av temp?

Permalänk

Aldrig kört nåt med vatten, men du kan ju ha två pumpar, en från varje system?
Och extra radiator, eller kanske ett system kör push fläktar och det andra kör pull?
På så sätt får du ju extra kylning när båda systemen körs

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Aquacomputer Octo & High Flow. Dubbla pumpar är också bra ifall en går sönder och du ska ha en dator igång hela tiden Koppla pumpar och fläktar till Octo, koppla Octo till 24/7 maskinen. Koppla in high flow till samma maskin.

Via aquasuite så bestämmer du vilken temperatur du vill ha på vattnet och alltså fläkthastigheter. Sen via high flow så bestämmer du vilken flödesmängd i timmen som är minimum.

Om temperaturen blir för hög eller flödet för lågt gentemot du ställt in som min och max, så kan systemet stänga ner sig självt.

Rekommenderar att koppla pumpen eller pumparna till den PSU som ändå ska vara igång hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Om vi för enkelhets skull tänker att du har en +5V rail och en +12V rail i varje PSU (vilket nu för tiden är det vanligaste) så är ju allt som går på +5V eller +12V anslutet till denna, sen har du en förgrening med massa kablar ut till olika saker (hdd/ssd/graffe etc etc) men alla kommer ju från samma rail.

Tar du sen och kopplar ihop +5V och +12V på 2 PSU'er via molex-splitter, så kommer ju den PSU'n som är aktiv mata +12V och +5V rail'en på den avstängda PSU'n, och allt som då är anslutet till denna kommer också bli matat av den PSU som är igång.

Dioder fungerar som elektriska backventiler, och kan hindra ström från att flöda i ena riktningen. Dock har de ett spänningsfall på vanligtvis 0,55V vilket i fallet av en pump inte borde ha någon större betydelse.

Tack, förstår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Låt servern styra alla fläktar och reglerar efter vattentemperaturen kanske fungerar för regleringen av temp?

Jag kör på det! Köpte en vattentempssensor så det fungerar ju utmärkt även om man styr det från serverns sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newtones:

Aquacomputer Octo & High Flow. Dubbla pumpar är också bra ifall en går sönder och du ska ha en dator igång hela tiden Koppla pumpar och fläktar till Octo, koppla Octo till 24/7 maskinen. Koppla in high flow till samma maskin.

Via aquasuite så bestämmer du vilken temperatur du vill ha på vattnet och alltså fläkthastigheter. Sen via high flow så bestämmer du vilken flödesmängd i timmen som är minimum.

Om temperaturen blir för hög eller flödet för lågt gentemot du ställt in som min och max, så kan systemet stänga ner sig självt.

Rekommenderar att koppla pumpen eller pumparna till den PSU som ändå ska vara igång hela tiden.

Finns kanske en poäng där i att ha dubbla pumpar för att komma ifrån risken att en går sönder och systemet överhettas. Egentligen märker man väl när det har gått åt helvete för att saker börjar frysa p.g.a. överhettning, men jag kan tänka mig att det blir lite segt att tömma loopen utan en pump. Sen är ju frågan då ifall man märker att en är sönder när den andra tuffar på. Det är väl där en flödesindikator/sensor hade varit till hjälp. Ska titta lite vad jag kan hitta, men octa och high-flow kanske låter lite overkill? Kan du länka någon produktsida till dem? Jag har redan en vattentempssensor fyi. Annars tycker jag att reglering av vattenflödet låter lite onödigt möjligen? Beror väl på hur pass mycket pumparna låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Aldrig kört nåt med vatten, men du kan ju ha två pumpar, en från varje system?
Och extra radiator, eller kanske ett system kör push fläktar och det andra kör pull?
På så sätt får du ju extra kylning när båda systemen körs

Att köra två pumpar hade ju faktiskt kunnat fungera ja, men då återstår problem med fläktarna för de har ingen konstant källa till ström…

Permalänk
Skrivet av Laktos:

Att köra två pumpar hade ju faktiskt kunnat fungera ja, men då återstår problem med fläktarna för de har ingen konstant källa till ström…

Tänkte att varje system kör pull eller push fläktar, så någon av de går
alternativt egen radiator med egna fläktar, kanske i serie?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]