Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med val av fläktar? Har ett dämpat chassi.

Permalänk

Hjälp med val av fläktar? Har ett dämpat chassi.

Hej

Det var ca 10 år sedan jag ens uppgradera min gamla dator så jag är helt off vad gäller datorkomponenter och fläktar idag. Till min förvåning så har RGB tagit över helt vilket jag missat. Men denna veckan gjorde jag det. Så
köpte ett ljuddämpat Antec P101 Silent chassi. Mest för att jag har tinnitus och har ljuskänslighet. Framförallt mot dom högfrekventa ljusa ljuden.

Allt fungerar visserligen bra men hade vart önskvärt att försöka få ner fläktljuden lite. Kör kontrollen på max för att få en mer vettig temperatur i chassit.
Fläktarna som ingår är 3x120mm i fronten och 1x140 där bak.
Antec specar inte fläktarna någonstans men hittade en review där som mätte upp dom till 950rpm respektive 1000 rpm. Kan tänka mig att dom inte skickar med det bästa iaf.

När jag var insatt så gällde bara hur mycket luft dom flyttar, dvs cfm och ljudnivå men nu finns även statiskt tryck. Antar det gör som det låter, kontinuerligt lufttryck.

Hur mycket påverkar det statiska trycket ljudnivån? Vilket område bör man inte överstiga för att hålla nere ljudnivån?
CFM, samma fråga här egentligen. Högre = mer oljud?
Antar allt allt påverkar här och är verkligen inte insatt.

Vad har ni för rekommenderar på 3x120 + 1x140 fläktar som flyttar bra med luft men samtidigt inte låter för mycket?

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Det korta svaret är att du kör Noctuafläktar i chassit, så många som det ryms helt enkelt.
De är fula, men de är också riktigt tysta och bra.

Du skriver att du har ett ljuddämpat chassi; visst är det då helt utan plexiglas och allt vad det heter?

Phantek T30 verkar ju också vara en ny utmanare till Noctua, vad gäller ljudnivå och lufttryck, om det är intressant att kika på.

Permalänk
Medlem

Vet du några fläktar som du inte tycker om sedan tidigare? Ljudmässigt.
Själv föredrar jag ett jämt brus än lite upp och ner i fläkthastighet därav kör jag inte PWM styrda.

CFM är hur mycket man kan blåsa. Tänk att du hostar.
Statiskt tryck är hur mycket som kommer igenom dina fingrar om du hostar.
Är det bara några få hål som luften kan ta vägen så kommer ändå luft förbi med högt statiskt tryck.
Men om du har lågt statiskt tryck fast hög CFM så kommer luften bara vispas runt i ditt chassi men inte kommer ut mer än lite här och där.

Vid vattenkylning och radiatorer är ofta statiskt tryck viktigt så man vet att det går genom kylaren och inte vispas runt.
Lurt in och it ut chassing är ofta CFM mer intressant då det är ett mätvärde på hur mycket luft som flyttas rent allmänt från a till b utan något i vägen.

I ditt fall ska du nog ha fläktar av samma märke och model. Samma ljudprofil, samt försöka ha högt statisk tryck vid lågt varvtal RPM. Bara för att få samma surr eller vad man kan kalla det hela tiden. Den blir aldrig tys men det är ett konstant lågt surr.

Och jag hatar klockor. Men min polare behöver tick tok för att sova.
Edit:
Han har någon tinnitus variant. Han blir lugn av det. Jag blir galen.
Jag vill ha ett någorlunda jämnt oljud.

Stavning och almän felstacat det med menungsuppbygnadd. =) Mvh Micke
Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Det korta svaret är att du kör Noctuafläktar i chassit, så många som det ryms helt enkelt.
De är fula, men de är också riktigt tysta och bra.

Du skriver att du har ett ljuddämpat chassi; visst är det då helt utan plexiglas och allt vad det heter?

Phantek T30 verkar ju också vara en ny utmanare till Noctua, vad gäller ljudnivå och lufttryck, om det är intressant att kika på.

Off:
Hur många företag går på bajsbrun och vinner på det?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

kolla på antec p12 PWM är mitt tips, https://www.youtube.com/watch?v=QwftVMGPOiI

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

kolla på antec p12 PWM är mitt tips, https://www.youtube.com/watch?v=QwftVMGPOiI

Som oskar skriver, du kan få 98% av prestandan med ohörbar skillnad i ljud för en fjärdedel av priset till vad Noctua kostar.

Artic p12
120mm PWM med frifrakt för 65kr @ Amazon

Har Noctua som utblås och Artic som intag, skillnaden är så liten så det är löjligt.
4½ fläkt mera för priset så tryck i så många du kan och kör dom på lägre varv så blir det både billigare tystare och kallare för priset.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Ursäkta extremt sent svar men fått så mycket annat att tänka på men nu är jag ikapp mig själv. Tack för era svar.

