Måste ha en skol laptop. runt 5-6k kr + bonus fråga

Permalänk
Medlem

Måste ha en skol laptop. runt 5-6k kr + bonus fråga

Hej!

Har insett efter 2 lektioner på den nya drifttekniker utbildningen att jag behöver en bärbar dator.

Tänkt mig en 14 tummare så den inte blir för stor att släpa runt på. Windows dator måste det vara av flera anledningar.
Kommer ej spela på den kommer enbart använda den för studier så program som zoom, teams, ett par av skolans egna program samt office kommer den användas för. Så det behöver inte vara något monster.
Kamera och mic är ett krav då den kommer användas från och till med zoom och teams eller annat fjärr studieprogram.
8 gig ram bör duga och en enklare cpu som kanske en i3 eller sämre, bra batteritid är aldrig fel. ssd är ett krav men utrymmet behöver inte vara stort.
budgeten är inte huggen i sten men trevligt om den inte stiger för mycket.
trevligt om jag kan köpa den i butik söder om stockholm så jag kan börja använda den redan i helgen till mitt grupp arbete.

Jag ska då göra en powerpoint prestentation till på måndag och jag undrar om openoffice kan fungera för det eller måste jag köpa office 365 eller finns det bättre billigare alternativ för det? detta var bonus frågan

var nästan 20 år sedan jag gick i skolan, jag satt där med min bok och mitt block och penna och kände mig rätt ensam bland alla laptops

Ha en fin helg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tipsar om denna https://www.hp.com/se-sv/shop/Product.aspx?id=4D0F2EA&opt=UUW...
eller 256gb varianten på Elgig https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Tyvärr ligger du lite fel i tiden just nu. Elgig hade den för 7000kr förra veckan.

Jag knep en för 5999 på Elfynd.

Väldigt liten och välbyggd, 16:10 skärm, hög brightness. Har tyckt om den hittills!

Lenovo har ju en deal bra student deals också på deras hemsida.

När det kommer till Office, erbjuder inte din skola det? Jag loggar bara in med min studentmail för att registrera office. Om inte kan man göra en Powerpoint in Google Presentationer.

Permalänk
Medlem

Om du vill kunna ha många program igång samtidigt kan det nog vara trevligt med 16 GB RAM. Typ denna. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Kan du gå upp lite i pris kan du dock få en mycket bättre dator, nämligen denna. https://www.inet.se/produkt/1966113/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Många universitet tillhandahåller Office som går att installera. Inte säker på hur det är på YH-utb men det kanji va värt att kolla innan du kastar pengar på det.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Ska kolla upp hur det är med office men det är en 2 årig yrkes utbildning och har varken hört eller sett något om de erbjuder office. Dessutom blir det tajt nu i helgen.
Därav undrar jag om openoffice kan vara ett alternativ till jag kollat upp det riktiga.
Får kika på google presentation som kan vara en bra början.
Får klura lite på tipsen jag fått hittils. imorgon blir det köp och påbörja arbetet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tror du får tillgång till onlineversionen av PowerPoint mm om du har ett mailkonto hos outlook.com. Istället för att lära om sig hur Libreoffice funkar menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tack för tipsen. Ska kolla upp hur det är med office men det är en 2 årig yrkes utbildning och har varken hört eller sett något om de erbjuder office. Dessutom blir det tajt nu i helgen.
Därav undrar jag om openoffice kan vara ett alternativ till jag kollat upp det riktiga.
Får kika på google presentation som kan vara en bra början.
Får klura lite på tipsen jag fått hittils. imorgon blir det köp och påbörja arbetet.

Google drive går bra att skriva i annars. Inga höga krav direkt

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Open Office har inte uppdaterats sen 2011 så numera använder folk Libre Office.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Har du någonsin använt PowerPoint är google presentationer väldigt lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Google drive går bra att skriva i annars. Inga höga krav direkt

Kan man göra powerpoint i google drive och google presentation?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Open Office har inte uppdaterats sen 2011 så numera använder folk Libre Office.