Skrivet av Ricerunner:

Det korta svaret är att du kör Noctuafläktar i chassit, så många som det ryms helt enkelt.
De är fula, men de är också riktigt tysta och bra.

Du skriver att du har ett ljuddämpat chassi; visst är det då helt utan plexiglas och allt vad det heter?

Phantek T30 verkar ju också vara en ny utmanare till Noctua, vad gäller ljudnivå och lufttryck, om det är intressant att kika på.

Noctua var tipset jag fick från Inet och en kollega men har inte lyckats besluta mig ännu.
Det är helt utan plexiglas och har någon form av dämpmatta på sidorna.

Skrivet av hACmAn:

Vet du några fläktar som du inte tycker om sedan tidigare? Ljudmässigt.
Själv föredrar jag ett jämt brus än lite upp och ner i fläkthastighet därav kör jag inte PWM styrda.

CFM är hur mycket man kan blåsa. Tänk att du hostar.
Statiskt tryck är hur mycket som kommer igenom dina fingrar om du hostar.
Är det bara några få hål som luften kan ta vägen så kommer ändå luft förbi med högt statiskt tryck.
Men om du har lågt statiskt tryck fast hög CFM så kommer luften bara vispas runt i ditt chassi men inte kommer ut mer än lite här och där.

Vid vattenkylning och radiatorer är ofta statiskt tryck viktigt så man vet att det går genom kylaren och inte vispas runt.
Lurt in och it ut chassing är ofta CFM mer intressant då det är ett mätvärde på hur mycket luft som flyttas rent allmänt från a till b utan något i vägen.

I ditt fall ska du nog ha fläktar av samma märke och model. Samma ljudprofil, samt försöka ha högt statisk tryck vid lågt varvtal RPM. Bara för att få samma surr eller vad man kan kalla det hela tiden. Den blir aldrig tys men det är ett konstant lågt surr.

Och jag hatar klockor. Men min polare behöver tick tok för att sova.
Edit:
Han har någon tinnitus variant. Han blir lugn av det. Jag blir galen.
Jag vill ha ett någorlunda jämnt oljud.

Har tyvärr inte mycket erfarenheter av fläktar. Innan min tinnitus och ljuskänslighet så kunde jag ha vad som helst. Kollade mina kvitton och det var 11 år sedan jag uppgraderade burken så det var ju dags.
Vet bara att fläktarna som sitter i idag ger resonansljud som jag hör flera meter ifrån burken och då körs dom på lägsta hastigheten hela tiden. Hatar ljud/oljud som inte är önskvärda.

Bra tips där angående samma typ av fläktar, flera olika ljudegenskaper kommer garanterat få mig ur balans å låta datorn vara avstängd istället.

Jag förstår din kompis där. Ljud som man kommer överens med dämpar eller maskerar tinnitusen vilket underlättar. Tex ett Vatten element där man hör vattnet porla lite svagt gör att jag inte kan sova alls.

Skrivet av hakd:

Som oskar skriver, du kan få 98% av prestandan med ohörbar skillnad i ljud för en fjärdedel av priset till vad Noctua kostar.

Artic p12
120mm PWM med frifrakt för 65kr @ Amazon

Har Noctua som utblås och Artic som intag, skillnaden är så liten så det är löjligt.
4½ fläkt mera för priset så tryck i så många du kan och kör dom på lägre varv så blir det både billigare tystare och kallare för priset.

Tack för tipset. Skall läsa på lite om Artic fläkten å se om jag kan bilda mig en uppfattning.

Så tipset är att fortsätta köra 3x120 i fronten på lite lägre varv än 2x140 då?

Dom senaste dagarna har jag börjat störa mig extremt mycket på resonansljud att jag faktiskt ersatte två mekaniska diskar med en ssd och då är ändå chassit dämpat redan.
När detta var gjort så uppstod istället resonansljud från fläktarna! Kör dom på lägsta och fläktljudet eller luftljudetr inte det jag stör mig på utan resonansljud som dom skapar som går i någon form av slinga typ så ljudet är inte konstant, blir galen bokstavligen talat. På morgonen och sena eftermiddagar är Jag känsligast och stänger således av fläktarna helt.
Nu har jag inte tittat på hur fläktarna sitter som standard om det finns dämpgummi/brickor eller inte.

Har nu googlat ihjäl mig å läst på om P12. Läste även recensioner på inet osv.
https://youtu.be/QwftVMGPOiI

Det där ljudet vid 1000 rpm låter väldigt likt det jag upplever med mina Antec fläktar. Det ljudet hör jag på flera meters håll trots att det egentligen inte låter högt. Sambon får verkligen anstränga sig för att höra det men jag hör det innan jag kommer in i rummet.
Så egentligen så går dessa bort men funderar ändå på att göra en chansning å prova och lägga dom på under eller över 1000 rpm. Mest för att om det blir bättre än vad det är idag så är det ändå en bra förbättring.