Jaha där ser man hur lite man vet. Verkar dock som det kryllar av olika sätt att köra powerpoint kompatibla presentationer.
Nu får jag nog köra på första bästa så jag kan göra läxan sen får jag nog ta och fördjupa mig i detta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@aka_the_barf

https://www.inet.se/produkt/1966518/hp-laptop-14s-14-ryzen-5-...

eller

https://www.inet.se/produkt/1966114/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

För ca 5-6k. 6kärnor/12trådar, lagom minne, 8gb ram.

Finns med bättre processor och 16gb ram också

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Klart att det går att köra LibreOffice eller liknande, men det man eventuellt får se upp med är om man ska studsa saker fram och tillbaka. Det bör ha blivit bättre än dåvarande OpenOffice, men på Office 2007-tiden bröt jag ihop och gav upp, dvs installerade Office. Stycken fick fel avstånd och hoppade runt och textkommentarer strulade o dyl, framförallt med docx. Lite ironiskt eftersom det ju är det formatet som Microsoft ändå publicerade en spec för. Situationen blev helt ohållbar när mer avancerade dokument skulle studsas fram och tillbaka. Däremot så spelade ju detta ingen roll om man höll det på sinn egen burk och skrev ut, exporterade PDF osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Open Office har inte uppdaterats sen 2011 så numera använder folk Libre Office.

Det kanske kan förtydligas att LibreOffice är en fork av OpenOffice.org som uppstod på grund av förändringar kring ägandet av OpenOffice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan man göra powerpoint i google drive och google presentation?

Ja, eller det blir ingen powerpoint i och med att det inte är powerpoint-programmet men du kan göra ett bildspel via Google Presentationer, ja.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Ja, eller det blir ingen powerpoint i och med att det inte är powerpoint-programmet men du kan göra ett bildspel via Google Presentationer, ja.

Så det kan inte läsas av powerpoint med andra ord? vet ni om libre office kan göra bild spel som är powerpoint kompatibla?

köpte på mig en dator iallafall och det blev: https://www.inet.se/produkt/1966114/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så det kan inte läsas av powerpoint med andra ord? vet ni om libre office kan göra bild spel som är powerpoint kompatibla?

köpte på mig en dator iallafall och det blev: https://www.inet.se/produkt/1966114/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

LibreOffice kan absolut spara i ppt och pptx. Jag tror nog att Googles tjänster kan det också, men jag har aldrig testat. Men man kan ju, som sagt ovan, råka ut för att saker strular i "översättningen", men jag vet inte hur pass bra funktionerna är i detta avseende per dagens datum. Är det rimligt enkla dokument så skulle jag tro att risken för alltför mycket strul inte är särskilt stor.

Beroende på vad det rör sig om så kan ett alternativ vara att köra från egen dator mot projektorn, eller skicka in en PDF om det inte är en faktisk presentation som ska hållas.

Tillägg: Principiellt ska även MS Office kunna läsa Open Document (om LibreOffice etc. använder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så det kan inte läsas av powerpoint med andra ord? vet ni om libre office kan göra bild spel som är powerpoint kompatibla?

köpte på mig en dator iallafall och det blev: https://www.inet.se/produkt/1966114/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

Det kan förmodligen läsas men det går aldrig att garantera att det är 100% kompatibelt, det finns alltid en risk att nåt kan ha flyttas något eller nån funktion inte hängt med.
Vill du vara helt säker på att det funkar så använder du Powerpoint och skapar det i. Powerpoint Online ingår i Microsofts gratiskonto och räcker förmodligen för din användning.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf
Du borde kunna ha studentlicens på Office om det behövs. Kan även vara så att din skola kan tillhandahålla det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tack för tipsen. Ska kolla upp hur det är med office men det är en 2 årig yrkes utbildning och har varken hört eller sett något om de erbjuder office.

Jag börjar drift och fastighet på YH nästa vecka och där har jag tillgång till Office365 online via skolan.

Permalänk

Tipset är att dumpa konsumentlaptops och gå på HP Probook/Elitebook eller Dell Latitude på inrego.se. Köp en A eller A+ så märker du knappt att den är använd. Oerhört mycket bättre kvalitet och funktion än konsumentskräpet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Tipset är att dumpa konsumentlaptops och gå på HP Probook/Elitebook eller Dell Latitude på inrego.se. Köp en A eller A+ så märker du knappt att den är använd. Oerhört mycket bättre kvalitet och funktion än konsumentskräpet.

Kan du Länka en som är bra för priset? Kollade precis. Inte särskilt roliga priser för den gamla hårdvaran man får.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Jag börjar drift och fastighet på YH nästa vecka och där har jag tillgång till Office365 online via skolan.

Vilken skola går du på? Jag går på jensen i stockholm.

Skrivet av peterholm1:

Tipset är att dumpa konsumentlaptops och gå på HP Probook/Elitebook eller Dell Latitude på inrego.se. Köp en A eller A+ så märker du knappt att den är använd. Oerhört mycket bättre kvalitet och funktion än konsumentskräpet.

Skrivet av draanexle:

Kan du Länka en som är bra för priset? Kollade precis. Inte särskilt roliga priser för den gamla hårdvaran man får.

Dom är säkert bra men ganska dyra samt att det är okänd hur hårt dom gått, kanske batteriet är matt? Satt idag hemma med den jag köpte och hade 65% kvar efter ca 7 timmar. den fungerar bra tycker jag. var inga problem att starta skriva i word eller göra en lite presentation i powerpoint som jag nu kör i trial mode
Samtalade med en kompis och hon sa att i hennes skola så accepterar dom inget annat än powerpoint men där får dom iofsig det, hoppas det visar sig stämma med mig också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vilken skola går du på? Jag går på jensen i stockholm.

Dom är säkert bra men ganska dyra samt att det är okänd hur hårt dom gått, kanske batteriet är matt? Satt idag hemma med den jag köpte och hade 65% kvar efter ca 7 timmar. den fungerar bra tycker jag. var inga problem att starta skriva i word eller göra en lite presentation i powerpoint som jag nu kör i trial mode
Samtalade med en kompis och hon sa att i hennes skola så accepterar dom inget annat än powerpoint men där får dom iofsig det, hoppas det visar sig stämma med mig också.

jag bokade den här iaf:

https://www.inet.se/produkt/1966113/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

Finns en billigare modell som jag länkade tidigare, men jag föredrar 16gb ram och starkare processor, även om jag förmodligen inte kommer använda mycket av det.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av draanexle:

jag bokade den här iaf:

https://www.inet.se/produkt/1966113/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

Finns en billigare modell som jag länkade tidigare, men jag föredrar 16gb ram och starkare processor, även om jag förmodligen inte kommer använda mycket av det.

Hoppas den håller åtminstone över din studietid. Och glöm inte att _aldrig_ ha te/kaffe/läsk vid datorn. Ingen kan laga Ideapad, som alltid måste skickas in till Lenovo och det tar ofta lång tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en studiedator som jag alltid har med mig o hittade en bra begagnad (med bra batteri) på Blocket för 1 200 kr. Dock ingen SSD, men 750 GB mekanisk o det var en i-5:a med 8 GB minne, men jag ska sätta i 8 till.

Hur som helst tycker jag inte du ska köpa Office, om inte skolan bjuder på det. Jag har alltid använt MS Office, främst till Word, Excel o PowerPoint. Men när jag ställde om till Linux så följer LibreOffice med gratis (finns för Windows också), o jag vande mig snabbt vid det. Har hållit i nån presentation som jag gjorde i dess motsvarighet till PowerPoint, LibreOffice Impress, o det går att spara i vanligt PowerPoint-format (.pptx), så de är kompatibla.

Så lägg pengarna på datorn, med gratisalternativ till Office, istället! För 5 000 kr får du en bra dator! O som nämnts finns alternativet OpenOffice, det kan jag inte så mycket om (men är säkert bra), har bara använt LibreOffice.

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)